תפריט
שלום Anonymous ::: 2024, 11:12
Facebook
musical act magazine המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine
האזנה למוסיקה אצל ילדים
שרשרת זו הוגדרה כמועילה (150) › תצורת הדפסה
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » לימודים, הוראה, ספרות מקצועית ומוסדות לימוד
  yaron  
הצטרף: 27 אוג' 01
הודעות: 18
מיקום: ירושלים
האזנה למוסיקה אצל ילדים
הודעה פורסם: חמישי 23 דצמ',04 20:39   
שלום לכולם

הייתי שמח לקבל חומר העוסק בדרכים להאזנה למוסיקה אצל ילדים בבית ספר יסודי.
כמו כן אם יש מבינכם מורים היכולים להצביע על קשיים בהוראת האנה למוסיקה אצל ילדים ואיך ניתן להתגבר עליהם ולעניין את הילדים ביצירות מוסיקליות שונות.

אשמח לשמוע על כל רעיון בתחום הוראת מוסיקה(האזנה)

תודה .
ezry2l
Act Compatible
הצטרף: 30 ספט' 01
הודעות: 1075
מיקום: NARNIYA
הודעה פורסם: חמישי 23 דצמ',04 21:16   
במשך תקופה של שנתיים לימדתי ילדים נגינה על דרבוקה (גילאים 6-7)

אני יכול לאמר בביטחון מלא שבזכות הגיל הצעיר הם עדיין לא ספגו התניות מוסיקליות והאוזן שלהם עדיין לא מורגלת בקונספט מוזיקלי כזה או אחר בלבד..
הם הרבה הרבה יותר פתוחים לקבל רעיונות מוזיקאליים ששונים מהנפוץ, ממבוגרים.

אני הצלחתי להביא ילדים כאלה לאחר שנה וחצי של נגינה, לנגן מקצבים של 5 ביט ו 7 ביט כולל וריאציות וסולואים קלים ואפילו נגינה של שני מקצבים שונים זה מול זה (שני ילדים על מקצב אחד של 7 ומולם שניים אחרים עם מקצב אחר) והם עשו את זה נהדר!

מה שחשוב מאד הוא לתת משוב חיובי לתקן טכניקה עם הרבה סבלנות אבל באופן רציף!
_________________
music and mathematics interrelate like beauty and truth
SAR
Act Compatible
הצטרף: 14 מרץ 02
הודעות: 1293
הודעה פורסם: שישי 24 דצמ',04 01:55   
זה מאד תלוי ב:
1.באופי היצירה
2.ברמת הידע הנוכחית של הכיתה
3.במספר התלמידים בכיתה
4.בנקודות החזקות/חלשות אצל המורה
5.באמצעים העומדים לרשותך-קסילופונים,צלילונים וכד'

הכיוון הכללי צריך להיות פירוק היצירה למרכיביה וחיפוש אחר מרכיב(ריתמי,מלודי,גוון או אופי כללי של היצירה) שעליו ניתן לבסס פעילות:
כוריאוגרפיה פשוטה שתשקף את אופי היצירה(בדומה לריתמיקה),מעקב אחר פרטיטורה גרפית,מעקב אחר תבנית מלודית מרכזית שרשומה בתווים(כאן ניתן גם לבצע ניתוח קצר לפני ההאזנה-לדוגמה, אם יש ביצירה שני משפטים מוזיקלים דומים שאחד מסתיים על הדומיננטה והשני קדנציאלי אפשר לרשום אותם על הלוח,לשיר אותם בסולפז',לגרום להם לעמוד על ההבדלים ביניהם,לנגן להם ולבקש מהם לזהות מה ניגנת וכיו"ב),נגינת אוסטינטו פשוט בקסילופונים בתיזמון הנכון וכו'
Ram Sofer
S.Supporter
הצטרף: 11 יול' 02
הודעות: 1091
הודעה פורסם: שישי 24 דצמ',04 22:02   
בהמשך לדברים שמעליי-
מפאת לחץ בזמן, אני לא אכנס כרגע לפרטים (מבטיח להכנס שוב תוך יום-יומיים ולפרט יותר לעומק על כמה מהשיטות והפעילויות האפשריות), אך אני רוצה לחדד את הרעיון שבבסיס הדברים של SAR -
ציטוט:
הכיוון הכללי צריך להיות פירוק היצירה למרכיביה וחיפוש אחר מרכיב(ריתמי,מלודי,גוון או אופי כללי של היצירה)

שאלה/שאלות האזנה מקדימות הינן בגדר חובה!
קשה מאד (עד בלתי אפשרי) לילדים חסרי נסיון בניתוח (ואפילו למוסיקאים מנוסים) להקשיב בכלליות ליצירה, במיוחד אם זו הפעם הראשונה בה הם מאזינים לה, ולענות על שאלות שונות. לכן הדגש הוא על שאלה מקדימה להאזנה (שיכולה כמובן להשתנות/לעלות ברמה לפני כל האזנה חוזרת) שתגרום למאזין להתכוונן על פרמטר מוסיקלי מסויים.

-המשך יבוא-
צופיפניק
S.Supporter
הצטרף: 06 ינו' 02
הודעות: 5239
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: שישי 24 דצמ',04 23:46   
אני נתקלתי לפני זמן-מה באתר הזה: תמונות בתערוכה.
זה אתר שמיועד לילדים, ומלמד בצורה מעניינת על יצירה מעניינת עוד יותר.
  yaron  
הצטרף: 27 אוג' 01
הודעות: 18
מיקום: ירושלים
האזנה למוסיקה אצל ילדים (2)
הודעה פורסם: שבת 25 דצמ',04 19:59   
רעיונות מעניינים בהחלט.

הייתי שמח לשמוע על עוד בעיות וקשיים ופתרונן אצל חברינו לפורום העוסקים בהוראת
מוסיקה לא נגינה בבית ספר וכן האם מישהו מכיר אתר העוסק בתחום זה ,לאו דווקא בעברית.האתר אותו הציג צופיפניק על תמונות בתערוכה הוא אכן מעניין ומדובר ביצירה השייכת למוסיקה תוכניתית ז"א יצירות שמאחוריהן סיפור שבד"כ קל יותר ללמד ולחבר ילדים אליהן. מה לגבי יצירות שאינן תוכניתיות? כיצד ניתן להגיע ולרתק את אוזן הילד ביצירות מסוג זה,אשמח לקבל עוד רעיונות אני בטוח שמוסיקאים רבים העוסקים בהוראה ישמחו לקבל ולתת רעיונות ועצות בעניין.

רם, אני מצפה בכליון עיניים להמשך שיבוא.

תודה. ושבוע טוב
צופיפניק
S.Supporter
הצטרף: 06 ינו' 02
הודעות: 5239
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: שבת 25 דצמ',04 23:21   
אני מדריך בוגר בצופים, ויש לי הרבה נסיון בהדרכה של ילדים מכיתות ד' ועד י"א.
בצופים, כמו ברוב תנועות הנוער, מקובל להעביר חומר בצורה של מתודות.
בדר"כ מקובל (אבל לא חובה) להמציא סיפור מסגרת כלשהו - למשל, מציאת אוצר שמוחבא במקום כלשהו, כאשר כדי להגיע אל האוצר הילדים עוברים בכל מיני תחנות, ובכל תחנה הם לומדים משהו אחר. כך יש לילדים מוטיבציה לעבור את התחנות כדי להגיע לאוצר.
העיקר הוא שכל נושא יועבר בצורה הפעלתית ומהנה. גם ההפעלות בתוך סיפור המסגרת עוברות בצורה הפעלתית. למשל - הילדים מחפשים כלי נגינה (או דגמים ממוזערים של כלי נגינה, או תמונות אם אין תקציב) שהוחבאו ברחבי הבניין, ואז כל אחד מספר על הכלי שהוא מצא. זה הרבה יותר מעניין מסתם ללמוד על תמונות שנמצאות בספר או על הלוח, וכך הילד יותר מתחבר לנושא - כי הרי הוא מצא את הכלים בעצמו.
יש עוד אלף ואחת דוגמאות, אבל הפואנטה היא, שנושא כמו מוסיקה, שהוא שונה מאוד מהסטוריה, תנ"ך, מתמטיקה ושאר הנושאים שנלמדים בבי"ס - חשוב מאוד להעביר בצורה כיפית ולשלב את התלמידים באופן פעיל בחומר הנלמד כדי שהם יתחברו לנושא, ויחברו בראש בין מוסיקה לכיף.
אם יש לך שאלות ספציפיות - רשום כאן ואנסה לתרום מנסיוני בהדרכה.
Ram Sofer
S.Supporter
הצטרף: 11 יול' 02
הודעות: 1091
הבטחתי ולכן אקיים... :-)
הודעה פורסם: שישי 31 דצמ',04 00:00   
מצטער על העיכוב, אבל טוב מאוחר מאשר לעולם לא...
אז ככה-

כאשר אנו באים ללמד יצירה אנו בודקים קודם כל את מידת המורכבות שלה. עצם ה"קילוף" של היצירה ממורכבותה (תהליך הפיענוח/הפיצוח שלה) יביא את התלמידים להתפתחות לימודית.

אגב, במאמר מוסגר, כל פעם שאני אומר "יצירה" אני מתכוון גם להוראת שיר. יש משום מה נטייה לייחס לשיר חשיבות פחותה מאשר זו שבדר"כ מיוחסת ליצירה "קלאסית", אך בעצם שניהם מהווים רפרטואר תרבותי, ויכולים לשרת את אותן מטרות שאנו רוצים להשיג או המיומנויות שאנו רוצים לפתח. אני אישית מאד אוהב לעבוד עם שיר ויצירה במקביל עם מאפיין בולט משותף לשניהם, זה מאד עוזר להקנות ולבסס את הפרמטר, וגם פחות משעמם לילדים מאשר לעסוק באותו דבר כל השיעור.

בחזרה לענייננו-
אחרי שבחנו את המרכיבים השונים של היצירה אנו מסדרים אותם עפ"י סדר חשיבות היררכי (מבחינת בולטות), ולאחר מכן מחליטים באילו מהם אנו רוצים להתמקד (על רקע הרצף הלימודי שאנו מתכננים).

שיטות להפעלה במהלך האזנה:
המראה:
אחת השיטות הפשוטות אך היעילות ביותר היא שיטה שפותחה ע"י ד"ר ורוניקה כהן ומכונה "המראה". השיטה פותחה במקור ע"מ לעבוד עם ילדים בעייתיים מאד שכל קימה מהכסא ותנועה בחלל היתה יוצרת בכתה כאוס מוחלט. שיטה זו, ע"מ למנוע ברדק בכתה, לקחה את גישת דלקרוז (מה שמכונה ריתמיקה) ודחסה את כל האפיונים התנועתיים אל תוך תנועת הידיים בלבד (בלי לקום מהכסא). מדהים כמה אפשר לבטא באמצעות הידיים וכמה ה"שפה" הזו מובנת לילדים בצורה אינטואיטיבית. השיטה הזו נוסתה על ידי ועל ידי רבים וטובים לפני על גילאי גן עד י"ב (כמובן ברמות שונות) וההצלחה שלה אדירה.

קצת קשה להמחיש זאת בכתב אך אני אנסה:
המורה יושב מול הכתה ומבצע את התנועות על רקע היצירה המתנגנת. התלמידים יושבים מולו ומבצעים יחד איתו (ומכאן השם- "מראה").
תנועות הידיים אמורות להביע את גובה הצלילים (בגובה הידיים), את רמת המתח ההרמונית (התקרבות או התרחקות מהטוניקה, ע"י התקרבות או התרחקות מהגוף), ייצוג של הנושאים השונים בקטע (כל תנועה מייצגת נושא תמטי. תנועה חדשה תייצג נושא חדש. אותה תנועה בגובה שונה, למשל, תייצג סקוונצה של אותו נושא).

הדגש פה (ובכל פעילות האזנה אחרת) הוא על שאלת ההאזנה המקדימה. על אותה מראה ניתן בכל פעם להתמקד על מאפיין אחר. שאלות לדוגמה:
"איזו תנועה התחילה חלק חדש?" (ע"מ להגיע לסידור הנושאים/מבנה היצירה).
"מדוע תנועה X חזרה בגובה שונה" (ע"מ להמחיש את אלמנט הגובה)
וכן הלאה...

בשלבים מתקדמים יותר, כאשר הילדים מיומנים בשיטה, ניתן ללמד אותם יצירה עם "חורים" במראה ולבקש מהם להשלים את התנועה מפרי דמיונם ולנמק. בדר"כ הם עושים זאת אינטואיטיבית ובשלב שצריכים לנמק, הם בעצם מנתחים לעצמם מה הביא אותם לבצע כפי שביצעו.

אוריינות/מעקב אחר תוים:
זה רלוונטי בעיקר לשיר (בכלל, לדעתי לחלק מילים של שיר בשיעור מוסיקה ללא תוים זה פשע, גם אם הילדים לא קוראים תוים), אך גם ליצירה (לא חייבים תוים של הכל, אפשר לבחור נושא או שניים ולעבוד עליהם).
בשיטה זו ניתן לעקוב אחרי התוים ולהתעכב על מאפיינים רתמיים, סקוונצות, אם ישנן מילים מתחת לתוים ניתן להראות אלמנטים של word painting וכו'.
מומלץ להקרין שקף של התוים כדי להיות בטוחים שכל התלמידים יודעים היכן אתה נמצא, ובאותו הקשר- לא לשכוח למספר תיבות!

עד כאן להפעם. אני אמשיך בקרוב.
Ram Sofer
S.Supporter
הצטרף: 11 יול' 02
הודעות: 1091
עוד שני דברים קטנים
הודעה פורסם: שישי 31 דצמ',04 00:10   
1. בקשר למה שברק אמר על "הפעלה כיפית ומהנה"- כיף זה חשוב, אך זה לא מדד לשום דבר. מילת המפתח שאני הייתי בוחר, היא "אתגר". ילדים מטבעם, אוהבים ללמוד ויעשו זאת בשמחה כל עוד הם מזהים את האתגר העומד בפניהם (ובשל כך חשוב מאד ליצור אתגרים שהם מסוגלים לעמוד בהם!). אני (ויש כאלה שיחלקו עלי) רואה במורה שחקן לכל דבר- עליו לתבל, להמחיז, לשחק ואפילו להתגרות, וכל זה, לא ע"מ לתת שואו, אלא ע"מ ליצור עניין ואתגר. מאחר והמוסיקה היא מדיה אבסטרקטית, ע"מ ליצור קונקרטיזציה (ממשות?!) יש ליצור לילד הרפתקה. הוא יהיה מעוניין להגיע לפיענוח בדיוק כמו שהוא מת לדעת מה קורה בסוף הספר החדש של הארי פוטר...

2. בקשר לקישור שברק הביא מתוך אתר צפונט (אתר החינוך המוסיקלי של מחוז צפון)- זהו אחד האתרים היותר מושקעים (מבחינת תכנים) שקיימים בחינוך המוסיקלי בחינם. אמנם יש בו מערכים לכמה יצירות, אך מטרתו העיקרית היא הוראת שירים ישראלים, והוא מתעדכן תדיר בהתאם לעונות השנה, חגים, אקטואליה וכו'.
כרגע לא ניתן להקליק שם כמעט על אף קישור, כי משום מה אקו"ם בחרו להוריד ממנו את כל השירים שהיו בו (בסטרימינג כמובן, לא להורדה). שאף אחד לא יחשוד בי שאני חלילה וחס שאני בעד הפרה של זכויות יוצרים, אבל זה קצת תמוה בעיני משום שמדובר באתר ללא מטרות רווח, שכל מטרתו היא חשיפה של הילדים לתכנים הנ"ל באמצעות מגוון פעילויות, וסה"כ זה אמור להיות אינטרס של אקו"מ...
חבל ומיותר #thumbsdown
Rock_Artist
S.Supporter
הצטרף: 16 אוג' 01
הודעות: 2976
מיקום: תל אביבה
הודעה פורסם: שישי 31 דצמ',04 01:41   
אני לא עוסק בזה אבל מישהי שאני מנגן איתה כחלק מתפקידה בגן ילדים מלמדת ערכים מוזיקלים בילדים די צעירים. אם זה רלוונטי פנה אלי בפרטי ואקשר ביניכם...
_________________
PCPower Solid 10700K @ 10.15
MacBook Pro 13.3" Mid2018 @ 10.14
MacBook Air 13.3" Mid2013 @ 10.12
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » לימודים, הוראה, ספרות מקצועית ומוסדות לימוד

עמוד 1 מתוך 1

עשוי לעניין אותך :
:: תקנון