Supporter
הצטרף: 29 מאי 01
הודעות: 996
מיקום: Toronto, Canada
פורסם: ראשון 12 ינו',03 18:23
קצת עזרה בנוגע למפלצות (5# ו SUS9 למיניהן):
(אני יוצא מהנחה שאתה יודע מה זה מרווח של חצי-טון ומרווח של טון)
קודם כל, הגדרה -
אקורד = לפחות שלושה צלילים שונים המנוגנים יחדיו.
(*אם אתה מנגן את התו דו בשלוש אוקטבות שונות זה לא אקורד, כי מובר באותו צליל).
לכל אקורד יש את השורש שלו, שנקרא גם ה"טוניקה" או ה-"1".
השם של האקורד נקבע ה-1.
התבנית הפשוטה של אקורדים מז'ור/מינור אומרת - 1 3 5.
לדוגמא:
בוא נגיד שה-1 הוא "דו".
עכשיו נתחיל ליספור - "דו"=1, "רה"=2, "מי"=3, "פה"=4, "סול=5".
לפי התבנית שאמרנו אנחנו צריכים את ה-1, ה-3 וה-5. כלומר:
דו, מי, סול.
ועכשיו, איך יודעים עם זה מז'ור או מינור- לפי השלוש.
אם בין ה-1 לבין ה-3 יש מרווח של 1.5 טון מדובר שאקורד מינור.
אם בין ה-1 לבין ה-3 יש מרווח של 2 טון מדובר באקורד מז'ור.
חוץ מזה, בין ה-1 ל-5 אמור להיות מרווח של 3.5 טון (קווינטה זכה).
ועכשיו בוא נמשיך:
איך תדע לבנות אקורדים עם מתחים (5#, 7, וכו')?
הנה לך "מילון" קצר -
9 = נמצא 1 טון מעל ה-1.
9b = נמצא 0.5 טון מעל ה-1.
4 = נמצא 2.5 טון מעל ה-1.
4# = נמצא 0.5 טון מעל ה-4.
5b = נמצא 0.5 טון מתחת ל-5 (אם שכחת החמש נמצא 3.5 טון מעל ה-1).
5# = נמצא 0.5 טון מעל ה-5.
6 = נמצא 1 טון מעל ה-5.
7 = נמצא 1 טון מתחת ל-1 (אבל באוקטבה למעלה).
maj7 = נמצא 0.5 טון מתחת ל-1 (אבל באוקטבה למעלה).
חוץ מזה יש גם מתחים שנקראים 11,13,וכו' מדובר בשילובים של כמה מתחים ביחד, אני לצערי לא זוכר איך בונים את כולם, אבל בטוח שיש פה לא מעט אנשים בפורום שמדקלמים את זה.
בגדול אחרי שמתרגלים לזה זה הופך להיות מאד פשוט לבנות אקורדים, וחבל לעבוד עם תוכנות שמכינות הכל בשבילך, תמיד עדיף לדעת מה שאתה עושה, ולדעת לשמוע את מה שאתה מחפש (אם אתה שומע בראש איזשהו אקורד, אז כדאי שתדע ישר מה הוא מבלי להתחיל "להמר" עם התוכנה).
וחוץ מזה - עברת מפרוטי לSX, אתה עכשיו מתעסק עם צעצוע של גדולים. התוכנה אמורה לענות על כל הצרכים של אולפן מבוסס מחשב, ובאמת שהם לא ישקיעו משאבים וזמן בשביל לפתח תכונות שמתאימות לצעצועים כמו הפרוטי-לופס. (לכל אוהבי הפרוטי, לא להפגע. גם אני עבדתי איתה, זו תוכנה מדהימה לדעתי, מבחינת אפשרויות, ממשק, עיצוב וכו'. אבל לא מדובר בתוכנת הקלטות מיקצועית, והיא גם לא מתיימרת להיות אחת כזאת).
הצטרף: 10 יונ' 01
הודעות: 519
פורסם: ראשון 12 ינו',03 20:30
1eyed, סחתיין על הסבלנות וההשקעה.
לגבי ה-9 - 1 טון מעל ה-1 - אוקטבה למעלה.
ה-b9 נמצא 0.5 טון מעל ה-1 - אוקטבה למעלה.
זו לפחות הצורה ה"רשמית" של הדברים - כמובן שאפשר להכניס את ה-9 בצמוד ל-1 (סקונדה) אך נהוג לומר במצב כזה שמדובר באקורד כגון C2 או Csus2 (אם לא תנגן את ה-3).
לגבי ה-13 - אם תספור בפשטות (כמו בדוגמאות שמעליי) תיווכח שמדובר ב"תואם" 6, נכון ? לא נכון.
13 - 6+7+9 (בד"כ עם מרווחים ביניהם, לא צמודים...)
11 - 4+7+9 (כנ"ל)
לגבי המרווחים שבין מתחים - it's all in your ears...
אל תהסס לנסות, לפתח את השמיעה. יש המון מה ללמוד - בספרים, באינטרנט והכי הרבה ע"י ישיבה על התחת עם פסנתר (כדי שתקבל תצורה ויזואלית של המרווחים)...
יוחאי.
S.Supporter
הצטרף: 06 ינו' 02
הודעות: 5239
מיקום: תל אביב
פורסם: ראשון 12 ינו',03 23:05
יש גם האומרים ש-9 זה בעצם 7/9. (כלומר שמ-9 משתמע 7)
ולכן:
9 = 1 3 5 7 9
וגם:
11 = 1 3 5 7 9 11
13 = 1 3 5 7 9 11 13...
אני אישית מעדיף לציין את המילה add כדי להיות בטוח שמוסיפים רק את התו הספציפי בלי נלווים.
add9 = 1 3 5 9
add11 = 1 3 5 11
add13 זה כבר לא הגיוני כי אפשר פשוט להוסיף 6.
יש כאלה שמתיחסים ל-13 כאל 7/6, במקרה זה לדעתי עדיף פשוט לרשום 7/6 כדי למנוע בלבול...
בדומה, רצוי גם לרשום 7/9 או אפילו 7/9/11 כדי שיבינו על מה אתם מדברים.
חבל שאין סטנדרט עולמי לכתיבת אקורדים...
Act Compatible
הצטרף: 14 מרץ 02
הודעות: 1293
פורסם: שני 13 ינו',03 02:46
לגבי המתחים 11 ו 13:הוספת ה7 וה9 ואיכותם נגזרים מסולם המקור והדרגה של האקורד הרלוונטי בסולם זה.לא כל דרגה "יכולה" לקבל כל מתח.המתחים על כל דרגה בסולם צריכים,בעקרון,להיות דיאטונים(צלילים מהסולם המקורי).אקורד שמתפקד כפונקציה הרמונית מסויימת,ויקבל מתחים "לא נכונים" למצב ההרמוני הנתון יקבל משמעות אחרת לגמרי,שהכותב לא בהכרח התכוון אליה.
הצטרף: 01 דצמ' 02
הודעות: 702
פורסם: שלישי 14 ינו',03 14:29
באותו מחיר אגב אפשר להמשיך ולהרחיב בנוגע לכל הסייגים שהעלית. זה כן יכול להועיל לאחדים מאיתנו להיסגר על עצמם.
לי לדוגמא לא ברור איך אני אמור להחליט איך לתפוס אקורד מסוים בגיטרה נגיד - כאשר יש מילים ואקורדים ללא תווים, אם כמשתמע מההסבר אני אמור להגיב אחרת לאותו סימול במצבים שונים. איך אני אמור לדעת את כוונת המשורר. חסרים לי פרטים...
(ועברתי כבר קורסים של הרמוניה - אבל המסקנה היחידה שאני יכול להגיע אליה כרגע היא של חוסר סטנדרט)
S.Supporter
הצטרף: 06 ינו' 02
הודעות: 5239
מיקום: תל אביב
פורסם: שלישי 14 ינו',03 16:58
הגישה שלי בעניין היא - נגן מה שנשמע לך טוב. זה תקף גם בהלחנה וגם בנגינה של שירים קיימים.
פורסם: רביעי 15 ינו',03 00:44
לעניות דעתי כל היופי זה שאתה - בתור מי שלמד תיאוריה תוכל לקחת רעיון על המקלדת\גיטרה
לאיזה מנעד שמתחשק לך (לאו דווקא חצי טון +\-)
אבל זה לא תמיד קל