S.Supporter
הצטרף: 28 אוק' 01
הודעות: 4654
מיקום: country side
פורסם: שישי 31 מאי,02 05:18
הנושא עלה לאחרונה לכותרות אז אני אנסה לשפוך מעט אור אל ולתוך החלל הצהבהב שמעל ללחיים.
אני אנסה לא להיסחף. ובכן:
כתבתי כבר בשרשרת הזו מעט על מבנה האוזן. לאוזן בגדול שלשה חלקים:
1. האוזן החיצונית.
2. אוזן תיכונה
3. אוזן פנימית כולל סיב השמע.
האוזן החיצונית כוללת את האפרכסת ואת תעלת האוזן החיצונית.
- האפרכסת: לאפרכסת שני תפקידים. הראשון הוא למרכז שטח פנים גדול יחסית (4-5 ס"מ אצל אדם בוגר) לתוך תעלת האוזן ולנתב את גלי הקול פנימה. השני הוא לשמור על נקיון התעלה. מעבר לזה האפרכסת חסרת תפקיד באיכות השמיעה ולמען הסר ספק, ניתן לחתוך אותה או להוולד ללא אפרכסת ולשמוע יופי טופי.
- לתעלת האוזן יש תקיד מכריע באיזון הלחצים המופעלים על עור התוף. מאחר ועור התוף הוא בעצם חלק מהמעטפת החיצונית הכוללת של הראש, מופעלים עליו לחצים פנימה והחוצה. בשל עוביו הוא מהווה נקודת שבירה קריטית ולכן יש לשמור על איזון הלחצים מסביבו. בנוסף, עור התוף היא ריקמה עדינה אשר רגישה לתנאי לחות. במילים אחרות, תפקידה העיקרי של תעלת האוזן הוא להרחיק את עור התוף מסכנות הרחוב.
האוזן הפנימית כוללת את עור התוף, עצמות הארכובה, סליל שיווי המשקל, ותעלת השוואת הלחצים.
למעשה, האוזן הפנימית נמצאת כבר בתוך תחום השיפוט של פנים הגולגולת. הטיפול בה הוא כבר כירורגייה.
- עור התוף (או ממברנת השמיעה) היא רקמה עדינה אשר תפקידה לספוג את לחצי הקול ולהגיב להם. להווי ברור, שבשלב זה, המסר עדיין נמצא ברמות של תנודות פיזיקאליות ולא ברמה של מסר מתורגם. גלי הקול (לחצי הקול) הן תנודות בתדירות ועוצמה מסויימים אשר דוחפים את עור התוף פנימה והוא בשל גמישותו, מתיחותו וחוק ההתמדה, נע חזרה החוצה וחוזר חלילה. גובה הצליל יושפע מגובה התדר כלומר מספר התנודות בשניה. העוצמה תשפיע על המרחק שיעבור עור התוף מנקודת שיווי המשקל שלו (שהיא שקט מוחלט) ועד לנקודת מתיחותו המקסימאלית לסיגנל הנתון. (אמפליטודה בלעז).
- מעל עור התוף נמצאת תעלת השוואת הלחצים. ישנן שתים כאלה אך זו שאנו לא מפסיקים להרגיש היא זו שמתחברת לתעלת הסינוסיטיס שמעל חלל האף ובאמצעותה (תוך שאנו סותמים את האף ולוחצים אויר החוצה) אנו כאילו מנפחים את האוזן ומשחררים לחץ. חשוב לי להדגיש (את מה שכבר הדגשתי בשרשרת שעסקה יותר בצד המדיציני) שהשוואת לחצים בין האוזן וחללי הנשימה מתבצעת באופן בלתי רצוני 24 שעות ביממה. אם הגענו למצב שאנו צריכים לעזור לה (ואיננו מצוננים!) זה אומר שהעמדנו או שאנו עדיין מעמידים את האוזן באתגר לא לה. (צלילות, טיפוסי הרים, מסיבות טראנס וכיוצא באלה מרעין בישין).
- עצמות הארכובה הן מרכיב מכריע בשמירה על האוזן. עלה 3 עצמות המחוברות ביניהן בסחוסים גמישים היוצרות מעין Z שוכב. תפקידן להגביל את רמת העוצמה לתחום סביר. הן מגבירות מעט את מה שחלש מאד אבל בעיקר עסוקות בלהחליש הרבה את מה שמעל למותר. לעצמות האלה סבלנות מוגבלת ולכן כשמאתגרים אותן באופן מוגזם הן נכנסות לקליפ ויוצרות מעין קימפרוס תמידי עד שהן נלחצות חזרה החוצה. (האינסטינקט, אחרי מסיבה רועשת במיוחד לפמפם באף נובע מכך).
- לסליל שיווי המשקל אין תפקיד בנושא השמיעה והוא אברון גרביטאציוני. מה שכן, יכולתו של המוח לבצע ניתוח של "תמונת הסטיראו" של העולם, חיונית לשמירה על בטיחות חיינו. כך אנו יכולים להעריך לאיזה כיוון לסובב את הראש כשצופרת לנו מכונית ואפילו להעריך את המרחק ממנה.
האוזן הפנימית היא הסודה שמור.
היא מכילה את השבלול ואת סיב השמע אשר הולך למוח.
כאן למעשה מתבצעת ההמרה מתנודה פיזיקאלית להוראה חשמלית.
מאחר והמוח הוא שותף סמוי בתהליך, ובמוח, רב עדיין הנסתר על הנגלה, ישנן הערכות מוצקות לגבי המנגנון אשר קיים בחלק זה של האוזן אולם עד שמיסתרי המוח יחשפו במלואם, לא נוכל לקבל תשובה סופית ומדוייקת באיזה אופן מתבצעת ההמרה ובמיוחד, לאיזה ערכים.
כרגע ישנן שתי תיאוריות משלימות המקובלות על העוסקים בכך אולם בנוסף להם יש תאוריה חדשה אשר סותרת רבות מהנאמר בתיאוריות שאציג ועוד כמה הנחות ישנות שעדיין לא נשללו.
עקרונית, המנגנון אשר אחראי על תהליך ההמרה וההצפנה הוא השבלול.
השבלול הוא למעשה רקמה כפולה, שטוחה המגולגלת למעיין שבלול. אם נפרוש את השבלול הזה, נקבל קונוס / חרוט.
מתוך השבלול יוצאות לאורכו שערות אשר מגיבות לתנודות הלחץ שנוצרות בו.
הלחצים המופעלים על השבלול באים בהיענות לעוביו בחתך הרוחב שבו פגעו. השבלול יגיב בציר החתך הרחב שלו לתדרים נמוכים וכו'.
סיב השמע אשר מחובר מעליו לחלל השבלול, מקבל אותות מהשערות אשר יוצאות מהשבלול ומעביר אותן למוח. ברור שכל שערה "אחראית" לקבוצת תדרים אחרת ואופן התגובה שלה הוא תולדה של העוצמה.
את שאר העבודה עושה המוח.
מי שהגיע עד לכאן - תיסלם
הצטרף: 01 דצמ' 02
הודעות: 702
פורסם: שני 27 דצמ',04 08:48
אמנם היא לא חדשה במיוחד, אבלאני מניח שרוב הממצאים החדשים הם באמת בתאוריות לגבי המוח (הרחבה?)
בכל אופן - מספר תובנות קטן משם גורס כי: 1 מתפקידי האפרכסת הוא להיטיב את האורנטציה באשר למקור הצליל, 1מתפקידי תעלת האוזן הוא להגביר את עוצמת הסיגנל (בערך פי 2), והעצמות הקטנות בפנוכו אמנם תורמות לקימפרוס, אך בעיקר - שוב - מגבירות. פי עשרות מונים.
למעשה - עוצמת גלי הקול היא חלשה למדי, ולכן לכל תהליך ההגברה הזה תפקיד חשוב בכך שאנחנו מסוגלים לשמוע דברים כ"כ מינוריים. כל זה כאמור על סמך הבנתי מהמקור לעיל
S.Supporter
הצטרף: 28 אוק' 01
הודעות: 4654
מיקום: country side
פורסם: שני 27 דצמ',04 09:17
כן, דיברנו כבר על הרוב.
עדי שם פוקוס על דברים נכונים, אמרתי, התפקד של עצמות הארכובה דומה למכשיר שמשלב קומפרסור, לימיטר ואקספנדר.
בנוגע לתחושות הלא נעימות (טינטון למניהן) והתדרים הגבוהים.
אז רק להבהיר, הרגישות של האוזן היא לכל סוג של לחץ קול ללא קשר לתדירות או לאורך הגל.
סקאלת מל מבהירה בדיוק באיזה אופן ויחס כל תדר משפיע (בחתך הגיל והמצב הבריאותי).
ההפרעה, או "הציפצופים" אינם לחצי הקול עצמם אלא אפטר-אפקט.
הציפצוף הוא אובר טון שנובע מהתמעכות של עצמות הארכובה או פלאפ (FLAP) בעור התוף.
לגבי המחקרים על המוח - יש המון המון חדש.
גם בתחום הקוגניצייה ודרכי הקליטה והעיבוד וגם (לשימחתנו) במבנה הפיזיולוגי והתיפקודי.
כל החדש הזה עדיין לא מסביר במלואו למה, איך וכ"ו.
אבל כן יש השערות בעקבות תצפיות כאלה ואחרות.
הצטרף: 07 ינו' 02
הודעות: 340
מיקום: ת'א
פורסם: שבת 15 ינו',05 18:09
מהו החומר הצהוב הכל-כך נפוץ באזנינו?
אני חושב שגם טיפים לטיפול והגיינה יכולים להועיל... (זכור לי מישהו שאמר שניקוי בעזרת מקלוני כותנה לא מומלץ, למשל... אני זוכר נכון?)
תומך
הצטרף: 15 אוג' 01
הודעות: 3171
מיקום: לפעמים בארץ
פורסם: שבת 15 ינו',05 18:32
החומר הצהוב(הדבש! יאמי!),
הינה הפרשת הגנה מפני גורמים חיצוניים זעירים(אבק,חול),במקרה של נעץ היא לא תעזור.
היא דביקה ויש לה יכולת להדביק אליה את כל החברה הקטנים העפים ברוח ומאיימים לחדור.
נשים מערביות(ובחורות תלביביות בפרט) הפכו בררניות כאשר הן נתקלות בחומת המגן הזו מה שגורם לליקוקים באוזן להפוך לנדירים יותר,לכן הוחלט מתישהו להתחיל לנקות את זה.
לעיתים זה קצת מציק ומגרד,בעדינות,עם מקלון,מסביב,מורידים וזה מתחדש.
_________________
Hackintosh i7 9700k 32giga Mojave
Macbook Pro UB (mid2012) OSX 10.8.2
Lynx Aurora Mark1
Wavelab 9.5 Pro/Nuendo8.3/Pro tools 12.5