אקט מוסיקלי Audio and Music Technology
איפה אפשר ללמוד ניצוח(על תזמורת) כקורס?
    מתוך הפורום לימודים, הוראה, ספרות מקצועית ומוסדות לימוד
impressions
איפה אפשר ללמוד ניצוח(על תזמורת) כקורס?
פורסם: שלישי 15 דצמ',15 09:41
מה קורה אקטים?
בדרך לשדרג את עצמי, כבר ניצחתי בעבר על תזמורת קטנה עם צ'ארט והכל אבל ללא רקע אקדמאי בניצוח.
כרגע בגלל העבודה והמשפחה די בעייתי מבחינתי לקחת שנות לימוד(למרות שהייתי מאוד רוצה) במוסד אקדמאי.
יש חיה כזו?
המטרה להיכנס לניצוח על תזמורות ילדים או מבוגרים חובבנים.
yoramilan
פורסם: שלישי 15 דצמ',15 13:05
בדרך כלל (בעולם מתוקן) לוקחים שיעורי ניצוח כשעורים פרטיים, בדיוק כמו שיעורי פסנתר.

אם יש מנצח שאתה אוהב באופן מיוחד או איזור מגורים מועדף, אוכל אולי לעזור לך בכך שאפנה אותך למנצח שאולי יסכים לקבל אותך כתלמיד.

המעטפת האקדמאית חשובה משום שניצוח זה הרבה מאד דברים חוץ מניצוח אבל זה נכון גם לגבי גיטרה ושו"ת כך שזה לשיקולך.
orenrot
פורסם: שלישי 15 דצמ',15 19:12
http://www.jamd.ac.il/external_choir_conducting

יש קורסים במחלקה ללימודי חוץ באקדמיה למוסיקה בירושלים,
אחד הקורסים הוא "ניצוח מקהלה והרמוניה" עם אחד האנשים המקסימים ביותר עודד שומרוני. למדתי איתו גם ניצוח באקדמיה (וגם קורסים אחרים), מאוד ממליץ לבדוק !
impressions
פורסם: שלישי 15 דצמ',15 23:41
כן זה ברור שזה בעייתי. בגלל זה אני מעדיף משהו כמו הסדנא הזאת, רק שזה ממש לא מתאים מבחינת היום-השעה-וגם המיקום(אני מהשרון).

שיעורי ניצוח פרטיים חשבתי כבר וזה המוצא האחרון מבחינתי, כי כמה שיותר קרוב ללעבוד עם סוג של מקהלה/תזמורת עדיף.

אבל לפי מה שזה נראה אין לי ממש ברירה. אלא אם כן יש עוד הצעות.
yoramilan
פורסם: רביעי 16 דצמ',15 00:01
אני לא בדיוק יודע מה עודד עושה בפועל.
20 מפגשים של שעור כפול, שבהם גם לומדים הרמוניה "מתקדמת", וגם מתנסים בניצוח מקהלה...
אני לא ממש בטוח שזה עובד.

אני למדתי קומפוזיציה וניצוח באקדמיה (בירושלים).
לקח כמה שנים עד שבאמת עבדנו עם תזמורת (מקהלה זה טיפה שונה).
היה מערך שלם מן הסתם של שעורים וחוץ מזה, שעתיים בשבוע הושפלתי מול מורה לניצוח.

וכמובן שלא יצאתי (ולא תכננתי) לצאת לקריירה של ניצוח (כי הלכתי על קומפוזיצייה) אבל מה שאני מנסה להגיד, זה שהנושא של ההתנסות, דווקא כשאתה עובד עם מורה שבעצמו מנצח, יש סיכוי שתוכל להתלוות אליו לחזרות ולעבוד מקרוב עם אנסמבלים.

אבל זה לא ריצה ל100 מטר.
זה מרתון.
SAR
פורסם: רביעי 16 דצמ',15 04:50
סתם מזכיר לי אנקדוטה, כשפעם בזמן הלימודים נהגתי ברכב והגעתי לרמזור אדום וניצלתי את הזמן להתאמן על תנועות הניצוח (איתן גלוברזון שאלוהים ישמור), ופתאום תפסתי בזווית העין זוג באוטו לידי בוהה בי בתמיהה...
העצה הכי טובה שאני יכול לתת לך היא לנצל את הזמן עד שאתה מחליט ולהקשיב המון למוסיקה עם פרטיטורה, לנגן חלק מהדברים על הפסנתר במפתחות שונים ולעשות הרבה סולפז׳ במפתחות שונים. בשביל זה לא צריך מורה וזה מה שעושה את ההבדל בין מנצח שרק מסמן כניסות ומנפנף את הביט בידיים כמו מטרונום לבין מנצח שממש מבין את המוסיקה שהוא מנצח עליה, מסוגל לשיר כל ליין של כל כלי בפרטיטורה ובסופו של דבר מסוגל לייצר חזון איך הוא רוצה שהעסק יישמע.
m.s.d
פורסם: רביעי 16 דצמ',15 14:16
כשהייתי קטן הייתי בטוח שניצוח זה הג'וב הכי טוב בעולם. חשבתי שצריך רק לנפנף עם 2 מקלות ולקבל על זה כסף.
היום אני חושב שהג'וב הכי טוב בעולם שייך לבחורה שמוחאת כפיים בלהקת פלמנקו #biggrin
impressions
פורסם: חמישי 17 דצמ',15 00:05
SAR אני באמת לא יודע למה צריך ללמוד ניצוח, אבל אחד מהמקומות שהלכתי להתראיין אמרו שזה נחוץ.
אולי יורם יכול להרחיב מה ההבדל בין מי שקורא פרטיטורות עם טרנספוזיציות ויש לו ניסיון בניצוח-לא אקדמאי-לבין מי שלמד?

לא מתוך זילזול, אחרת לא הייתי שואל על ללמוד את זה.
yoramilan
פורסם: חמישי 17 דצמ',15 02:07
אני יכול להרחיב אבל SAR נתן לך את ההסבר. אין לי מה להוסיף.

איתן גלוברזון היה המורה שלי לקריאת פרטיטורות ומאז:
* אני קורא פרטיטורות מהדף.
* השערות שלי סומרות כשאני חושב על איתן גלוברזון...
SAR
פורסם: חמישי 17 דצמ',15 03:47
ציטוט:
SAR אני באמת לא יודע למה צריך ללמוד ניצוח, אבל אחד מהמקומות שהלכתי להתראיין אמרו שזה נחוץ.
אולי יורם יכול להרחיב מה ההבדל בין מי שקורא פרטיטורות עם טרנספוזיציות ויש לו ניסיון בניצוח-לא אקדמאי-לבין מי שלמד?

לא מתוך זילזול, אחרת לא הייתי שואל על ללמוד את זה.

אני אגיד לך מה דעתי הצנועה- אין דבר כזה ניצוח ״אקדמאי״ או ״לא אקדמאי״. יש מנצח טוב ומנצח לא טוב. מנצח לא טוב- לא שולט במוסיקה שהוא מנצח עליה, לא מסוגל לתקשר עם המוסיקאים בתזמורת בגלל אי שליטה בשפה (״קרנות, אפשר לנגן בבקשה מהמי בתיבה 58, לא, בעצם זה לא מי, רגע, איזה צליל זה...״), חוסר המקצועיות מוביל בהכרח לחוסר ביטחון, לחוסר כבוד מצד כמה עשרות מוסיקאים שיושבים מולו ומכאן לביצוע מחופף שנשמע יותר כמו חזרה מאשר ביצוע עם התכוונות. מנצח טוב- שולט בפרטיטורה, מכיר כל פסיק החל מהמבנה של היצירה, דרך הפרייזינג של כלי המיתר (סימוני קשתות) ועד הצליל האחרון של הטרומבון השני. אם חלה טעות סטואי הוא צריך להיות מסוגל להבחין מי הסקציה שטעתה ולשיר להם את הפראזה כמו שהוא שומע אותה בראש שלו. באופן הזה הוא יכול לפתח איזה אידיאל לגבי איך היצירה אמורה לדעתו להישמע, והוא מסוגל לתקשר עם הנגנים מכל הסקציות בשפה שלהם כדי להעביר את המסר ולהשיג את התוצאה.
עכשיו, איך אתה הולך להשיג את זה, זה כבר עניין שלך. אני חושב שאם הייתי רוצה ללמוד ניצוח היום הייתי הולך ללמוד פרטי. אבל זה עניין אישי לגמרי. בניגוד למקצועות אחרים שיכולים להיתרם מלמידה בקבוצה, ניצוח לדעתי הוא סוג של ״קרב״ בינך לבין היכולות שלך עצמך. מפגש אחד על אחד עם מנצח שאתה מעריך שייתן לך חומר לעבוד עליו וישתף אותך בתובנות שלו ובדרך בה הוא ניגש להתמודד עם היצירה הוא רב ערך בעיני. שוב, זו רק דעתי ואני משוכנע שיהיו מי שיחלקו עלי.
impressions
פורסם: חמישי 17 דצמ',15 22:16
בנתיים לא נראה לי שחולקים עליך. תשובה טובה לדעתי.

אני באמת אלך לראות כמה קונצרטים עם מנצחים פוטנציאלים...

תודה
SAR
פורסם: שישי 18 דצמ',15 07:36
אני חושב שיש דבר הרבה יותר חשוב מיכולות הניצוח והשליטה הטכנית של המורה הפוטנציאלי וזו האישיות שלו. אני יכול לתת לך 2 דוגמאות- איתן גלוברזון שכבר הוזכר פה הוא פנומן ברמה כמעט על אנושית אבל הוא טיפוס נוקשה ולא קל להסתדר איתו, לידו תמיד תרגיש לא יוצלח. אילן מוכיח לעומתו רץ שנים על המסלול של ניצוח על מוסיקה קלה ולא ״קלאסית״ ומנצח בעיקר את העיבודים שהוא עצמו כותב, כך שהוא כאילו לא בליגה של הגדולים בענייני ניצוח אבל הידע של הבנאדם והתובנות שיש לו על מוסיקה ותזמור הן מעולות ומועילות. כמוהו גם רפי קדישזון ואני מניח שיש עוד כמה ששכחתי. אני חושב שבהנחה שכך או כך קצב ההתקדמות שלך תלוי בעיקר בעצמך ובעבודה שתעשה באופן אישי, למה לסבול בשיעורים? יש הרבה ידע מסביב שקשור בעבודה עם תזמורות וגם סיפורים ואנקדוטות שמהן אפשר ללמוד הרבה איפה מתחבאים מוקשים בעבודה עם הנגנים, יחסי כוחות בתזמורת וכו׳. רק צריך למצוא את הסוג של מורה שיהיה מוכן לשתף בכל הדברים האלו בנוסף לחומר היבש.
impressions
פורסם: שבת 19 דצמ',15 00:04
SAR יצא לך לך לנצח?
SAR
פורסם: שבת 19 דצמ',15 03:06
רק במסגרת הלימודים. באופן אישי לא מצאתי את החוויה מאד מהנה אם לומר בכנות. זה סיטואציה שעשויה להלחיץ. אני יותר טיפוס של לשבת לבד ולכתוב. אבל האימונים המפרכים בסופו של דבר מניבים פירות בכל תחום של מוסיקה שאתה בוחר לעשות.
yoramilan
פורסם: שבת 19 דצמ',15 21:52
אני ניצחתי, גם על תיזמורת וגם על מקהלות.
ניצחתי בהקלטות ומול קהל.

מה בעצם השאלה?
impressions
פורסם: ראשון 20 דצמ',15 09:32
אין שאלה, סתם לקבל חוויות מהניצוח.
אם יש לך יורם אתה מוזמן לחלוק כל מיני קשיים.
האם היית צריך להחזיק קצר את הנגנים בזמן שאתה עובד עם סקציה אחרת?
עבדת עם ננים מקצוענים או חובבים?
אני אישית מהניסיון המועט, הרגשתי בדיוק שהשליטה בפרטיטורה זה בעצם הכלי שעליו את מנגן קודם כל, זה כמו הטכניקה שלך ואח"כ מה אתה יכול לעשות עם זה.
היה לי גם ניסיון אחד מאוד גרוע שבו לא כל הנגנים הגיעו ואז הייתי צריך לכתוב תפקידים מטרונספזים מהר מאוד למי שכן הגיע, כדי שזה ישמע כמה שיותר מלא. ואז זה גרם להמון באלגן.

כמו שכתבתי המטרה שלי היא לא להגיע לתזמורות מקצועיות, ואני גם לא מאמין שאגיע. תזמורות חובבנים או ילדים.
בראיון אחד לניצוח שהייתי, דרשו ממני לדעת לנגן על כלי נשיפה אחד לפחות כדי שאוכל לעזור במקרה שילד מתחיל לא ידע לתפעל את הכלי שלו כמו שצריך. אז התחלתי ללמוד טרומבון.
yoramilan
פורסם: ראשון 20 דצמ',15 19:09
היה נדמה לי ששאלת משהו על מוסד אקדמאי ולימודי ניצוח.

חוויות מעולם הניצוח?
תובנות? מסקנות? המלצות?

קטונתי.
ניצחתי על תזמורת באר שבע בהזדמנות אחת, על התזמורת הבינלאומית בהזדמנות אחת, על אנסמבלים משתנים (בעיקר בהקלטות ובטלוויזיה) די הרבה פעמים. אלו היו נגנים מקצועיים.
המקצועיות שלהם באה לידי ביטוי שהם באו, עשו מה שביקשתי והלכו.
לא היו שם סיפורי אגו וכיפופי ידיים.
זו בעיני מקצוענות.
כמובן שניצחתי על תזמורות נוער וילדים.
ההבדל העיקרי הוא שהחלק הראשון היה בעיקר עיבודים (בעיקר עיבודים שלי) ובעיקר חומר מוזיקלי ממחוזות המוזיקה הקלה.
עם תזמורות ילדים ונוער עבדתי על רפרטואר קים.

זה הבדל גדול מאד.

אבל אני לא בטוח שזה עונה לשאלה שלך לגבי שליטה או אולי שאלות אחרות
impressions
פורסם: ראשון 20 דצמ',15 21:54
אשמח דווקא לשמוע על הניסיון שלך עם תזמורות נוער. כמה היית צריך לשבת בבית עם הרפטואר הקיים כדי להיות מוכן, וכמה היית צריך להתמודד עם שליטה בסיטואציה הזאת.
impressions
פורסם: שלישי 05 ינו',16 21:31
שאלה אחרונה לגבי ניצוח- מישהו יודע מה השכר של מנצח? בתזמורת נוער הכוונה, בתי ספר וכולי. לא של תזמורת מקצועית.
yoramilan
פורסם: רביעי 06 ינו',16 21:18
בבתי ספר "רגילים" שכר העבודה מקביל בערך לשעת תקן של מורה.
ושעת התקן מתומחרת בהתאם לכל כך הרבה גורמים (וותק, תואר אקדמאי, גמולי השתלמויות והכשרות וכ"ו) שאינני יכול להעריך.
impressions
פורסם: שישי 08 ינו',16 14:25
כלומר אם אין לי תואר אקדמאי אני צפוי לעונש בשכר...אוי זה מבעס.
yoramilan
פורסם: ראשון 10 ינו',16 00:28
אתה לא צפוי לעונש.
במגזר הציבורי מקובל שהמשכורת מחולקת למשכורת בסיס (אשר נגזרת מכל מיני פרמטרים ומתוספות שגם הם מתווספים בהתאם לכל מיני פרמטרים.

מאידך, ייתכן שמכל מיני סיבות, בית הספר, המתנ"ס או כל גוף שתבחר לעבוד איתו, יעדיף להעסיק אותך דווקא בחוזה שעתי מיוחד.
impressions
פורסם: שני 18 ינו',16 08:20
מכיר את זה. זה אומר שככל שיש לו יותר וותק בתחום יקבל יותר, זה הגיוני.
אבל מה שכן משנה זה שיש לך תואר אקדמאי זה נותן לך בונוס נקודות בשכר, לא יודע עד כמה זה משמעותי, אבל יש את זה.
impressions
פורסם: שני 18 ינו',16 08:20
מכיר את זה. זה אומר שככל שיש לו יותר וותק בתחום יקבל יותר, זה הגיוני.
אבל מה שכן משנה זה שיש לך תואר אקדמאי זה נותן לך בונוס נקודות בשכר, לא יודע עד כמה זה משמעותי, אבל יש את זה.