אקט מוסיקלי Audio and Music Technology
פדלים עם True Bypass
    מתוך הפורום DIY, אלקטרוניקה וחיווט
Gibson
פורסם: שלישי 18 דצמ',01 08:48
אני מבקש את עזרת בעלי הניסיון שבפורום בהמלצות לפדלים עם True Bypass. אני אפרט יותר. אני מחפש פאייזר, פלנג'ר וטרמולו טובים, לא משנה מה המחיר שלהם, ושיש להם True Bypass ולא רק כתוב עליהם את זה, אלא באמת יש להם את זה. מניסיוני עם פדלים, יש בודדים שהם בעלי True Bypass אמיתי, וכמעט שלא משפיעים על הצליל. אתמול שמעתי טרמולו של חברת Jim Dunlop שעולה 850 ש"ח, ולמרות שהוא יקר, נראה מקציעי ומסיבי, בבדיקה פשוטה גיליתי שכשהפדל כבוי והגיטרה רק עוברת דרכו, הסאונד משתנה לרעה. אין לו יותר Punch כמו שהגיטרה היתה מחוברת ישירות למגבר. כן, אני משתמש בכבלים מצוינים של KLOTZ והכבל השני שנוסף כשחיברתי את הגיטרה דרך הפדל היה באורך של כ-20 ס"מ בלבד לכן אין סיכוי שההבדל בסאונד לפני ואחרי הוספת האפקט הוא כתוצאה מהכבל...
אני יודע שבעצם העובדה שאני מחבר אפקט בדרך, הסאונד אמור להשתנות אך בפדלים טובים הסאונד משתנה ממש מעט ובקושי אפשר להבחין בכך. בפדלים כמו הטרמולו שבדקתי אתמול ההבדל הוא ממש גדול ומרגישים אותו מיד. אז שוב, אם יש כאלה שבחנו את הנושא של True Bypass לעומק ויכולים להמליץ לי על פלאנג'ר, פאייזר וטרמולו טובים ,אשמח לקבל המלצות. יום טוב לכולם! :smile:
Zooot
פורסם: שלישי 18 דצמ',01 13:57
If U really like an effect and the bypass is the only drawback, just change the wiring, or add a switch 4 true bypass.

Peace,

Zooot.
ReuvenM
פורסם: שלישי 18 דצמ',01 15:53
אני חייב לציין שלפעמים יש שאלות שתענוג לקרוא, וזו אחת מהן. Gibson - אתה איש כלבבי. אתה לא משאיר שום פתח לשאלה מצד המשיב, ונותן את כל הפרטים.

בעית המעקף מאוד מעיקה. ואני מסכים עם zooot שזו הדרך הכי הגיונית מבחינתך, אלא אם יש לך כמה פדלים שונים בדרך, וגם אז זה אפשרי, אך יותר מסורבל.

בוא נחשוב לרגע. הלא בחברות האלה שיוצרות את הפדלים יושבים אנשים עם ראש, ואת יצירות הפדל שלהם הם נותנים לגיטריסטים לנסות, עוד לפני שזה יוצא לשוק...

זה נכון. אבל מנסיוני- אסור לסמוך על זה!

גיטריסטים ידועים ברגישות שלהם לכל רחשושון מיותר, עד כדי הפרעה בנגינה עצמה. גיטרה - כלי וירטואוזי אמנם, אך כעומק הגיוון כך רוחב אפשרויות המלכוד.

הבעיה הזו מתרחשת לה גם במכשירי אפקטים ועיבוד צליל אולפניים, וזה מאוד מדאיג.
אבל לחלק מהיצרנים יש הגיון. לחלק. שכן מדובר בהפרשי עוצמה בלבד, ולא בשינוי סאונד. בחלק, כן?
לא ניכנס לפרטים מדוע, אבל הכי חשוב מבחינתם זה התאמת עוצמה ועכבה בין מקור הצליל למוצא האות, תוך שמירה על יחידת העיבוד שבדרך, כמתווכת, ואף תומכת.
מתווכת, שכן היא מכשירה את האות הנכנס, לעתים על פי דרישה (gain או רגישות כניסה), שמירת רמה נאותה המתבקשת בכניסה האמיתית לאפקט, ותמיכה במוצא אות המסוגל "לדחוף" קו או כבל, איכותי ככל שיהיה, ברמה מכובדת עד לכניסה הבאה.
זה דורש שגם המעקף יעשה משהו בנידון, ולא 'סתם' מפסק מחווט לעקיפה פיזית (שזה הרי הכי קל לחברה לעשות!).
לעתים הסאונד נשמע לא 'מקורי', ביחוד אם משווים למצב שהגיטרה מחוברת ישירות למגבר. למה?

יש לזכור שמדובר בגיטרה עם פיק-אפ מגנטי ללא פרה-אמפ מובנה - בדרך כלל. זה אומר שכל השרשרת הזו: מיתרים->פיק-אפ -> בורר פיק-אפ, ווליום -> כבל (אפילו הכי טוב) ->כניסת המגבר, כולם יחד (וזה שונה מכלים אחרים שלא עובדים בצורה של פיק-אפ מגנטי) משפיעים על בסיסיות הסאונד של הגיטרה.

עכשיו, נגיד שלקחת את השרשרת הזו, וסתם חתכת וחיברת מחדש באמצע. כבר עשית שינוי.
חתכת באמצע וסתם הוספת פלג ושקע ('מאריך'): אז אולי עשית שינוי בסאונד ואולי לא. תלוי איזה גיטריסט שואלים.
חתכת באמצע והכנסת מכלול אלקטרוני, עדיין ללא חשמל זורם בתוכו - כבר ביצעת שינוי בסאונד. אפילו שרכיבי אלקטרוניקה עומדים מהצד לא מחושמלים, הם משפיעים!

גיטריסט רגיל סאונד שנוצר מהשרשרת גיטרה->מגבר. ברגע שאתה מכניס משהו בדרך, השרשרת הזו מסתיימת במשהו הזה. לא שהיא לרגע חולפת על אפקט וממשיכה כרגיל למגבר. מאותו הרגע יש שרשרת חדשה שמתחילה במוצא הפדל/אפקט. שרשרת הגיטרה המסורתית נגמרה בכניסה לפדל.זו בעיית גיטרה אופיינית.

אז האם יצרניות הפדלים לא מעדיפות bypass מחווט! לא. הן חוששות ממצב בו יהיו הבדלים עוד יותר גדולים בסאונד בין "עם" ל"בלי", וטוענות שרוב הגיטריסטים מעדיפים פרוטוקול רגוע זה על פני סאונד מועקף אמיתי.
אם הן צודקות, אני לא בטוח. אבל במקרים מסוימים כן.
אלה המקרים בהם מדובר בשינוי עוצמה בלבד, מה שמתפרש ברוב המקרים כשינוי בסאונד, מבחינת תפישת חושית בלבד. (ראה מקרה של ריצוי לקוח באולפן ע"י שינוי הווליום בלבד).

מסקנה אישית שלי: יש לבדוק כל מכשיר לגופו ובתשומת לב מעמיקה ומתחשבת. ניתן לבנות מעקף חיצוני לבדיקת הכדאיות (ראה שרטוט שלי בנושא אפקטים - בניה עצמית), עוד בטרם חדרת למכמני המכשיר. יש לבדוק שוב אם לא מדובר בשינוי סאונד שאין דרך להתחשבן איתו אחרת.
יש לזכור שבהרבה מכשירי אפקטים המעקף נעשה כיום בצורה אלקטרונית דו ערכית, לאמור, גם המפסק אינו אלמנט מכני שמספיק רק לחווט אותו מחדש, אלא מתג ששולח הוראה למעגל אחר מתי לבצע מעקף. אז מעקף אמיתי במכשיר שכזה ידרוש התערבות פיסית, כמו קידוח חור למפסק מעקף אלטרנטיבי!
---------
זה היה כללית למען כולם.
לענינך, תצטרך לחפש את האפקט שלך, שכן אם תקבל המלצה על מכשיר עם bypass פנטסטי, עדיין אפשרי שלא תאהב את האפקט...
TamirE
פורסם: שבת 25 מאי,02 07:04
טוב, אני מעיר את השרשרת הקצרה והמאוד אינפורמטיבית הזו בשאלה קשורה - האם יש הבדל בין לחצני DPDT שונים מבחינת איך שהם משפיעים על הצליל, והאם יש אפשרות לגרום ל true bypass לא להשפיע על הצליל המקורי בכלל?
הגעתי לשאלה הזו ככה - יש לי שתי גיטרות, אחת יחסית "אטומה" ומידית (איבנז) והשנייה מאוד מאוד פנדרית (טרבלית ושקופה, דייר סטרייטס בקלין בערך...). עשיתי נסיון פשוט מאוד - אני משתמש בפדאל guvnor 2 של מרשל בשביל כמה יישומים מאוד מאוד ספציפיים. מדובר בפדאל עם true bypass (והסאונד עובר דרכו כבוי גם כשאין סוללה, ממש לפי הספר) אבל משום מה בעוד עם האיבנז באמת לא מרגישים בהבדל בין נגינה עם כבל אחד למגבר לבין נגינה כשהאפקט באמצע (כבלים חביבים ודי ברמה כמובן) עם הגיטרה השנייה אני שם לב לאבדן די מורגש של תדרים (טרבל וקצת היי-מיד) שמשנה קצת את האופי של הצליל בצורה בהחלט מורגשת לעומת חיבור ישירות למגבר. האם כדאי לעבור שוב על ההלחמות בלחצן ה DPDT או משהו כזה? להחליף כניסות PL? או שבכלל עדיף לחיות עם הפדאל הזה כמו שהוא בתוך סט אפקטים ולנסות לתקן את זה באפקטים אחרים?
איך זה שדווקא תדרים מסוימים נפגעים כך שבגיטרה אחת בקושי מרגישים בהבדל ובגיטרה שנייה בהחלט כן?

yoramilan
פורסם: שבת 25 מאי,02 08:25
אם תמיר לא היה מעיר את השרשרת הזאת, היא בטח היתה מתנוונת, והיא דווקא שרשרת שמעלה סוגייה מעניינת (אם כי התשובה של ZOOT נותנת בראש).

הבעיה של הביי פאס היא כפולה, ואני לא נכנס כרגע לסוגיות של רגישות אסטטית, אלא רק לבעיה האלקטרונית:

1. המטרה, היא לאפשר מעבר של האות, ללא מניפולציה, אבל באופן ידידותי למשתמש, כך שהלחיצה על לחצן המעקף, יוכל להיות בכל רגע, והתגובה תהיה רק עם מתן הסיגנל הבא.
בגיטרה (בניגוד לקלידים) הסיגנל הוא רצוף (כל עוד המיתר רועד) ולא קשור לאלגוריתם של המשכיות מתמטית. כייצד ניתן ליישם את זה?
ישנם אפקטים שהמעבר בין סאונד נקי לבין סאונד מעובד הוא קיצוני כולל הכנסת רעשים מטורפת (פאזזים למיניהם).
לחצן click on click off חילופי פשוט, הרי לא ייספק את הסחוה.
2. הגיטרה בנוייה באופן כזה (באמת בקיצור) ששינויים אלקטרומגנטיים מיתרגמים לאינפורמציה אלקטרונית בואכה שרשרת הסאונד המבורכת.
אלא מאי, למרות כל התיאוריה האלקטרונית ולמרות הסיכוך הקפדני, הסיגנל האלקטרוני נושא על עצמו מטען מגנטי שולי וזערורי אשר נפרק בהארקה הראשונה שהוא פוגש בדרך. סביר אפילו, שיהיה זה האום (מוטרה אצל הוותיקים) בכניסה לאפקט.
ובכל זאת, לפעמים דווקא מפסק מאסיבי ומתכתי, שכל תפקידו זה להוציא ולהכניס את האפקט לעבודה יהיה המתכת שעליה נפרק המטען המדובר.
מבחינת הגווארדייה הישנה, פיצפוצים מסוג זה שיווצר, הם בידיוק הקו הדק שמוציא את האפקט להיות בסטאנדארט אולפני (ועל זה אין כפארה). על הבמה גם ככה לא שומעים כלום.

בקיצור: חייבים מעגל, שיבטיח זרימה רציפה של האות, שיעגל את המעבר מנקי למעובד ויסנן נזקים אלקטרומגנטיים. והמעגל, מה לעשות, עומד בדרך ולא תמיד באופן בלתי מורגש...

אני אומר חייבים...
מה חייבים... לא חיבים כלום...
אבל זאת ההכרעה שאיתה צריך להתעמת.
Zooot
פורסם: שבת 25 מאי,02 13:38
The cable may have a capacitance value as well, that’s y instrument cables r wired in a special way.
Capacitance + resistance = filter (eq).

U may have noticed already that different cables and different lengths produce different sounds.
If U just unplug the input wire and plug it in2 the amp U’re shortening the signal path thus changing the sound.

The pedal maybe allowing the signal through but with some lower-than-accepted impedance relative 2 the ground.
That means that even if the pedal is in the OUT position, there is still SOME signal running 2 the ground through some impedance and capacitance.

If that is the case U’ll need a true bypass switch.

The better way 4 comparing will b using the 2 cables, and 2 female connectors connected 2gether with the shortest wires possible. This will simulate the same conditions with the pedal completely out of the circuit, like a true (hardwired) bypass switch.

Switching both cables from the pedal 2 the connectors will now provide U with a more accurate way of switching the pedal out of the circuit and comparing the sound.

Peace,

Zooot.
t-kol
פורסם: שבת 25 מאי,02 15:42
הבנתי שיש בעיה, עכשיו נסו להגדיר מוצר שיפתור
אותה. חיבור של כמה אפקטים?
חיבורם בטור תוך עקיפה של כל אחד מהם בניפרד ?
או מערכת שכל פעם תחבר אפקט אחר?
יש לי רעיון בסיסי לפיתרון, אבל אני חייב הגדרה של
צרכים כדי לנסות לפתח משהוא.
ReuvenM
פורסם: שבת 25 מאי,02 16:17
יש לציין שהתופעה שהזכיר זוט היא מן העיקריות שמובילות לבעיות בלתי נראות כמעט, אך נשמעות.
אני לא יודע אם זו הבעיה כאן, למרות שאני כמעט בטוח לאור הבדיקות ש-T ביצע, אבל על פניו במבט פשוט אפשר לראות שמפסק המעקף ה"אמיתי" מחווט כאילו להעביר את הסיגנל אל מחוץ לפדל.
השאלה: האם הוא עדיין נשאר מחובר לכניסת האפקט? (למרות שהוא יוצא החוצה 'flat'). זה דבר שניתן לראות בעין רק. כלומר, אמנם מעביר את הכניסה ליציאה, אבל האם הוא עדיין מחובר לכניסת האפקט (למרות שלא שומעים את האפקט)?

באותו הקשר, ולחששו של T, אכן, עצם החיבור למפסק, ואפילו מעקף מלא (שמנטרל אותו מהכניסה הפיזית לגמרי), יכול ליצור עומס כלשהו, או ליצור מסנן עקב הלחמה או מבנה המפסק.
זו נקודה מאוד חשובה שעוד אחזור אליה במקום אחר ומאוד קריטי בפורום.
הבדיקה שזוט הציע, מבוצעת בהקפדה, תבהיר את המצב.

אבל השמחה מוקדמת...
אי אפשר בלי מחיר.
לעתים, אם לא לרוב, מסוכן להשאיר מעגל פתוח בתוך סביבה רגישה, ולנתקו/חברו ללא נזק מתלווה.
על מה אני מדבר?
כל גיטריסט יודע שאם הוא מחבר את כבל הגיטרה לכניסת מגבר שוקקת עוצמה, חבל על האוזניים, והרמקול יגיב ב'הערכה'.
אם הוא יעשה את אותה פעולה תוך מגע מגשר ב'אדמה' (אום למשל), הרעש יהיה חלש אם בכלל.
זו דוגמא פשוטה של חיבור מעגל פתוח בתוך סביבה רגישה.
מה הקשר?
רוב יצרני האפקטים לוקחים בחשבון את הסביבה הרגישה הזו, ולשם כך מציבים איזורי מילוט לרעשי הצמדה בנקודות קריטיות.
נקודות קריטיות תהיינה בכניסות, יציאות ובמפסקי המעקף.
המילוט הפשוט ביותר הוא נגד הקזה לאדמה.
תופעה זו קיימת בשאר איזורי האולפן, כמו בכניסות מגבר המוניטור (או בתוכו, אם המגבר מובנה).
מעגל פתוח, או כזה בעל עכבה גבוהה מאוד, הבא להתחבר עם כניסה שמורידה את העכבה בפתאומיות, או סוגר אותו בבת אחת, מביע את הזעזוע שעובר עליו במכת רעש, או ב'ציקים' ידועים כשמעבירים אפקטים או מפעילים מתגים... וזה במקרה הטוב.
מעבדות עושות כסף טוב - במקרה הפחות טוב, היכן שרגישותו של רכיב נטול הגנה מקפיצה אותו לקצה יכולת ההגבה, פריצת מרכיביו האקטיביים ולבסוף קריסה.
דוגמא לקלאסיות של בעיה זו: כניסות במיקסר. צמד דיודות פותר את הבעיה, מה גם נגד הקזה (bleed), אך לעתים יש לזה מחיר בסאונד, כיוון שהם תמיד שם, מחוברים כהגנה.

האם למפסק יש אחריות על הסאונד העובר דרכו?
בוודאי, והרבה. המפסק הטוב ביותר הוא מן הסתם יקר יותר, וזה לא רק ענין של ציפוי מגעים להולכה טובה, אלא סוג המגע.
מגע נעיצה הוא הטוב ביותר במפסק מכני. כיום. מדובר במגעים שאינם נצמדים גוף אל גוף, כמו בצורה הנפוצה ביותר (חיכוך או friction), אלא כאלה בהם צד אחד ממש ננעץ בתוך השני (כאילו אתה מנסה לעשות חור) ופני המשטח הם רחבים ככל האפשר.

ככה. בשביל ידע כללי. מקווה שלא התרחקתי.