Administrator
הצטרף: 17 מאי 01
הודעות: 19375
מיקום: תל אביב
פורסם: שני 13 אוג',01 14:44
המונח "פיק-אפ מידי" יכול קצת להטעות, ומאוד חשוב להבין למה.
המטרה: לאפשר למי שמנגן על הכלי הכי וירטואוזי בעולם (דעתי) להינות מהעולם של מידי, כך שהוא יוכל להמשיך ולנגן על הגיטרה שלו, ובאמצעותה להקליט תפקידים וערוצים ונתוני שליטה לתוך סיקוונסר, לדוגמא - ממש כמו שלקלידן ניתנו הזכויות האלה בזמן כתיבת פרוטוקול המידי (ושם עצרו).
הבעיה: גיטרה מפיקה את הצליל שלה בצורה אנלוגית, למרות כל אמצעי השינוע בדרך (פרה-אמפ וכו'), עדיין הצליל נוצר מרעידה של מיתר וקליטת רעידה זו.
להבדיל: במקלדת חשמלית הצליל נוצר דיגיטלית/אלקטרונית כבר מההתחלה.
עוד בעיה: להבדיל ממקלדת אשר לכל קליד בה יש תנועה מאוד מוגדרת (on/off) ועוד תוספות כמו תאוצה (הנוצרת מחישוב מהירות הלחיצה או השינוי בין המצבים הנ"ל), לגיטרה יש אלף ואחד אפשרויות ביצוע או הבעה (מכאן הוירטואוזיות שהזכרתי).
ועוד בעיה אחת: לכל מיתר יש אישות משלו. מיתר לא יכול להפסיק מיתר אחר -בעצמו- (ראה פוליפוניה במקלדת), מה שכן, הם משפיעים אחד על השני.
פתרונות:
יש לקלוט את הצליל האנלוגי מהגיטרה ולהפוך אותו לנתוני מידי. כאן העסק מחולק לשניים: הפיק-אפ וה"מוח".
---------
אני אעצור רגע ואציין שיש מכשירים המאפשרים כניסת גיטרה ישירה והמרתה למידי. במקרה זה הצליל המנוגן חייב להיות מונופוני, שכן הכניסה מקבלת את כל המיתרים בבת אחת.
כמו כן, יש תוכנות מסוימות המאפשרות המרת נתוני אודיו מונופוניים לנתוני מידי (עצמאיות או בתוך הסיקוונסר - ראה לוג'יק אודיו).
-------
כדי להעביר נתונים פוליפוניים של המיתרים יש לקלוט כל מיתר בנפרד. לשם כך צריך פיק-אפ פוליפוני (או hex pu). פיק-אפ זה די דומה לכל פיק-אפ אחר, רק שיש לו 'ראש' קליטה תחת כל מיתר בנפרד, כושר ההפרדה שלו בין המיתרים גבוה (סטייל האם-באקר אבל בין מיתרים).
מ-פיק אפ כזה יוצאים ששה נתיבי אודיו - אחד לכל מיתר.
כעת עובר כל העסק ל"מוח". כאן מדובר במעבד מהיר, הקולט את נתוני האודיו מכל מיתר ומתרגם אותם לגובה צליל (פיץ'). לאחר מכן הוא ממיר זאת לנתונים דיגיטליים ומוציא ביציאת המידי נתוני תו, "פועל/לא פועל", ולכל מי בסביבה שמוכן לקבל מידי: מודול, סיקוונסר ואפילו פיקוד תאורה...
בהבחינו בפיץ', הוא יודע (לאחר שכיילת אותו, נאמר ל-441) לדעת מתי הנגן מכופף מיתר ובכמה. על פי דרישתך, המוח יכול להוציא נתונים תווים כרומטיים (חצאי טונים תוך התעלמות מכיפופי המיתר) או להוסיף נתוני גלגל פיץ' במידי (pitch wheel) נילווים לכל מיתר. נא לזכור שורה להמשך.
המוח לא גמר כאן לעבוד. בכניסה של האודיו המגיע מכל מיתר יש לו גם "עוקב מעטפת" (Envelope Follower) אשר מתרגם את המשרעת ('עוצמה') של המיתר לנתוני מידי (0-128) הנילווים אף הם לכל תו.
אז העסק מתנהל כך:
מתקינים נכון את הפיק-אפ תחת המיתרים (רצוי ליד הגשר, היכן שהצליל יציב מבחינה גובה).
מחברים את הפיק-אפ לממיר גיטרה-למידי (Guitar to MIDI Converter) - הם בדרך כלל מגיעים יחד.
מחברים את יציאת המידי של הממיר, נאמר, לכניסת הסיקוונסר, לוחצים "הקלט" ומתחילים להינות מעולם נפלא של שליטת גיטרה במידי!
האמנם?
כאן יקירי, מתחילות העובדות לסטור על פני הגיטריסט.
ראשית: זמן תגובה. אין אפס! שוב: אין אפס זמן תגובה, וכתשובה לכל הגיטריסטים ששואלים אותי, גם -לא יהיה- במתכונת של פיק-אפ-ממיר כפי שתוארה מעלה. כל עוד יש תיווך (ניתוח תדר, המרת נתונים וכו') יש זמן חישובים שהמוח צריך לבצע.
ניקח לדוגמא ניתוח גובה צליל. לא אסבך אותך בחישובים, אך לשם מיצוי פיץ' מאודיו אנו זקוקים לשני מחזורי גל לפחות! למדנו כבר שככל שהתדר גבוה יותר כך מחזוריות הגל שלו, ומכאן שנגינה על המיתרים הגבוהים תפיק תגובה מהירה יותר (שני מחזורי גל מתרחשים בצפיפות גבוהה יותר), ונגינה על E נמוך תגיב לנו בהשהייה קטנטונת.
"קטנטונת" זה דבר בלתי נסבל לגיטריסט, ביחוד אם הוא מנגן תפקיד מהיר. לא שאי אפשר להתמודד עם זה, אבל כשנגן מסורתי מקבל השהייה כזו בפרצוף בהתחברו ראשונה לממיר מידי, הוא מעקם את הפרצוץ וממשיך הלאה!
ו...
אם אתה מחבר את הממיר לסיקוונסר או מודול, בוחר סאונד של גיטרה, או כינורות, או כל משהו פוליפוני אחר, ומתחיל לנגן כשאתה כבר מודע לבעייתיות ומבין שתצטרך לתקן קצת בסיקוונסר או לנגן לאט יותר, לפתע אתה מכופף איזה מיתר וחושב שאתה הולך לשמוע אותו עולה בשני טונים. אכן, הוא יישמע מתוך המודול עולה בשני טונים, אבל אם באותו הרגע עמד אקורד באוויר, או ניגנת עוד תו או שניים שנשארו פתוחים (במידי) - גם הם יעלו בשני טונים!
הפתרון למצב זה הוא שימוש במצב MONO במודול, בתקווה שיש לך מודול עם אפשרות כזו. כאן אתה קובע את -אותו- הצליל ב-שישה- אפיקי מידי שונים, ומקציב אפיק אחד לכל מיתר! זלילה של חצי מכשיר יואמרו -יגידו ידידים. לפחות כאן תיהיה הפרדת פיץ' בין מיתר אחד לשני.
--------
יעילות ופתרונות:
- למי שיודע להתמודד - אין תחליף להכנסת תפקיד גיטרה באמצעות גיטרה אמיתית! אין. זה כולל את כל חירטושי וחלקיקי התווים שהממיר פולט (לא למחוק אותם!), שעושים את ההבדל בין סאונד שנשמע אורגן לזה שנשמע גיטרה.
- תפקיד מהיר אפשר להקליט בהורדת הטמפו זמנית בסיקוונסר.
- מהכורח המתימטי שדרושים שני מחזורי גל לניתוח הפיץ': אפשר 'לעזור' לממיר, ולהחליף את שלשת המיתרים הנמוכים בכאלה גבוהים יותר, (מכוונים לאוקטבה גבוהה יותר), כך שלממיר יקח פחות זמן לקלוט אותם, אבל - במודול או בסיקוונסר להוריד חזרה את הערוצים/אפיקים לאוקטבה הנכונה.
- בזמן הקלטה לסיקוונסר לא מומלץ תמיד להקשיב למה שהמודול משמיע, בדומה ל-Latency, זה יכול להפריע לנגינה.
- יש לערוך... ולערוך... ערוצי גיטרה במידי.
- כל צליל מתאים. אם מדובר בצליל גיטרה - לראשונה תוכל לשמוע גיטרה אמיתית מנגנת - קשה במקלדת לשחזר את זה.
הצטרף: 27 אוג' 01
הודעות: 24
פורסם: חמישי 30 אוג',01 14:52
עקרונית הפיק אפ המוכר ביותר הוא ה-Roland Gk-2A עכשיו לבי השימוש ישנם מספר מכשירים אשר מתחברים לפיק אפ הנ"ל רובם של חברת Roland כמו VG-88 , VG-8EX,GR-30 ו GR-33 לעיונך באתר Roland כמו כן ניתן להשתמש במה שאני אישית משתמש ב- GI-10 שהוא בעצם "מתרגם" ל-MIDI וניתן לחבר אותו לכל סינטסייזר .
ה- GI-10 מאפשר לך לשלוט על רגישות הפיק אפ לכל מיתר בנפרד וכך לשלוט על מהיורות התגובה
הצטרף: 07 אוק' 01
הודעות: 363
מיקום: ..
פורסם: חמישי 14 פבר',02 00:00
האם יש דיגמי פיק אפ מידי לבס(עם ממיר)? מה המחירים של זה? האם גם שם לכל מיתר יש אפיק מידי משלו? האם זה יעיל לבס? וכמובן, איפה אפשר לבדוק אחד כזה?
הצטרף: 14 אוג' 01
הודעות: 58
פורסם: חמישי 14 פבר',02 00:11
יש לרולנד אני חושב. זה מחייב פיקאפ מפוצל בגלל שצריך לקלוט מכל מיתר לחוד. הבעיה שלך תהיה התדירות הנמוכה של המיתרים שבגלל זה זמן התגובה גודל.
אבל אם נחשבו על זה (מבלי לזלזל בבס שזה אחד הכלי שאני משוגע עליו) - מה אתה רוצה לסנתז במידי דרכו. תחשבו על זה רגע. כנורות? חצוצרה? פסנתר? בטח שלא! אתה רוצה סאונד מרתק לבס שלך וזה אפשר גם עם סינת' בס שעובד על פיטש ולא על מידי כי הוא יותר מהיר ונותן לבס שלך כל מני צלילים יפים לחוד או יחד אתו.
תנסה את הסימולטור בס של רולנד.עם גיטרה רגילה זה עסק שליטה יותר אפקטיבי על מידי. אבל לא מושלם.
הצטרף: 07 אוק' 01
הודעות: 363
מיקום: ..
פורסם: חמישי 14 פבר',02 00:20
ונגיד שכינורות? ונגיד שחצוצרות?
בפעם האחרונה שבדקתי, לא היה כתוב בשום ספר שלא צריך פיק אפ מידי לבס. :razz:
נרעיון זה לחדש..
יש מקום בארץ שאפשר לבדוק פה פיק אפ כזה? ומה המחירים?
Act Compatible
הצטרף: 14 מרץ 02
הודעות: 1293
פורסם: שבת 06 אפר',02 05:54
אני עומד היום לפני פתרון סופי וחד משמעי ל"בעיית"
הגיטרה קצב אצלי באולפן.
אני לא גיטריסט.אני רק רוצה קצת תפקידי struming.
הייתי סגור על ה"דיגיטר" ופתאום עליתי על השרשרת הזו.
לפי מה שנאמר פה struming זו הבעייה הגדולה ביותר
של הממירים האלו.
הייתי רוצה לשאול את מי שמשתמש בזה האם זה עושה את
העבודה או שכל תפקיד קצב פשוט נהייה סשן עריכה של ימים..
חשוב לציין שלא איכפת לי לנגן את התפקיד ב50-60 bpm
אם יש צורך.
תודה מראש על התשובות.