תפריט
שלום Anonymous ::: 2024, 09:55
Facebook
musical act magazine המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » תיאוריה
  yoramilan  
S.Supporter
הצטרף: 28 אוק' 01
הודעות: 4654
מיקום: country side
מתי כספי - הקסם והחידה [פליישר, ציפי. הקיבוץ המאוחד]
הודעה פורסם: ראשון 21 יול',13 14:18   
אני שמח לבשר לכם על יציאתו של הספר
מתי כספי - הקסם והחידה


לספר שתי גרסאות
הגרסה למכירה (יש מבצע 82 ש"ח בהוצאת הקיבוץ המאוחד - לרוץ ולקנות!) שמכילה למעשה שני שערים:
מימין לשמאל - ביוגראפיה, ציטתות וכ"ו... שום דבר לספר עליו הביתה
משמאל לימין - ניתוח הרמוני וצורני לכ-40 משיריו של כספי, בעיקר ניתוחים הרמוניים.
והגרסה האקדמאית (הודפסה לעת עתה בעותקים בודדים ולמיטב ידיעתי, נמצאת רק ב-8 ספריות אקדמיות של אוניברסיטאות ומכללות להוראת מוזיקה), אשר מכילה 2 כרכים מפלצתיים של ניתוח הרמוני לשיריו של כספי, (אתם השירים אבל באופן עמוק ומפורט בהרבה).
עבודת נבוכים מעוררת התפעלות שכאמור, פרט להיותה עבודת ניתוח, יוצרת בעצם אינדקס מסודר לכל שיריו.
ישבתי על העותק שנמצא במכללת לווינסקי - שאפו.

אני אתייחס לגרסה למכירה:
כאמור, המלל לא משהו. אפילו מביך. אם לא היה מדובר בקולגה שלי, ואם חלילה היתה יומרה להציג את הספר הזה כ"מחקר" או כ"ספרות מקצועית" הייתי מתרעם, אבל מדובר בספר חביב שחיברה מישהי שמגדירה עצמה "כמעריצה" ובכך בעצם פתחה עבור עצמה דלת לומר כל אשר תחפוץ.
[והיא אכן אומרת כל מה שהיא חפיצה כאחרונת הגרופיות... איך אומרים, נעתי לא פעם על כסאי בחוסר נוחות...]
אני מודה שאני מאד לא אוהב שמגזימים בסופרלטיבים ובמיוחד בזילות בשם התואר "גאון"...
אני לא אוהב שמשווים את כספי לבאך, או לגרשווין או לג'ובים משום שאני חושב שאוקיינוס פעור בין החשיפה והתודעה הנצחית והבינלאומית של "ברית עולם" למתיאוס פסיון, פורגי ובס או How insensitive.
ישנן אלף סיבות מדוע שיריו של מתי כספי "נתקעו" בתוך גבולות הארץ (אין לכך קשר לשפה) ומה מידת "ההצדקה" שיש לכלבלב הו בי די בם בם בעולם הרחב...
זו עובדה פשוטה ולכן, יש טעם עצום בדיבור ובניתוח של יצרתו של כספי, ואולי תיצמח מכך אפילו מעט חשיפה בינלאומית אבל מכאן ועד שמות תואר והשוואות לאחרים הדרך עוד ארוכה, ובמיוחד, מיותרת.

אם כן, אני אתמקד בחלק של הניתוח:
יש לניתוח מוזיקלי בכלל וניתוח הרמוני בפרט הרבה מתודות מקובלות.
אני מודה שהמתודה שלפיה פליישר עובדת איננה חביבה עלי (בלשון המעטה, לעיתים לדעתי מדובר בטעויות פשוטו כמשמעו), אבל פליישר מקפידה מאד על עקרון הבסיס בניתוח: הסבר, אל תתאר.
יש לה אג'נדה אנליטית מסויימת, והיא מבהירה אותה יפה ובאופן עיקבי.

מאד לא אהבתי את התיווי מכמה בחינות:
1. לפסנתרנים ולגיטריסטים מומלץ לרכוש את הספרים של מתי כספי עצמו.
2. התיווי של פליישר לפסנתר איננו מיועד לנגינת פסנתר אלא משמש כתמצית כוראלית של ההרמוניה (ובעצם מהווה תירגום לתווים של סימולי האקורדים באותיות). מאחר והאקורדים של מתי כספי מכילים לא פעם מורכבות מסויימת ומצלול מורכב, יש הגיון בדבר אבל אני חושב שבאופן עקבי לתוות כך את כל הספר, גם כשמדובר מאקורדים משולשים פשוטים, יוצר סירבול והופך ספר שהיה יכול בקלות להצתמצם לכמה עשרות עמודים לספר של 350 עמוד.
3. התיווי עצמו גדול מאד ומרווח מאד באופן שמזכיר ספרי פסנתר למתחילים... לא מתאים לספר אנליטי שבו בדרך כלל הפונטים ספרטניים וצנועים

למי מתאים הספר:
קודם כל, למעריצי פליישר... סתם - למעריצי מתי כספי.
מעבר לכך, למוזיקאים כמובן
לחלקים הביוגרפיים אין ערך מילולי עמוק יותר ממה שניתן למצוא באינטרנט
אבל סדרת הניתוחים שבו ראויה להערכה ובהחלט יש מה ללמוד ממנה.
  yoramilan  
S.Supporter
הצטרף: 28 אוק' 01
הודעות: 4654
מיקום: country side
הודעה פורסם: שני 22 יול',13 23:51   
נתבקשתי לפרסם ביקורת בכתב עת מקצועי ("מינעד") של האיגוד הישראלי למוזיקולוגייה, מה שחייב עבודת קריאה קצת יותר מעמיקה, שלאחרייה גם עדכנתי ושיפצתי חלק מהדברים שרשמתי כאן לפני שבוע.

הביקורת ב"מינעד" היא ביקורת מקצועית (וחופרת בהתאם) ומיועדת למוזיקולוגים שניתוח יצירות הוא מקצועם אולם רוח הדברים זהה למה שפורסם כאן בתמצות (אפילו ציינתי את אקט כבעל זכות ראשונים בפרסום).

אני יודע שזו קצת הקפצה (קצת כמו לתת לייק לעצמי) אבל אני באמת אוהב את עצמי אז מה אכפת לי איך זה מתקבל... #smile
Maorb
Act Compatible
הצטרף: 02 יונ' 10
הודעות: 511
מיקום: הודו
הודעה פורסם: שלישי 23 יול',13 02:21   
חחח...בהחלט הקפצה , אבל תימצות יפה , כתוב טוב ומעניין.

ותודה שגרמת לי לשמוע את המתיאוס שוב פעם , אחרי המון זמן #thumbsup
_________________
אומנות אונמות
  yoramilan  
S.Supporter
הצטרף: 28 אוק' 01
הודעות: 4654
מיקום: country side
הודעה פורסם: שלישי 23 יול',13 06:54   
קיבלתי כמה הערות (גם כאן בהודעות פרטיות וגם במייל מאנשים שקיבלו ממני את הביקורת לקריאה מוקדמת)

ראשית, לענין הסתירה בין "לרוץ לקנות" ו-"שאפו" לבין חוות הדעת שבאה אחריה שבאופן כללי נתפסת כ-לא חיובית.
לרוץ לקנות בגלל המבצע. מחיר המדף של הספר הוא 120 ש"ח ואת זה כבר הייתי שוקל להוציא מהארנק.
שאפו נאמר בהקשר של הגרסה המורחבת והוא מבטא את הערכתי לעבודת הנמלים.
דעתי על הספר חיובית ומפרגנת. כמו תמיד יש לשאול מי זקוק למוצר הזה ומדוע.
בשני העשורים האחרונים, הולכים ומתקבעים במגדל השן האקדמאי (כוונתי לאוניברסיטאות המחקר ולא לקולג'ים) פקולטות PMS (popular music studies)
אני צמחתי וצומח באחת כזו ומלחמת ההצתדקות התמידית שלנו, מוכרת לי היטב.
כרגע, אנו זקוקים למחקר וספרות אנליטית ואני שמח על כל ניסיון.
בישראל, מתי כספי הוא ללא ספק אחד הראשונים שצריך להחקר.
כפי שרשמתי למעלה, הספר איננו ספר "אקדמאי" ואינו מחוייב לכללי הכתיבה האקדמאיים.
הערצתה של פליישר (דר' פליישר בשבילכם) למתי כספי היא דבר נפלא לכשעצמו (כמובן שגם אני מעריץ של המוזיקה שלו) וזכותה לבטא זאת בכל דרך שתבחר.
פליישר מלמדת את הנושא (הירמון שירים וכ"ו) שנים רבות ושיריו של מתי כספי מאכלסים את הקורסים שלה תמיד, כך שלשונה המתפייטת מוכרת לי.
ובכל זאת, אחרי (אולי יותר מדי) שנים של קריאה ונבירה בספרות אקדמאית מחקרית, ישנם משפטים שקשה לי לקרוא.

כמו כן, נשאלתי, מהי אותה אג'נדה אנליטית של ציפי פליישר שאיתה אני במחלוקת
זה נושא קצת מורכב וחופר אז אני אקפיץ את הילד לגן, ואפרט את זה בפוסט הבא.
  yoramilan  
S.Supporter
הצטרף: 28 אוק' 01
הודעות: 4654
מיקום: country side
הודעה פורסם: שלישי 23 יול',13 10:16   
ובכן, אנליזה בכלל ואנליזה הרמונית בפרט.
תפקידה של האנליזה (ניתוח) הוא להסביר את מה שקשה לראות ברובד פני השטח.
מכאן שבבסיס האנליזה צריכה להישאל השאלה, מה מענין אותנו.
לפעמים אנו שואלים גם "מדוע" זה מענין אותנו אבל מבחינתי זו שאלה לא רלוונטית.

מה מענין אותנו בשיריו של מתי כספי?
מדוע הם יפים?
מדוע הם יפים בעינינו?
האם יש לו טכניקה עקבית? מהי? מהי שפתו המוזיקלית...?
וכ"ו וכ"ו וכ"ו.
כמובן שכל שאלה ניתן לפתור ב"מה זה חשוב...", "זה יפה בעיני וזהו..."
ברור שאנליזה איננה מופנית לאנשים מסוג אלה.

לאנליזה הרמונית יש תפקיד בהבנת המרכיב ההרמוני (עולם האקורדים, הקשרים ביניהם ובהקשר של מוזיקה תלויית מודוס/סולם, גם התנופה הכללית של היצירה אל ומשורש הסולם המכונה טוניקה).
הרמוניה בתוך מוזיקה סולמית היא מכשיר רב עוצמה לייצירת מתח ופיתרון = שני מושגים שתקצר היריעה מלהסבירם כאן, אבל הם מהווים מושגי מפתח בכל לימוד הרמוניה.

רוב המתודות לניתוח הרמוני עוסקות במונחים של מתח ופיתרון וניסיון להסביר את התפקיד של כל אקורד או מהלך ביחס ליצירת המתח ופתרונו.
ישנם סוגים מגוונים מאד של מוזיקה, במערב ומחוצה לו, ואין טעם לגלגל מתודה א' על מוזיקה ב' אבל במקרה הספציפי הזה, יש להתמקד במוזיקה סולמית מאד (מתי כספי הוא מקרה קיצוני מאד של התייחסות לסולם בהקשר המערבי-טונאלי שלו) ומתודות שעוסקות בניתוח התפקיד של האקורד ביחס להיררכיה הסולמית.

ניתן לומר שיש שני קטבים לפרקטיקה הניתוחית:
קוטב אחד מתייחס לאקורדים כפשוטם, מציג אותם ומבהיר בשפה כזו או אחרת את המצלול המקומי שהם יוצרים.
הקוטב השני מתייחס לכל היצירה כאל מעגל אחד שבו המנגינה והמהלך ההרמוני יוצא מהבית, וחוזר אל הבית וכל מה שקורה באמצע הוא טיול מורחב יותר או פחות בדרך חזרה הביתה, כך שכל אקורד הוא תחנה שניתן להסביר אותה ביחס לרצון (ursatz) להגיע הביתה. שיאה של המתודה הזו היא בשיטת שנקר שלא כאן המקום להסבירה.

נחזור לספר:
הצגת הניתוח ההרמוני אצל דר' פליישר מתבצע כך (מלמעלה למטה):
> סימול הרמוני באותיות (נגיד Am)
> חמשת מלודיה עם טקסט
> סיסטמה פסנתרנית ובה תמצית כוראלית של האקורד (כלומר, בדוגמה הזו: לה ביד שמאל ו לה-דו-מי ביד ימין)
> ספרור רומי של הדרגה (נאמר שהסולם של השיר הוא דו מז'ור אזי דרגה VI)

זה פשוט ומובן. כל מי שלמד הרמוניה מבין מה התפקיד של הדרגה ביחס לסולם ומה המצלול שלה במכלול.
אבל איך נבטא את המהלך הבא (הטקסט מימין לשמאל והאקורדים מעל הטקסט):

ימי בנימינה - בסולם דו מז'ור (נאלצתי "לדחוף "י'ים" בין אקורד לאקורד כדי לשמור על כיוון הכתיבה...)


CיייייייייייייFיייייE7#5יייייייייייAmייGm7ייייייייייייCייייייייייייייייייFיייייייייG7ייייייייייייייייC
מה קרה לילד שדיבר אל כוכבים, שהמתיק סודות עם סביונים ושחפים (הא), שספר...

הסולם דו מז'ור ולכן ישנם אקרדים שאין צורך לבאר, הם חלק מהסולם ומהווים דרגות יסוד בו.
אולם מה תפקידו של האקורד E7#5 ?
זה הרגע שבו המתודות מתפצלות
פליישר מסתכלת על האקורד כפשוטו ומנתחת אותו כ: III# (כלומר, דרגה שלישית שהטרצה שלה דיאזית).
זה ברור.
בשביל זה לא צריך ניתוח. זה הצגת הדברים בשפה אחרת.
ניתוח הוא הרגע שבו אתה מסביר אם יש לאקורד החוץ סולמי הזה משמעות.
זו דוגמה פשוטה מאד ואידיומטית מאד לאקורד שתפקידו הוא דומיננטה שניונית = חמישית של שישית.
זו אינה דרגה III משום שהדרגה מבטאת את המתח והתפקיד של הדרגה ביחס לטוניקה, ולאקורד הזה אין תפקיד ביחס לטוניקה, אלא תפקיד מקומי ביחס לאקורד שבה אחריו.
או, ההמשך: הסול מינור איננו "Vb"=חמישית שהטרצה שלה הוא במול, אלא מהלך שניה-חמישית לפה מז'ור (כלומר, הדו מז'ור שאחריו נראה כמו דרגה ראשונה אבל הוא איננו טוניקה)...
בקיצור, זה המקום המתודולוגי שבו אני נמצא.
הוא מסתכם באסכולה אחת שנקראת "אלדוול ושכטר".
י שמהלך גדול מ-דו מז'ור עד דו מז'ור שעובר בדרך כמה תחנות.
כמובן שהדוגמה הזו מימי בנימינה היא פשוטה ביותר ומדגימה באופן חריף את ההבדלים המתודולוגיים - יש דוגמאות (אפילו בהמשך השיר הספציפי הזה) שבעיני המקרה חריף בהרבה.
יש עוד אסכולות ואני מכבד את מי שנמצא שם.
ישנם מקרים שבהם דווקא הגישה הזו היא הנכונה בעיני (פחות ביחס למתי כספי אבל יותר לדוגמה, ביחס לשוברט או שופן, ואפילו יוני רכטר...)
קנאת סופרים תרבה חוכמה.
DuckTape
תומך
הצטרף: 21 ספט' 04
הודעות: 1270
מיקום: בסטודיו ( רב הזמן )
הודעה פורסם: שלישי 23 יול',13 12:42   
יורם יורם.....

תודה על הידיעה שיש ספר שכזה,הזמנתי הרגע אחד.מחיר מצחיק לכמות הדפים וסוג הספר , דרך הוצאת הספרים בקישור שנתת המשלוח אפילו חינם.

קראתי כל מה שכתבת,אני לא מבין גדול בתאוריה אבל עיניינת אותי וכשיגיע הספר אשלים את התמונה על רקע דבריך.

שוב תודה.
_________________
DuckTape , כי דבק טוב עושים מברוזים !
SAR
Act Compatible
הצטרף: 14 מרץ 02
הודעות: 1293
הודעה פורסם: שלישי 23 יול',13 18:47   
אני נמצא מעבר לים אז אני לא יכול לבדוק את הספר בעצמי.
אבל בהסתמך על הדוגמה של ימי בנימינה, לא נראה לי שהייתי רוכש אותו.
ניתוח מהסוג הזה בעצם לא אומר כלום על כלום. זה סתם ניתוח טכני חסר משמעות. הסיבה היחידה להשתמש בטרמינולוגיה הזו היא אקורדים לא ״ נתיחים״ (יש כאלה לא מעט אצל מתי כספי) שנמצאים שם רק בגלל שהם מצלצלים יפה בסיקוונס או מול המלודיה- ואז צריך לתת להם דגש מיוחד בכל מקרה. אבל לקחת שיר עם הרמוניה טונאלית מובהקת כמו זה ולנתח אותו בצורה כזו זה מגוחך לגמרי. מה סטודנט שלומד הרמוניה יכול ללמוד מניתוח שמתעלם מתתי מהלכים שניוניים?
JS
נציג עסק/מוסד/שירות
הצטרף: 19 מאי 01
הודעות: 1237
מיקום: In Line
הודעה פורסם: שלישי 23 יול',13 21:20   
אם הייתי מתי כספי הייתי עכשיו מספר איזו בדיחה טובה בפנים חתומות. משהוא על יונים או שלושה אנשים שטסים בחלל או הסיפור על שלושת החברים מישהו, אפאחד וכלאחד... אבל אני בהחלט לא מתי.
_________________
הפקה ומיקס
dankatz
הצטרף: 01 ינו' 10
הודעות: 132
מיקום: ברלין
הודעה פורסם: שלישי 23 יול',13 22:58   
אם הייתי מצליח ללמד את עצמי איך מצטטים פה טקסט, הייתי עושה 1+ ל SAR.

ואם הייתי מנתח ככה את "ימי בנימינה" בבית ספר, היו מורידים לי סרגל על הראש.
TanTan
Expert
הצטרף: 20 אוק' 06
הודעות: 745
מיקום: רמת-השרון
הודעה פורסם: רביעי 24 יול',13 10:31   
אם הייתי אומר לו שכתבו עליו ספר אני מוכן להתערב שהתגובה שלו הייתה:
״מה זאת אומרת כתבו עלי ספר ארן ? מה אני נראה לך כמו שולחן ?״

בשבילי מתי הוא גאון אמיתי. מורי ורבי ומבחינות מסוימות בתקופות מסוימות הייתי סוג של בן טיפוחיו ואני מוקיר לו תודה על כל מה שלמדתי ממנו ועל כל היצירה המשותפת שלנו במשך שנים. בשבילי מתי הוא לא פחות משורת השמות שהזכרת למעלה רק עם הבדל אחד, מתי הוא מוזיקאי/מלחין טוטאלי, הוא מבין את הדיאנאיי של כל סגנון מוזיקלי בשניות ויודע להיות גאון בכל מסגרת ז׳אנר ולא רק באחת כמו יתר הגאונים שהזכרת, לכן צריך בעיניי להסתכל על מכלול היצירות שהוא הלחין בז׳אנרים השונים כדי לנסות ואולי להבין משהו ממה שיש לאיש הזה בראש. הוא שומע צלילים אחרת מרוב האנשים, המוזיקה היא השפה האמיתית שלו הרבה לפני עברית.. האוזן שלו מפותחת ברמה שהוא מדבר כמעט כל שפה שהוא שומע: פורטוגזית, ספרדית, איטלקית, צרפתית, עברית, אנגלית, קצת מרוקאית, קצת גרמנית וכו׳, כל מבטא נצרב אצלו מהשניה הראשונה וכך גם כל לחן.. הלוואי וימצא שוב את החשק והאמביציה להלחין שירים באופן סדיר, אני חושב שהליכתו של אהוד מנור לעולמו קצת כיבה את מתי בשנים האחרונות ואני מאחל לו למצוא שוב שותף ליצירה בדמות ״פיזמונאי״ שיקרע לו את הלב ויגרה לו מחדש את עצבי היצירה. יהיה ממש כיף לקבל עוד אלבום גדול של מתי. הלוואי..
_________________
www.aranlavi.com

http://www.facebook.com/pages/TanTan-Studios/73704855169?ref=stream

http://www.facebook.com/pages/DB-Music-Studios/157025280987856
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » תיאוריה

לך לעמוד 1, 2   הבא
עמוד 1 מתוך 2

עשוי לעניין אותך :
:: תקנון