לעמוד הראשי

 עלייתה ונפילתה של "הבגרות בתקלוט" ברפובליקת ההיי-טק

 סיפור בדיוני שקרה באמת

מאת: רונן חרותי

לפני הרבה שנים, ברפובליקת היי-טק רחוקה המתוחמת בגדר הפרדה ממזרח ובמדוזות ממערב, קם בית ספר למוסיקה, פתח את שעריו לנערים שנזרקו ממסגרות החינוך הממוסדות, ולימד אותם להיות djs. ראו הנערים כי טוב, והשמועה הגיעה לכל מיני גופים ברחבי הרפובליקה, המטפלים ב"נוער בסיכון". באו מקדמי הנוער הללו לביה"ס וביקשו ממנו לפתח תוכנית לימודי dj לנוער בסיכון. אמר להם ביה"ס: "בשמחה, אני אפילו אעשה זאת ללא רווח". שמחו מקדמי הנוער, והנערים שבטיפולם פקדו את ביה"ס השכם והערב.
 
שמעה על כך מנהלת תיכון בכפר נוער ביישוב חלוצי ומעוגל בצפון הרפובליקה, פנתה לביה"ס למוסיקה וביקשה ממנו לפתח תוכנית לימודי מוסיקה ותקלוט עבור נערי כפר הנוער והתיכון שלידו, שתהיה משולבת בתוכנית לימודי עיצוב. "בשמחה" השיב לה ביה"ס למוסיקה, ופיתח תוכנית לימוד בשם "עיצוב באמצעות מוסיקה", המבוססת על תוכניות דומות שמעביר ביה"ס למוסיקה במספר מכללות אקדמיות לעיצוב.
 
במשך השנתיים הבאות היו כולם מבסוטים: הנערים, שסוף סוף קיבלו תוכנית לימוד שנתנה להם סיבה אמיתית לקום בבוקר ולהגיע ללימודים; ביה"ס למוסיקה, שהתגאה בכך שהצליח לפתח ולהפעיל תוכנית לימוד ייחודית, שהביאה לשיפור ניכר ביכולות הריכוז של הנערים ובביטחונם העצמי, ואפילו תרמה לכך שכמה מהם חזרו לספסל הלימודים במקצועות האחרים; וכפר הנוער, שקיבל הכרה מטעם המפקחת המתאימה במיניסטריון החינוך של הרפובליקה כי התוכנית עומדת בכל העקרונות הפדגוגיים הדרושים להכרה כמקצוע לגיטימי בתעודת הבגרות, כחלק מלימודי עיצוב. 
 
*              *                *
במיניסטריון החינוך ברפובליקה היו מודאגים מאוד מתוצאות מבחני הסקר במתמטיקה. "חייבים לעשות משהו מהר כדי שהעיתונים לא יאכלו אותנו", סינן אחד מעוזרי המיניסטרית. "שמעתי אתמול הרצאה של איש היי-טק מוכשר, בנו של אחד מראשי הקונצרנים הכלכליים הגדולים ברפובליקת ההיי-טק. יש לי תוכנית: נעמיד אותו בראש ועדה להצלת החינוך". "רעיון מצוין" אמרה המיניסטרית, ומספר חודשים אחר כך הכריז מציל החינוך הלאומי על מסקנות ועדתו: "יש לצמצם את מספר המקצועות הנלמדים במערכת החינוך ולהתרכז באלה שיקנו לילדינו את היכולות לצמוח ולהיות אנשי ההיי-טק של המחר".
 
*              *               *
photoבשעה 06:58 העיר צלצול טלפון מטריד את יו"ר הועדה להצלת החינוך ברפובליקת ההיי-טק. "מהי תגובתך לכך שהיום מתקיימת בחינת הבגרות ב- dj?" שאלה העיתונאית מצידו השני של הקו. "בושה וחרפה, זה מקצוע מגוחך" פלט איש ההיי-טק המנומנם, והתהפך לצד השני.
 
"נפלא, בדיוק הייתי צריך שערורייה קטנה שתציל לי את עונת המלפפונים המשעממת הזו" חשב לעצמו עורך העיתון, ויצא בכותרת ענק המלגלגת על מקצוע הבגרות החדש: "Dj??? רחמנא ליצלן, עד היכן ישחית מיניסטריון החינוך את עוללינו הרכים?" התחסדו עיתונאים על סף הפנסיה בהנאה צרופה.
 
במסדרונות המיניסטריון געשו הרוחות. "הביאו לי את ראשו של האחראי על הבזיון הזה" רתח יו"ר המזכירות הפדגוגית למקרא הכותרות בעיתונים. "אין פלא שרק 3 תלמידים ניגשו השנה לבחינת הבגרות בתנ"ך", זעקה המפקחת על לימודי התנ"ך. “dj??? ההוא שעושה לי חור בראש בכל חתונה? ההוא שלוקח סמים ועושה את הבום-בום הזה במועדונים שבהם מזדיינים בשרותים??? שאלה המפקחת על לימודי מלאכת היד והתעלפה.       
 
"רגע, רגע, הבגרות היא בכלל לא בתקלוט, זהו רק אמצעי עזר שנועד להעניק לנערים כלים לעבודה עם מוסיקה ולעריכתה בזמן אמת, כחלק מלימוד עיצוב באמצעות מוסיקה" ניסה ביה"ס למוסיקה שפיתח את התוכנית ומפעיל אותה להסביר.
 
"שתוק" אמרו לו במיניסטריון, "אתה גרמת את כל המהומה הזו".
"אבל אולי בכל זאת תקראו את תוכנית הלימוד לפני שאתם פוסלים אותה" - התחנן ביה"ס למוסיקה -  "אולי היא נשענת על בסיס פדגוגי מוצק? אולי היא מבוססת על דיסציפלינה שמהווה כיום חלק בלתי נפרד מלימוד עיצוב במוסדות אקדמיים?"
 
"עכשיו באמת הגזמת", ענה המיניסטריון, "תראה מה עשית – אפילו שאילתא בפרלמנט הגישו בעניין המקצוע המגוחך והנלוז הזה". 
 
"אבל... אבל...אבל... מה עם הנערים שכבר התחילו ללמוד בתוכנית? אולי כדאי לשמוע אותם לפני שמבטלים להם את תוכנית הלימוד? אולי שווה להתייעץ עם המורים שלהם? עם מנהלת התיכון? או לפחות עם המפקחת שאישרה את התוכנית?"
 
"למה מה? מי הם? הם בכלל לא אנשי היי-טק, אז איך הם יכולים לדעת מה טוב בשבילם???" ניסה  המיניסטריון לנפנף את הזבוב הטורדני.
 
"אבל... האם למיניסטריון החינוך הנכבד אין כל אחריות או מחויבות לנערים שאין ביכולתם לגשת לבחינות הבגרות הרגילות? האם מערכת החינוך של רפובליקת ההיי-טק האדירה שלנו מעדיפה שנערים אלה יסתובבו ברחובות, על מנת למנוע מעצמה את הקשיים הכרוכים בהתמודדות עימם בין כתלי בית הספר???"

"מה זה קשור אלינו בכלל", גרד המיניסטריון בפדחתו, "מציל החינוך הלאומי אמר לנו להתרכז בהכשרת אנשי היי-טק. ואם תמשיך לעצבן אותנו גם נבטל לך את התמיכה".
 
"אבל אני בכלל לא מקבל תמיכה" אמר ביה"ס למוסיקה בלחש.
 
"אז בכלל אין לך זכות דיבור" פסק המיניסטריון ופלט: "תשמע, נודניק. כבר לפני 40 שנה היו שרצים שכמוך, שניסו לטמא את הרפובליקה שלנו בכל מיני חיפושיות זבל וקצב שיסתובבו לנו כאן. כאז כן עתה, המיניסטריון יעמוד איתן מול הניסיונות הנאלחים הללו להוציא את הנוער לתרבות רעה".

 

רונן חרותי, מנהל בית הספר DJ למוסיקה עכשווית


חזרה לעמוד הראשי

א.ק.ט.
הכתבות משמשות כמידע עיוני בלבד, ואין לראות בהן המלצות או הצגות דיעה.
אין המערכת אחראית לתוצאות משימוש בחומר הנקרא כאן.
כל הזכויות שמורות ())
כל הזכויות שמורות לא.ק.ט. הנדסת קול בע"מ. אין להעתיק, לצלם, לשכפל, לתרגם ולשדר בכל דרך ואמצעי
קטעים מהכתבה, אם בחלקם או בשלמות, ללא רשות כתובה מהמערכת. רבות מושקע בדיוק החומר
המוצג, אך אין העורך, המערכת או המפיקים אחראים לתוכנו. הדיעות המובעות הן של
הכותבים בלבד, ואינן בהכרח של המערכת. אין המערכת אחראית על חומר
שנשלח אליה. המערכת שומרת לעצמה את הזכות לסרב
לפרסום, ללא הודעה מראש
.Privacy Policy musical-act.com