תפריט
שלום Anonymous ::: 2024, 09:52
Facebook
musical act magazine המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine
פיקאפ או גיטרה מידי?
שרשרת זו הוגדרה כמועילה (370) › תצורת הדפסה
לך לעמוד 1, 2   הבא
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » גיטרות - Guitars
ReuvenM
Administrator
הצטרף: 17 מאי 01
הודעות: 19375
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: שני 13 אוג',01 14:44   
המונח "פיק-אפ מידי" יכול קצת להטעות, ומאוד חשוב להבין למה.
המטרה: לאפשר למי שמנגן על הכלי הכי וירטואוזי בעולם (דעתי) להינות מהעולם של מידי, כך שהוא יוכל להמשיך ולנגן על הגיטרה שלו, ובאמצעותה להקליט תפקידים וערוצים ונתוני שליטה לתוך סיקוונסר, לדוגמא - ממש כמו שלקלידן ניתנו הזכויות האלה בזמן כתיבת פרוטוקול המידי (ושם עצרו).

הבעיה: גיטרה מפיקה את הצליל שלה בצורה אנלוגית, למרות כל אמצעי השינוע בדרך (פרה-אמפ וכו'), עדיין הצליל נוצר מרעידה של מיתר וקליטת רעידה זו.
להבדיל: במקלדת חשמלית הצליל נוצר דיגיטלית/אלקטרונית כבר מההתחלה.

עוד בעיה: להבדיל ממקלדת אשר לכל קליד בה יש תנועה מאוד מוגדרת (on/off) ועוד תוספות כמו תאוצה (הנוצרת מחישוב מהירות הלחיצה או השינוי בין המצבים הנ"ל), לגיטרה יש אלף ואחד אפשרויות ביצוע או הבעה (מכאן הוירטואוזיות שהזכרתי).

ועוד בעיה אחת: לכל מיתר יש אישות משלו. מיתר לא יכול להפסיק מיתר אחר -בעצמו- (ראה פוליפוניה במקלדת), מה שכן, הם משפיעים אחד על השני.

פתרונות:
יש לקלוט את הצליל האנלוגי מהגיטרה ולהפוך אותו לנתוני מידי. כאן העסק מחולק לשניים: הפיק-אפ וה"מוח".
---------
אני אעצור רגע ואציין שיש מכשירים המאפשרים כניסת גיטרה ישירה והמרתה למידי. במקרה זה הצליל המנוגן חייב להיות מונופוני, שכן הכניסה מקבלת את כל המיתרים בבת אחת.
כמו כן, יש תוכנות מסוימות המאפשרות המרת נתוני אודיו מונופוניים לנתוני מידי (עצמאיות או בתוך הסיקוונסר - ראה לוג'יק אודיו).
-------
כדי להעביר נתונים פוליפוניים של המיתרים יש לקלוט כל מיתר בנפרד. לשם כך צריך פיק-אפ פוליפוני (או hex pu). פיק-אפ זה די דומה לכל פיק-אפ אחר, רק שיש לו 'ראש' קליטה תחת כל מיתר בנפרד, כושר ההפרדה שלו בין המיתרים גבוה (סטייל האם-באקר אבל בין מיתרים).
מ-פיק אפ כזה יוצאים ששה נתיבי אודיו - אחד לכל מיתר.

כעת עובר כל העסק ל"מוח". כאן מדובר במעבד מהיר, הקולט את נתוני האודיו מכל מיתר ומתרגם אותם לגובה צליל (פיץ'). לאחר מכן הוא ממיר זאת לנתונים דיגיטליים ומוציא ביציאת המידי נתוני תו, "פועל/לא פועל", ולכל מי בסביבה שמוכן לקבל מידי: מודול, סיקוונסר ואפילו פיקוד תאורה...
בהבחינו בפיץ', הוא יודע (לאחר שכיילת אותו, נאמר ל-441) לדעת מתי הנגן מכופף מיתר ובכמה. על פי דרישתך, המוח יכול להוציא נתונים תווים כרומטיים (חצאי טונים תוך התעלמות מכיפופי המיתר) או להוסיף נתוני גלגל פיץ' במידי (pitch wheel) נילווים לכל מיתר. נא לזכור שורה להמשך.

המוח לא גמר כאן לעבוד. בכניסה של האודיו המגיע מכל מיתר יש לו גם "עוקב מעטפת" (Envelope Follower) אשר מתרגם את המשרעת ('עוצמה') של המיתר לנתוני מידי (0-128) הנילווים אף הם לכל תו.

אז העסק מתנהל כך:
מתקינים נכון את הפיק-אפ תחת המיתרים (רצוי ליד הגשר, היכן שהצליל יציב מבחינה גובה).
מחברים את הפיק-אפ לממיר גיטרה-למידי (Guitar to MIDI Converter) - הם בדרך כלל מגיעים יחד.
מחברים את יציאת המידי של הממיר, נאמר, לכניסת הסיקוונסר, לוחצים "הקלט" ומתחילים להינות מעולם נפלא של שליטת גיטרה במידי!

האמנם?

כאן יקירי, מתחילות העובדות לסטור על פני הגיטריסט.
ראשית: זמן תגובה. אין אפס! שוב: אין אפס זמן תגובה, וכתשובה לכל הגיטריסטים ששואלים אותי, גם -לא יהיה- במתכונת של פיק-אפ-ממיר כפי שתוארה מעלה. כל עוד יש תיווך (ניתוח תדר, המרת נתונים וכו') יש זמן חישובים שהמוח צריך לבצע.
ניקח לדוגמא ניתוח גובה צליל. לא אסבך אותך בחישובים, אך לשם מיצוי פיץ' מאודיו אנו זקוקים לשני מחזורי גל לפחות! למדנו כבר שככל שהתדר גבוה יותר כך מחזוריות הגל שלו, ומכאן שנגינה על המיתרים הגבוהים תפיק תגובה מהירה יותר (שני מחזורי גל מתרחשים בצפיפות גבוהה יותר), ונגינה על E נמוך תגיב לנו בהשהייה קטנטונת.
"קטנטונת" זה דבר בלתי נסבל לגיטריסט, ביחוד אם הוא מנגן תפקיד מהיר. לא שאי אפשר להתמודד עם זה, אבל כשנגן מסורתי מקבל השהייה כזו בפרצוף בהתחברו ראשונה לממיר מידי, הוא מעקם את הפרצוץ וממשיך הלאה!
ו...
אם אתה מחבר את הממיר לסיקוונסר או מודול, בוחר סאונד של גיטרה, או כינורות, או כל משהו פוליפוני אחר, ומתחיל לנגן כשאתה כבר מודע לבעייתיות ומבין שתצטרך לתקן קצת בסיקוונסר או לנגן לאט יותר, לפתע אתה מכופף איזה מיתר וחושב שאתה הולך לשמוע אותו עולה בשני טונים. אכן, הוא יישמע מתוך המודול עולה בשני טונים, אבל אם באותו הרגע עמד אקורד באוויר, או ניגנת עוד תו או שניים שנשארו פתוחים (במידי) - גם הם יעלו בשני טונים!
הפתרון למצב זה הוא שימוש במצב MONO במודול, בתקווה שיש לך מודול עם אפשרות כזו. כאן אתה קובע את -אותו- הצליל ב-שישה- אפיקי מידי שונים, ומקציב אפיק אחד לכל מיתר! זלילה של חצי מכשיר יואמרו -יגידו ידידים. לפחות כאן תיהיה הפרדת פיץ' בין מיתר אחד לשני.
--------
יעילות ופתרונות:
- למי שיודע להתמודד - אין תחליף להכנסת תפקיד גיטרה באמצעות גיטרה אמיתית! אין. זה כולל את כל חירטושי וחלקיקי התווים שהממיר פולט (לא למחוק אותם!), שעושים את ההבדל בין סאונד שנשמע אורגן לזה שנשמע גיטרה.
- תפקיד מהיר אפשר להקליט בהורדת הטמפו זמנית בסיקוונסר.
- מהכורח המתימטי שדרושים שני מחזורי גל לניתוח הפיץ': אפשר 'לעזור' לממיר, ולהחליף את שלשת המיתרים הנמוכים בכאלה גבוהים יותר, (מכוונים לאוקטבה גבוהה יותר), כך שלממיר יקח פחות זמן לקלוט אותם, אבל - במודול או בסיקוונסר להוריד חזרה את הערוצים/אפיקים לאוקטבה הנכונה.
- בזמן הקלטה לסיקוונסר לא מומלץ תמיד להקשיב למה שהמודול משמיע, בדומה ל-Latency, זה יכול להפריע לנגינה.
- יש לערוך... ולערוך... ערוצי גיטרה במידי.
- כל צליל מתאים. אם מדובר בצליל גיטרה - לראשונה תוכל לשמוע גיטרה אמיתית מנגנת - קשה במקלדת לשחזר את זה.
subzero
הצטרף: 22 מאי 01
הודעות: 474
מיקום: אולפני סטורם
הודעה פורסם: שני 13 אוג',01 16:11   
ראשית, כל הכבוד על התשובה הממצה ראובן!
זו הדוגמה המושלמת למה מיועד פורום זה לשמש (לדעתי :smile: )
לענינו...
בוביס, אם אתה שולט במקלדת, לדעתי תתאכזב אם תנסה להכניס תפקידי מידי בגיטרה. את הסיבות לכך תוכל למצוא בתשובתו של ראובן.
אני אישית גיליתי אפשרויות מופלאות בשילוב בין הסאונד של הגיטרה לסאונד מסונטז למטרות סולו.בבחירה נכונה של סאונדים יחד עם כיוונון נכון של הפרמטרים במודול ובממיר, אפשר לעשות דברים מדהימים!
תוכל למצוא דוגמאות בשפע אצל להקות דוגמת
UZEB.
מבחינת הציוד עצמו, הסטנדרט המקובל בעולם הוא הפיקאפ של ROLAND(יש גם חברות אחרות אבל למיטב ידיעתי ה-ROLAND הוא הפופולרי ביותר). לגבי ממירים, ראשית עליך להחליט אם אתה רוצה אחד עם סאונדים בפנים (שבד"כ גם מותאמים במיוחד לנגינה בגיטרה) או ממיר בלבד שיחובר עם מודול/סינטי לבחירתך.
אם אתה בוחר באפשרות הראשונה, ישנם למיטב ידיעתי, שני מכשירים, האחד של ROLAND והשני של חברה אמריקאית בשם AXXON (שוב למיטב ידיעתי ה-AXXON הוא הטוב והפופולרי ביותר). אם באפשרות השניה חשקה נפשך, המבחר יותר גדול ומצטרפות להיצע חברות כמו YAMAHA ועוד. אגב כל החברות הנ"ל מציעות גם פיקאפים שהם פחות או יותר זהים (העתקים?) של הפיקאפ של ROLAND.
זו פחות או יותר כל האינפורמציה שיכולתי לתת, מקווה שעזרתי#biggrin
כאחד שעובד הרבה עם נושא המידי וגיטרות (אגב... מעולם לא חיברתי את הגיטרה לסיקוונסר. אני משתמש במקלדות להקלטת מידי) הייתי ממליץ לך לבדוק את הנושא לעומק. האפשרויות הן מדהימות (לדעתי :smile: )

שוב...
מקווה שעזרתי #biggrin
ReuvenM
Administrator
הצטרף: 17 מאי 01
הודעות: 19375
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: שני 13 אוג',01 16:26   
שכחתי לציין שאני עובד עם GM-70 של רולנד, שזה ממיר בלבד ללא סאונדים. קניתי אותו לפני שנים, ואולי היום יש משהו יותר טוב, אבל כל שנה אני חוזר אל ממירי הגיטרות בתערוכות השונות, ולא מגלה משהו באמת חדש.
פעם אחת, לפני כעשר שנים, יצא דגם אחד שהייתי קורא לו קרוב למושלם
ומדובר היה בגיטרה ספציפית שבנו למטרהה הזו, והפקת הצליל נעשתה בה אלקטרונית (הצליל האנלוגי היה דבר משני שם...), והיתה לה בעיה אחת שחיסלה אותה והפילה את החברה לאחר שנה בלבד: המחיר.
חברת Shadow הוציאה גם כמה דגמים, שמשום מה היו להיטים דווקא בתחום המזרחי בארץ - למטרות סולו זה היה כמעט מושלם, והנגנים יכלו להפיק במידי סאונד של כינור ססטיין-בלי-גבול (סטייל E-Bow).
כיום ניתן למצוא חברות כמו Star-Lab
Star-Lab
הקלק על התמונה לצפיה בגודל מלא
הקלק על התמונה לצפיה בגודל מלא
שמתמחות במענה משולב בחשיבה טכנולוגית מתקדמת.
עדיין, יש לנגן את הנתונים הרשומים בפרוספקט...
Grieg
הצטרף: 27 אוג' 01
הודעות: 24
הודעה פורסם: חמישי 30 אוג',01 14:52   
עקרונית הפיק אפ המוכר ביותר הוא ה-Roland Gk-2A עכשיו לבי השימוש ישנם מספר מכשירים אשר מתחברים לפיק אפ הנ"ל רובם של חברת Roland כמו VG-88 , VG-8EX,GR-30 ו GR-33 לעיונך באתר Roland כמו כן ניתן להשתמש במה שאני אישית משתמש ב- GI-10 שהוא בעצם "מתרגם" ל-MIDI וניתן לחבר אותו לכל סינטסייזר .
ה- GI-10 מאפשר לך לשלוט על רגישות הפיק אפ לכל מיתר בנפרד וכך לשלוט על מהיורות התגובה
eliya
הצטרף: 07 אוק' 01
הודעות: 363
מיקום: ..
הודעה פורסם: חמישי 14 פבר',02 00:00   
האם יש דיגמי פיק אפ מידי לבס(עם ממיר)? מה המחירים של זה? האם גם שם לכל מיתר יש אפיק מידי משלו? האם זה יעיל לבס? וכמובן, איפה אפשר לבדוק אחד כזה?
Tone
הצטרף: 14 אוג' 01
הודעות: 58
הודעה פורסם: חמישי 14 פבר',02 00:11   
יש לרולנד אני חושב. זה מחייב פיקאפ מפוצל בגלל שצריך לקלוט מכל מיתר לחוד. הבעיה שלך תהיה התדירות הנמוכה של המיתרים שבגלל זה זמן התגובה גודל.
אבל אם נחשבו על זה (מבלי לזלזל בבס שזה אחד הכלי שאני משוגע עליו) - מה אתה רוצה לסנתז במידי דרכו. תחשבו על זה רגע. כנורות? חצוצרה? פסנתר? בטח שלא! אתה רוצה סאונד מרתק לבס שלך וזה אפשר גם עם סינת' בס שעובד על פיטש ולא על מידי כי הוא יותר מהיר ונותן לבס שלך כל מני צלילים יפים לחוד או יחד אתו.
תנסה את הסימולטור בס של רולנד.עם גיטרה רגילה זה עסק שליטה יותר אפקטיבי על מידי. אבל לא מושלם.
eliya
הצטרף: 07 אוק' 01
הודעות: 363
מיקום: ..
הודעה פורסם: חמישי 14 פבר',02 00:20   
ונגיד שכינורות? ונגיד שחצוצרות?
בפעם האחרונה שבדקתי, לא היה כתוב בשום ספר שלא צריך פיק אפ מידי לבס. :razz:
נרעיון זה לחדש..
יש מקום בארץ שאפשר לבדוק פה פיק אפ כזה? ומה המחירים?
TamirE
Act Compatible
הצטרף: 10 יונ' 01
הודעות: 652
מיקום: נתניה
הודעה פורסם: חמישי 14 פבר',02 00:35   
פאנקמן, פעם מישהו סיפר לי על דגם של ריקנבקר שיש לו פשוט ממשק מידי מובנה, בדומה לדגמי iguitar של בריאן מור שאפשר לראות כאן:
http://www.bmcguitars.com/iguitar/index.html
http://www.bmcguitars.com/iguitar/point5.html
בזמנו המחיר היה בסביבות 15-20 אלף שקל לפי מה ששמעתי, אולי תנסה לברר עליהם.
באתר של בריאן מור יש גם את הבסים האלה
http://www.bmcguitars.com/customshop/tc4_5.html
שאפשר לשים עליהן ממשק שונה (13pin synth).
DorPere
הצטרף: 01 אפר' 02
הודעות: 42
מיקום: סוף היקום
הודעה פורסם: שבת 06 אפר',02 01:38   
במשך השנים היו לי פיקאפים של מידי
הרבה בזכות OFFRAMP הנפלא של PAT METHENY
ומשום מה הפיק אפ של SHADOW היה ממש מצוין על האקוסטית שלי ופחות על החשמלית מבחינת זמן התגובה
למרות שזה היה אמור להיות ההיפך לפי כל המגזינים
שקראתי אז.
לטעמי האישי הפיקאפ ההיחידי שהיה באמת יעיל הוא הGK2A - של ROLAND.
הוא מהיר, הוא אמין, ובעיקר אפשר לחבר
אותו ל VG- 8 או VG- 88 שהם לא גיטרות סינטי

כמו שרוב האנשים חושבים ( כולל המוכרים בחלילית
יפו שהתווכחו איתי עד לפני כמה שנים )
אלא נסיון די מהפכני ומוצלח לדעתי ליצור גישה
חדשה ליצירת צליל גיטרה.

יש כמה וכמה פיקאפים חדשים של מידי ואם תכנס
ל:www.gpmusuc.de.vu
תוכל למצוא ריכוז די גבוה של סוגי הפיק אפים הקיימים כיום השוואה בינהם ודרכים להתקין אותם.
(למרות שהפוקוס הוא על כאלה המתאימים לטכנולוגית ה COSM שמהווה את הבסיס לכל משפחת מכשירי ה - VG ) ואפילו להזמין אחד שלא יכער לך את הגיטרה
שזו היא מגרעתם העיקרית של המכשירים האלה.


#thumbsup
SAR
Act Compatible
הצטרף: 14 מרץ 02
הודעות: 1293
הודעה פורסם: שבת 06 אפר',02 05:54   
אני עומד היום לפני פתרון סופי וחד משמעי ל"בעיית"
הגיטרה קצב אצלי באולפן.
אני לא גיטריסט.אני רק רוצה קצת תפקידי struming.
הייתי סגור על ה"דיגיטר" ופתאום עליתי על השרשרת הזו.
לפי מה שנאמר פה struming זו הבעייה הגדולה ביותר
של הממירים האלו.
הייתי רוצה לשאול את מי שמשתמש בזה האם זה עושה את
העבודה או שכל תפקיד קצב פשוט נהייה סשן עריכה של ימים..
חשוב לציין שלא איכפת לי לנגן את התפקיד ב50-60 bpm
אם יש צורך.
תודה מראש על התשובות.
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » גיטרות - Guitars

לך לעמוד 1, 2   הבא
עמוד 1 מתוך 2

עשוי לעניין אותך :
:: תקנון