תפריט
שלום Anonymous ::: 2024, 15:31
Facebook
musical act magazine המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine
פרה אמפ קדם-מגבר - כמה ולמה..
שרשרת זו הוגדרה כמועילה (395) › תצורת הדפסה
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » מתחילים - Newbies
  טל כהן  
הצטרף: 21 פבר' 04
הודעות: 72
מיקום: ירושלים
פרה אמפ קדם-מגבר - כמה ולמה..
הודעה פורסם: שני 07 נוב',05 13:05   
ניסיתי לדלות מידע בנוגע למכשיר הזה בשנה האחרונה ואכן הצלחתי(למרות שאני כורדי...)
להבין למה הוא משמש.
מה שחסר כאן,לטובת כל המתחילים הוא מידע לגבי סוגי פרה אמפ שאיתם אנו אמורים לעבוד.
דוגמא-יש פרה אמפ מיקרופון ויש פרה אמפ לגיטרות(תקנו אותי אם אני טועה).
האם צריך לעבוד עם פרה אמפ נפרד לכל כלי?
האם אפשר פרה אמפ אחד ושהכלים הנ"ל ייכנסו אליו דרך קופסת di?
מהם ההבדלים בין שני סוגי הפרה אמפים?
לדעתי הרבה אנשים ישמחו אם תיפתח שרשרת בנוגע לכך,אז תנו לנו בראש...
ReuvenM
Administrator
הצטרף: 17 מאי 01
הודעות: 19375
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: שני 07 נוב',05 16:03   
בוא נתחיל עם השאלה "למה בכלל?"
קדם-מגבר (פרה-אמפ, Pre-Amp) בא לקדם אות חלש או שאינו מתאים לחוליה הבאה בשרשרת הסאונד.
הוא מייצב את האות לרמה הדרושה כדי להתאים לסביבת עבודה אולפנית בה כל האותות ברמה מסוימת, סטנדרטית, עבורה נבנה הציוד המשמש לשילוב כל האותות יחד, מיזוגם או ניתובם הלאה (לרוב מיקסר, אך לא רק).
ישנם מקורות צליל שהם בבסיס ברמה גבוהה, ומכאן שלרוב נמצא אותם ברמת אות מספקת (מה שמכונה "רמת קו" או Line level). דוגמאות יהיו כלי נגינה אלקטרוניים, וכמובן התקני אודיו לעיבוד ואיפיון צליל.
לעומתם, ישנם מקורות חלשים ביותר, לרוב ממקור אקוסטי או אלקטרו-מכני (מגנטי כלול כאן), אשר לא ניתן לשלבם במכלול אודיו המצפה לאות ברמת-קו, כיוון שהם לא יספקו את רכיבי ההתקן לשם תוצאה מורגשת או מספקת, ואפשר שאפילו יתווסף רעש במקום רמת האות החסרה.
דוגמאות יהיו מיקרופונים, גיטרות, כלי פריטה והקשה המשלבים פיק-אפ או סליל, או מגנט.

מכאן שנוכל למצוא במיקסר טיפוסי שני סוגי כניסות באותו ערוץ: כניסת מיקרופון וכניסת קו. כניסת הקו תעבור ישירות לתוך הערוץ ללא הגברה, ואילו כניסת המיקרופון תעבור דרך מגבר-ראשוני שייצב את האות לרמה הדרושה, זו המקובלת לעבודה בתוך המיקסר (או בתוך כל התקן תקני).

שכך, מיקרופון וגיטרה זקוקים להגברה ראשונית. שניהם חלשים במקור. עקרונית אין הבדל בצורת ההגברה.
יכול להיות הבדל באיפיונים שונים בתוך התקן ההגברה הראשוני, וזאת להתאמה יותר ספציפית לאותו מקור צליל.
לדוגמא, מיקרופון דינמי ידרוש הגברה חזקה יותר מזה האלקטרוסטטי (קונדנסר) עקב עוצמת המוצא הראשונית שלהם. שכך, אותו קדם מגבר לא יכול להגביר במידה שווה את שני הסוגים, ולכן נמצא כפתור רגישות באותו קדם מגבר, ואפילו מנחת של כמה עשרות דיבי עבור מיקרופונים בעלי מוצא גבוה מהרגיל, למען לא יעמיסו-יתר את קדם המגבר.

-> קדם מגבר למיקרופון נדרש בבסיסו להיות "שקוף" ככל האפשר, אבל יש כאלה המעניקים 'צבע' נוסף לסאונד, וזאת עקב הטכניקה המעורבת במעגל, ואפשר שיתאימו ליישומים או משתמשים שונים, או שיהיו כאלה שיעדיפו 'צבע' זה על פני אחרים.

דוגמא נוספת היא קדם מגבר המכיל איפיונים עבור גיטרה. אחד שכזה אפשר שיכיל הגבר-יתר ליצירת ססטיין ארוך או דיטורשן, או הגברת תחומי תדר מסוימים ושאר "נילווים" לסאונד המקורי.
-> קדם מגבר לגיטרה אינו בהכרח נדרש להיות שקוף, ולרוב מחפשים בו התאמה למערך הפיקאפים, תצורת הנגינה והתוצאה המבוקשת (כולל התאמה ספציפית למגבר ההספק שבדרך), ומכאן אפשר שהוא כלל לא "שקוף" או ליניארי.

אפשר להסיק מהנ"ל שקדם-מגבר לגיטרה המציב אפיוני סאונד-ספציפיים לכלי בתוכו, כמעט ואינו מתאים למיקרופון. כמעט בטוח שלא נמצא עליו עזרים נוספים כמו מתח-פנטום הנדרש לקונדנסר או מתג הנחתה. הוא יכול לשמש למיקרופון בתנאי אחד: יצירת סאונד מיוחד, ייחודי וכזה שאינו נאמן למקור. לעתים גם זה נדרש...

לעומת זאת, קדם-מגבר מיקרופון, המציע את עצמו במקור כהתקן-שקוף (כזה שרק מגביר את האות ולא אמור להוסיף או לגרוע ממנו מבחינת איכות או היענות תדר), כן יכול לשמש להגברה ראשונית של גיטרה, וזאת בתנאי שחיבור הכניסה בהתקן יאפשר התאמה להתקן בעכבה (impedance) גבוהה (יחסית למוצא מיקרופון שהוא בעכבה נמוכה). אם התנאי הזה מתקיים בחזית המכשיר, אפשר שנמצא שם מחבר נוסף המתאים לזה המצוי בכבלי גיטרה, או מחבר "קומבו" דו-שימושי המתאים למיקרופון (XLR) וגיטרה גם יחד, ומתג צידי נוסף הקובע את מהות הכניסה (גיטרה/מיקרופון או Hi-Z/Low-Z, כאשר Z מציין "עכבה").

במקרה כזה הגיטרה תוגבר בצורה חלקה, אולי חלקה מידי לטעמם של גיטריסטים, ולפיצוי על ה'מחסור' בקדם מגבר מאפיין-סאונד, ישתמשו במעבדי צליל בהמשך השרשרת (מדמי מגברים וכו') כדי לממש את החסר.

במקרה וקדם מגבר-המיקרופון אינו מכיל התאמה לעכבת הגיטרה, אך יכול עדיין לשמש אותה להגברה ראשונית, ניתן בכל זאת לחבר אותה לקדם מגבר מיקרופון (או כניסת מיקרופון במיקסר) וזאת באמצעות קופסת "חיבור-ישיר" או Direct Injection Box, המאפשרת את ההתאמה הזו, ואפשר שיהיו לה עוד מתגי איפיון או שהיא תשמש להתאמה בלבד (ראה DI כאן בפורום).

לאור הדברים, די ברור שהיישומים הם אלה הקובעים את הדרישה הספציפית לסוג כזה או אחר של קדם-מגבר.
לא רק, גם בתוך היישומים נמצא משתנים, כמו סוגי גיטרות/פיק-אפים או סוגי מיקרופנים וזמרים שונים. כל אלה מוסיפים משקל להחלטה באיזה דגם לבחור.

מכאן שבדרך לרכישת קדם מגבר יש לקחת בחשבון נתוני בסיס כמו סוג מקור-הצליל, והיישום והמטרה ששואפים להגיע אליה.
זה לא קל, ביחוד לאור העובדה שמעורב כאן טעם אישי וכל אחד שומע קצת אחרת, וזה מוביל למסקנה מסכמת, שהתקנים כאלה מומלץ לבחון אישית, ובהקשר של היישום (= רצוי בסביבת העבודה שלך), והמשקל של שמיעה-בעצת-אחרים שקול לזה של הבדיקה האישית, במידה שווה ואולי פחותה.
DoronTt770
הצטרף: 14 אוג' 16
הודעות: 11
מיקום: ביתר עלית
הודעה פורסם: חמישי 25 אוג',16 14:11   
אבל האם בכלל צריך כזה דבר?
מה ההבדל בין קדם מגבר לחיבור ישירות למיקסר (או מקליט שטח כמו הזום) שיש להם קדם מגבר משלהם?
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » מתחילים - Newbies

עמוד 1 מתוך 1

עשוי לעניין אותך :
:: תקנון