אקט מוסיקלי Audio and Music Technology
טכניקה לכינור
    מתוך הפורום לימודים, הוראה, ספרות מקצועית ומוסדות לימוד
Rock_Artist
טכניקה לכינור
פורסם: שלישי 08 אפר',03 19:03
ובכן...
מה לעשות רכשתי לי כינור #smile, למען האתגר ובעיקר כדי שאדע להיות מתזמר יותר טוב לחיות מחמד אלו...

עכשיו לשאלות...
הדבר שהתקשתי למצוא באינטרנט הוא מקור כלשהו עם מידע לגבי טכניקת הפקת צליל ונגינה בכלי.
הדבר אסור שיבוא על חשבון הוראה מקצועית אבל כמו שלפסנתר יש אתרים מפורטים הייתי שמח אם מישהו יודע גם על כאלה לכינור...

תודה ויום טוב.
AMIT
Re: טכניקה לכינור
פורסם: שלישי 08 אפר',03 21:22
Rock_Artist :
ובכן...
מה לעשות רכשתי לי כינור #smile


הוצאת לי את השאלה מהפה.. בדיוק גם אני מצאתי לי כינור.. רק שאני עדיין לא מתעסק בטכניקה... אני עדיין בשלב של למצוא את ה"טאצ'" #smile
משתתף לשאלתך ובכלל, כל חומר מעניין על הכלי הנהדר הזה שיכול לתרום למתחילים כמונו- יתקבל בברכה
Rock_Artist
פורסם: שלישי 08 אפר',03 23:14
תגדיר טאץ? אתה מצליח להוציא צליל?
Ram Sofer
פורסם: שלישי 08 אפר',03 23:16
אני לא בטוח מה הולך פה,
אני מרגיש כמו בפרק של X-FILES -
לא יאומן, אבל גם אני קיבלתי שלשום כינור מתנה ממישהו!
יכול להיות שמישהו מסתובב בארץ ומחלק כינורות? :razz:
מצטרף לבקשות...

מי יודע, אם ילך טוב אולי נקים את הטריו הראשון של אקט?! #thumbsup
yoramilan
פורסם: שלישי 08 אפר',03 23:26
אני מבין שאני הקשתן היחידי בעיר...
באמת כבוד.

תישמע, אני אנסה להסביר משהו מהעקרון של אחיזת הקשת. (בנוגע לאתרים, מצטער אבל אין לי מושג).

1. אז עד עכשיו לימדו אותנו שצריך לפרוט או להקיש באופן כל שהוא על המיתר כדי להוציא אותו משיווי משקל.
אז בכלי קשת זה קצת שונה וחשוב שתבין את השוני.
משיכת הקשת יוצרת חיכוך עם המיתר ובניצב לו.
המיתר, כאילו מתגלגל עם החיכוך אבל בגלל המתיחות חוזר למקומו ובגלל חוק ההתמדה הופך פאזה לשיא אמפליטודה.
2. בכלי פריטה, בשלב הזה המיתר אסף אנרגייה והגיע לשיא התאוצה ולכן, כמו נדנדה הוא ישאף לחזור וכך הלאה - יצירת תנועה מחזורית = צליל.
בכלי קשת המיתר מתגלגל חזרה למקומו ובגלל אותו חוק ההתמדה שואף להמשיך ולהתגלגל בגבולות האלסטיות שלו אבל אם היינו עוזבים אותו לנפשו בשלב הזה היינו מקבלים סידרת עיליים לא שקולה (מכל מיני סיבות) ולכן, גם תדירות הייסוד היתה ממוסכת וגם העוצמה הכללית היתה בלתי ניתנת למהוד.
פה באה הקשת אשר תופסת את המיתר ומאלצת אותו לחזור ו"להתגלגל" לכיוון המשיכה.
עכשיו, יש למיתר מספיק זמן לארגן את שלב ההתאבכות (אשר קיים בכל כלי מייתר ברגע היציאה משיווי משקל) ולסדר צליל בריא.
3. בקיצור - מילת המפתח כאן היא "תפיסת המיתר". תפסת את המיתר (כלומר הצלחת להכניס אותו למסלול של התגלגלות וחזרה) - יש לך צליל.
לא תפסת את המיתר יש לך שריקה.
4. הקשת בנוייה משני חלקים: גוף ושיער.
לגוף הקשת יש כמה חלקים וחשוב מכך, שלושה אזורים: TIP = קצה הקשת, FROG שזה האזור שאותו אוחזים וכמובן MIDLE שזה האזור המרכזי.
5. יש לקשת אחיזה מאד חשובה שתכליתה לאפשר לך שליטה במשקל שהקשת מפעילה על המיתר.
הבלאנס כאן ישפיע על סיכויי תפיסת המיתר, על העוצמה, על חילופי הקשתות וכ"ו.
אין סיכוי בעולם שאני אוכל להסביר לך בשלט רחוק איך להחזיק קשת וגם הערך של תמונות לדעתי מוטל בספק.
6. מכל מקום, תתחיל בתנועת משיכה (DOWN BOW), שזה אומר שאתה מתחיל מאזור ה-FROG כך שהיד מפעילה משקל רב יחסית על המיתר.
זכור מה המטרה ורד עם היד למטה...

התיאשתי.
הלכתי ל-GOOGLE
היקשתי: violin bow technique

וקיבלתי יופי של תוצאות. תעבור עליהן ושיהיה בהצלחה.
מכאן, אני רק מתקן בעיות:

בכל אופן:
אתר ראשון
שני
יש אתר לכנרים שיש בו גם פורום... לא להאמין, עוד פורום... חילול הקודש...
רביעי
חמישי ומומלץ לכולם בטרוף
ניחא, גם זה למי שיש זמן
TamirE
פורסם: רביעי 09 אפר',03 00:40
אתם ממש עושים לי חשק להשקיע כמה מאות שקלים בכינור למתחילים כלשהו... אולי אני ממש אעשה את זה גם! אלא אם כן זה יעבור לי תוך שבוע #biggrin
סתם, האמת היא שאני חושב על זה כל כמה שנים ודוחה את זה שוב ושוב, אולי זה סימן שצריך להחליט ולקנות כבר. יש למישהו כאן אולי איזו המלצה לכינור זול אבל נגין שלא יכאב בכיס יותר מידי למוסיקאי שזה בכלל יהיה כלי משני עבורו?

ובואו נקשר את העניין לתיאוריה וכדומה, יש כמה דברים שמאוד מענינים אותי...

איך אתם מסתדרים בתור גיטריסטים בנגינה על כינור שהוא בעצם כלי חסר שריגים?
יורם, זה נדמה לי או שראיתי שריגים על כמה כינורות באתרים ששלחת בהודעה המושקעת מקודם? זה נהוג או שזה רק בכינורות למתחילים שלא יודעים עדיין כלום או ילדים או משהו כזה?
זה בעצם נראה יותר כמו סימונים או גומיות או מדבקות... זו אחת משיטות הלימוד לאנשים שמתחילים ללמוד כינור?
Ram Sofer
פורסם: רביעי 09 אפר',03 10:58
#thumbsup תיארתי לעצמי שיורם לא יאכזב...

עוד שאלה- ראיתי שיש כינורות בנפחים שונים (1/8, 1/4, 1/2 וכו'). האם הנפח משפיע על צבע הצליל, או שסתם מדובר בנוחות והעדפה אישית?

לתמיר-
קבל לינק לעמוד הכינורות ב"זאפ". יש שם כינורות החל מסכומים נמוכים מאד (פחות מ-300 ש"ח כולל קייס קשיח וקשת). בקשר לאיכות, קטונתי מלייעץ, אבל משום מה יש לי הרגשה שהם לא בדיוק "פאר היצירה" בתחום... :razz:
Rock_Artist
פורסם: רביעי 09 אפר',03 14:37
לגבי הגודל... הגודל כן קובע...
גם כמו בגיטרות יש סוגים שונים של מיתרים (מספר כמו 011 לדוגמא בגיטרה).

השימוש העיקרי של הגודל הוא בעיקר עבור אנשים שונים, נניח אדם עם אצבעות קצרות או קטנות או ילד.
לרוב האנשים שעברו את גיל ההתבגרות לפי הבנתי 4/4 / שלם הוא המתאים.

מבחינת מחירים כינור "סביר" נע 350-500 ש"ח ואלו הם בהם כינורות איומים אבל מספקים עבור אלה מאיתנו שעדיין לא מתקרבים לקרסוליו של פרלמן #smile.

מבחינת פרטים / גיטריסטים. הגישה לכלי היא אחרת לגמרי כמו כן בהצבה נכונה של הכינור היד איתה את שולט בגובה הצליל אינה אחראית על אחיזת הכלי (הסנטר וה"כתף" בתוספת כרית הם האחראיות על מיקומו) ובכך היד בעצם חופשית. הסכנה לאנשים שהשמיעה שלהם עברה פיתוח כלשהו (או שאני מדבר רק עלי) היא שאתה לוחץ ואתה אומר לעצמך... רגע הכינור לא מכוון צריך לסטפ אותו אבל בינינו זה רק החוסר דיוק שלך #smile.
yoramilan
פורסם: רביעי 09 אפר',03 15:35
Ram Sofer :

עוד שאלה- ראיתי שיש כינורות בנפחים שונים (1/8, 1/4, 1/2 וכו'). האם הנפח משפיע על צבע הצליל, או שסתם מדובר בנוחות והעדפה אישית?
:


זה נכון אבל בניגוד לגיטרות ששם נפחים שונים זה עניין לגיטימי שקשור בהעדפות אישיות (סאונד נפח, סאונד סוליד, גוף גדול, גריף קצר וכ"ו), בכינור יש גודל אחד מקובל וכל שאר הגדלים הם כלים לתלמידים.
מאחר וכינור יש מי שמתחיל ללמוד ממש בגיל ינקות (גיל 3, 4), אין מנוס מלייצר גדלים שלא יהרסו ליינוקא את היד.
בכל מקרה, מדובר בגודל לצורך אימון ולימוד ולא בסטנדרט.
הסטנדרט הוא אחיד!

לגבי המייתרים, אז שוב, נכון שייש הבדלים בין המיתרים.
הם לא רק בעובי אלא בעוד מספר פרמטרים.
רב הכנרים בכלל לא מייצרים העדפה לעובי מסויים (כמו גיטריסטים), אלא לסוג מסויים.
יש כל מיני סוגים:
מיתרי סולו שהם יותר מבריקים
מיתרי תיזמורת
מיתרים ברמת רכות וגמישות שונה (כמובן מושפע מהעובי אבל גם מסוג הליפוף).
יש GADGEים שונים ו-WOUNDים שונים (ליפופים) ועוד הרבה שינויים.

אני מכור למיתרים של PIRESTRO כשאני מנגן קשת, ומיתרים של TOMASTIK כשאני מנגן ג'אז.
פעם אהבתי מיתרי GUTT שהם מיתרים מגידים.
בניגוד לגיטרה, שמחליפים מיתרים כסט שלם כשהסט נגמר, בקונטרבס אני מחליף מיתרים לפי השימוש הנגינתי לאותו הערב.
המיתרים לא מתכלים מעצם המתיחה והפירוק.

מרכיבים, מפרקים וכ"ו.
וכשצריך, קונים סט חדש.

סט חדש לקונטרבס זה 200$.
כל מיתר GUTT 120$ (אף אחד לא מנגן עם סט שלם).
yoramilan
פורסם: רביעי 09 אפר',03 15:41
TamirE :
איך אתם מסתדרים בתור גיטריסטים בנגינה על כינור שהוא בעצם כלי חסר שריגים?


לומדים ומתאמנים.
בשיעור של חצי שעה לומדים ואח"כ 10-20 שנה מתאמנים.
זה בערך היחס.
וחוץ מזה, כל הזמן מתקנים מהר.

TamirE :

יורם, זה נדמה לי או שראיתי שריגים על כמה כינורות באתרים ששלחת בהודעה המושקעת מקודם? זה נהוג או שזה רק בכינורות למתחילים שלא יודעים עדיין כלום או ילדים או משהו כזה?
זה בעצם נראה יותר כמו סימונים או גומיות או מדבקות... זו אחת משיטות הלימוד לאנשים שמתחילים ללמוד כינור?


שאלת וענית.
זה לא מקובל.
יש כינורות תלמידים עם סימון שטוח (או רק שרטוט) של המקום המדוייק אבל מכל מיני סיבות, אין מקום מדוייק ולכן כל השיטה הזו של לסמן היא שיטה שגם ברמה הפדגוגית היא, לטעמי ולטעמי בלבד, שגוייה מהיסוד
עדי זילברברג
ומהזווית שלי
פורסם: שבת 26 אפר',03 05:15
בין עיסוקיי אני גם מורה לכינור.
בד"כ אני ממליץ על כינורות שבאים מהמזרח בסביביות ה700 ש"ח. למתקדמים כבר כמה אלפי שקלים. סטדיבריוס ממוצע - מיליון לא?
אני יכול לספר שאין מה לעשות - לוקחים כמה חודשים של תיקונים חוזרים ונשנים מדי שיעור עד שאחיזת הקשת הנכונה מתגבשת. אותו כנ"ל לגבי הניקיון הבסיסי של הצליל. נושא אגב שלעולם לא נגמר בכינור.
matan__
פורסם: שבת 05 יול',03 20:11
אז...
גם אני השגתי כינור לפני שלוש שבועות למדתי את האחיזה ואת צורת אחזקת הקשת והכול ובהתחלה ממש לא הצלחת להוציא צליל אפילו לא חריקה או צירצור פשוט כלום.
לפני יומיים לקחתי שיעור ראשון עם מורה בעל שם בחיפה מישהו ממש איכותי (וגם זקן מאוד) ד"א: הוא היה המורה של גיל שחם.
קיצר הוא רק כיוון לי תקשת כמו שצריך והראה לי איך אני שם שרף.
וישר הצלחתי להוציא צליל די נקי וטוב - כנראה שכל הבעיה שלי היתה בזה שהקשת היתה מאוד מתוחה. #thumbsup
Span^kinG
פורסם: שבת 05 יול',03 21:07
אני כבר לפני שנים רבות חשבתי על כינור, אבל השארתי את זה לגיל הזהב שמחכה לי רחוק בהמשך הדרך...
אני זוכר שניגנתי פעם ראשונה על כינור במוסיכל (ככה נקראת החנות בעלת הקומות באלנבי?) ניגנתי ככה סתם את ההתחלה של פור סיזנס של ויולדי, יצא יחסית לא רע בכלל...

אבל, כבר שנים שאני לא שומע קלאסית ולא מוצא הרבה שימוש בכינור אצלי במוסיקה, אז..
:sad:
מצד שני, עכשיו עשיתם לי חשק לעשות הפסקה ממה שאני עושה עכשיו ולקנות איזה כינור למתחילים.

אבל, יש לי בעיה של גמישות בפרק כל כף היד (איפה שבודקים דופק). קשה לי לסובב את היד בצורה כזאת שכינור דורש. ביד ימין יש לי את אותה בעיה, רק פי שתיים...

נראה לכם שאפשר להגמיש את הבעיה הזאת? זה יכול להרוס לי?
Rock_Artist
פורסם: ראשון 06 יול',03 00:11
כל שעליך לעשות הוא לדאוג לעשות את הדברים מבוקר עם מורה.
עדי זילברברג
תלוי איזה מורה
פורסם: שני 14 יול',03 01:28
אני לא בטוח שאני הייתי מצליח לפתור בעיה פיזית...
אבל - אולי אתה יכול להחזיק אותו על הברכיים. ואם אתה רוצה להישאר בתחומי המוסכמות של המוזיקה הקלאסית אז אולי צ'לו או ויולה דה גמבה
CosmoGrill
פראטים בכינור?;
פורסם: שני 29 ספט',03 14:49
גם אותי העסיקה השאלה "למה לא מסמנים מעין סימונים דמויי פראטים על כינור למתחילים"?
ועכשיו, אחרי ניסיון של כמה חודשים בויולה, אני חושב שזה נובע מהעובדה שאסור להסתכל על הצוואר תוך כדי נגינה.. יש את המנצח שצריך לראות, וגם את התווים, כך שאני חושב שאנשים מבינים שזו טעות להרגיל מתחילים להסתכל על הצוואר תוך כדי הנגינה.

#guitarist
yoramilan
פורסם: שני 29 ספט',03 21:07
אין פרטים על הכינור כי אין מקום אחד ללחיצה.
לצליל המדוייק בכינור "מגיעים" ע"י מין החלקה של האצבע שמאפשרת את תיקוני הטעויות הקטנות באינטונציה, אבל על זה מבוסס כל הצליל של הכינור. על האופן שבו מגיעים עם האצבע לנקודה (מדובר בתזוזות קטנות מאד, אני לא מדבר על טכניקה שנקראת גליסנדו שזה החלקה ששומעים את שינויי הפיצ')

ואיזה נגן מיומן מסתכל על האצבעות שלו?
ראיתם פעם גיטריסט מיומן שמסתכל על הגריף בזמן הנגינה? (לא כי הוא סקרן לגבי הצבע של הצוואר, אלא כי הוא מחפש את האצבוע שלו)
ראיתם פסנתרן שמסתכל על הקלידים?

מיומנות וטכניקה, חלק מזה, זה להכיר את הכלי שלך לעילא ולעילא.
omb
פורסם: שני 29 ספט',03 23:49
שלום לכולם .
סוף סוף מדברים בנושא שקרוב לליבי או לפחות היה קרוב במשך 10 שנים .
אפתח בהיתרברבות קלה ואומר שהיה לי העונג לנגן בכינור שבנה אותו הבן של סטרדיווריוס
אשר נבנה ב-1723 ,הצליל שהצלחתי להפיק מאותו כינור עדיין מעביר בי רטט כשאני נזכר בו ,כרגע הוא כבר לא אצלי כי הייתי חייב להחזירו לאותם אנשים נפלאים שנתנו לי לנגן בו בשנותי הראשונות כשהתחלתי לנגן וכרגע יש לי כינור איטלקי לא צלול כמוהו , אך עדיין מספיק בהחלט ואל תבואו לחפש אותו ,הוא אצל ההורים שלי #smile
.
ישנם אין ספור טיפים שאוכל לחשוב עליהם אך כל אחד שרוצה לנגן ולו במעט חייב
בשיעור אחד אם לא יותר בשביל להבין בבסיס איך מחזיקים את הקשת ביד ימין ,איך מנגנים על המיתרים ( תמיד במאוזן למיתר ) וכיצד מחזיקים את הכינור נכון כי הבסיס הוא ההחזקה הנכונה של הכלי ומשם כבר אפשר לחרוק #clap

בכל מיקרה ,
אם מישהו מעונין לקבל שיעור לשם הבנה כללית של הכלי או נגינה בסיסית אשמח לעזור
ולתרום ידיעותי.
AMIT
פורסם: שלישי 30 ספט',03 10:20
מעניין איך ראשוני השרשרת התקדמו בנגינתם על הכלי הנהדר הזה.
האמת היא שלאחרונה אני מנגן על הכינור יותר מתמיד . היד מתחילה להכיר את הזוויות הנדרשות ויד שמאל קצת קשה לה אבל היא משתדלת. בכל אופן, אני העדפתי להתחיל לנגן שהכינור עומד על הברך. הכנר איתו אני עובד לא מכיר דרך אחרת (נגן מרוקאית..). וכשהבטתי בו החלטתי לאמץ את הרעין. לי זה מרגיש יותר יציב, עם יותר שליטה ב2 הידיים (האחיזה של הקשת כמובן משתנה..לטובה) וגם, כבונוס, האוזן לא צריכה לסבול שמנגנים. הכלי הזה מגיע לעוצמות מאוד גבוהות ובנוסף זה נראה לי מטורף לנגן איתו צמוד לאוזן.
matan__
פורסם: ראשון 30 נוב',03 21:51
אני מתקדם די מהר בכינור...
מבחינת טכניקה זה ממש דומה לנגינת לגטו על גיטרה אז ככה שבזה יש לי יתרון...
האינטונציה שלי לא רעה לדברי המורה שלי והיא משתפרת פלאים משיעור לשיעור....
ובכל מקרה אני לא מצדד במי שטוען ששיעור אחד יספיק להבנת העקרונות...
אני כבר לומד עם מורה 5 חודשים וכל שיעור הוא מעיר לי על משהו אחר באחיזה ...
אני לא חושב שזה דבר שאפשר להבין תוך שיעור אחד כי צריך להרגיל את הגוף
לתנועה המדויקת ולהרגיל כל אצבע ביד ימין לשנות את הלחץ על הקשת בזמן העלייה והירידה.
זה דבר שלוקח זמן להבין לגמרי ובטוח שאי אפשר לתמצת הכל בשיעור אחד ,
וגם אם מישהו יצליח להסביר לך את כל הדקויות בשיעור אחד - אני לא חושב שאפשר להגיע
לתנועה המדויקת ללא תמיכה צמודה של מורה...
עדי זילברברג
פורסם: חמישי 04 דצמ',03 14:23
אתה צודק לחלוטין
בנציון
פורסם: ראשון 02 ינו',05 10:38
מחלק הכינורות היכה שוב ! ואני שמח להצטרף לרשימת מקבלי הכינורות באקט, #smile ורציתי לשאול מאיפה להתחיל קודם. 1: אחיזה נכונה. 2: יד שמאל. (אצבוע). 3: יד ימין. (קשת). או הכל ביחד.
עוד שאלה, מאיזה מקסימום גיל אפשר להתחיל בשביל להיות כנר\ת וירטואוז\ית. אל תדאגו אני לא שואל על עצמי אלא על אחותי הקטנה, עוד מעט בת 12.
yoramilan
פורסם: ראשון 02 ינו',05 14:54
אותי מעניין מי ראה בסופ-השבוע האחרון את הלופ בערוץ 23 - אינטרמצו עם אריק.
את שמידט - בונה הכינורות
את פיטר מארק - הקונטרבסיסט הראשון (חולק את תפקיד הקוצרט-מייסטר עם תדי קלינג) של הפילהרמונית ומי שהי המורה שלי לפני 10 שנים.

ככה חוגגים סילבסטר. תענוג!

לגבי השאלה: לא חייבים להיות וירטואוזים בשביל להיות טובים ולא כל כנר טוב הוא וירטואוז.
אם אחותך רוצה להיות כנרת מקצועית היא צריכה:
- אמביצייה אדירה
- תחת חסר גבולות
הקלק על התמונה לצפיה בגודל מלא
הקלק על התמונה לצפיה בגודל מלא
ויכולת.

זה לא קשור לגיל, אם כי, כמובן עדיף להשיג את זה בשנות העשרים:

הקלק על התמונה לצפיה בגודל מלא
הקלק על התמונה לצפיה בגודל מלא

או אפילו בשנות העשרה:
הקלק על התמונה לצפיה בגודל מלא
הקלק על התמונה לצפיה בגודל מלא

בעצם... למה לדחות לגילאי העשרה מה שאפשר להשלים כבר בגיל חמש?

הקלק על התמונה לצפיה בגודל מלא
הקלק על התמונה לצפיה בגודל מלא
בנציון
פורסם: ראשון 02 ינו',05 17:32
לגבי הדבר השני שהיא צריכה לא בא בחשבון היא עוד ילדה, אולי עם השנים. אני מקווה שלא.
אבל הבנתי ממך שאין סדר מסוים בלימוד. הבנתי נכון ?
yoramilan
פורסם: שני 03 ינו',05 00:15
כנראה לא הובנתי - The Story Of My Life

גודל התחת אינו פונקציה של גיל אלא של נכונות להשקיע.
עבדך, זעיר הפרופיל למשל, התקשה מאד (כל חייו למעשה) להתמודד עם שעות אימון מפרכות, משום הלחץ על עצמות הזנב.
לכן בחרתי רק כלים שמנגנים אותם בעמידה...

אחותך, שלה אני מאחל רק טוב, כמובן רצוי שתישאר דקת גיזרה (אם כי זה חסר חשיבות - העיקר האופי) אבל שתסגל גינונים של ישיבה ממושכת

הלאה התזזיתיים וההיפרים למניהם
בנציון
פורסם: שני 03 ינו',05 02:30
בשם אחותי הצעירה "אך טוב וחסד כל ימי חייך בעמידה בישיבה". ותודה על התשובה.
yoramilan
פורסם: שני 03 ינו',05 08:05
בן פורת יוסף
matan__
פורסם: שני 03 ינו',05 09:21
גם אני צפיתי בלופ של אינטרמצו עם אריק...
ומה שהכי אהבתי זה התוכנית עם הפגוט - בחיים לא ייחסתי לכלי הזה חשיבות ...
אבל נדהמתי... לכלי הזה יש גוון מדהים ממש עמוק ומרגש - התאהבתי... #smile

גם גיל שחם עשה עבודה לא רעה על הכינורות המפלצתיים שהיו שם...