תפריט
שלום Anonymous ::: 2024, 08:19
Facebook
musical act magazine המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine
אוברטונים לשבת וחג
שרשרת זו הוגדרה כמועילה (275) › תצורת הדפסה
לך לעמוד הקודם  1, 2, 3
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » תיאוריה
עדי זילברברג
הצטרף: 01 דצמ' 02
הודעות: 702
בתור חוטא
הודעה פורסם: שישי 06 דצמ',02 18:15   
שאפילו אוהב ויולה דה גמבה פשוט התעניינתי:-)
ezry2l
Act Compatible
הצטרף: 30 ספט' 01
הודעות: 1075
מיקום: NARNIYA
הודעה פורסם: שבת 07 דצמ',02 17:02   
סחתיין יורם ותודה

ד"א, כבר הצלחת להוציא אובר טונים ווקאלית? :razz:
_________________
music and mathematics interrelate like beauty and truth
עדי זילברברג
הצטרף: 01 דצמ' 02
הודעות: 702
לאחר קריאה נוספת בשרשור המחכים הזה, הגעתי למסקנה שדברים רבים
הודעה פורסם: שישי 03 ינו',03 16:02   
כאן נותרו ללא מענה או בילתי מובנים לי אישית. בעצם, הנה רשימה:
1."לא הוזכר המונח מעטפת"
2."מי יכול לנחש איזה רכיב עילי ציפה ראמו למצוא במ"ס 20"
3.למה 12(חלוקת האוקטבה) ומה זה טון
4.למה המרווח בין רה לפה גדול מהמרווח בין לה לדו
5.מה עוד קרה באותו עשור(1885)
6.למה קוינטה שווה 702 סנט?
7.כל מיני מתמתיקות דוגמת "חלוקה מדרגה שניה". ובעיברית?
8. יורמלין - בעצם כל דמויי הציטוטים באים מדבריך, אז אני מניח שאתה גם זה שתענה אם וכאשר תבחר לעשות כן. רק עוד דבר 1 עורר את סקרונותי בהחלט: אילו מחלוקות נוקבות עם האסכולה האוטנתית הן מנת חלקך?
9. ואולי נ.ב:אילו סיבות גרמו לנגנים בתקופת הבארוק לנגן למעשה בחצי טון יותר נמוך?


אז
בתודה מראש - מבחינתי זה בואו נמשיך לדון בנושאים שמאוד מעניינים אותי. אז סליחה שאני מעורר מתים.
yoramilan
S.Supporter
הצטרף: 28 אוק' 01
הודעות: 4654
מיקום: country side
Re: לאחר קריאה נוספת בשרשור המחכים הזה, הגעתי למסקנה שדברים
הודעה פורסם: ראשון 05 ינו',03 08:50   
עדי זילברברג :
כאן נותרו ללא מענה או בילתי מובנים לי אישית. בעצם, הנה רשימה:
1."לא הוזכר המונח מעטפת"


הוא לא הוזכר משום שהוא איננו קשור.
השאלה נוגעת לצלילים עיליים ומעטפת הצליל היא פונקצייה של דרך ההפקה ותורתו הכללית של הקול המופק מבחינת שיפוע העירור ביחס לזמן.
בעוד ששורת העיליים היא נתונה, מעטפת הצליל בכל כלי וכלי ניתנת לשינויים רבים.
הדמיון היחידי בין שני המונחים הוא ששניהם משפיעים על הגוון של הצליל (ומושפעים מהעוצמה).

עדי זילברברג :

2."מי יכול לנחש איזה רכיב עילי ציפה ראמו למצוא במ"ס 20"


כפי שראינו, כל כפולה של מיקום של רכיב עילי בשרשרת נותנת את אותו הצליל.
אם עקבת בתשומת לב, וודאי שמת לב שהצליל שמצא במיקום 2, נמצא גם ב-1 וגם ב-4 (וגם ב-8 וגם ב-16).
והצליל שנמצא במס 7 נמצא גם במס' 14.
וזה שבשלוש? נכון. יחזור על עצמו גם במספר 6 וגם ב-12.
אז איזה רכיב עילי ציפו למצוא במספר 20? נכון, חזרה על זה שנמצא במספר 10 שהוא הצליל מי.
אם הם מצאו או לא זו כבר שאלה תיאורתית משום שצריך לוח תהודה שיהיה כה גדול ע"מ שיצליח לתת מענה לצליל כה גבוה שספק אם יהיה בכלל בתחום תדירויות השמע.

עדי זילברברג :

3.למה 12(חלוקת האוקטבה) ומה זה טון
4.למה המרווח בין רה לפה גדול מהמרווח בין לה לדו
6.למה קוינטה שווה 702 סנט?


חלוקה ל-12 היא שרירותית וקשורה באמונה הכמעט מאגית של היוונית במספרים.
באותה תקופה הם חלקו הכל ל-12 כולל אורכים ומשקלים.

אני לא אחזור על כל ההרצאה מחדש.
שאלה 4,6, שלך מקבלות בה מענה.
נסה להבין שמרגע שהיה צורך "לזייף" את הקווינטה ע"מ ש-12 חזרות עליה יביאו לצליל המקור המדוייק, יש צורך לזייף את כל המרווחים.
מאחר ואי אפשר ליצור מאידך שיוייון מוחלט בחצאי הטונים משום שעדיין, תהודת הצליל עונה לחוקים פיזיקאלים ולא לחוקים שכופים עליה.
מכאן, שנוצרו שתי סקונדות קטנות.
אחת של 112 סנט ואחת של 88.
ושתי הסקונדות האלה מרכיבות 4 סוגים של סקונדות גדולות (טון) וכן הלאה.
המרווח (טרצה קטנה) בין לה לדו והמרווח (גם טרצה קטנה) בין רה לפה פשוט מורכבים מסקונדות בגדלים שונים.
וכל זה, כמובן ברמה העקרונית משום שרוב בני האדם שגדלו על כיוונון מושווה ולא מצאו לעצמם מטרה בחיים לחדד את שמיעתם לדקויות שלעיל, בכלל לא שומעים שום הבדל ולדעתי הם נהנים ממוזיקה הנאה שלמה גם בלי הנטל התיאורטי הזה.

וזו בעצם גם התשובה לשאלה הזו שלך:
עדי זילברברג :
אילו מחלוקות נוקבות עם האסכולה האוטנתית הן מנת חלקך?
9. ואולי נ.ב:אילו סיבות גרמו לנגנים בתקופת הבארוק לנגן למעשה בחצי טון יותר נמוך?


הצורך לזייף את המוזיקה של מונטוורדי כך שתשמע יותר דומה למחקר היא בעיני אקדמאית ולא מוסיקלית.
אבא שלי היסטוריון וזה לא גורם לו לבקר אותי בכרכרה או לאכול בידים ואמא שלי שהיא במאית אשר מתמחה ב"מחזות נשיים" לא הפכה בגלל זה ללסבית.
יש הפרדה בין מה שיהיה לבין מה שהתקדם ממה שהיה ויש הפרדה בין תחום המחקר לבין החיים האמיתיים.
אם מה שהתקדם פחות טוב אז או שלא חיבים להתקדם או שחיבים להוכיח את ההתקדמות אחורה, ולא את זה ולא את זה עושים אנשי האסכולה האוטנטית.

ופה אני עושה הפרדה בין מי שמנגנים את המוזיקה הזו לצורך מחקרי שזה ענק בעיני וכל פלפול וחקירה הם חיוביים בעיני לבין אלה שעוצמים את עיניים בפלצנות שגיבה ומסבירים מדוע חצוצרה שנשמעת כמו צינור ללא צליל, ללא דיוק וללא עוצמה נשמעת אמיתית/יפה/עדינה יותר וכ"ו.
נכנסתי פה להכללות שעל חלקן אינני יכול להגן וחלקן פשוט אינן אינטיליגנטיות אז אני לוקח פניית פרסה מהירה ועוצר כאן.
כמו בכל תחום, גם כאן הגוון האפור שולט.

אבל מילה אחרונה:
כל התפיסה "האוטנטית" הזו, חודרת בעיני הרבה פעמים גם לדפי הפורום באצטלעת וינטג' מזוייפת.
כל ה-"סאונד מנורות" הזה, שהרבה מדי פעמים אין בינו ובין אנינות מוסיקאלית שום כלום.
אני לפחות שמתי לעצמי למטרה לחיים ללמוד ולהיות מסוגל לנמק את ההבדלים ומכאן את העדפותי האישיות (שאינן מחייבות איש).
לקח לי 20 ומשהו שנים להיות מסוגל להגיד בקול רם, שאני מעדיף מכל מיני טעמים מגבר טרנזיסטורי ולא מנורות.
היה קשה אבל משתלם.

עדי זילברברג :

5.מה עוד קרה באותו עשור(1885)


אני מתפלא עליך
באותו עשור, בעיר קטנה מדרום מזרח למינכן (בוהמייה או פרוסייה אם תרצה) נבנה הקונטרבס שלי ונרשם עליו בצריבה התאריך 1875.
אומנם הוא התרסק לחתיכות בגודל של עפרון לפני 5 שנים והיה צריך לשחזר אותו כמעט מהתחלה אבל החזית, רוב הגב והכתר נותרו שלמים וכל השאר היה צריך להדביק מחדש.
לא משנה, לסיפור אחר.
(וחוץ מזה, אם בוחרים בגישה פחות נרקיסיסטית, אז, פרנץ ליסט נפטר (1876), רחמנינוף נולד (1873 כמדומני), וגם וואגנר נפטר ב1883 ו-סמטנה (שממנו גנבנו את המנגינה של ההמנון) וכ"ו.
עדי זילברברג
הצטרף: 01 דצמ' 02
הודעות: 702
טוב - תודה רבה.
הודעה פורסם: ראשון 05 ינו',03 09:46   
והתייחסות מפורטת:
1. נשמע מעניין - אולי נפתח דיון חדש בנושא אם כך?
2.מצטער, אבל לא הצלחתי להבין את הקשר לראמו,(אני מניח שאני פשוט לא יודע מספיק הסטוריה...) וגם לא מדוע אי אפשר לשמוע מי שאמור להיות אוקטבה מעל בסך הכל. לא?
346.מה שמוזר ולא נהיר לי עדיין זה כנראה גם מה שלא היה ברור לפיתגורס. יש הסבר?
לגבי להדורהפה- מה שניסיתי להבין זה מי החליט ועל סמך מה אילו צלילים הולכים להיות מזויפים לפי מה? כי הרי מכוונים שונה את הכלי לא רק לפי תקופת היצירה אלא גם לפי הסולם. פעם יש מי במול ופעם יש רה דיאז. היו אפילו צ'מבלים עם מערכת קלידים שחורים(לבנים) חצויה לשניים לצורך העניין. בקיצור- מה קורה עם הקלידים הלבנים? הם לא היוו בעיה אף פעם? התאימו באותם יחסים לכל הסולמות? (נדמה לי שזה לא תואם את הנסיון שלי בתור כנר נגיד)
9. טוב, אז כאמור - אנחנו באופן טבעי מתכווננים לפי הרמוניות זכות ולא מזויפות של הכיוון המושווה. אמת - אנשים לא מבחינים בזיוף לכאורה והוא לכאורה לא מפריע להם להנות מהמוזיקה, אך עם זאת, מעטים הם המוזיקאים שאינם מבחינים בכך כשמפנים את צומת ליבם לעניין. למשל ע"י השוואה -ונכחתי במעמדות רבים מסוג זה. המוזיקה נהיית גם יותר חריפה ברגע שיש צעדים גדולים וקטנים, וגם יותר הרמונית.
לגבי נגינה על כלים אוטנתיים - אני מניח שעל טעם וריח אין מה להתווכח, אבל יש בוודאי משקל לזה שהכלים האלו שונים בתכלית מהכלים המודרניים ולעובדה שאת הכלים האלו בדיוק דמיינו המלחינים. כך גם לגבי נורמות הנגינה. אני לא טוען לעצירת הקידמה. אבל אני כן טוען שלביצוע כזה יש הגיון גם מעבר לטעם(שעליו לא נתווכח) והוא בטח שמרחיב אופקים
5. אה בוודאי - קרו דברים רבים - פשוט הייתי בטוח שהתכוונת למשהו ספציפי.
(חתיכות בגודל עיפרון? אאווץ')
9. אז כיוונו יותר נמוך בחצי טון או שניגנו חצי טון נמוך ממה שכתוב?
7.? טוב, אני סתם נודניק, אבל מה לעשות שאני רק מוזיקאי ולא פיזיקאי מתמתיקאי, אלקטרונאי ואיש מחשבים?(והסטוריון) בכל זאת יש לי קומון סנס ואם יסבירו לי דברים בשפה פשוטה יש סיכוי שאני אבין..
ולסיכום כתמיד - שוב- תודה
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » תיאוריה

לך לעמוד הקודם  1, 2, 3
עמוד 3 מתוך 3

עשוי לעניין אותך :
:: תקנון