אקט מוסיקלי Audio and Music Technology
שבת שלום אנשים, צריך עזרה בבקשה במיקס לקטע שאני עובד עליו
    מתוך הפורום מוסיקה אלקטרונית
המשנן
שבת שלום אנשים, צריך עזרה בבקשה במיקס לקטע שאני עובד עליו
פורסם: שבת 21 אוק',17 12:17
אני לא בטוח אם זה עמוס מידי ואפשר לוותר על תפקידים מסויימים, אני שומע הרבה מינימל לאחרונה #smile

ומרגיש לי שיש קצת בוץ בנמוכים ובלו מיד שאני לא מצליח לטפל בו..מה הדרך הכי טובה לגלות איזה תדרים "מלכלכים" את המיקס?
Solar P
פורסם: שבת 21 אוק',17 12:58
משהו עם הסאונד בס זורק נמוכים ב Low End שאפשר לסנן מעבר לזה גם בטווח שבין 80-135 . הדרך הויזואלית הכי נגישה בלי להסתבך היא בעזרת אנלייזר גרפי , אני עדיין מוצא תעצמי נצמד לאוזן כמו פעם בשיטת ה boost בגיין איקיו עם פעמון צר מאוד ובעזרת בורר התדר מוצא את התדר הספציפי שמהדהד ברגע שהגעת אליו פשוט תנחית בכמה דיבי ע"מ לאזן
גוד שבס
המשנן
פורסם: שבת 21 אוק',17 13:12
אני עובד כמעט תמיד עם boost בפעמון צר הבעיה שלא תמיד אני יודע לזהות מה בעייתי, לפעמים זה קופץ ישר ולפעמים זה לא ברור לי מה הבעייתי..שאתה אומר למצוא את התדר שמהדהד ב low end זה אומר למצוא תדר שנשמע גבוה יותר מהשאר? איך אתה מזהה איזה תדר הוא בעייתי?
בסאונד בס הנחתתי כמה db עם פעמון באזור ה65..התדר הדומיננטי של הקיק. אולי להנחית מהבס עם low shelf כדי להיפטר מיותר נמוכים יהיה יותר יעיל..או למצוא את התדר הבעייתי בבס ולהנחית?
תודה!
Solar P
פורסם: שבת 21 אוק',17 13:30
ציטוט:
שאתה אומר למצוא את התדר שמהדהד ב low end זה אומר למצוא תדר שנשמע גבוה יותר מהשאר?

זה אומר שברגע שתאתר את התדר אתה תשמע את המוניטורים "מקיאים" עלייך בקליפינג מטורף בלתי נסבל . לצורך העניין אם יש לי תפקיד בס שמהדהד ב 110HZ ואני לא יודע שהתדר הוא 110 . פותח איקיו בוחר פעמון צר ככל שניתן בכדי להיות מדויק ככל שניתן
ומגביר גיין 8-12 דיבי מכאן אתחיל לסובב את בורר התדר ע"מ לאתר את ההדהוד , ברגע שתגיע לתדר הבעייתי אתה תשמע לבד את את החריקה באוזן .
כשאתה עובד על תפקיד בס או בכלל , ברמת המיקס פר כלי \ תפקיד תמיד תזכור שלאותו צליל יש טווח שבטווח הזה קיימים אותם תדרים שמייצרים את הצליל הסופי ולעיתים רבות כחלק מהצליל מתלווים גם תחומים שבפועל במיקס אין לנו צורך בהם . לכן , תמיד תזכור שנקודת פתיחה בכל ערוץ מתחילה בכיול עוצמת כניסה בריאה וסינון \ חיתוך \ תיחום של אותו ערוץ ע"מ שינגן בדיוק בטווח שהגדרנו לו וכך תייצר איזון . בנוגע לבס לרוב אני חותך כל מה שמתחת ל 20-40 ב low cut עם מדרון משתנה בהתאם ישנם מצבים שאחזק ממש בעדינות את התדר של תו היסוד בתפקיד בס .... נורא משתנה בהתאם לתוכן
המשנן
פורסם: שבת 21 אוק',17 14:19


נעזרתי בעצות שכתבת פה.. הנחתתי כמה תדרים בקיק ובבס שמצאתי עם boost gain.
והקשבתי באוזניות..אני יותר סומך עליהם מה"מוניטורים" שלי (m audio שה-40 שלא מספקים #smile ) בשביל בעיות ממוקדות.
שומעים בהבדל?
Solar P
פורסם: שבת 21 אוק',17 14:24
ציטוט:
שומעים בהבדל?

מה לא ? #biggrin ספציפית בסאונד בס שומעים את השינוי לטובה
המשנן
פורסם: שבת 21 אוק',17 14:30
תענוג #smile תודה על ההסברים הטובים אחי..שבת שלום
Solar P
פורסם: שבת 21 אוק',17 14:33
בכיף ..... ותמיד תנסה או תשתדל לשים לב לזנב הקיק ולהתאים אותו לתו יסוד של הבס זו נקודת פתיחה טובה להימנע מבוציות בנמוכים
אחלה שבת
mixtrim
פורסם: ראשון 22 אוק',17 09:24
המשנן:
ציטוט:
מה הדרך הכי טובה לגלות איזה תדרים "מלכלכים" את המיקס?

הנה הדרך שלי (עם השלבים):
א.הפעלת איקיו פראגרפי במצב "פעמון" או "סיכה" צר ככל שניתן והגבהה של כ 6 דציבל
ב. שיטוט איטי ומהיר לאורך הספקטרום (ועם הזמן והנסיון באיזור החשוד דווקא) והאזנה בעוצמה
ג. כשמוצאים תדר שמצלצל הכי "רע" עוצרים ו"הופכים את הכיוון" מהגבהה להנמכה ("מעלימים אותו")
ד. מאזינים עם האיקיו ובלעדיו לראות האם ישנה השפעה רצויה
ה. במידה והתשובה היא כן מרחיבים ממש טיפה את ההשפעה (Q) של האיקיו הזה ומאזינים
ו. חוזרים ומאפסים אותו (מבחינת עוצמה) ומנחיתים בחזרה מעט לפי הטעם (אבל לא 6 דציבל)

השימוש באניליזר יכול לעזור רק אחרי שזיהינו את התדר הבעייתי (לראות את ההשפעה עליו)
ולא בהכרך מועיל כדי למצא אותו מלכתחילה (במיוחד בתדרים נמוכים עד אזור הסאב*)
*- דווקא באזור הסאב האניליזר יכול לעזור לאיתור תדרים שלא בהכרח אנחנו שומעים במוניטורים
נ.ב.: יש עוד כל כך הרבה מה כדאי לדעת ולהקפיד כניגשים לאיקיו על מיקס..
בשנה הקרובה כנראה שתחל סדרה בפורום של טכניקות ושיטות עבודה מהתותחים בתחום, כרגע עדיין שוקל את זה..

מקווה שעזרתי
MiXtRiM
המשנן
פורסם: ראשון 22 אוק',17 10:43
טיפים מעולים..תודה רבה לך! עזרת

רק משהו אחד שלא ברור לי למה הוא צריך להיות "כלל"
כתבת לא להנמיך 6 db , השאלה למה? יש מקרים שזה יתן תוצאה יותר טובה ושיש צורך בהנחתה מוגזמת..לא? במקרים נדירים יחסית אבל יש כאלה
Solar P
פורסם: ראשון 22 אוק',17 11:05
ציטוט:
למה הוא צריך להיות "כלל
"
אין "כלל" או חוקיות כלשהי , מה גם שלא מסכים לגבי האנלייזר שיכול לעזור לאתר את התדר עוד לפני הטיפול באיקיו , הכל שאלה של ניסיון הכרת הכלים שלרשותך היכולות הספציפיות . עקרונית לא מומלץ להנחית בקיצוניות על מנת לא לגרום להגברת תחומים אחרים כתוצאה מההנחתה ולעיתים הפחתה קיצונית מידי תגרום לשינוי אופי צליל או כל מיני בעיות פאזה . שורה תחתונה סמוך על האוזניים שלך
mixtrim
פורסם: ראשון 22 אוק',17 12:59
אני לא כתבתי "כלל" לא להמציא מילים.. #smile
למעשה כוונתי בזה שאם "הופכים את האיקיו" שהרמנו ב 6 דיבי אז יוצא שהוא מנמיך 6 דיבי
ולכן אין צורך להשאיר אותו ככה אלא להנמיך רק "לפי הצורך"
---
ובלי קשר ל"כלל"
בEQ עם Q מעט יותר רחב מ"סיכה" בהנמך/הגבר קיצוני הפאזוריות עשויה להשתנות בתדרים סמוכים
(מה שבא Linear Phase EQ לפתור)
--
ל SOLAR לגבי אניליזר אכן כתבתי "ולא בהכרך מועיל כדי למצא אותו מלכתחילה", לפעמים כן
ולרוב לא ממש.. כי זה שהוא גבוה באניליזר יותר מאחרים זה לא אומר שהוא נשמע בעייתי במיקס
זה כמו שכתבת "הכל שאלה של ניסיון" כאשר מזהים בהאזנה את אזור התדר הבעייתי אז האניליזר עוזר לדייק

ברכה והצלחה
Solar P
פורסם: ראשון 22 אוק',17 14:39
מיקסטרים היקר (אין לי מושג מה השם אז מתנצל , אגב אני ערן לפני הסולר #smile)
ישנם פעמים שהגבר של 6 DB לא ממש יהיה מועיל לאתר את השריקה באותו תדר ספציפי בעייתי לכן כתבתי בין 8-12 DB הגבר גיין ומשם לעבוד עם בורר התדר .

ציטוט:
זה שהוא גבוה באנלייזר יותר מאחרים זה לא אומר שהוא נשמע בעייתי במיקס

קצת מוזר לי המשפט הנ"ל , מאחר ואנלייזר מייצג ציר שחלקו מייצג עוצמה מה שאומר אם בספקטרום שבין 20HZ-20KHZ באזור ה 1KHZ האנלייזר מראה ויזואלית הגבר בין 3-4 דיבי ובאזור הנמוכים "גוש" ענק של נמוכים שגבוה שוב ב 3-4 דיבי מהשאר , זה אומר שאין מה לגעת הכל תקין מבחינתך ? לגבי יעילות באיתור מהיר של התדר הבעייתי בעזרת אנלייזר , כ"א והרגלי העבודה שלו .... לרוב הוא חוסך המון זמן
mixtrim
פורסם: ראשון 22 אוק',17 18:30
הי ערן
לדאבוני אתה צודק בקשר ל 6 דיבי ויותר מכך.. ואכן 6 דיבי זה רק המלצה כללית
אבל למה זה לדאבוני?
כי כיום במושגי מחשב אתה צריך להרים (באיקיו מסוימים) גם 10 דיבי כדי לחוש בהבדל משמעותי
לא כך הדבר באיקיו אידיאלי, 3 דיבי הרי זה הכפלת כל העוצמה האקספוננטלית מה שהופך את 6 דיבי ל..
ואם לא חשנו בתדר בעייתי כך, כנראה שהוא זניח במיקס גם אם הוא לא ממש מתאים לנו
(בשונה מרעש שחובה להסיר גם אם הוא זניח, כאן מדובר בתדר שכשהוא דומיננטי אז מפריע במיקס)
ציטוט:
אם בספקטרום שבין 20HZ-20KHZ באזור ה 1KHZ האנלייזר מראה ויזואלית הגבר בין 3-4 דיבי
ובאזור הנמוכים "גוש" ענק של נמוכים שגבוה שוב ב 3-4 דיבי מהשאר, זה אומר שאין מה לגעת הכל תקין מבחינתך?

קודם כל דווקא "גוש ענק" של תדרים פחות מפחיד אותי מאשר אזור תדרים צפוף החורג קיצונית
ולענייננו תלוי במטרה ובז'אנר זה קורה ברגאי לפעמים גם בג'אז ואולי זה תפקיד מסוים ריגעי
זה לא חייב לסמן על בעיה, יכול להיות שכן ויכול להיות שלא
אבל אם האוזן סימנה בעיה אז האניליזר ודאי יעיל לאתר אותה
ואם מדובר לגבי תדרי סאב במיקס כאן אנחנו מסכימים! (תראה מה כתבתי עליהם קודם)

גילוי נאות:
אני מריץ אניליזר כמעט כל הזמן (חוץ מבהורדה של המיקס אם היא ITB)
אבל פחות לפתרון בעיות במאסטר ויותר כדי לדעת מה יש לי בקטעים שונים במאסטר
והבונוס:
כשאני עובר לסולו האניליזר משקף רק אותו (בהנחה שאין פרוססינג על המאסטר) ואז זה באמת קל להכיר גם את בעיותיו
קיצר בדיוק כמו שאתה אומר איש ושיטותיו..


אגב אני מת על האיקיו שמאפשר "סולו" של התדר המטופל כך שלא צריך להגזים רצח.. #thumbsup

יום מצוין
מיקסטרים - עופר (נעים מאוד) #biggrin