S.Supporter
הצטרף: 16 אוג' 01
הודעות: 2976
מיקום: תל אביבה
פורסם: שני 18 פבר',02 22:25
בתור אחד שבילה פה ושם וטעה פה ושם יש הבדל בין פה לשם.
(PA ואולפן) והמרחקים הם עצומים.
ראשית אם זה כמה להקות ואני מניח שאלו לא "הלהקות" של המאה כך שאין להם מודעות הגברה (איך לא להרוג מיקרופונים ושאר ציוד על הבמה כמו תוצאה בחוץ) אז מקדמי הביטחון והמוכנות להפתעות (מעבר גיטרות ושלל דברים שלא תצפה להן) צריכה להיות גבוה בהרבה.
מן הפורום:
חפש לגבי רמקול ומגבר ולמד כיצד לא לשרוף השניים (או האחד) :smile:.
התפשר - אל תנסה להגיע לטוב ביותר אין לנו את הזמן לתקן אחרי :smile: ובנוסף הצליל מוגבר ולא מוקלט כך שהוא חוזר ומחזיר פידבק...
EQ: עוד פעם לפעמים צריך למנוע ומאפשר לעדן צליל.
נסה בתנאי אולפן או בית לבצע פדבק (כך מיקופונים 1-2 שונים בביתך/אולפנך) ונסה לפדבק איתם ולשחק עם EQ למניעה.
במידה ואין לך את "הברזל" נסה "לאלתר" עם PLUGIN גרפי מספיק סימפטי. זה תרגיל על יבש שיעזור לך להכיר את התדרים באופן כללי (קצת כמו סולפז' לאנשי קול).
דבר ראשון אחרי שהתקנת את המערכת בצע פעולה דומה באולם. כך מיקרופון הגבר אותו לעוצמה הרצויה (במצב PFL) אחרי שהוא נמצא בעוצמה הגיונית המשך עם פיידר והעלה מעלה לקצת יותר ממה שתעבוד עימו במהלך ההופעה. כאשר הפידבקונים מתחילים עצור אותם בעזרת בEQ הכולל.
זה טיפ כללי אבל הוא יכול לעזור בהמשך.
ואם זה להקות רעשניות זהר שכל המיקרופונים שאתה מחבר יהיו במרחק מספיק סביר מה-תופים, מגבר, זמר ותמיד כך טווח ביטחון. מה לעשות שישנו SPL שהוא רמת-לחץ-קול על המיקרופון שעלולה לפגוע בו ובך ובעולם הלהקות לא שמעו עליו. "השגח" בזמן הבאלאנס ומנע לפני.
יש עוד אינסוף, הבדלים, טיפים, טריקים אבל אני הרוג מעייפות.
רק טיפ אחרון: לא לחסוך בהתחלה, העבר כבלים כמה שיותר מסודר שהבמה תראה ותתפקד יפה. נסה שהכל יהיה מסודר ככל שאפשר.
Administrator
הצטרף: 17 מאי 01
הודעות: 19375
מיקום: תל אביב
פורסם: שלישי 19 פבר',02 02:01
כפי שרוק אמר, התמודדות עם אקוסטיקה ופידבקים היא ההבדל הגדול.
הנה נקודות למחשבה:
- הסאונד באולם שונה במצב מלא/ריק מאדם
- המיקסר שלך מומלץ שיישב בתוך הקהל, מגודר ממנו.
- נקיון של צליל יגרם לו להיות מובחן מבלי להתפתות להרמת הווליום.
- אם אתה מוצא את עצמך מרים את הוולים כל הזמן, בדוק מה אתה לא שומע. אל תתעלם מנוריות אדומות.
- דאג להתאמה בין המגברים לרמקולים.
- האזן לבלאנס בכמה נקודות באולם.
- אם אתה גם צריך לספק את ההזנה למוניטור במה, וגם אם לא, דאג לזוג אוזניות אטומות זמינות ומחוברות. הן מעולות לאיתור תקלות (מיקרופון, איזה מיקרופון? למה לא שומעים?) ע"י שימוש בלחצני PFL ו-SOLO (תלוי במיקסר) ובדיקת רמת השליחה למוניטור שעל הבמה (בקרת נגנים).
- כוון (פיזית) את הרמקולים לכיסוי מקסימלי של שטח הקהל.
- אם יש בעיות אקוסטיות, נסה מיקום שונה של רמקולים, מיקרופונים, מוניטור, או הרחקה בין הנגנים.
- אם מדובר בכלים אקוסטיים או אלקטרוניים עם הגברת במה אישית ('מגברי גיטרה'), הקשב להם מנגנים ללא הגברת האולם (House PA). קבל reference למצב הבלאנס ביניהם.
- מדי פעם (בזמן בלאנס) גש לבמה והקשב לכלים שם.
- דאג שהנגנים ישמעו את עצמם. בעיות בקצב/זיופים יכולים להעיד על שמיעה עצמית לקויה.
- מדי פעם (בזמן הופעה) נדוד לאזורים אחרים באולם (כשמישהו משגיח לך) לבדיקת האיזון שם.
- קרא כתבות בתחום ההגברה כאן באתר.
- החזק חיבור זמין לפורום בסמוך אליך, אפשר לעזור גם לייב... או בסלולרי.
בהצלחה
S.Supporter
הצטרף: 28 אוק' 01
הודעות: 4654
מיקום: country side
פורסם: שלישי 19 פבר',02 04:30
כמה עצות, חלקן מתחום הפסיכולוגייה:
קודם כל, אני מקווה שאתה מגיע למערכת מורכבת. הברזלים הללו שוקלים תחת (הרבה יותר מCD של WAVES). אל תעיז!!!! להרים בוקסה לבד.
אחד ההבדלים בין אולפן לPA הוא "הבזמן אמת" שבו הדברים עובדים. אין זמן לטעות.
המלצה: בעדינווווווות. קטן, זהיר, מעודן...
לך על שיטת ההפחתה. אתה לא שומע את הזמר כי כל השאר מפציצים.
מעבר לזה, שמור על הציוד.
אתה מתחיל לעבוד עם נגן. FADER מונחת, GAIN שעה 7, רק עכשיו ON, תלחץ על PFL ותוודא שרק של הערוץ הספציפי לחוץ, תאפס GAIN לפי ה-LED/VU ותסמוך על זה. רק עכשיו אתה מעלה את ה-FADER לבאלאנס.
הבטחתי פסיכולוגייה: הבסיסט יגיד לך שהוא לא שומע ויגביר את עצמו במגבר שלו.
המתופף יחשוב שהוא בוומבלי וידפוק כמו משוגע וישר הכל צריך להסתנכרן לשני המטורפים הללו. (הבדיחות שרצו עליהם בפורום זה רק חצי אמת).
אל תתביש להגיד: "<!-- BBCode color Start --><font color="00ff33">סליחה... פחות</font><!-- BBCode color End -->". בשלב הזה הבמה תצרח ואצלך כל ה-FADERS יהיו מונחתים למינימום.
ככה אין לך שליטה על כלום.
סאונדמן PA זה כמו מנצח. תקרין ביטחון - יעשו מה שאתה אומר. תסביר להם שאתה חדש בשטח, הם ישאירו אותך כזה.
We'll fix it when we'll mix it...
אין חייה כזאת. הכל בזמן אמת.
ולכן, זריך לחתוך, ולחתוך כואב.
הקומפרסור הוא ביתך - שמור עליו.
תקמפרס לא כמו באולפן, אלא כמו בגיהנום.
אל תהרוג את הצליל (בשום פנים ואופן לא) אבל תעבוד עם הגייטינג ככה שהבמה תהיה שקטה בפריז.
תקמפרס בייס דראם, תקמפרס גיטרה בס, סנר, פלור, אם הזמרת שלך היא פחות ממצו סופרן - גם אותה.
אם הזמר דוחף אוויר - אין בעייה, זרוק גראף גם עליו.
וכאן, הבדל נוסף בין האולפן שלך לבמה. אתה צריך ציוד, טוב, אמין והרבה.
תתקשר למקום ותשאל כמה גראפים יש (האמת, בכלל תברר איזה מערכת, כמה EQ יש, שליש או שניים, אפקטים וכ"ו.)
ותוודא שייש חיווט להכל. (קומפרוסרים רוצים INSERT, זוכר?)
אני בטוח שאתה יודע לחווט. (אם המערכת של המקום ומחווטת, אל תתעצל. תעבור קו קו ותוודא רציפויות).
S.Supporter
הצטרף: 16 אוג' 01
הודעות: 2976
מיקום: תל אביבה
פורסם: שלישי 19 פבר',02 06:07
באמת חשוב, תרים דברים נכון :smile:.
ירידה על הברכיים (הורדת הרגלים עד לקיפול V),
גב ישר! ידים הישר והרמה.
(כאשר מרימים משהו לבד או עם עוד מישהו).
מוניטורים משולשים:
ירידה על הברכיים עם רגל אחת, והקפצת המוניטור עם השניה אל הרגל העליונה (במידה וקשה מאוד רצוי להרים שניים).
פשוט יורם הזכיר לי את ההבדל בין דיסק (אפילו אם הוא צרוב ושוקל יותר :smile: ) לבין קונסולה 32 ערוצים או RACK מגברים ידידותי להרמה (אין כזה דבר!).