תפריט
שלום Anonymous ::: 2021, 19:03
Facebook
musical act magazine המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine
דומיננטה או סאב?
אין דירוג עדיין › תצורת הדפסה
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » תיאוריה
  _shay_  
הצטרף: 06 יונ' 02
הודעות: 15
דומיננטה או סאב?
הודעה פורסם: שישי 19 דצמ',03 19:59   
אהלן,
באחד ממהלכי האקורדים בשיר "שער הרחמים" של מאיר בנאי, נמצאים האקורדים הבאים (לפי איך שאני הוצאתי):
D\C#m\D\C#m\Bm\A\Bm*\F#m
העניין הוא, שכאשר מנוגן ה Bm שסימנתי ב *, הבאס הוא #G. אז השאלה שלי היא, האם האקורד הוא #Bmadd6\G, וזהו מעבר של סאב דומיננטה (בהיפוך) - טוניקה (הסולם הוא פה דיאז מינור), או שהאקורד הוא G#m7b5, וזהו מעבר של דומיננטה - טוניקה? ואיך אוכל לדעת זאת בפעם הבאה?
שאלה שניה היא, האם זה משנה שלמעשה רק הגיטרה באס מנגנת את ה #G?
dune1
הצטרף: 29 אוג' 01
הודעות: 530
הודעה פורסם: שישי 19 דצמ',03 20:21   
לפי התיאור שלך
אם הסולם אכן פה דיאז מינור
אז מדובר בדרגה שניה שלו זה לא דומננטה אלה סד"ם ?(לא סדאם חוסיין)
ראשי תיבות של סאב דומיננט מינור שזה בהגדרה גדולה טיפוס קצת יותר מעורער מהסאב דומיננט.. אבל יותר רגוע מהדומיננט..
ולשאלתך השניה אני יכול להגיד לך שהבאס בגדול הכי קובע איך תתיחס לאקורד.
  _shay_  
הצטרף: 06 יונ' 02
הודעות: 15
הודעה פורסם: שישי 19 דצמ',03 20:49   
לא ממש הבנתי אותך
אני יודע מה זה סד"מ, אבל על איזו דרגה שניה אתה מדבר? Bm (שניה של לה מז'ור) או G#m7b5 (של פה דיאז מינור)?
צופיפניק
S.Supporter
הצטרף: 06 ינו' 02
הודעות: 5239
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: שישי 19 דצמ',03 21:57   
מדובר כאן על אקורד סול דיאז חצי מוקטן (G#dim7, G#m7/5b ועוד שמות רבים ומגוונים...), שמתפקד בסולם פה דיאז מינור כסאבדומיננטה מינורית.
yoramilan
S.Supporter
הצטרף: 28 אוק' 01
הודעות: 4654
מיקום: country side
הודעה פורסם: שבת 20 דצמ',03 00:24   
זהו, שלא מדוייק.

צירוף הצלילים הוא אכן דרגה שניה בסולם מינור (כמו שצופיפניק כתב, + צורות הקריאה והכתיב השונות), אלא שלא כל דרגה שניה היא סאב דומיננטה ובמיוחד נוגע הדבר למינור ובמיוחד לדוגמא שלפנינו.

במינור, דרגה שניה יכולה לשמש כ-SUB DOMINANT בהליכה לחמישית (מאות ואלפי שירים נכתבו על המהלך הזה, נגיד לדוגמא, "ילדות נשכחת" של נורית גלרון), אבל יכולה לשמש גם בכיוון ההפוך, כדומיננטה ולהיפתר ישר לטוניקה. (כמו במקרה הזה)
הדבר נובע מהולכת קולות:
2>1
4>3
6>5
8>8
הטון המוביל שחסר כאן, אינו ממש חסר וזו תכונה של הסולם המינורי שתמיד באוזן שלנו מוצג בקונפיגורציה הטבעית שלו (שכזכור, חסרה טון מוביל).
בד"כ זה יקרה במהלך הרמוני משלישית לראשונה. (ובכל מקרה, במהלך יורד)

בנימה אקדמאית, יש בעצם לומר, שמעולם לא היתה בדוגמא שלהלן "יציאה מטוניקה" אלא רק הרחבה של טוניקה באמצעות דרגות משנה, ולכן, לא היה צורך בדומיננטה (דרגה חמישית) על מנת לקבל תחושת פיתרון באוזן.

ובמאמר מוסגר:
יש להבדיל בין הדרגה לבין הפונקציה אותה היא ממלאת.
הדרגה זה עניין טכני הקשור לכל מיני חוקים (כמו למשל מיקום שורש האקורד ביחס לסולם או האפקט העקרוני של הפונדמטל באס - ע"ע ז'אן פיליפ ראמו) וכ"ו.
לעומת זאת, הפונקציה קשורה בתחושה של האוזן.
וכשהתחושה היא תחושה של מתח לפיתרון דומיננטי, דרגה שניה (בקונפיגורציה מוקטנת) משמשת כדומיננטה אשר נפתרת לטוניקה.
  _shay_  
הצטרף: 06 יונ' 02
הודעות: 15
הודעה פורסם: שני 22 דצמ',03 00:16   
תודה רבה על התשובות!
אך שוב נתקלתי באותה בעיה
במהלך אחר בשיר, ישנם אקורים המנוגנים ע"יהגיטרה בארפג'ים, והתווים הם (המספרים מסמנים אוקטבות):
F#1 - C#1 - A2 - F#1
A1- C#1 - A2 - A1
B1 - F#2 - B2 - B1
D1 - A2 -D2 - D1

ברור כי האקורד הראשון הוא F#m, השלישי הוא Bm, והרביעי D (הסולם הוא לה מז'ור כזכור).
אך באקורד השני יש רק עליה של הבאס מ F#m ל A, ולכן קשה לי להחליט האם האקורד הוא A או F#m\A. אין לי שמיעה מוזיקלית ברמה גבוהה, אבל אני כמעט בטוח שהאורגן ברקע, שמנגן את האקורדים בצורה הרמונית ולא בארפג'ים, מנגן את האקורד השני בדיוק כמו הראשון, כלומר רק הבאס השתנה לA והאקורד נשאר עם אופי מינורי (דהיינו האקורד הוא F#m\A).
אני יודע שאת התשובה אני יכול למצוא ע"י תפקיד האורגן, ולכן אני שואל האם יש כאן מישהו שיכול בבקשה לנסות להאזין לשיר (היפיפה) הזה ולהוציא את תפקיד האורגן אפילו רק באותו הרגע?
  _shay_  
הצטרף: 06 יונ' 02
הודעות: 15
הודעה פורסם: שבת 27 דצמ',03 23:35   
אני באמת צריך את עזרתכם חברים...
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » תיאוריה

עמוד 1 מתוך 1

עשוי לעניין אותך :
:: תקנון