Supporter
הצטרף: 20 מאי 01
הודעות: 1707
מיקום: ירושלים
פורסם: חמישי 04 ספט',08 09:08
הרעיון פשוט - איש סאונד או הרכב מוסיקלי זקוקים להמלצות ואזהרות לגבי אולמות. יש טיפים שיכולים להציל מופע (למשל דרישות מיוחדות לפיזור) או סתם להקל. יש אולמות שלא כדאי להגיע אליהם עם סוג מוסיקה מסויים וכו'. רובנו מנסים לבדוק דברים כאלה בשיחות טלפון או בהגעה מוקדמת למקום אבל לא תמיד זה אפשרי ויש בעיות שמתגלות רק בזמן ההקמה.
הדברים צריכים להתייחס הן לאולמות ללא מערכת קיימת והן לכאלה שיש בהם מערכת.
לדעתי צריך להתייחס לנקודות הבאות:
1. אקוסטיקה: אפיון כללי של האולם על הסקלה בין "יבש" ל"רטוב", זמן הדהוד ואופי ההדהוד, בעיות מיוחדות כמו ביטול והדגשת תדרים בנקודות ספציפיות, תופעות Flutter Echo חמורות ועוד. גם דעה כללית שאיננה ברמה של מומחה אקוסטיקה היא בעלת ערך.
2. מיקומים אפשריים או קיימים לעמדת הסאונד, יתרונות וחסרונות
3. כנ"ל לגבי מיקומי רמקולים וכיסוי קהל.
4. מערכת חשמל
5. גישה
הנסיון שלי אישית הוא יחסית מצומצם ומתמקד באולמות קטנים, הרכבים אקוסטיים בדרך כלל ומערכות קטנות. אשמח אם אחרים ימשיכו ויוסיפו נקודות להתייחסות. אני נאלץ להפסיק את הכתיבה כרגע. ברגע שאוכל אוסיף סקירת על כמה אולמות.
S.Supporter
הצטרף: 25 יונ' 01
הודעות: 5210
מיקום: רעננה
פורסם: חמישי 04 ספט',08 12:02
רוב העבודות שלי הן "הקמות קומפלט" על איזה פיסטין או בגני רמת חובב/אולמי התליין, ככה שקשה לאפיין, אבל יש מקום שאני מכיר טוב:
מועדון ברזילי ת"א
1. אולם מלבני, רוחב של כ7 מטרים אורך בערך כפול מזה+ במה מוגבהת, הבמה היא לכל רוחב האולם, ברוחב שנע בין 3 מטרים בערך ל5 (בערך, עם תוספות של פודיומים חיצוניים).
אולם "טיפוסי" לצורה ולגודל, לא אולם נורא להופעות, אבל גם לא מרשים, בווליום גבוה הבעיה מחריפה פי כמה וכמה, בעיקר בגלל המערכת לטעמי.
2. מיקסר קטן(GB8 למשל) אפשר להכניס אל עמדת הדיג'יי, סה"כ "כלוב" בקצה שממול הבמה, אבל מופרד מהקהל שזה יתרון גדול. מיקסר גדול יותר (סרייס 2 של סאונדקראפט למשל) צריך לעמוד בין ב"כלוב" לבמה, הצרה היא שזוהי הרחבה עצמה ואתה מוקף אנשים....
בכל מקרה, מאחורי העמדה אין קיר אלא איזור הכניסה והבאר, ככה שהחזר מקיר אחורי אין שם.
3.PA קיים של המקום, NEXO אלפא e שאינה במצבה המקורי כבר הרבה זמן, עוברת תחזוקה כל הזמן אבל לא נדיר להגיע ולגלות שרמקול אחד לא נשמע כמו השני. המערכת גדולה על המקום ולא מחמיאה לו, סאבים חיקויים של EAW SB850, שאיתם אם הם לא בוערים(ויש תמונות) ספוגים בבירה או סתם הוזזו בפראות ע"י הקהל ונקרע הכבל, אין להם בעיות מיוחדות.
קלך מאוד להגיע למצבים של הרבה באס (אפילו אם באס טוב ומהודק), ומצד שני, השירה צריכה להיות מאוד "מדוייקת" ולבנות שם את המיקס מסביבה, מאוד בקלות נוצר שם קיר של באס ולכלוך באיזורי המיד, הגבוהים לא מספיק גבוהים לטעמי, והרבה פעמים המצילות נופלות פנימה אל תוך הבוץ הזה, גיטרות עם דיסטורשן "גבוה" ומקומפרס גם לא יוצאות טוב והרבה פעמים הן מקור הבעיות.
מומלץ לעבוד בעוצמה נמוכה יחסית ולא להתפתות, הבעיות מחריפות עם העוצמה.
יש מולטי שמגיע מהקיר בצד ימין PA של הבמה ועד לעמדה, נדמה לי 24/4 או משהו כזה, לא הייתי בונה עליו, חלקו לא תקין או מזמזם אבל הוא סבבה אם צריך עוד ערוץ או 2. אם מביאים מולטי, אפשר לחשב פחות 2 החזרות לPA, מאחר והכניסה לPA נעשית מאיזור העמדה ע"י כבלים בתוך ה"כלוב" או פאטץ' בקיר החיצוני שלה.
את המולטי עצמו אפשר לתלות על הקיר הימני על הדקורציות, לא מומלץ להריץ על הרצפה (יש גם דלת חירות שבכל מקרה צריך לדלג מעליה) יש תעלה קטנה במעברים מכיון הכניסה.
4. יש שקע 32 אמפר על הבמה בגובה כ 30 ס"מ מהרצפה, צד ימין PA, בפינה האחורית. בד"כ זה המקום של עגלת המגברים למוניטורים ופיצול לחשמל במה.
יש שקעים ישראלים שמוזנים מאותה ההזנה ("חשמל סאונד" בלוח חשמל) בתוך העמדה , ככה שלא צריך למתוח חשמל מהזנת ה32 על הבמה.
*ההזנה הנ"ל על אף שמופרדת מהזנת התאורה, מגיעה מבחוץ על אותו הקו ומופרדת כנראה בלוח, לרוב אין בעיות, אבל מאחר והמגברים, הדימרים ולוח החשמל יושבים כולם על קיר אחד, שמרוחק מאוד מהבמה, יש לעיתים זימזומים ממספר דימרים, לא משהו ששים לב אליו בהופעה.
5. המקום שוכן ב"קומפלקס" תעשייתי עם חניון משלו, צריך להכנס ולבקש שיפתחו לכם את השער, ניתן להשאיר את הרכב בתוך החניון (קטן ולא מקורה, אם חורף או שיש לכם משאית).
ישנה דלת חירום שדרכה אפשר להכניס ציוד אל הרחבה, נפתחת מבפנים. הבמה בגובה של כ 70 ס"מ, ואם הציוד מגיע על עגלות אני מעדיף להכניס אותו דרך הרחבה ולא דרך דלת אומנים צרה שנמצאת באחורי הבמה, מאחר והיא לא בגובה רצפת החניון*
ביציאה, לרוב יש מסיבה שמתחילה ישר אחרי ההופעה, ז"א שצריך לעבוד זריז ולברוח דרך אנשים. ציוד במה עדיף כן להוריד עכשיו מדלת האומנים, מאחר ובזמן ההוםפעות ממוקמות שם מדרגות עץ ניידות, הדלת מספיקה בדחיקה לארון סטנדרטי, רק בזהירות בגל הגובה. ארונות כבדים עדיף להוריד לרחבה ולהוציא מהדלת שנכנסתם בה.
*כשמתחילה המסיבה המקום מוחשך לחלוטין, ובנוסף מורד וילון לבמה שמסתיר את הנעשה מהקהל, מומלץ להביא פנס ולחפש טוב טוב לפני מאחורי וצדדי הוילון אם לא שכחתם איזה כבל.
יש במקום צוות חברותי, שיוציא לכם שתיה מהבאר בהקמה (בהופעה בפתקים) ויעזור במה שצריך, יש חברה קבועה שעובדת שם ברוב ההפקות, אז ככה שרוב מי שעובד שם מבחוץ זה או הפקות שבאות עם חברת הגברה שלהם, או טכנאים קבועים של הלהקה.
עדכון - זה מכבר נכנסו לשם LS9-32 וכמה מוניטורים של נקסו
S.Supporter
הצטרף: 25 יונ' 01
הודעות: 5210
מיקום: רעננה
פורסם: חמישי 04 ספט',08 12:54
אגב ירושלים, עבדתי שם (רק מיקססתי, לא עשיתי את ההקמה ככה שאין לי הרבה מאוד פרטים טכנים מלבד שקשה להכנס ולצאת) באולם שנמצא בקומה רביעית, כיפה גדולה במרכזו ועוד "גלריה" לקהל, זה צמוד לבית כנסת גדול(מאוד אפילו), והמבנה עצמו גדול ונאמר לי שנבנה כדי להכיל את הסנהדרין?
מישהו מכיר ? קרוב מאוד לאחת הכיכרות הגדולות בעיר ששכחתי את שמה.
S.Supporter
הצטרף: 25 יונ' 01
הודעות: 5210
מיקום: רעננה
פורסם: חמישי 04 ספט',08 13:44
אולי צמוד לביהכנ"ס הגדול? אם עומדים מול הכניסה , בניין אחד שמאלה? יש שביל קטן שמפריד ביניהם שמוביל לכניסה לבניין השמאלי, יש לו לובי גדול עם פסל במרכזו (יש גם כניסה מהרחוב) בקומה הרביעית האולם האמור.
בקיצור, שומר נפשו ירחק, אין חניה, אין גישה, רמפה רעועה עם חור במרכז (אומרו לי שזה ככה כבר שנים, עוד בדרך) 2 מעליות נוסעים שבהן הציוד עולה, טראסים לא נכנסים בהן...
בפנים, יש כיפה גבוהה בתוך התקרה, ואת הטכנאי (אותי) הכריחו (זה כבר היה בנוי כשהגעתי) לעמוד מתחת לגלריה וצמוד לקיר.
סיוט להעביר מולטי, בקאנט מעל הראש, אחד הקשים בקיצור...