תפריט
שלום Anonymous ::: 2024, 08:45
Facebook
musical act magazine המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » גיטרות - Guitars
  יוני  
הצטרף: 01 מרץ 03
הודעות: 278
על פרה-אמפ, מדמה מגברים, שרשרת חיבור ו-DI לגיטרה
הודעה פורסם: חמישי 01 דצמ',05 01:41   
במסגרת ההתחדשות הכוללת בחיי האישיים בכלל, המוסיקליים בפרט, והגיטריסטיים עוד-יותר-בפרט, אני בעיצומן של רכישות חדשות.

כדי להסיר מדרכי את אותם אנשים תוקפניים-מעצבנים שישלחו אותי לחפש שוב בפורום, אציין שאני כותב את הדברים האלה לאחר שעות ארוכות של חיטוט בפורום, ונדמה לי שקראתי את כל החומר הרלוונטי, או לפחות כל מה שהצלחתי למצוא - את חלקו הבנתי יותר ואת חלקו האחר פחות. ולא רק פה קראתי. אז מי שלא מעוניין לעזור, לא חייב להגיב בכלל, רק בבקשה שיחסוך ממני את ה #singer

אז קודם כל - מה יש לי?
* גיטרת בודגוב חדשה מדגם LP4 עם פיקאפים של סימור דנקן, שדרך אגב, אני מרוצה ממנה מאוד.
* כרטיס קול ADSP24 VALUE (כניסה אנלוגית סטראופונית וכניסה דיגיטלית)
מיקסר ברינגר EURORACK UB1202
* הרבה מצב רוח טוב...

מה חסר?
* מגבר גיטרה טוב שישמש אותי לנגינה פה בחדר ולהופעות
* יחידת אפקטים (אני כמעט סגור על זה שאני רוצה מולטי ולא פדלים בודדים)
* אפשרות להקלטת Direct איכותית ישירות לכרטיס

מה אני שואל?
1. תגידו לי אם הבנתי נכון - האות שיוצא מהגיטרה עובר מסלול כזה: גיטרה -> פרה-אמפ -> מגבר כוח -> בוקסה.
2. בהנחה שהבנתי נכון את הנ"ל, לאילו מהשלבים בדיוק מתייחס המונח "מדמה מגברים"? אני אחדד: אני שוקל לקנות את המולטי Boss GT-8. אני יודע שיש בו דימוי מגברים. מה זה אומר בדיוק? יש בו פרה-אמפ? מדמה פרה-אמפ (יש דבר כזה?)? מדמה בוקסה? אם אני מחבר אותו ישירות לכרטיס, אילו שלבים בשרשרת הנ"ל הוא מחליף?
3. אם אני מחבר מולטי דוגמת GT-8 למגבר גיטרה (שבו, כמו שהבנתי, יש פרה אמפ מובנה), האם אין פעולה כפולה של פרה-אמפ, או ליתר דיוק, שני פרה-אמפים בשרשרת? האם עלי במקרה כזה לבטל את הפרה אמפ של המולטי? קראתי כאן שכתבו שיש במגבר מעין "כניסה עוקפת פרה אמפ". האם אני צריך שתהיה לי כניסה כזאת במגבר שאקנה?
4. מה קורה אם אני מחבר את היציאת Line Out של מגבר הגיטרה לכרטיס קול, או למיקסר ומשם לכרטיס? האם אפשר לראות פעולה זו כפעולה של "הדמיית מגברים"? מנסיונות שלי עם המגבר הנוכחי שלי, זה נשמע רע. אבל אולי זה בגלל שהמגבר הוא רע.
5. מה היתרון בקניית פרה אמפ נפרד? (על זה לא חיפשתי עוד בפורום, אז אם התשובות קיימות, דלגו לשאלה הבאה)
6. DI - האם אני צריך כזה בשרשרת שלי כדי להקליט דיירקט טוב? הבנתי שהוא מייצב או מאזן או משהו כזה, כלומר מתאם בין הסיגנל שעובר ב-PL לסיגנל שיוצא ב-XLR. הבנתי שזה מנקה רעשים ועוזר להביא את האות לLevel בריא. האם יש ל-DI השפעה משמעותית על הסאונד? בדיירקט אני מקבל סיגנל בעוצמה בריאה ולא רועש, אבל זה פשוט לא נשמע טוב, במיוחד לא בקלין. כבר ניסיתי עם ה-GT-8 שהשאלתי ועם פלגאינים שונים, ושום דבר לא עזר לי לקבל סאונד קלין נורמלי בדיירקט. האם DI זה מה שחסר לי? וכמו כן, מה ידוע לנו על DI עם מדמה מגברים?
7. בכרטיס שלי יש כניסה אחת סטראופונית, אליה מחובר כבל כפול מהיציאה של המיקסר. כך, כל אודיו שאני מקליט (כל מה שאני מקליט עם מיקרופון בעצם), עובר קודם דרך המיקסר. אם אני מתחבר בדייקרט עם גיטרה דרך מולטיאפקט/מדמה מגברים שאין לו יציאה דיגיטלית, האם כדאי לי לעקוף את המיקסר ולהתחבר ישירות לכרטיס? טכנית, נוח לי יותר להתחבר למיקסר, במקום להכניס ולהוציא כבלים מהכרטיס כל פעם שאני עובר מהקלטת שירה להקלטת גיטרה. השאלה היא האם המעבר דרך המיקסר פוגע באיכות, או שהמיקסר משמש כמעין "מאריך" ורק מעביר את האות בלי להשפיע על איכותו.

תודה רבה, אתם אנשים נפלאים!
tomisraeli
הצטרף: 08 אוק' 04
הודעות: 163
מיקום: ת"א
הודעה פורסם: חמישי 01 דצמ',05 03:48   
שתהיה בריא גבר
#guitarist
skewed_chord
Supporter
הצטרף: 12 אוק' 05
הודעות: 996
מיקום: מרכז
הודעה פורסם: חמישי 01 דצמ',05 04:21   
A little something about amp simulators

לדעתי האישית (עד שהמגיב הבא או זה שאחריו יקפוץ לומר שאני טועה...) השגת צליל טוב לא עוברת דרך מולטי ומגבר שיש לו פיצ'ר כזה או אחר, אלא דרך אפקטים ומגבר שנבחרים בקפידה ובהתאמה לצליל המבוקש.

מצד שני... מה אני מבין.
subzero
הצטרף: 22 מאי 01
הודעות: 474
מיקום: אולפני סטורם
הודעה פורסם: חמישי 01 דצמ',05 09:37   
שאלת שאלה יפה לדעתי, ואנסה לענות בצורה שתעשה מעט סדר בדברים (אני מקווה).

1. נכון, מסלול האות הוא גיטרה -> קדם מגבר -> אפקטים (באים ישנם) -> מגבר כח -> רמקול/בוקסה.
2. מדמה מגברים מתייחס בעצם לכל השרשרת הנ"ל. מטרתו המוצהרת היא לייצר סאונד שידמה את כל השרשרת הנ"ל, וזאת על ידי הדמיית צורות הגל שמפיקה השרשרת הנ"ל בצורה דיגיטלית.
3. אם תחבר מולטי דוגמת זה שהזכרת ל - INPUT של המגבר, אכן יווצר מצב של כפילות בקדם המגבר, לא תמיד זה רע, ולשאלה אם לבטל את הפראמפ במולטי או לא תוכל לענות רק בעזרת האוזן שלך. בעיקרון, אם יש במגבר לולאת אפקטים (EFFECT LOOP) אז ניתן לחבר את המולטי אליה אבל בקונפיגורציה עליה אתה מדבר לא הייתי ממליץ על כך.
4. באם יש חיבור LINE OUT במגבר, תפקידו הוא לאפשר חיבור ישיר למיקסר, כרטיס קול וכו'. עקרונית, האות שיוצא משם אמור להיות בנוי כך שפיצוי התדרים הדרוש על מנת שזה ישמע כמו גיטרה מובנה כבר בתוכו. איכות הסאונד (ההדמיה אם תרצה למרות שכאן אין הדמיה דיגיטלית) תלויה כמובן באיכות המגבר.
5. יש הרבה ייתרונות וחסרונות בעבודה עם פראמפ נפרד לעומת מגבר קומבו. אם אינני טועה, עניתי על כך בשרשרת נפרדת ושם תוכל למצוא תשובה יותר עניינית לשאלה זו.
6. אם יש לך מדמה מגברים או LINE OUT במגבר, אין לך צורך ב - DI. אם אין אף אחד מאלו, בד"כ משתמשים במיקרופון על מנת להקליט את האות היוצא מהמגבר וגם אז אין צורך ב - DI לעניות דעתי.
7. אני הייתי מתחבר דרך המיקסר מכיוון שזה מאפשר לך לעשות לשפר את הסאונד על ידי שימוש נבון באקוולייזר של המיקסר, דבר שיכול לעזור במידה והמדמה נשמע לא כ"כ טוב. בד"כ מיקסר סביר אינו אמור לפגוע באיכות הצליל כך שאין כאן בעיה.

מקווה שעזרתי

איציק
ReuvenM
Administrator
הצטרף: 17 מאי 01
הודעות: 19375
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: חמישי 01 דצמ',05 09:40   
אכן, הכל כבר נכתב בפורום, ונראה שלא ממש חיפשת, אבל בגלל שהשקעת בשאלה, אשיב לך:
ציטוט:
האות שיוצא מהגיטרה עובר מסלול כזה: גיטרה -> פרה-אמפ -> מגבר כוח -> בוקסה

נכון, לעתים הפרה-אמפ מצוי בתוך 'ראש' המגבר, לעתים חיצוני.

ציטוט:
2. לאילו מהשלבים בדיוק מתייחס המונח "מדמה מגברים"? יש בו פרה-אמפ? מדמה פרה-אמפ (יש דבר כזה?)? מדמה בוקסה? אם אני מחבר אותו ישירות לכרטיס, אילו שלבים בשרשרת הנ"ל הוא מחליף?

"מדמה" בדרך כלל מחליף את כל השרשרת, להוציא ההגבר הראשוני, ומתאים למי שמחבר גיטרה ישירות למחשב או מערכת הקלטה, ועוקף את שרשרת-הסאונד המסורתית של גיטרה. ברגע שהוא עוקף, הוא מחסיר כמה מהתכונות החשובות שתורמות ל"צליל של גיטרה", ביניהם המגבר, הרמקולים, וטכניקת ההקלטה עם מיקרופון.
את כל אלה בא המדמה לתרום. שכך, אפשר שהוא יציע קדם-מגבר ("ראש") וירטואלי לבחירה, מגבר, "בוקסה" ואפילו סוג המיקרופון, המיקום שלו מול הבוקסה ואווירת החדר.
שימוש במדמה לא בא להחליף אמצעי הגברה והתאמה ראשוניים לגיטרה, כמו קדם-מגבר שיביא אותה לרמת האות הנחוצה לכניסה להתקנים המצפים ל"רמת קו" (line level), או קופסת חיבור-ישיר (DI) המשמשת לתיאום עם כניסת מיקרופון.
לאחר עיצוב האות הראשוני, ניתן להיכנס למדמה כלשהו, בתוכנה או בתוך מכשיר עצמאי.
במדמים עצמאיים (אלה מחוץ למחשב ואינם זקוקים לו) לרוב ניתן למצוא דרגת כניסה המכילה "קדם מגבר", וזאת, שוב, לעיצוב האות לרמה הדרושה לפעילות פנימית במכשיר. (להזכירך, אות הגיטרה חלש במקורו, ומכאן שקשה לעבד אותו ישירות ללא אבדן איכות, לכן נדרש הגבר ראשוני).

ציטוט:
3. אם אני מחבר מולטי דוגמת GT-8 למגבר גיטרה (שבו, כמו שהבנתי, יש פרה אמפ מובנה), האם אין פעולה כפולה של פרה-אמפ, או ליתר דיוק, שני פרה-אמפים בשרשרת? האם עלי במקרה כזה לבטל את הפרה אמפ של המולטי? קראתי כאן שכתבו שיש במגבר מעין "כניסה עוקפת פרה אמפ". האם אני צריך שתהיה לי כניסה כזאת במגבר שאקנה?

אכן, יכול להיווצר מצר של קדם-הגברה כפולה. זה יכול להיות לא-נורא אם רמת האות נשמרת תקינה, אך יכול להיות גרוע אם האות על סף רוויה או מקבל 'אופי' כפול עקב התהליך.
עקרונית לא מומלץ שימוש בקדם-מגבר פעמיים, לרוב זה מסוכן.
נכון, רצוי לבטל אחד מהם, ואם יש במגבר כניסה שהיא לאחר ה"פרה", יש להיכנס אליה (מיציאת המדמה). בצורה דומה, אם ניתן לעקוף את הפרה שבמולטי, ניתן להיכנס קודם למגבר (שם האות עובר קדם-מגבר), לצאת מיציאת לופ או ספציפית לאפקט, להיכנס ממנה למולטי-אפקט ולחזור למגבר (לכך משמשות בין השאר כניסות/יציאות לופ במגברים).
יש משתנים בנושא הזה, שכן אחד יכול למצוא שבקומבינה מסוימת הוא מגיע לסאונד ספציפי שהוא אוהב.

ציטוט:
4. מה קורה אם אני מחבר את היציאת Line Out של מגבר הגיטרה לכרטיס קול, או למיקסר ומשם לכרטיס? האם אפשר לראות פעולה זו כפעולה של "הדמיית מגברים"?

זו לא הדמייה, אלא רק העברת הסאונד של המגבר בלבד, לכרטיס הקול. כפי שרשמתי בהתחלה, ל"סאונד הגיטרה" תורמים עוד פרמטרים, והם חסרים כאן (ביניהם הרמקולים, התיבה (בוקסה), המיקרופון והאקוסטיקה בחדר).

ציטוט:
5. מה היתרון בקניית פרה אמפ נפרד?

רק אם אותו פרה-אמפ מציע לך את עיצוב הסאונד הראשוני שמתאים לך. זה גם מאפשר שימוש והחלפה בין בוקסות שונות. (פרה אמפ גיטרה, או "ראש". לגבי פרה-אמפ למיקרופון ראה בפורום)

ציטוט:
6. DI - האם אני צריך כזה בשרשרת שלי כדי להקליט דיירקט טוב? הבנתי שהוא מייצב או מאזן או משהו כזה, כלומר מתאם בין הסיגנל שעובר ב-PL לסיגנל שיוצא ב-XLR. הבנתי שזה מנקה רעשים ועוזר להביא את האות לLevel בריא. האם יש ל-DI השפעה משמעותית על הסאונד?

עשית סלט קטן. קופסת DI משמשת לחיבור והתאמה בין אות ועכבת הגיטרה לכניסת מיקרופון במיקסר. לא קשור לסוגי המחברים, למרות שתמצא אותם לרוב מאותו סוג (מתחיל ב-PL ונגמר בכניסת מיקרופון עם XLR).
למה מחברים לכניסת מיקרופון?! כדי להגביר את אות הגיטרה החלש לרמת עבודה במיקסר והלאה, זאת - במקרה שלא מקליטים אותה באמצעות מיקרופון מול בוקסה.
למה DI?! כי חיבור ישיר של הגיטרה (המוצא שלה הוא בעכבה גבוהה) לכניסת מיקרופון (עכבה נמוכה) גורם לעומס על מוצא אות-הגיטרה ולשינוי דרמתי בסאונד עקב כך. קופסת ה-DI חוצצת בין העכבות ומאפשר העברת הצליל בלבד. זה נכנס לכניסת מיקרופון ועובר הגברה כמו כל מיקרופון (שאף הוא חלש מאוד במקור).
יש הבדלים באופי והפעולה של קופסאות DI. בבסיס זה התקן מאוד פשוט, אך כיוון שבבסיס הוא מכיל שנאי-קו, ויתכן שעם כלים מסוימים זה יגרום לשינוי עקב נפילת אות קלה, יש קופסאות המציעות הגבר קל/פיצוי על אבדן זה. אלו נקראות DI אקטיביות. יש אף כאלה שיתהדרו באיקיו.

ציטוט:
7. האם כדאי לי לעקוף את המיקסר ולהתחבר ישירות לכרטיס?.. האם המעבר דרך המיקסר פוגע באיכות?

כשהמיקסר 'תורם' לרעש ולעיוותים, או בכלל - לשינוי סאונד שלא אליו ייחלנו, מומלץ לעקוף אותו ולחבר ישירות.
אם הוא לא משנה, אין סיבה שלא להשתמש בו, הנוחות ויכולות הניתוב מקלים על העבודה.
ReuvenM
Administrator
הצטרף: 17 מאי 01
הודעות: 19375
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: חמישי 01 דצמ',05 09:42   
אופסס...איציק הקדים אותי. #smile
subzero
הצטרף: 22 מאי 01
הודעות: 474
מיקום: אולפני סטורם
הודעה פורסם: חמישי 01 דצמ',05 09:44   
#thumbsup
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » גיטרות - Guitars

עמוד 1 מתוך 1

עשוי לעניין אותך :
:: תקנון