הצטרף: 21 מרץ 03
הודעות: 311
מיקום: שפלה
פורסם: שישי 03 דצמ',04 08:05
בזמן האחרון אני ניתקל בשתי אסכולות המנוגדות אחת לשניה.טכנאים האומרים לי שבדיגיטל חובה להקליט ב level חזק , כמעט עד גבול הפיק ,וזאת על מנת לנצל את כל ההדרום הדיגיטלי.לעומתם ישנם אלה הטוענים בתוקף,כי חלילה לי להקליט חזק , אלא בגבול הסביר , וזאת על מנת להשאיר מקום להדרום להיתפתח.האם מישהו צודק מבין השניים , או שאין על זה עוד החלטה ברורה?
Administrator
הצטרף: 17 מאי 01
הודעות: 19380
מיקום: תל אביב
פורסם: שישי 03 דצמ',04 10:33
אם יש מקום/חשש/תקווה שה-הדרום עלול להתפתח, כמובן שיש לבחון את נקודות השיא לרוחב הקטע, ואליהן להיצמד בקביעת רמת הגג.
אבל אם השאלה היא כללית, ומדובר בהתחשבות בשיאים בכל מקרה, יש לבחון את החומר אמנותית בין השאר.
אם הדינמיקה שלנו שוטחה עד כדי עיצום מירבי לכל הרוחב (מה שקורה הרבה בנירמול, ופחות במתיחה), לא ישנה הרבה אם נעמוד בממוצע של מקסימום או קצת פחות; הדינמיקה כבר גוהצה למדי. כאן הייתי לוקח משנה זהירות עם נגן המטרה, ומוריד ממש קצת.
אם נתחשב במערכות שבהם התחום הדינמי תזזיתי (ההבדל בין מקסימום הדרום לדיסטורשן-נוראי שואף לאפס ותלוי בספק הכוח, רמקולים ומגבר [רוב הבום-בוקסים ומערכות הי-פי מצועצעות וגם כמה מקצועיות!]) ולא בהדרום מכויל, נשאף להניח את הכל קצת נמוך מהמקסימום.
אם בזה היתה הכוונה "להשאיר מקום להדרום" (במערכת שמיעה אחרת), אז על כך מסתמכת הטענה כנראה.
אין בזה שום רע. רק יש לקחת בחשבון שיחס האות לרעש יהיה קצת נחות במערכת מקצועית, או היכן שהחומר יעמוד להשוואה עם חומרים אחרים.
אם אנו מתחשבים במערכות מקצועיות, ביחס אות לרעש, ובטוחים בגימור שלנו, אין שום מניעה לא ללכת למקסימום. זה לא " level חזק" אלא מקסימום מילה דיגיטלית (יש להתרחק כאן מדימוי האנלוגי במחשבה).
אין בזה שום רע, ואפילו מומלץ.
Act Compatible
הצטרף: 06 יונ' 02
הודעות: 491
פורסם: שישי 03 דצמ',04 14:41
אני מתלבט לגבי אותו נושא אך באדרת אחרת.
אם אני ממיר כלים וירטואלים מ-midi לwav, כלומר לקבצי audio האם גם ב-export יש חשיבות לווליום ואני צריך להתייחס לעוצמות של הפסנתר המומר ככה( כלומר לשאוף לעשות export בלוול הכי גבוה לפני דיסטורשן) או שבההמרה אין חשיבות לכך אלא רק בהקלטה.
אודה מאוד לתשובה, אני מחפש הרבה זמן.
ניר.
Administrator
הצטרף: 17 מאי 01
הודעות: 19380
מיקום: תל אביב
פורסם: שישי 03 דצמ',04 15:02
ניר,
ייצוא, או גיהוץ הכלי הוירטואלי לאודיו, כמוהו כהקלטה או הנצחה למדית אחסון.
אסור להתייחס לרמת ה'הנצחה' הזו בהקשר של המיקס, לאמור, לא מעבירים את הכלי בעוצמה שבה הוא יישמע בסופו של המיקס עם שאר הכלים בשיר, אלא במקסימום במלוא הדרו, וזאת לשמור על יחס אות לרעש וניצול מירבי של רוחב המילה הדיגיטלית.
בצורה זו הוא משמש כ"חומר גלם" לאותו תפקיד מונצח, יכיל תמיד את המירב שאפשר להוציא מאותו כלי, ותמיד אפשר לקבוע אותו על הרמה הדרושה בזמן מיקס, מה גם שהוא יהיה שקט הרבה יותר.
ההסבר הנ"ל מתאים לכל הקלטה של ערוצים, שכפול, מיזוג, רינדור והנצחה של כלי או תפקיד בודד בתצורה שהיא (סרט מגנטי, זיכרון, כונן..).
הצטרף: 21 מרץ 03
הודעות: 311
מיקום: שפלה
פורסם: שבת 04 דצמ',04 12:19
לראובן ול zoot , תודה על התשובות המפורטות , החכמתי.
Act Compatible
הצטרף: 06 יונ' 02
הודעות: 491
פורסם: שבת 04 דצמ',04 15:32
שלום.
אני עדיין ( תסלחו לי) בנושא פעוט של bounce לכלי VST לקובץ audio.
קראתי בעיון רב את תשובותיהן של ראובן וזוט, שני מומחים ללא ספק שאני מעריך מאוד.
אך נדמה היה לי שקיבלתי תשובות שונות, ראובן טען שצריך לשמור על ווליום מקסימלי כדי לנצל כמה שיותר טוב את כמות המידע הדיגטלית וזוט אמר שאלא אם כאן אתה רוצה את הצבע של הפיידרים צריך לשמור על רמת הווליום המקורית (כמובן, אם הבנתי נכון).
אני כמובן איני טוען שלשאלות שכאלה יש תשובה אחת נכונה וכל המומחים יסכימו.
אך אני רוצה לעלות השערה: במקרים שמקבלים דעות שונות זה כנראה נשאר לרמת הצרכן הפשוט כמוני לנסות להחליט בעצמו מה טוב יותר.
זאת אני מוכן לעשות, אך האם אני ארגיש בבירור בbounce את ההבדל בין הווליומים ישר אחרי ה-export אם אני אעשה השוואה ? או שבעצם רק בשלבי מיקס מתקדמים יהיה ניתן להרגיש.
מקרה נוסף שבו אני מרגיש טיפה אזלות יד וחסרון של איש מקצוע שיעבוד איתי ויתן לי פידבקים בזמן אמת.
טוב, נסחפתי קצת.
ניר.
Administrator
הצטרף: 17 מאי 01
הודעות: 19380
מיקום: תל אביב
פורסם: שבת 04 דצמ',04 17:14
ניר, לא נסחפת והשאלות שלך במקומן.
לאלה מאיתנו שבאו מהתחום שבו דברים כאלה נמדדים מיידית בגירעון של איכות, וכל הנצחה כמוה כדרך שאין לה חזרה, המהלכים האלה חקוקים בורידים. המתחם הדיגיטלי אפשר שסלחני יותר, וזה אומר שאם גלשת קצת מלהיות במקסימום או קצת מתחת אליו - לא תמיד, או לא בכל מצב, או לא בכל רמה של אותו כלי במיקס, תוכל להרגיש בהבדל, אם יהיה בכלל. אפשר שאז בכלל לא היתה עולה עם השאלה הזו.
אבל שאלת, וזה מראה שאתה קולט שיש כאן ענין.
לפי מה שהבנתי ממך, אתה רוצה לדעת עובדתית מה עדיף. אז אין כאן עדיפות, אלא חוק די מחושל של יחס אות לרעש, עליו יש לשמור אפילו אם אתה במתחם הדיגיטלי. זו דעתי, לגבי סכימת עבודה שאמורה להיות הגיונית בראשו של טכנאי. תמיד.
עכשיו, נניח ואנו במתחם הדיגיטלי, ממירים עבודה של מעבד המחשב (=כלי VST) לתצורת קובץ אודיו (אני מניח שלזה התכוונת). זוט אומר, בצדק, שאין כאן ענין של תחתית רעש, שכן המדיום הינו דיגיטלי ללא תוספות של "תחתית רעש". אולם, אם תרצה בכל זאת להוסיף artifacts (תוספת מלאכותית) הנובעת מדרכי שימוש מכוונים (עודף הגברה, עומס יתר על המעבד, תת-עיבוד של פלג-אין או כלי VST, או משחקי עוצמה אחרים - כל אלה עשויים ליצור, במתכוון או שלא, תופעות לוואי), תוכל לגרוע מאותה עוצמה מרבית שדיברתי עליה, ולעשות כאוותך.
נקודתית: קרא שוב את שכתבתי, וציינתי שזה מהלך מתאים לכל מדיום. אך שים לב שם למשפט, לדעתי חשוב (וזאת לאור תוצאות ערוצים מחלחלות שאני שומע בהפקות אולפן אישיות חסרות יד-מנחה), שאמור להנחות אותך ואחרים ("בצורה זו הוא משמש כ"חומר גלם" לאותו תפקיד מונצח, יכיל תמיד את המירב שאפשר...") בתמסורת של ערוצים ממצב אחד לשני, כל עוד הם עומדים בפני עצמם. זה כלל. פשוט לא ניתן לאמוד מכאן כמה השפעה יש לאותם פלגים בשימוש, העומס על המעבד (כן), ויכולות העיבוד של אותה קומבינה אצל כל אחד ואחד במתחם האולפני שלו, כדי להוסיף או לגרוע מהערוץ שעובר מצב (וירטואל לאודיו). לכן יש לקחת את זה כהוראה עקרונית למהלך תקין בכל מקרה.
אני אפשט את זה שוב:
בהקלטה או העברה של ערוץ ממקום למקום (ורינדור VST לאודיו כמוהו כך, למרות המתחם), לא אמורה להיות התייחסות לרמת העוצמה שלו במיקס הסופי, בטח שלא בהקשר קביעת עוצמת ההנצחה בפעולה זו, אלא רק להעברה הכי טובה והכי ברורה והכי גלמית שלו = שליחות שקופה.
במיקס תמיד אפשר להוריד, אך לא נוכל להגביר משהו שהועבר חלש, וזאת ללא הגברת ה-artifacts שנילוו לתהליך (כל תהליך הוא פירוק והרכבה, בייחוד הוירטואליים), ושאותם ציין ZOOOT.