תפריט
שלום Anonymous ::: 2025, 07:32
Facebook
musical act magazine המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine
חיווט האולפן, מה צריך לדעת לפני שמתחילים?
שרשרת זו הוגדרה כמועילה (195) ›
לך לעמוד 1, 2   הבא
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » DIY, אלקטרוניקה וחיווט
  אלירן-complex  
תומך
הצטרף: 13 יונ' 03
הודעות: 1185
מיקום: Low mid
חיווט האולפן, מה צריך לדעת לפני שמתחילים?
הודעה פורסם: שני 17 ינו',05 20:47   
בימים אלו אני בונה מחדש את האולפן שלי ובו יהיה חדר בקרה וחדר הקלטה נפרדים.
בינייהם צריך להיות חיווט של כבלים.
עשיתי חיפוש בפורום וקראתי מספר שירשורים.
מה הכי כדאי לעשות ומה בדרך כלל עושים ?
כמה כבלים מעבירים ?
איזה סוג של כבלים? מסוכך לא מסוכך? העובי חשוב? ועוד דברים שאתם יכולים ללמד אותי
עם איזה מחברים כדאי לעבוד?
אני מחפש פתרונות שלא יהיו ממש יקרים.
אני לא מחפש עצות כמו "לך תקנה XLR מדגם X שעולה 30 דולר לחתיכה ותחבר".
אשמח לקבל עצות לפני שאני מתחיל, כל עצה שאפשר לקבל....
איך להעביר... איך לאטום את החור בו עובר הכבל ?
חשבתי להעביר משהו כמו 16 כבליי XLR לחדר ההקלטה ושם הם יהיו מסודרים לפי מספרים.
או שאפשרות נוספת היא לחבר את הכבלים ללוח כזה שבארץ עולה כ-160 שקל.
ישנם לוחות כאלה גם בסנטרוניקס... מה מחירם שם מישהו יודע?
מעניין אותי לדעת איך בדרך כלל עובדים, ומה הכי נוח ?

תודה מראש...
_________________
" אנלוגי כן כן! דיגיטלי כן כן! " (א.אולארצ'יק)
ReuvenM
Administrator
הצטרף: 17 מאי 01
הודעות: 19380
מיקום: תל אביב
החיווט בין חדר בקרה לאולפן
הודעה פורסם: שני 17 ינו',05 21:56   
אם מדובר בשני חדרים נפרדים ומופרדים אקוסטית (חדר בקרה לטכנאי, וחדר הקלטה לאמנים), יהיה זה נבון לנצל את שלב הבניה ולהעביר צנרת או תעלה מאיזור המיקסר או הטכנאי עד לקיר פנימי בחדר ההקלטה.

מומלץ להתחשב במעבר נוח בין האביזרים והריהוט באולפן, כך שהסוואה של הצנרת/כבלים מתחת לרצפה (תעלה או חריץ מכוסים, עליהם יבוא שטיח או ריצוף) תעזור בהחלט.
אני אומר "צנרת" שכן לעולם אין לדעת מה יהיו הצרכים בעתיד, וגם תשאיר בידך את היכולת לתקן ולשנות תמיד.
דרך הצנרת או התעלה אתה מעביר את הכבלים כבלים.

צרכי החיווט דורשים בדרך כלל כבלי מיקרופון איכותיים*, וכבלי רמקולים* עבור אוזניות, או כבלים רגילים במקרה ומגבר האוזניות בחדר ההקלטה.
אם מדובר באפשרות הקלטה של כמה מיקרופונים או כלים בו זמנית, מומלץ שיעברו כמה קווי מיקרופון (המשמשים גם לכלי נגינה) לחדר ההקלטה. אם מספר זה עובר 4, אני ממליץ להשתמש במולטי-כבל מיקרופון, שזו צמה המכילה כמות של כבלי מיקרופון מאוגדים בצינור גמיש אחד, כל כבל מורכב משני גידים וסיכוך כמובן. ניתן להשיג את זה בכמויות כבלים מגוונות למדי (=מולטי שמונה, מולטי 16 זוג וכו').

צמה או כבלים בודדים אלו יעברו בתעלה/צנרת וייצאו בחדר ההקלטה בגובה של עד 60 ס"מ מהרצפה המיועדת, ורחוק מכל התקן חשמלי, שנאי, תאורה ממותגת או מקור קרינה. כבלים אלה יסתיימו בשורת מחברי XLR על קצות הכבלים או בקופסת חיבורים, ואל מחברים אלה יתחברו כבלי המיקרופונים או קופסאות ה-DI של כלי הנגינה בזמן הקלטה.

אם מגבר האוזניות בחדר הבקרה, הוא יוזן מהמיקסר, ומיציאת הרמקולים שלו יצאו כבלים (שמאל/ימין) מתאימים (פלוס ומינוס בכל אחד) אל עבר חדר ההקלטה, שם הם יסתיימו בקופסת פיצול עם מחברי TRS או PL סטריאופוניים עבור כמה אמנים/אוזניות.

אם מגבר האוזניות מצוי בחדר ההקלטה (קיימות יחידות מולטי-מגבר אוזניות שכאלה, כולל ווסת עוצמה לכל יציאת אוזניות), הוא יקבל הזנה של אות ישיר מהמיקסר. כאן ישמש כבל סטריאו רגיל, מומלץ כבל מיקרופון כפול אם הדרך ארוכה.

אם מגבר האוזניות בחדר הבקרה, איני ממליץ להעביר את כבלי הרמקולים היוצאים ממגבר זה במקביל לכבלי המיקרופון באותה צנרת/תעלה. רצוי להתרחק מהם או להשתמש באופציית המגבר בחדר הבקרה.

*כבל מיקרופון = שני גידים וסיכוך
כבל רמקול = כבל דו גידי 2.5 קוודראט (כבל חשמל או כבל המיועד לרמקולים ושאינו מתחמצן).
  אלירן-complex  
תומך
הצטרף: 13 יונ' 03
הודעות: 1185
מיקום: Low mid
הודעה פורסם: שני 17 ינו',05 22:08   
תודה רבה רבה רבה ראובן...
מספר שאלות נוספות שיש לי...
האופן לא נבנה מחדש אלה נוסף חדר (החדר שהייתי בו הופך להיות חדר הקלטה וחדר הבקרה יהיה החדר הנוסף), אני לא חושב שיהיה באפשרותי לחצוב תעלה בקיר, אז מה שחשבתי לעשות זה חור בין החדרים ובו להעביר את הכבל, ומסביבו לסגור עם מלטו וכדומה ואולי סיליקון או משהו בנוסף, זו לא דרך טובה? אין דרך נוספת מלבד לחצוב בקיר?
או שמה אתה התכוונת לתעלה כזו מפלסטיק שהולכת בפינות החדר? זו זה לא בעיה.
כיצד לאטום את החור שאני עושה? איך שאני מתכוון לאטום זה בסדר?
ו... אם אני מעביר מספר כבלים... נגיד 8 של מיקרופון... אז לא יהיה בינייהם לביםן עצמם הפרעות? עקב הקרבה שלהם?
סוג כבל המיקרופון לא משנה, מבחינת עובי ?
מומלץ לעבוד עם הלוח הזה או שזה לא ממש משנה ואני אוכל להסתדר בלי?
ואיך לחלק את זה? נגיד ואני קונה מולטי כבל, איך אני יודע שחלק מהכבלים בו הם מיקרופון וחלק רמקול ? לפי הזמנה?
מגבר האוזניות כנראה יהיה בחדר הקונטרול... אז אולי לעשות שני תעלות? אבל זה יגרום לחוסר בידוד בין החדרים :yuck:
_________________
" אנלוגי כן כן! דיגיטלי כן כן! " (א.אולארצ'יק)
Rock_Artist
S.Supporter
הצטרף: 16 אוג' 01
הודעות: 2977
מיקום: תל אביבה
הודעה פורסם: שלישי 18 ינו',05 01:26   
אלירן שלום!

אני מאוד מקווה שאתה לא מתכנן להעביר 8 כבלי XLR בחור...

גם באולפן יש מולטי-כבלים בשימוש.
ניתן לרכוש מולטי כבלים בעלי מספר משתנה של שלוחות...
גם יש חשיבות לטיב הכבל ואני ממליץ לך לא להתפשר על איכות הכבל בעוד מחברים ניתנים להחלפה המטרה בכבל היא שישרת שנים ללא בלאי בכבל שידרוש ניטרול שלוחה או החלפת כל הכבל.

מומלץ גם לרכוש כבל שמסוגל להחזיק יותר שלוחות ממה שמתכננים,
אנחנו רכשנו כבל מעל לצרכים כך שיש לנו גם 2 שלוחות אוזניות נפרדות (למיקסים שונים במידת הצורך, - יש צורך גם במגבר חזק ככל שהמרחקים גדלים) ואפילו טלפון העברנו עליו עד שנחליט אם בכלל להגדיל.


מלבד מולטי כבל צריך גם קופסה (אליה מלחימים את השלוחות).
רצוי לחשב את העסק ויש לזכור שמולטי כבל עולה לא מעט למטר...
אבל שוב במידה והמידע עובר מאוזן אין מה לדאוג מהשראות בדרך...
שי
Supporter
הצטרף: 30 מאי 03
הודעות: 1683
מיקום: ת"א
אפשר לקנות מוכן ואפשר להלחים
הודעה פורסם: שלישי 18 ינו',05 04:30   
אתה יכול לקנות משהו כזה של whirlwind - לא מצאתי באתר מי היבואן שלהם אבל אני מניח שיש כי אני נתקל במוצרים שלהם בארץ.

אתה גם יכול לקנות הכל בניפרד פאנל,מולטי כבל(לדעתי כבל של קלוץ או אמפינול יכולים לשמש אותך בלב שקט - לא ממש זולים אבל אחלה של כבלים ומחזיקים זמן רב) בעניין של מחברים הייתי הולך או על switchcraft,או על Neutrik
_________________
This one goes to 11!!!
  אלירן-complex  
תומך
הצטרף: 13 יונ' 03
הודעות: 1185
מיקום: Low mid
הודעה פורסם: שלישי 18 ינו',05 08:07   
תודה רבה חברים !
כמובן שאני לא מתכוון לקנות/לעשות את הזול ביותר, אני מחפש משהו שיחזיק לתקופה ארוכה ולא יעשה בעיות, פשוט באתי להתייעץ בכדי לדעת מה נחשב טוב ומה לא.

אני אלך בימים הקרובים ואברר, לפרסם פה מחירים או שלא נחוץ?

ראובן, יש תשובה לגבי התעלה?

תודה רבה כולם !
_________________
" אנלוגי כן כן! דיגיטלי כן כן! " (א.אולארצ'יק)
Rock_Artist
S.Supporter
הצטרף: 16 אוג' 01
הודעות: 2977
מיקום: תל אביבה
הודעה פורסם: שלישי 18 ינו',05 09:06   
לגבי מחברים חיסכון פה חיסכון שם סתם יגרום בהמשך הלחמות מיותרות...

לגבי כבל _אל_ תשקול אפילו ללכת על הזול, עדיף מוצר אמין ככל האפשר.
uridat
S.Supporter
הצטרף: 30 אפר' 03
הודעות: 950
מיקום: בדימוס
עצה והתלבטות
הודעה פורסם: שלישי 18 ינו',05 09:07   
שלום לכולם

גם אני נמצא בשלב דומה של הקמת האולפן. (אני מקווה שזה יקרה בקרוב ואני אעלה תמונות).

חשבתי להשתמש לצורך איטום בפוליארטן מוקצף. אפשר לקנות מיכלים קטנים כמו של ספרי (לשרותים לדוגמה) ולמלא בחללים קטנים. החומר מתנפח ואוטם יפה למדי. אח"כ אפשר לחתוך עם סכין יפני שאריות שגלשו ואפילו לצבוע כדי שיתאים לקיר.
מה דעתכם על החומר הזה?

פרט נוסף שכדאי לחשוב עליו בנוגע למולטי-כבל. כדי שהחור בקיר יהיה מינימאלי, כלומר בקוטר הכבל, צריך למעשה להזמין את הכבל מולחם בצד אחד (לוח או מחברים) ולהלחים צד שני לבד.

בהצלחה
_________________
DON'T PANIC
ReuvenM
Administrator
הצטרף: 17 מאי 01
הודעות: 19380
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: שלישי 18 ינו',05 10:22   
ציטוט:
מה שחשבתי לעשות זה חור בין החדרים ובו להעביר את הכבל, ומסביבו לסגור עם מלטו וכדומה ואולי סיליקון או משהו בנוסף, זו לא דרך טובה? אין דרך נוספת מלבד לחצוב בקיר?

אני, שוב, ממליץ על תעלה או צינור, דרכן תמיד ניתן להחליף את הכבלים או להעביר נוספים. בכל מקרה, אם האפשרות היחידה היא חור בקיר, מומלץ שזה יהיה במקום נמוך, לא מול רמקולים ולא בצורה ישרה (אלכסון או מפותל עדיף), כדי לא לעזור לגלי הקול לעבור.
אטימה היא חובה, ויש לבחון אותה בחושך עם פנס בצד השני; אם רואים אור - עובר שם אוויר.
ניתן לאטום עם סיליקון אקרילי, הנשאר גמיש לתמיד, עם קצף מתקשה (לחללים שאינם חשופים לאוויר או שמש בלבד) או רצועות זפת תופח (מעין חומר שחור שאותו דוחסים לחריצים והוא מתנפח ולוחץ על כל פינה אפשרית).
חומרי בידוד אטימה וגם כבלים ניתן למצוא אצל Lev Solutions, כבלים ומחברים אצל סנטרוניקס, וחומרי מילוי ואטימה ברגומי (03-9228037 פתח תקוה ).

ציטוט:
או שמה אתה התכוונת לתעלה כזו מפלסטיק שהולכת בפינות החדר? זו זה לא בעיה.

לא התכוונתי לתעלה כזו, אבל זו אפשרות אם אין ברירה.
ציטוט:
כיצד לאטום את החור שאני עושה? איך שאני מתכוון לאטום זה בסדר?

זה הוסבר למעלה
ציטוט:
ו... אם אני מעביר מספר כבלים... נגיד 8 של מיקרופון... אז לא יהיה בינייהם לבין עצמם הפרעות? עקב הקרבה שלהם
?
בין כבלי המיקרופון לא תהיה הפרעה, לכן הם מאוזנים (שני גידים וסיכוך), זאת בתקווה שלא תעביר עליהם מתח או זרם גבוה השונה מ-אות של מיקרופון או כלי נגינה. (ראה הודעה קודמת שלי).
ציטוט:
סוג כבל המיקרופון לא משנה, מבחינת עובי ?

משנה, אבל אם תציין "כבל מיקרופון" המוכר יידע על מה מדובר. באורך שאתה צריך איני מאמין שתהיה לך בעיית עובי.
ציטוט:
מומלץ לעבוד עם הלוח הזה או שזה לא ממש משנה ואני אוכל להסתדר בלי?

לוח החיבורים בחדר ההקלטה יכיל את שקעי ה-XLR. אני לא ממליץ שהוא יכיל גם שקעי אוזניות עקב השראה צפויה עקב הקירבה, למרות שראיתי שעשו כך בכמה מקומות ללא בעיה ניכרת.
ציטוט:
ואיך לחלק את זה? נגיד ואני קונה מולטי כבל, איך אני יודע שחלק מהכבלים בו הם מיקרופון וחלק רמקול ? לפי הזמנה?

אתה לא יודע מראש, אתה מקציב. כמו כן אסור שיהיה כבל כזה המכיל קווים למיקרופונים ורמקולים יחד - אין או שזה חיפוף. הכבלים מגיעים עם סימון המאפשר זיהוי כל קצה. אתה מחליט שחלק יהיו למיקרופונים/כלים ושניים ילכו אל כניסות מגבר האוזניות שיהיה בחדר הבקרה.

ציטוט:
מגבר האוזניות כנראה יהיה בחדר הקונטרול... אז אולי לעשות שתי תעלות? אבל זה יגרום לחוסר בידוד בין החדרים

אין סיבה שהוא יהיה בחדר הבקרה, אבל אם כך, אני ממליץ להעביר את כבלי הרמקולים היוצאים ממנו לחדר הבקרה ולקופסאות הפיצול לאוזניות - בתעלה/חור/צינור רחוקים מהמיקרופונים.
לשיקולך.
  אלירן-complex  
תומך
הצטרף: 13 יונ' 03
הודעות: 1185
מיקום: Low mid
הודעה פורסם: שלישי 18 ינו',05 13:16   
התבלבלתי קצת בקשר למגבר האוזניות....
מה עדיף? לשים אותו בחדר ההקלטה או בקרה?
חשבתי שבבקרה כך אני אוכל לקבוע מה יהיה הווליום שיקבל האומן שמקליט(זהו תפקידי בתור טכנאי הקלטה).
אם אני שם את מגבר האוזניות בחדר ההקלטה אז אני יכול להעביר את הכבלים שלו עם הכבלים של המיקרופונים?
אני ממש מבולבל בקטע הזה, בנוגע לכל השאר הכל ברור.
בקשר לכבלים ולמחברים כמובן שאקנה איכותיים, במיוחד כבלים שהם צריכים להישאר עמידים לאורך זמן ומסובך מאוד להחליפים במקרה תקלה.
_________________
" אנלוגי כן כן! דיגיטלי כן כן! " (א.אולארצ'יק)
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » DIY, אלקטרוניקה וחיווט

לך לעמוד 1, 2   הבא
עמוד 1 מתוך 2

עשוי לעניין אותך :
:: תקנון