הצטרף: 10 יונ' 01
הודעות: 18
פורסם: חמישי 09 אוג',01 09:44
עשיתי עכשיו בדיקות של טונה של שירים בסאונד פורג',
ועכשיו אני לגמרי לא מבין את המרדף של כל עושי המוזיקה "לעשות את השיר חזק בווליום".
90% מהשירים שבדקתי (ובדקתי ממש הרבה) הWAVE הכללי (לא הפיקים של הסניירים), לא עבר את ה -6db.
אז למה להתאמץ כל כך להעלות את הווליום של השיר?
זה הרי רק עושה בעיות:
מועך את התופים, מעלה רעש רקע שהיה מוסתר בווליום הרגיל, ועוד ועוד.
תגידו לי בבקשה מה אתם חושבים,
כי אני נראה לי בקצב הזה פשוט משאיר את השירים שלי כמו שהם ולא הורס יותר...
S.Supporter
הצטרף: 16 אוג' 01
הודעות: 2976
מיקום: תל אביבה
פורסם: שבת 25 אוג',01 09:51
כמו שצויין כאן עוצמה חזקה יכולה לגרום לסאונד מחריד ו"מעוך".
ה"מעוך" נובע מחוסר מאסטרינג (או דווקא לעשות משהו שישמע גרוע ויש כאלה).
הסיבה שכולם חפצים בעוצמה יחסית עליונה (כמו כל התקליטורים) היא שהמוצר הסופי אמור להיות אצל כולם... חנויות דיסקים, אוטו (רדיו/דיסק/קלטת), בבית אצל השכנה ואיפה לא...
הרבה מאוד פעמים אם תנסה לקחת פרוייקטים שלך שנמצאים בעבודה להשמיע לאיזה משהו בטייפ-דיסק שבמטבח על כוס קפה תגלה שאתה צריך להזיז את החוגה של העוצמה עד הסוף וגם אז לא שומעים שום דבר.
חוסר עוצמה יכול להוות בעיה ומגבלה לשימוש בכל מקום.
הגברה ע"י MAXIMIZER אונסת את האות להגיע לעוצמה וגורמת למעיכה ופגיעה. לכן תהליך מאסטר טוב ידע לשחק עם הגורמים וליצור סאונד מעודן בעוצמה גבוה שישמע אופטימלי בכל מכשיר.
מהבדיקות שלי לדיסקים מחו"ל (וקצת מהארץ) למעט בריטני ספירס שכולה דחוסה בRATIO מטורף (איש קול טוב יודע לכסות גם על אנשים כאלה... :smile: ) דיסקים טובים נשמעים טוב ונראים טוב.
2 דיסקים שאני ממליץ לנתח/להסתכל עליהם מאותה זמרת שמכילים כיוונים שונים והכל נשמע מדהים הם אלניס מוריסט אני לא זוכר את השמות אבל האחרון שיצא והאחד לפניו. האחד יותר אלקטרוני וגם כן נשמע מעולה והראשון יותר רוק וקאנטרי קצת (לטעמי) ונראה ונשמע גם כן בריא.
ולא תמיד העוצמה שקובעת... הרבה תקליטורי ג'אז וקלאסי נמצאים בעוצמות נמוכות מאוד.
וכאן גם דיסק שרצוי לראות ולהעריץ הוא דיסק של וריאציות גודלברג (של באך') בביצועו של גלן גולד מ1950 (ומשהו). הקלטה ישנה אבל בכל זאת נשמעת מושלם למעט קצת רעשי רקע (איסים נוסטלגים בעיקר).
נציג עסק/מוסד/שירות
הצטרף: 19 מאי 01
הודעות: 1237
מיקום: In Line
פורסם: שבת 25 אוג',01 22:39
אחת הטעויות הבסיסיות בהערכת התחושה של עוצמת הקלטה הוא לשפוט אותה על ידי שעוני עצמה meters. אסור לרגע אחד לשכוח שהאוזן רגישה מאד לתדרים מסויימים ואינה רגישה לאחרים ולכן לתכולה ההרמונית של מיקס ואפילו לתכולה ההרמונית של הערוצים חשיבות לא פחותה מאשר לעוצמה הכללית. יצירת דינמיקה במיקס גם היא חשובה משום שהאוזן האנושית שופטת שינויי עצמה באופן יחסי ולא אבסולוטי. יצירת מרחב דינמי שבו החלקים השקטים חלשים והחלקים הסוערים חזקים מחזקת את תחושת העוצמה במקומות הנכונים. שימוש לא נכון בקומפרסורים ולימיטרים מצמצם את התחושות האלו, פוגע בדינמיקה הפנימית של קטעים מוזיקליים, ומעייף את האוזן.
לא תמיד מה שניראה חזק על השעון גם נשמע חזק למרות שלמוח יש דרך לשכנוע עצמי. עבודה נכונה בהכנת מסטר חייבת להביא נתונים אלו בחשבון ולפצות על כל טעות שנעשתה בשלב הבישול מכל סיבה שהיא.
דוגמה טובה לעבודת מסטרינג שמשלבת בין עצמה ודינמיקה אפשר למצוא באלבומה החדש של Tool. להקה שאי אפשר להגיד עליה שהיא שקטה...
_________________
JS