תפריט
שלום Anonymous ::: 2024, 10:01
Facebook
musical act magazine המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine
הרמוניה מודלית ועוד משהו
שרשרת זו הוגדרה כמועילה (230) › תצורת הדפסה
לך לעמוד 1, 2, 3, 4   הבא
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » כתבות נושא ומדריכים
  SAR  
Act Compatible
הצטרף: 14 מרץ 02
הודעות: 1293
הרמוניה מודלית ועוד משהו
הודעה פורסם: שישי 02 אוג',02 00:52   
אוקיי,הנה באה השאלה :wink:
הייתי רוצה המלצה על ספר טוב...
בהתאם לההערה של YORAMILAN מאתמול אני מניח שהכוונה
היא להרמוניה מודלית המסורתית.
למה מניח? כי אני לא מכיר מספיק.כמו שציינתי אתמול
אני מחפש סביבה הרמונית חדשה ולא מוכרת גם לצרכים
תכנתיים-אבל לא רק.הכוונה היא לסולמות בעלי מספר
צלילים ביזארי או מירווחים לא שיגרתיים והדרך לגזור
הרמוניה מהם.
אני יודע שהשאלה יצאה קצת דרדלה,בניגוד לציפיות,אבל
אני מעדיף לנגן את סולמות,לשמוע אותם ולהתרגל
ל"צבע" ולא לשאול שאלות חסרות תועלת.
ואם כבר ספר,אם הוא כולל גם רקע תאורטי והיסטורי על
המודוסים השונים-זה יהיה אידיאלי.

והעוד משהו-האם מישהו(YORAMILAN בקיצור..)יכול לספר
קצת על טבלת שילינגר או להפנות לספר טוב(אני מכור לספרים)שמפרט בנושא.

אדיוס,ותודה על התשובות
yoramilan
S.Supporter
הצטרף: 28 אוק' 01
הודעות: 4654
מיקום: country side
הודעה פורסם: שישי 02 אוג',02 02:35   
תחליט:
שילינגר א מודוסים.
אי אפשר להכניס שני קורסים דו-שנתיים באקדמייה לתוך שרשרת אחת.

נתמקד (מפאת הכבוד לפז"ם) בשרשרת הזו במודוסים.

בשלב הראשון נגדיר מהו מודוס ומה ההקשרים הז'אנריסטיים היסטוריופוניים של המונח.
שלב שני נבדיל בין כמה שימושים מקובלים אשר נושאים את המילה "מודוס" בשמם.
שלב שלישי נצא לחצר עם קפה וסיגרייה.

אבל קודם כל בעניין הספרים:
יש המון ספרים שעוסקים בכל מיני היבטים של השימוש במודוסים.
אחרי שנדבר על הנושא, נבין בייחד מה אתה מחפש.

בכל אופן, אחד הספרים המרתקים והמסקרנים ביותר שבהם נתקלתי הוא של אוליבר מסיין (OLIVIER MESSIAN), מלחין צרפתי בין זמננו אשר כתב את הספר:
The technique of my musical language
(Tecnique de mon langage musical)
סיין כתב את היצירה השגיבה "הרביעייה לסוף הזמן" שכולה יושבת על מודוסים סינטטים (ע"ע) ובספר הוא מנתח את השימושים השונים של הטכניקה הזאת (גם בהקשר הריתמי)
מומלץ!!! (קשה ומאתגר)

אני משכיב את הילדים ומתחיל בדיון.
yoramilan
S.Supporter
הצטרף: 28 אוק' 01
הודעות: 4654
מיקום: country side
הודעה פורסם: שישי 02 אוג',02 03:58   
<!-- BBCode Start --><U><!-- BBCode color Start --><font color="FF66FF">מודאליות</font><!-- BBCode color End --></U><!-- BBCode End -->
מודוס (MODES) הוא בתרגום פשוט – מצב, ומתייחס בהגדרתו הרחבה, לכל שרשרת התרחשויות מוסיקאלית, ובתוך כך, אירועים ריתמיים, אירועים אריטיקלטיבים והנפוץ ביותר, אירועים צליליים או בשפה פשוטה – שרשראות צלילים.
אי אפשר להתייחס למודוסים מבלי לשפוך מעט אור על ההיסטוריה המוסיקאלית והאופן שכל ה"דבר" המופלא הזה החל.

ובכן, עדויות על קיומה של "סצינה" מוסיקאלית, יש ברשותנו החל מערש ההיסטוריה הכתובה.
ציורי קיר, חרסים, כלי נגינה וכמובן תיאוריו הפיוטיים של דויד המלך וכינורו.
דבר אחד אין לנו, ולמעשה גם לעולם לא יהיה. עדות מוצקה ומהימנה, איך נשמעה המוסיקה הזו.
אנו יכולים לשחזר את מבנה הכלים ולהסיק מהגוון פרטים לגבי המוסיקה.
יש ברשותנו תיאורים מאד מקיפים (במיוחד מאיזור סין ואינדונזיה) לגבי התיאוריה המוסיקאלית ששימשה אותם, לצד תיאורים פילוסופיים בנוגע לאמיתות האסתטיות שעליהן צריכה המוסיקה הזו להישען.
אנו מדברים על היסטוריה מוסיקאלית של שניים או שלושה אלפים לפני הספירה אולם היעדרה של עדות מוצקה בנוגע לאופן המדויק של המוזיקה הזאת חצתה את הולדת ישו, המשיכה לאורך שלוש אימפריות כולל יוון הקלאסית שהיסטוריונייה דאגו לתעד כל דבר שזז, רומי וביזנט אללי חשכת ימי הביניים.
עד שבמאה ה-9 קרה דבר שלימים שינה את המוסיקה המערבית הידועה לנו.
לעולם הנוצרי קם אפיפיור בשם גרגוריוס הקדוש אשר בוקר אחד הודיע למאמיניו, כי הדרך הנכונה לדבוק במיסה הנוצרית, היא לבצע אותה בשירה. (למען הדיוק, גרגוריוס היה האפיפיור במאה ה-5, אבל את המשפט הזה, פרשו באופן הזה רק 300 שנה מאוחר יותר):
במילים אחרות, הכנסייה לוקחת חסות ופורשת את כנפייה הרחבות על המוסיקה של העולם הנאור.
בשל זה, יקרו שלשה דברים מקבילים:
- למניעת כפירה, תהיה אחידות בין האסכולות השונות
- אחידות זו תיתן את היתד בדרך לקיבוע תיאוריה מוסיקאלית חדשה כתובה.
- וכן, כמיטב המסורת הנוצרית, יוגדרו אלה אשר מלאכתם תהיה לרשום את "הצלילים הקדושים" ולהפכם לאמת אחת ויחידה. אנו נמצאים שלב מכריע בדרך לגיבושו של כתב תווים.

אופן הפקת הצלילים, ברמה הפיסיקאלית, היה ידוע ומוכר.
תורת המרווחים, ההרמוניה והמודוסים הייתה שגורה, החל מניסוחה ע"י פיתגורס.
פיתגורס הבדיל בין שני סוגים של מרווחים:
- מרווחים הרמוניים = מרווחים הנוצרים ע"י חלוקה שווה של המיתר. (אוקטבה-חלוקת המיתר לשנים, פרימה-חלוקת המיתר לאחד, קוורטה וקווינטה-חלוקת המיתר לשלוש ופריטה על השליש או השני שליש בהתאמה).
- מרוחים דיס-הרמוניים (imperfectum) הנוצרים ע"י חלוקה של החלוקה. (סקונדה, טרצה, סקסטה וספטימה).
חשוב לציין שני דברים: פיתגורס ידע היטב את העובדה המתמטית לפייה אין לחלוקה סוף, אלא שבמימיו, היה המספר 12 מקודש לכל הקשור בחלוקת השלם וכך, שרירותית לחלוטין, חולקה האוקטבה למרווחים שהקטן שבהם הוא 1/12 האוקטבה. הדבר השני שקרה בתקופת יוון הקלאסית היא התגבשות המוסכמה לפיה מה שטוב לחודשי השנה, טוב גם לימות השבוע והמודוס הקלאסי יכיל 7 מדרגות מודאלית והמדרגה ה-8 תהיה חזרה על הסיקוונס.
ב-300 שנות האימפריה, הצליחו היוונים ליצור 7 מודוסים "פיתגוראים" אשר בכולם יש 2 מרווחים קטנים (חצי טון) ו-5 מרווחים גדולים (טון) והם קראו להם על שמות אליליהם ההרקליים: דורי, פריגי, ויוני. ובהמשך, לוקרי, לידי, ואאולי.

פיתגורס כתב עוד דבר נוסף שעתיד היה להשפיע על המוסיקה המערבית עד אמצע המאה ה-15.
הוא כתב ש"תפקידם של המודוסים לנסוך שלווה בקרב המאזינים".

חזרה למאה ה-12 ולהתגבשות המוסיקה המערבית:
התקופה הגרגוריאנית ואחריה הרנסנס לקחו ברצינות תהומית את המסורות ששרדו מיוון הקלאסית תוך שהם מאמינים ש"זו התרבות האמיתית".
ע"מ לקיים את מורשתו של פיתגורס, חיפשו מלחיני החצר של האצילים הבישופים את הפירוש לאותה שלווה שעליה דיבר פיתגורס.
מסקנותיהם כללו מספר עקרונות אולם לעצם הדיון שלנו, מצאו מלחינים אלה שהתנאי ליצירת שלווה אצל המאזין, מותנה ב"קו מלודי מתמשך, אשר אינו רוצה להסתיים מאליו". כמו כן, "מאחר ואלוהים יש אחד והוא בשמים, אסור לו למודוס שייצר הובלה לתו אחד חשוב אלה שתמיד תהיה שאיפה להמשיך הלאה". ולבסוף "מחצית המודוס (טטרקורד) תכיל תמיד שני טונים שלמים וחצי טון אחד. המודוסים אשר עוברים על איסור זה יוצאו מהמחזור והמיסה לא תולחן באמצעותם".
כך נתקדשו להם 4 מודוסים על פני השאר:
דורי, פריגי, אאולי והמיקסולידי.
היוני נפסל משום שהוא מושך לצליל אחד.
הלידי נפסל משום שהטטרקורד הראשון שלו מכיל שלשה טונים שלמים בלי חצי טון.
והלוקרי נפסל מהסיבה ההפוכה.

הדברים הנ"ל כתובים בהנחה שכולם יודעים מהם המודוסים הנ"ל שעליהם דיברתי ומתמצאים בתכונותיהם.
האם צריך להרחיב בעניין זה?

יש שאלות?

ההודעה הבאה תיוחד לשימוש המודרני במודוסים פיתגוראים
  SAR  
Act Compatible
הצטרף: 14 מרץ 02
הודעות: 1293
הודעה פורסם: שישי 02 אוג',02 04:23   
#thumbsup #thumbsup
אני ממתין לבאות
אגב הלוקרי מכיל חצי ושניים שלמים-הם לא יודעים את זה שם?
TamirE
Act Compatible
הצטרף: 10 יונ' 01
הודעות: 652
מיקום: נתניה
הודעה פורסם: שישי 02 אוג',02 04:56   
במודוס הלוקרי מתגלם השטן :grrr:
השטן בכבודו ובעצמו.
זו ממש כפירה #biggrin

או במילים אחרות, טריטון מרושע לא משרה שלווה על המאזין.
yoramilan
S.Supporter
הצטרף: 28 אוק' 01
הודעות: 4654
מיקום: country side
הודעה פורסם: שישי 02 אוג',02 05:59   
מודוסים פיתגוראים
באילתור המודרני (ולא בהכרח בג'אז) מקובל להצמיד לכל דרגה הרמונית מודוס פיתגוראי.
ככלל, מרגע זה ואילך לא נאמר יותר מודוס פיתגוראי אלא רק מודוס.
כשנדבר על שאר המודוסים ועל מודוסים בהקשר רחב נאמר מודוסים סינטטים וכ"ו.

אז מן הסתם:
דרגה I – יוני
II – דורי
III – פריגי
IV – לידי
וכיוצא בזה.
זו צורה יעילה ביותר לאילתור, עם כי פשטנית, תיאורטית מאד ורב המוסיקאים גם מואסים בה בשלב כזה או אחר.

השרשרת עוסקת במודוסים ולכן, לא נרחיב יותר על אילתור מחוץ למודוס, מה גם שאין לי יומרה ללמד מוסיקה באופן וירטואלי.

מכל מקום, הבעיה לדעתי היא לא להצמיד מודוס לדרגה. לצורך כך, כל שנחוץ הוא כושר ניתוח תיאורטי סביר ומעלה אבל לא הרבה מעבר לזה.
יש בעיה טכנית ביצועית שזה למקום אחר.
הבעיה המרכזית היא לנסות ולהגדיר את גבולות האיזור ההרמוני.
פרוגרס הרמוני לא מתחיל ונגמר עם התחלפות האקורד.
פרוגרס הרמוני הוא המקום שבו האוזן מפסיקה להגדיר את האיזור ברמה הפונקציונאלית שלו ומתחילה להגדיר אותו ברמה פונקיונאלית אחרת.
כשאני אומר פונקציה, אני מתכוון בגדול לאחת מתוך 4 הפונקציות: טוניקה (אני בבית, בשורש הסולם), דומיננטה (אני התמרור שמצביע על הבית), סוב-דומיננטה (אני מצביע על הדומיננטה) ומידאנטות למיניהן (דרגות ביניים שיכולות ללכת לכיוונים שונים).
פרט לאיזורים הפונקציונאליים ישנן אזורי הגשה (APPLY) ואזורי מטרה, והם יכולים להיות בסולם הנתון או בתוך תהליך מודולטורי.

דבר נוסף שיש לזכור הוא שהדרגה ההרמונית אינה מגדירה פונקציה באופן אוטומאטי.
התרגלנו לספור את דרגה רביעית כסוב-דומיננטה אבל היא מופיעה בתוך קדנצה (פיקארדית) של בלוז אופייני, כיצד נתייחס אליה? דומיננטה או סוב דומיננטה?
זה ויכוח ישן נושן שהוליד הרבה פראזות יפות.
דרגה שנייה היא סוב דומיננטה קלאסית כשהיא ממשיכה לחמישית אבל נשמעת דומיננטית כשהיא יורדת לראשונה.
גם זה דבר שצריך לקחת בחשבון.

עד כאן.
Places
Act Compatible
הצטרף: 19 מאי 01
הודעות: 583
מיקום: Ro.S
הודעה פורסם: שישי 02 אוג',02 06:26   
STOP

עברו 6 שנים מהפעם האחרונה שהתעסקתי אם תאוריה, ומה לעשות, דלפו הרבה תאים אפורים מהזכרון.

אז תודה יורם, אבל ויתרתי על ההנחה שלך ("..בהנחה שכולם יודעים מה זה מודוסים..")

אז אם תוכל להסביר לי ולדלקת גרון שלי את הבסיס בקצרה (רק שנזכר), אנחנו מאוד נשמח ואולי אפילו נשלח לך סלסלה עם ניירות טואלט מקונחים :smile:.


ד.א- אחלה סקירה(?) מה שעשית שם 2 הודעות מעליי..

eitani
הצטרף: 24 יול' 02
הודעות: 7
הודעה פורסם: שישי 02 אוג',02 07:25   
יש 2 ספרי לימוד מעולים בעברית להרמוניה והרמוניה מודלית ואת שניהם ניתן לרכוש בספריה של רימון.
אחד זה "יסודות בהרמוניה של הג'ז ומוסיקה קלה"
והשני זה נקרא-"הרמוניה מודלית" של אלי בנאקוט
אלה 2 ספרים שמשלימים אחד את השני.חובה.
yoramilan
S.Supporter
הצטרף: 28 אוק' 01
הודעות: 4654
מיקום: country side
הודעה פורסם: שישי 02 אוג',02 13:25   
מודוסים - משמעויות מעשיות

OK
אז מה זה מודוס מבחינה היסטורית הבנו
ומה זה מודוס מבחינה תיאורטית עוד לא הגענו אז רק בשביל השפה המשותפת נגדיר את הבסיס העקרוני לדבר שמקובל לקרוא לו מודוס (ושקראנו לו מודוס פיתגוראי):

אם תיקח את שורת הצלילים הלבנים על המקלדת מהתו דו עד התו דו תקבל את מה שמקובל לקרוא לו ה"סולם המז'ורי".
הוא מאופיין ברצף (סכימה) המרווחים:
טון, טון, חצי טון, טון, טון, טון, חצי טון.
או בשפה קצת יותר מוסיקאלית:
2ג, 2ג, 2ק, 2ג, 2ג, 2ג, 2ק.
בימים שלפני הגדרת הטונאליות (ועל זה דברנו בסקירה ההיסטורית, קראו לסכימה הזו "מודוס יוני".

לפי אותו עיקרון, אם תיקח את הסכימה המדויקת הזו, ותנגן אותה מכל צליל על המקלדת, תקבל את אותו מודוס יוני (IONIAN)/ סולם מז'ורי.

עד כאן?

OK
אם תיקח את שורת הצלילים ה"לבנים" מהתו רה עד התו רה, תקבל סכימה מרווחית אחרת:
2ג, 2ק, 2ג, 2ג, 2ג, 2ק, 2ג.
הסכימה הזו נקראת מודוס דורי (DORIAN).
בצלילים תראה השורה הזו כך:
רה, מי, פה, סול, לה, סי, דו, רה.
או:
דו, רה, מיb, פה, סול, לה סיb, דו. (מתאפיינת כסולם מינורי עם מדרגה שישית מוגבהת).

עד כאן?
OK

אז מהתו מי עד התו מי: מודוס פריגי (PHRIGIAN)
מהתו פה עד התו פה: מודוס לידי (LYDIAN)
מהתו סול עד התו סול: מיקסולידי (MIXOLYDIAN)
מהתו לה עד התו לה: מודוס אאולי (AOLIAN)
מהתו סי עד התו סי: לוקרי (LOCRIAN).

העבודה החשובה היא לחלץ את הסכימה המרווחית שיש לכל מודוס ולהתיק (לטרנספז) את המודוס לשורשים טונאליים אחרים.

החיבור לדרגות הוא כדלקמן: (לצורך העניין ייסקר בדו מז'ור)
המודוס שיושב על דו-דו הוא יוני ו"תומך" בדרגה ראשונה כלומר באקורד C.
דרגה שניה ב-דו מז'ור היא רה מינור (Dm7) ונתמכת ע"י מודוס דורי.
דרגה שלישית בדו מז'ור היא מי מינור (Em7) ונתמכת ע"י מודוס פריגי
וכולי וכולי.

הדיון הוא במשמעות הפרקטית של כל זה ובאפשרויות ההרחבה.

אחרי ההסבר הזה אתה מתחייב להיות שותף פעיל בפורום
שבועת צופים #thumbsup
(ראובן, צריך סמיילי לשבועת צופים בדחיפות)
MT Set
הצטרף: 04 מאי 02
הודעות: 58
הודעה פורסם: שישי 02 אוג',02 17:49   
שלום רב
לי יש מספר שיטות להמנע מהרמוניות ומלודיות מקובלות, אני משתדל להתעלם מכל ידע תיאורטי שהושתל במוחי, ופשוט מטייל על המקלדת ומחפש מרווחים אטרקטיביים שיעניינו אותי. אפשר להמציא מודוס שבנוי מחוקיות מסויימת וחופשית לדוגמא: 1/2 טון, טון וחצי וכו'. אני משתדל לא להיות דוגמטי, ואם בא לי לשבור את החוקיות באיזשהו שלב, אני שובר.לדוגמא:פה, פה# לה, לה#, דו# מי. את ההרמוניה אני גוזר מחיבור 3 תווים יחד מהסולם, אחד כן אחד לא (כמו בהרמוניה מסורתית) מה שיוצא במודוס המופלץ הזה זה טיול בין ארפג'ים של 2 אקורדים: F#7 ו-Aaug, האפקט הוא של חוסר שקט קבוע, ללא מרכז טונאלי בכלל.
על כל הבלאגאן הזה אני מאלתר, ללא דוגמאטיות מה מנמשע טוב. במקרה זה שמתי לב שאפשר להוסיף במלודיה תווים כמו דו ומי במול, וזה ישמע יופי.
לא נעים לי להודות, אבל בקטע הספציפי הזה גם עשיתי קונטרה פונקט של 3 מלודיות במודוס הזה. כמובן שהתוצאה יכולה להיות קטסטרופאלית, אז אני פשוט מעווט את המלודיות או את המודוס במקומות עם הדיסוננטים האיומים רק כדי שזה יסתדר, ולפחות הקו המלודי הכללי ישמר.
מקווה שעזרתי והעלתי רעיונות פורים
יום יפה
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » כתבות נושא ומדריכים

לך לעמוד 1, 2, 3, 4   הבא
עמוד 1 מתוך 4

עשוי לעניין אותך :
:: תקנון