תפריט
שלום Anonymous ::: 2025, 19:12
Facebook
musical act magazine המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine
אקולייזר תיקון חדר לפני היציאה למוניטורים
שרשרת זו הוגדרה כמועילה (150) ›
לך לעמוד 1, 2   הבא
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » בקרת צליל, שמיעה
  Kundara  
תומך
הצטרף: 02 פבר' 03
הודעות: 2645
מיקום: בין מוניטור שמאל לימין
אקולייזר תיקון חדר לפני היציאה למוניטורים
הודעה פורסם: ראשון 05 דצמ',10 12:47   
בעקבות שיחה עם עודד, החלטתי להעלות את זה לדיון.
החדר שלי, מטופל אקוסטית בפיברגלאס, אבל 127 הרץ פשוט חוגג בו. אז שמתי בכרטיס קול (פולסאר) אקולייזר שמנחית את ה 127 הרץ, עד שהסוויפ סינוס שלי נשמע "נורמלי". כי בלי זה, הסאונד נשמע פשוט נורא ואין לי שום בקרה על הבאס. בכלל, הבנתי שבכרטיסי RME אי אפשר לשים אקולייזר מתקן חדר.

מי עוד עושה את זה, והאם זה כדאי. מבחינתי זה כדאי, ואין סיכוי שאני אפסיק את זה, אבל מעניין אותי הנושא, כמה זה מקובל או כמה עושים את זה.
_________________
http://www.facebook.com/kundara.music
http://youtube.com/kundaramir
zoharr
תומך
הצטרף: 20 אפר' 05
הודעות: 542
מיקום: Tel-Aviv
הודעה פורסם: ראשון 05 דצמ',10 13:18   
אהלן,

למיטב ידיעתי המוגבלת, זהו פתרון שנחשב נחות אקוסטית יחסית לטיפול אקוסטי מלא בתדר הנ"ל (אגב 127 לא נשמע לי כמו תדר בעייתי במיוחד לבליעה באמצעים "תקניים", אבל שוב, איני מומחה אקוסטיקה).

כשאתה מנחית, אתה לא מעלים את הבעיה רק מחליש אותה (והחדר מגביר חזרה) ואז אתה נשאר במצב שאת התדר הנ"ל אתה מקבל מ"החדר" ולא מהמוניטורים. בתחום הזה של התדר אתה בעצם עובד על "עיוור" ואתה גם מאבד פאזה לחלוטין (גם סטריאו אבל זה זניח לתדר כזה).

עוד בעיה (קטנה יותר לדעתי) היא היסט פאזה נוסף שמגיע מה EQ שיכול להשפיע על איך ישמע המיקס במקום אחר. אם כבר לעשות תיקון כזה, אז באמצעות LINEAR PHASE EQ.

אצלי בחדר יש בעיה של 57 HZ, שזה כבר סיפור אחר ואני שוקל צעדים כלשהם כי הטיפול בתדר כ"כ נמוך בעייתי.

יהיה טוב אם תצרף גרף של ה SWEEP (באמצעות REW לדוגמא) וגם את דרך ההנחתה (איזה EQ? כמה מנחית? איזה Q?)

יהיה מעניין באמת לשמוע מה אנשים אומרים על שיטה זו ומדוע פתרונות כאלו לא קבילים באולפנים מקצועיים.

איתי
Kwebos
תומך
הצטרף: 08 ינו' 06
הודעות: 2667
מיקום: ר"ג
הודעה פורסם: ראשון 05 דצמ',10 13:29   
בחדר הקודם שלי 131 היה מוגבר בצורה שפשוט הכאיבה באוזניים, מעולם לא שמעתי גל עומד בעוצמה כזו באף חדר אחר.
לא היתה לי האפשרות לעבוד בצורה שאתה עובד עם הפולסאר עקב מגבלות הכרטיס הבלאי, אז פשוט עבדתי עם איקיו על המאסטר (אוטומטית בטמפלט) ובסיום העבודה הייתי מייצא בלעדיו.

לא פתרון מקצועי ולא פותר את הבעיה, רק מקל את הסימפטום #smile אבל לפחות יכולתי לעבוד בלי לסבול.

בסופו של דבר, אם אתה בונה על החדר הנוכחי לטווח זמן בינוני ומעלה הייתי מנסה לבנות מלכודת מכוילת.
אולי גם חומרי בליעה שמיועדים לתדר נמוך יכולים לעזור באיזור התדרים הזה, פה כבר שווה להתייעץ עם המומחים.
_________________
http://www.myspace.com/kwebos
UV
Supporter
הצטרף: 20 מאי 01
הודעות: 1707
מיקום: ירושלים
הודעה פורסם: ראשון 05 דצמ',10 13:45   
בוודאי שזהו לא פתרון אופטימלי אבל:

האם זה עובד עבורך? אם המיקסים שלך ושל אחרים נשמעים טוב בחדר לאחר התיקון, אם המיקסים שלך נשמעים טוב בחדרים אחרים ואם לא נוצרו בעיות אחרות כתוצאה מהתיקון - לא צריך לפחד.

זו דעתי בכל אופן.

אם אתה בטוח בתדר יכול להיות שבניית מלכודת מכויילת היא פתרון עדיף, אם לא עכשיו אז בעתיד.
_________________
יובל עמית - אולפן הקלטות | הגברה והקלטת מופעים | הוראת סאונד
www.yuvalamit.com
https://www.facebook.com/YuvalAmitSoundRecording
oh-babie
S.Supporter
הצטרף: 30 ינו' 03
הודעות: 3033
הודעה פורסם: ראשון 05 דצמ',10 14:20   
בתחילת שנות ה-80 כבר הפסיקו לעשות את זה, כי הבינו שזה לא עובד כמו שצריך.

מה שמפריע לך בחדר זה לא שתדר מסויים חזק מדי, אלא שתדר מסויים דועך לאט מדי.

כשתדר מסויים חזק מדי, הדבר נתפש כחוסר בלאנס. כשתדר מסויים דועך לאט מדי, הדבר נתפש כחוסר בהירות של אותו תחום תדר ומריחה של הצליל (עקב הפגיעה הברורה ב-Transient Response קרי תגובת הזמן).

את זמן הדעיכה של גל עומד אי אפשר לקצר באמצעות איקולייזר, אלא רק להחליש את הצליל הישיר.

בכך, לא פתרת את הבעיה אלא מראש לא יצרת אותה.
העניין הוא, שבכך שלא יצרת את אותו תדר עם אנרגיה מסקפת לא רק שלא יצרת בעיה (=טוב לנו), אלא גם לא יצרת את הצליל עם התכולה הספקטרלית הראויה (=רע לנו).

כאמור, אין ארוחות חינם.

משתמשים רבים טועים לחשוב שבעצם העובדה שהם שומעים שינוי כלשהו ומקבלים הקלה רגעית הם פתרו את הבעיה.

ההיפך הוא הנכון, שכן תרגום המיקסים יותר טוב כאשר אתה ממקסס בסביבה עויינת לתדר מסויים (ולכן נזהר אלפי מונים בעת טיפול בו) מאשר בסביבה בה אתה כמעט ולא מודע לבעיות (כי חתכת את התדר ב-EQ).

למרות שלא ביקשת חוו"ד - כן אציין כי טיפול ב-127 אינו אתגר גדול מדי לטיפול פאסיבי (מסורתי), ובד"כ הדילמות האמיתיות מתחילות כאשר הבעיות הן ב-40 הרץ, למשל, בו קשה מאוד לטפל בצורה פאסיבית.

ישנם מכשירי DRC המיישמים מסננים אדפטיביים (שונים לחלוטין מאלה המיושמים ב-EQ) המסוגלים לשנות תגובת זמן. מכשירים אלה יקרים יחסית, ועובדים כמו שצריך בתדרים נמוכים מאוד, ועבור בעיות נקודתיות מאוד.
(בניגוד לברושורים המפרסמים אותם כמכשירי קסם שיתקנו לך את הבעיות האקוסטיות בחדר...).

אם כבר מדברים על טיפול אקטיבי, אז קולגה שלי באוניברסיטה (ר' סע' 4) פיתחה ואימתה טכניקה אקטיבית לריסון גלים עומדים בודדים - שעובדת מצויין. (נבדקה גם בסדרת מבחני האזנה, ולא רק ב"תיאוריה"). נדרשת קצת הבנה באקוסטיקה של חללים קטנים וקצת בעיבוד אות דיגיטאלי, אבל אם זה מעניין מישהו אז אני יכול להרחיב.
Kwebos
תומך
הצטרף: 08 ינו' 06
הודעות: 2667
מיקום: ר"ג
הודעה פורסם: ראשון 05 דצמ',10 14:27   
ציטוט:
אבל אם זה מעניין מישהו אז אני יכול להרחיב.


מעניין בהנחה שאצליח להבין...
_________________
http://www.myspace.com/kwebos
zoharr
תומך
הצטרף: 20 אפר' 05
הודעות: 542
מיקום: Tel-Aviv
הודעה פורסם: ראשון 05 דצמ',10 15:56   
OH_ BABIE תודה על ההסבר. הצלחת לנסח יפה את מה שניסיתי להגיד, ויצא לי מעט מעורפל.

הבעיה בתדר עומד היא תגובת הזמן שלו (דעיכה) ולא האמפליטודה שלו, כך שאתה מנסה לפתור בעיה מתחום אחד עם כלי מתחום אחר. להחליש את הבעיה זה לא פתרון אלא "הדחקה". משהו כזה.
  Kundara  
תומך
הצטרף: 02 פבר' 03
הודעות: 2645
מיקום: בין מוניטור שמאל לימין
הודעה פורסם: ראשון 05 דצמ',10 16:47   
במקרה שלי העברתי סוויפ, וראיתי איפה בידיוק יש בעיה. וכיוונתי את האקולייזר, שלא יקטע לי לגמרי את 127, אלה ינחית אותו עד שהוא ישמע "כמו השאר". אז אני שומע את 127, ואת כל מי שלידו, כך שיש לי בקרה עליו. מדובר בתחום מאוד ספציפי עם פעמון מאוד מאוד דק. בלי זה, אני נאבד בבאסים. לדעתי כאן הפתרון מנצח את הבעיה. עדיין שניהם קיימים, אבל הפתרון קצת יותר חזק. אני טועה?
_________________
http://www.facebook.com/kundara.music
http://youtube.com/kundaramir
ds-sound
תומך
הצטרף: 28 מרץ 05
הודעות: 5324
מיקום: אולפני בלנד
הודעה פורסם: ראשון 05 דצמ',10 22:17   
ציטוט:
40 הרץ, למשל, בו קשה מאוד לטפל בצורה פאסיבית.


איך באמת היית מטפל בבעיה שכזו?
_________________
Blend Studios | אולפני בלנד | הפורטל שלי | המאמרים שלי | פייסבוק
so much is there to be discovered.
oh-babie
S.Supporter
הצטרף: 30 ינו' 03
הודעות: 3033
הודעה פורסם: ראשון 05 דצמ',10 22:28   
ציטוט:
במקרה שלי העברתי סוויפ, וראיתי איפה בידיוק יש בעיה.


השאלה היא איך ראית איפה יש בעיה? (אני לא סתם שואל...)

ציטוט:
מעניין בהנחה שאצליח להבין...


אציע את ההסבר הפשוט.

הרעיון הוא לשלוט בצורה נפרדת בהתפשטות של גלי הקול בתדרים נמוכים ובאינטראקציה שלהם עם גבולות החדר, בצורה דומה לטכניקות המיושמות בבקרת רעש אקטיבית.

בשביל לעשות זאת, קודם כל צריך להפריד בין המקור שמקרין תדרים נמוכים לבין זה שמקרין את כל שאר הספקטרום.

למזלנו זה קל מאוד - שילוב סאבוופר וקרוס אובר במערכת.

הבעיה היא, שבתדרים נמוכים הסאב מקרין בצורה ספרית (OMNI) וקשה מאוד לשלוט על גל שמתפשט בחלל תלת מימדי.

הפתרון - שני סאב וופרים שהאינטראקציה ביניהם יוצרת גל מישורי. גל מישורי הוא כזה המתפשט בכיוון אחד.

כעת התדרים הנמוכים מוקרנים בצורה מישורית ע"י שני הסאבוופרים הקדמיים, וכל שאר התדרים דרך המוניטורים הראשיים.

ז"א שיש לנו גל מישורי שנע במורד החדר, בדרכו מהקיר הקדמי (מול הטכנאי) לקיר האחורי (מאחורי הטכנאי).

כמובן שאם נשאיר את המערכת ככה, לא עשינו הרבה (חוץ מלהפוך גל ספרי לגל מישורי).

עכשיו, נקח עוד זוג סאב-וופרים ונשים אותם במרחק מסויים מהקיר האחורי. "מרחק מסויים" לצורך העניין יהיה מרחק מהקיר האחורי ששווה לרבע-אורך גל של הרזוננט הבעייתי.

אנחנו יודעים איזה סיגנל הרמקולים הקדמיים מקרינים (כי אנחנו יצרנו אותו והעברנו אותו דרך הקרוס), ולכן אנחנו יכולים לייצר סיגנל זהה בפאזה הפוכה ולהקרין אותו דרך הרמקולים האחוריים.

הבעיה היא, שאם נעשה זאת פשוטו כמשמעו, ניצור ביטול פאזה במרכז הבדל המרחק בין זוגות הרמקולים.

הפתרון - ניתן לרמקולים האחוריים דיליי מסויים, ככה שהביטול יתרחש אחרי שחזית הגל עברה את נקודת ההאזנה ולפני שהגיעה לקיר האחורי.

עוד בעיה - כעת התדר דועך מהר מדי ובצורה לא טבעית (כי חיסלנו אותו לפני שהצליח להגיע לקיר וליצור מערכת רזונטיבית).

הפתרון 2 - נפחית קצת מהעצמה של הגל ה"מבטל", וכך כן נאפשר לחלק מהאנרגיה "לזלוג" ולהדהד בחדר.

#smile

פתרון אלגנטי, פשוט ליישום (למרות שהוא מצריך 4 סאב-וופרים) והכי חשוב - נשמע מצויין. (ואני אומר זאת גם מתוך הסתכלות על תוצאות מבחני ההאזנה, וגם מתוך התנסות אישית).

הרעיון המקורי הוצע לפני כשנתיים ע"י סלסטינוס ונילסון וזכה לכינוי Controlled Acoustic Bass System או CABS.

ידידיי מהמחלקה, לוסי ומת'יו, מצאו את הפרמטרים האידיאליים (כמות דיליי, וכמות הפחתת עצמה) הדרושים באמצעות סדרה של מבחני האזנה וניתוח העדפות של מאזינים שונים.

מקווה שזה מבהיר (לפחות באופן כללי) את הרעיון.
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » בקרת צליל, שמיעה

לך לעמוד 1, 2   הבא
עמוד 1 מתוך 2

עשוי לעניין אותך :
:: תקנון