תפריט
שלום Anonymous ::: 2025, 00:13
Facebook
musical act magazine המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine
מתחים פשוטים במילים פשוטות
שרשרת זו הוגדרה כמועילה (140) ›
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » תיאוריה
  1eyedbitch  
Supporter
הצטרף: 29 מאי 01
הודעות: 996
מיקום: Toronto, Canada
הודעה פורסם: ראשון 12 ינו',03 18:23   
קצת עזרה בנוגע למפלצות (5# ו SUS9 למיניהן):

(אני יוצא מהנחה שאתה יודע מה זה מרווח של חצי-טון ומרווח של טון)

קודם כל, הגדרה -
אקורד = לפחות שלושה צלילים שונים המנוגנים יחדיו.
(*אם אתה מנגן את התו דו בשלוש אוקטבות שונות זה לא אקורד, כי מובר באותו צליל).

לכל אקורד יש את השורש שלו, שנקרא גם ה"טוניקה" או ה-"1".
השם של האקורד נקבע ה-1.
התבנית הפשוטה של אקורדים מז'ור/מינור אומרת - 1 3 5.
לדוגמא:
בוא נגיד שה-1 הוא "דו".
עכשיו נתחיל ליספור - "דו"=1, "רה"=2, "מי"=3, "פה"=4, "סול=5".
לפי התבנית שאמרנו אנחנו צריכים את ה-1, ה-3 וה-5. כלומר:
דו, מי, סול.
ועכשיו, איך יודעים עם זה מז'ור או מינור- לפי השלוש.
אם בין ה-1 לבין ה-3 יש מרווח של 1.5 טון מדובר שאקורד מינור.
אם בין ה-1 לבין ה-3 יש מרווח של 2 טון מדובר באקורד מז'ור.
חוץ מזה, בין ה-1 ל-5 אמור להיות מרווח של 3.5 טון (קווינטה זכה).

ועכשיו בוא נמשיך:
איך תדע לבנות אקורדים עם מתחים (5#, 7, וכו')?
הנה לך "מילון" קצר -
9 = נמצא 1 טון מעל ה-1.
9b = נמצא 0.5 טון מעל ה-1.
4 = נמצא 2.5 טון מעל ה-1.
4# = נמצא 0.5 טון מעל ה-4.
5b = נמצא 0.5 טון מתחת ל-5 (אם שכחת החמש נמצא 3.5 טון מעל ה-1).
5# = נמצא 0.5 טון מעל ה-5.
6 = נמצא 1 טון מעל ה-5.
7 = נמצא 1 טון מתחת ל-1 (אבל באוקטבה למעלה).
maj7 = נמצא 0.5 טון מתחת ל-1 (אבל באוקטבה למעלה).

חוץ מזה יש גם מתחים שנקראים 11,13,וכו' מדובר בשילובים של כמה מתחים ביחד, אני לצערי לא זוכר איך בונים את כולם, אבל בטוח שיש פה לא מעט אנשים בפורום שמדקלמים את זה.

בגדול אחרי שמתרגלים לזה זה הופך להיות מאד פשוט לבנות אקורדים, וחבל לעבוד עם תוכנות שמכינות הכל בשבילך, תמיד עדיף לדעת מה שאתה עושה, ולדעת לשמוע את מה שאתה מחפש (אם אתה שומע בראש איזשהו אקורד, אז כדאי שתדע ישר מה הוא מבלי להתחיל "להמר" עם התוכנה).
וחוץ מזה - עברת מפרוטי לSX, אתה עכשיו מתעסק עם צעצוע של גדולים. התוכנה אמורה לענות על כל הצרכים של אולפן מבוסס מחשב, ובאמת שהם לא ישקיעו משאבים וזמן בשביל לפתח תכונות שמתאימות לצעצועים כמו הפרוטי-לופס. (לכל אוהבי הפרוטי, לא להפגע. גם אני עבדתי איתה, זו תוכנה מדהימה לדעתי, מבחינת אפשרויות, ממשק, עיצוב וכו'. אבל לא מדובר בתוכנת הקלטות מיקצועית, והיא גם לא מתיימרת להיות אחת כזאת).
yohayblo
הצטרף: 10 יונ' 01
הודעות: 519
הודעה פורסם: ראשון 12 ינו',03 20:30   
1eyed, סחתיין על הסבלנות וההשקעה.
לגבי ה-9 - 1 טון מעל ה-1 - אוקטבה למעלה.
ה-b9 נמצא 0.5 טון מעל ה-1 - אוקטבה למעלה.
זו לפחות הצורה ה"רשמית" של הדברים - כמובן שאפשר להכניס את ה-9 בצמוד ל-1 (סקונדה) אך נהוג לומר במצב כזה שמדובר באקורד כגון C2 או Csus2 (אם לא תנגן את ה-3).

לגבי ה-13 - אם תספור בפשטות (כמו בדוגמאות שמעליי) תיווכח שמדובר ב"תואם" 6, נכון ? לא נכון.
13 - 6+7+9 (בד"כ עם מרווחים ביניהם, לא צמודים...)
11 - 4+7+9 (כנ"ל)

לגבי המרווחים שבין מתחים - it's all in your ears...
אל תהסס לנסות, לפתח את השמיעה. יש המון מה ללמוד - בספרים, באינטרנט והכי הרבה ע"י ישיבה על התחת עם פסנתר (כדי שתקבל תצורה ויזואלית של המרווחים)...

יוחאי.
צופיפניק
S.Supporter
הצטרף: 06 ינו' 02
הודעות: 5239
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: ראשון 12 ינו',03 23:05   
יש גם האומרים ש-9 זה בעצם 7/9. (כלומר שמ-9 משתמע 7)
ולכן:
9 = 1 3 5 7 9
וגם:
11 = 1 3 5 7 9 11
13 = 1 3 5 7 9 11 13...
אני אישית מעדיף לציין את המילה add כדי להיות בטוח שמוסיפים רק את התו הספציפי בלי נלווים.
add9 = 1 3 5 9
add11 = 1 3 5 11
add13 זה כבר לא הגיוני כי אפשר פשוט להוסיף 6.
יש כאלה שמתיחסים ל-13 כאל 7/6, במקרה זה לדעתי עדיף פשוט לרשום 7/6 כדי למנוע בלבול...
בדומה, רצוי גם לרשום 7/9 או אפילו 7/9/11 כדי שיבינו על מה אתם מדברים.
חבל שאין סטנדרט עולמי לכתיבת אקורדים...
SAR
Act Compatible
הצטרף: 14 מרץ 02
הודעות: 1293
הודעה פורסם: שני 13 ינו',03 02:46   
לגבי המתחים 11 ו 13:הוספת ה7 וה9 ואיכותם נגזרים מסולם המקור והדרגה של האקורד הרלוונטי בסולם זה.לא כל דרגה "יכולה" לקבל כל מתח.המתחים על כל דרגה בסולם צריכים,בעקרון,להיות דיאטונים(צלילים מהסולם המקורי).אקורד שמתפקד כפונקציה הרמונית מסויימת,ויקבל מתחים "לא נכונים" למצב ההרמוני הנתון יקבל משמעות אחרת לגמרי,שהכותב לא בהכרח התכוון אליה.
yoramilan
S.Supporter
הצטרף: 28 אוק' 01
הודעות: 4654
מיקום: country side
הודעה פורסם: שני 13 ינו',03 12:08   
אני ממש לא משתגע אחרי "מדריכים מהירים לנגינה ללא מאמץ" (ועוד פחות מזה, כשזה מופיע בפורום) ובאמת, ולא חלילה מכוונה לפגוע, אני חייב לדייק חלק מהנתונים שניתנו:

1eyedbitch :
קצת עזרה בנוגע למפלצות (5# ו SUS9 למיניהן):

קודם כל, הגדרה -
אקורד = לפחות שלושה צלילים שונים המנוגנים יחדיו.
(*אם אתה מנגן את התו דו בשלוש אוקטבות שונות זה לא אקורד, כי מובר באותו צליל).


לא ממש.
אקורד הוא בהגדרה שני צלילים או יותר בתנאי שמופיעים גם שורש האקורד וגם הטרצה שלו.
מבלי להיכנס ל-למה ואיך זה קורה מבחינה אקוסטית, האוזן/מוח תמיד ישלימו את הצליל החסר בקונטקסט טונאלי.
אם ננתח את ספר הכוראלים של באך נמצא יותר אקורדים במצב חסר מאשר אקורדים מלאים.
את אותו דבר אני יכול גם לומר על 90% מהעיבודים של מנציני או פלטשר הנדרסון.

חוץ מזה, רק בשביל הדיוק בהגדרה, הצלילים לא חייבים להיות מנוגנים "בעת ובעונה אחת" אלא בהקשר וסמיכות מטרית תבניתית (הגדרה קצת ארוכה למה שמוכר כ"ארפז')


1eyedbitch :

לכל אקורד יש את השורש שלו, שנקרא גם ה"טוניקה" או ה-"1".


לא נכון. טוניקה זה פונקציה אשר מייצגת פתרון הרמוני (בשונה וניגוד למתח הרמוני).
טוניקה יכולה להיות לסולם (שורש) או למהלך הרמוני (לרוב דרגה ראשונה אבל לא תמיד).
לאקורד באשר הוא אקורד אין טוניקה. יש לו שורש.

1eyedbitch :

חוץ מזה, בין ה-1 ל-5 אמור להיות מרווח של 3.5 טון (קווינטה זכה).



רק בהנחה שאתה מדבר על אקורד מז'ור או מינור.
ההרמוניה, גם של מוסיקה קלה, מכילה עוד סוגים רבים של אקורדים (מוקטן, מוגדל, אקורדים קוורטאלים וכ"ו) ושם כידוע הקווינטה (או מרווח אחר) הנוצרים בין שורש האקורד לצלילים הנוספים שונה בתכלית השוני.


1eyedbitch :
ועכשיו בוא נמשיך:
איך תדע לבנות אקורדים עם מתחים (5#, 7, וכו')?
הנה לך "מילון" קצר -
9 = נמצא 1 טון מעל ה-1.
9b = נמצא 0.5 טון מעל ה-1.
4 = נמצא 2.5 טון מעל ה-1.
4# = נמצא 0.5 טון מעל ה-4.
5b = נמצא 0.5 טון מתחת ל-5 (אם שכחת החמש נמצא 3.5 טון מעל ה-1).
5# = נמצא 0.5 טון מעל ה-5.
6 = נמצא 1 טון מעל ה-5.
7 = נמצא 1 טון מתחת ל-1 (אבל באוקטבה למעלה).
maj7 = נמצא 0.5 טון מתחת ל-1 (אבל באוקטבה למעלה).

חוץ מזה יש גם מתחים שנקראים 11,13,וכו' מדובר בשילובים של כמה מתחים ביחד, אני לצערי לא זוכר איך בונים את כולם, אבל בטוח שיש פה לא מעט אנשים בפורום שמדקלמים את זה.



מילון קצת מסוכן מכמה סיבות:
קודם כל, בכל תורת ההרמוניה מקובל לציין לא רק איזה מתח מוסיפים אלא גם איזה צלילים משמיטים.
אם לא התייחסת לכך, פשוט לא לימדת את התורה באופן מדוייק.

זה נכון ש-נונהקורד (אקורד עם 9) מוסיפים צליל מתח נונה מהשורש. אבל גם נכון שנונה קורד היא שונה עם זה בהקשר דומיננטי (כלומר מתח אשר צריך להיפתר) ואז מוסיפים את ה-7 ומשמיטים את הקווינטה.
לעומת זאת, נונה קורדים אחרים באים עם 6 או עם 5 ולא עם 7.

חוץ מזה, צליל 6 וצליל 13 (או 4 ו-11) זה לא אותו הדבר. זה אולי אותו צליל אבל במיקום ופיזור שונה מבחינת סדר הצליל והם ישמשו למטרות אחרות.

וחוץ מזה, כל הוספת המתחים משתנה כשמדובר באקורד במצב בס שונה (היפוך).

ויש חוקים בנוגע להכפלות ולקרבת המתח לבס וכ"ו.
בקיצור.
מאחר ואין בדעתי להתחיל כאן קורס בהרמוניה ב-3 דקות אני אסתפק בכך שהרשימה שניתנה פה לא ממצה ולא מדוייקת.
מה שכן, מי שיודע את החומר יכול להבין את כוונת המשורר, במילים אחרות. זה לא טעות. זה פשוט לא כל הסיפור ובמוזיקה מה שהוא לא כל הסיפור הוא זיוף.

והכל בנימה חיובית הא?
  1eyedbitch  
Supporter
הצטרף: 29 מאי 01
הודעות: 996
מיקום: Toronto, Canada
הודעה פורסם: שני 13 ינו',03 18:17   
תאמין לי יורם...
חיכיתי לזה.
:razz:

אבל אתה יודע מה, אני שמח שכתבת את ההודעה הזו.
ההשכלה המוסיקלית הבסיסית שלי באה בעיקרה ממורים פרטיים (רובם לגיטרה) , וזה המחיר ללמידה לא מסודרת - חוסר דיוקים.
כרגע השרשרת הזו (שאם אתה זוכר התחילה מהשאלה - "האם יש CHORD GENERATOR בקיובייס SX?") מכילה יופי של מידע, שבאמת יכול לעזור ולמלא כמה חורים בהשכלה המוסיקלית של חלקנו.

#thumbsup
עדי זילברברג
הצטרף: 01 דצמ' 02
הודעות: 702
מצטרף לדעתי
הודעה פורסם: שלישי 14 ינו',03 14:29   
באותו מחיר אגב אפשר להמשיך ולהרחיב בנוגע לכל הסייגים שהעלית. זה כן יכול להועיל לאחדים מאיתנו להיסגר על עצמם.
לי לדוגמא לא ברור איך אני אמור להחליט איך לתפוס אקורד מסוים בגיטרה נגיד - כאשר יש מילים ואקורדים ללא תווים, אם כמשתמע מההסבר אני אמור להגיב אחרת לאותו סימול במצבים שונים. איך אני אמור לדעת את כוונת המשורר. חסרים לי פרטים...
(ועברתי כבר קורסים של הרמוניה - אבל המסקנה היחידה שאני יכול להגיע אליה כרגע היא של חוסר סטנדרט)
צופיפניק
S.Supporter
הצטרף: 06 ינו' 02
הודעות: 5239
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: שלישי 14 ינו',03 16:58   
הגישה שלי בעניין היא - נגן מה שנשמע לך טוב. זה תקף גם בהלחנה וגם בנגינה של שירים קיימים.
TamirE
Act Compatible
הצטרף: 10 יונ' 01
הודעות: 652
מיקום: נתניה
הודעה פורסם: שלישי 14 ינו',03 22:50   
תראה... קח לדוגמא סטנדרט כלשהו כמו שהוא רשום ב real book ותנסה להקשיב לכמה וכמה ביצועים שונים שלו. למרות שהכל פחות או יותר אותם אקורדים (למרות שזה גם לא ממש נכון כי תמיד אפשר למצוא רה-הרמוניזציה על כל גווניה בעיבודים מסוימים, שינויים קלים של פלוס מינוס טנשן בספטקורדים מסוימים, ועוד...) ואותה מלודיה (בקירוב טוב... #smile ) - הביצועים יכולים להיות שונים מאוד. הרבה מהיופי בצורת כתיבה כזו היא שהיא מאפשרת לך קצת יותר מקום לפרשנות אולי.

ובנוגע לנושא המקורי - אני די מסכים עם יורם, כרגיל #thumbsup

מה שכן, בתור גיטריסט, השיטה של לקחת תו "מקור" וללמוד את ההפרש ממנו בכל אחד מהמרווחים האפשריים על הצוואר של הגיטרה בהחלט הוכיחה את עצמה, ואם מקשרים את זה לסולם מז'ור ומכאן לומדים ומנתחים כל סולם או מודוס חדש שמכירים בצורה של מרווחים מגיעים להבנה עמוקה יותר של מה שקורה בסולם גם בהקשר ההרמוני, לדעתי. (וואוו, זה היה משפט ארוך... אני מקווה שאנשים הבינו #smile ).
ללמוד בשיטה הזו את מיתרים 4 5 6 לפחות זה ממש חזק כי אז גם בכל אקורד שתיקח ותרצה לשנות - תוכל להבין מה אתה עושה "תכלעס" ("אה, בטח! הזזתי את הקווינטה היחידה בצורה המעוותת הזו של אקורד סי מינור 7 חצי טון למטה... נו, איך קוראים לזה..." - וכאן כבר צריך להסתמך על ידע תיאורטי שלאנשים שלא יודעים מה קיבלנו כדאי לנסות להשיג בדחיפות #smile ).
אורח
הודעה פורסם: רביעי 15 ינו',03 00:44   
לעניות דעתי כל היופי זה שאתה - בתור מי שלמד תיאוריה תוכל לקחת רעיון על המקלדת\גיטרה
לאיזה מנעד שמתחשק לך (לאו דווקא חצי טון +\-)
אבל זה לא תמיד קל
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » תיאוריה

עמוד 1 מתוך 1

עשוי לעניין אותך :
:: תקנון