תפריט
שלום Anonymous ::: 2021, 17:37
Facebook
musical act magazine המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine
שמינית התו!
שרשרת זו הוגדרה כמועילה (5) › תצורת הדפסה
לך לעמוד 1, 2   הבא
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » תיאוריה
  nisod  
הצטרף: 24 אפר' 03
הודעות: 50
מיקום: ירושלים
שמינית התו!
הודעה פורסם: שבת 06 מרץ,04 17:32   
במקום מסוים בפורום ניסיתי להסביר למישהוא על ענין השמיניות של הקצב ולא הצלחתי ,אז אולי פה אני מקווה להצליח.
כיום ,כמו בעבר קוראיםל "פעמה" [או ביט} בשם" רבע" .ולחצי פעמה קוראים "שמינית".
ובצדק,למה לא מכנים את הפעמה -שלם, ולחצי פעמה- חצי?
כיוון שבעולמינו אין צדק ,נחפש את ההיגיון.
הסיבה לכך היא "טעות" הסטורית.
כנראה שבעבר כינו את התיבה "שלם"כיוון שהכילה עפייר 4 פעמות .ואז לכל פעמה קראו "רבע" ולחצי פעמה קראו שמינית,לרבע פעמה קראו חלקי שש עשרה וכו.
אים תשימו לב בתוכנות ובתיכנות של סקוונסרים משתמשים לצורך הQUANTIZE
ב8\1 NOTE וב T 1\8 NOTE
הראשון ,הכוונה לחצי פעמה .
השני,זה עים הT ,הכוונה לשליש הפעמה .
הT הוא קיצור של" טריולה"TRIPLET
אני מקווה שהסברתי את עצמי .
ואילו שעושים שמיניות {באויר ]ידעו שהכוונה לחצאים או לשלישים.
ולמה מכנים 8\7 -שבע שמיניות ולא 2\7 -שבע חצאים?
זה לא משנה איך מכנים ,משנה מה מבינים?
אים נכתוב קטע של 7 הקשות של HI-HAT סגור ונשים אותו בCYCLE ונשמע אותו .
כעת,אים נשיר או נקרא כך:12 12 123 [אחת שתים ,אחת שתים אחת שתים שלוש]
נקבל 3 פעמות כך: שבראשונה ובשניה יש שתי הקשות [שמיניות]ובשלישית נקבל פעמה
של שלוש הקשות[טריולה של 3 שמיניות}.
ככה בונים מקצב עצבני עים פעמות לא סימטריות.
_________________
קח מק ותתחזק
CosmoGrill
Act Compatible
הצטרף: 27 ספט' 03
הודעות: 797
מיקום: NYC
הודעה פורסם: שבת 06 מרץ,04 17:45   
מעניין..

נשמח לשמוע מי היה אחראי לטעות ועוד קצת פרטים על זה... המאה ה14, נכון?
Ram Sofer
S.Supporter
הצטרף: 11 יול' 02
הודעות: 1091
Re: שמינית התו!
הודעה פורסם: שבת 06 מרץ,04 18:41   
הסבר קצת מבורדק, אבל נכון ברובו.
הטעות הקריטית בהסבר היא שאם נכתוב קטע כמו שתיארת-
nisod :
אים נכתוב קטע של 7 הקשות של HI-HAT סגור ונשים אותו בCYCLE ונשמע אותו .
כעת,אים נשיר או נקרא כך:12 12 123 [אחת שתים ,אחת שתים אחת שתים שלוש]


לא נקבל-
nisod :
נקבל 3 פעמות כך: שבראשונה ובשניה יש שתי הקשות [שמיניות]ובשלישית נקבל פעמה
של שלוש הקשות[טריולה של 3 שמיניות}.
ככה בונים מקצב עצבני עים פעמות לא סימטריות.

כי מה שתיארת כאן הוא בעצם משקל של 3 רבעים, כשהרבע האחרון הוא טריולה (שהיא לא "סוג" של שמינית בשום אופן, אלא רק מזכירה קצת מבחינת תיווי).

מה שנקבל הוא בדיוק המשקל שממנו התחיל הדיון ההוא - 7/8, כשכל שמינית זהה באורכה לכל השש האחרות!
  nisod  
הצטרף: 24 אפר' 03
הודעות: 50
מיקום: ירושלים
הודעה פורסם: שבת 06 מרץ,04 21:35   
ידידי רם סופר!אל תיחס לי דברים שלא אמרתי .למען הגלוי הנאות,צטט במדויק.
אמרתי:"נקבל שלוש פעמות כך" ולא אמרתי שנקבל משקל של שלושה רבעים,כפי שאתה אמרתה.כי במשקל של שלושה רבעים יתכנו אמנם 3 פעמות אך בשום פנים ואופן 7
הקשות[שמיניות ]שוות.
במשקל ה8\7 שציינתי ,הפעמה השלישית תהיה ארוכה,אני חוזר :א-ר-ו-כ-ה.
ב50% מקודמתה[3גדול מ2 ב50% ]
עד כמה שזה נשמע לך מוזר.
_________________
קח מק ותתחזק
ezry2l
Act Compatible
הצטרף: 30 ספט' 01
הודעות: 1075
מיקום: NARNIYA
הודעה פורסם: שבת 06 מרץ,04 21:53   
נו, כבר הסתבכתם.

הגישה שלי, מקורה במוסיקה ההודית הקלאסית.

בסגנונות הקלאסים בהודו (בניגוד לסגנונות הסמי קלאסיים) , אין כל קביעה של משקל התיבה.
מעגל קצב יכול להיות בן כך וכך פעמות/תיבות כשלמעשה כל אחת מהן (וכן המעגל כולו) יכול להתחלק באופן פוליריטמי כראות עיניו של הנגן בכל רגע נתון.

כלומר, אין גרוב או משקל קבוע מראש (למעט אורך המעגל) ולמעשה הנגנים מבצעים פירואטים פוליריטמיים אפילו בתוך אותו משפט קצב עצמו (כמו לעבור מחמישיות לשביעיות ) וזה כולל גם פילריטמיקה על גבי פרייזינג של משפט הקצב.

קביעה ראשונית קצת מגבילה מהלכים כאלה, וכמובן שצריך פלטפורמה ריתמית די שקופה כדי שלא תתנגש ותפריע בעצם לנגן ללכת נגד הקצב.

אני מאמין שגישה כזו דיי פותחת את הראש לאפשרויות חדשות.....
אתם מוזמנים לנסות

#smile

נ.ב: יורם - שפוך אור מכיוונך.......
ברור לי שמוסיקה מערבית דורשת אפשרות לרשום את התיווי, וזה עלול ליצור קשיים בעוד מוסיקה הודית היא מסורת שבע"פ ולכן הדברים יכולים להתפס בה באופן קצת שונה..
_________________
music and mathematics interrelate like beauty and truth
  nisod  
הצטרף: 24 אפר' 03
הודעות: 50
מיקום: ירושלים
הודעה פורסם: שבת 06 מרץ,04 22:16   
אילו היו שישים שניות מאלפות על הריתמיקה ההודית.
אני מבין שזה סוג של אילתור ריתמי על מעגל קבוע .
ובעצם המבצע הוא היוצר .
ואיך אפשר להנחיל תורה ריתמית זו בעפ?
מעניין בכל אופן.
יעני מתופף מערבי שנופל בפורום ריתמי שכזה ,נדון מראש לפשלה אים הוא לא בקי בענינים
_________________
קח מק ותתחזק
ezry2l
Act Compatible
הצטרף: 30 ספט' 01
הודעות: 1075
מיקום: NARNIYA
הודעה פורסם: שבת 06 מרץ,04 22:22   
מוסיקה הודית היא שפה מובניית באופן מאד מדוייק, אבל עם חופש אילתור עצום.

מבחינת המתופף הערבי, האמת שיש לו סיכוי, זה תלוי בכשרון שלו לשפות (מוסיקאליות) וליכולת.
_________________
music and mathematics interrelate like beauty and truth
Ram Sofer
S.Supporter
הצטרף: 11 יול' 02
הודעות: 1091
הודעה פורסם: ראשון 07 מרץ,04 02:29   
nisod :
ידידי רם סופר!אל תיחס לי דברים שלא אמרתי .למען הגלוי הנאות,צטט במדויק.
אמרתי:"נקבל שלוש פעמות כך" ולא אמרתי שנקבל משקל של שלושה רבעים,כפי שאתה אמרתה.כי במשקל של שלושה רבעים יתכנו אמנם 3 פעמות אך בשום פנים ואופן 7
הקשות[שמיניות ]שוות.
במשקל ה8\7 שציינתי ,הפעמה השלישית תהיה ארוכה,אני חוזר :א-ר-ו-כ-ה.
ב50% מקודמתה[3גדול מ2 ב50% ]
עד כמה שזה נשמע לך מוזר.

nisod יקירי, זה אכן נשמע לי מוזר...
אני חושב שאתה ואני מתכוונים לאותו דבר, אבל למיטב הבנתי הצנועה, המינוחים שאתה משתמש בהם פשוט לא נכונים.
לדעתי אתה מתבלבל בין פעמה להדגשה-
אין פעמה קצרה או ארוכה. פעמה היא דבר קבוע. כל עוד לא היתה הוראה חדשה בתיווי, כלומר, המשקל והטמפו נשארים זהים, אין שינוי במשך הפעמה.
במשקל 7/8 יש בכל תיבה 7 פעמות. משך כל פעמה הוא שמינית.
ולעניין ההדגשות-
בדוגמה שהבאת, אם כן, יש 3 הדגשות - הפעמה (שמינית) הראשונה, השלישית והחמישית הן מודגשות.

* בכל מקרה המושג טריולה לא קשור לכאן.

וגם אני מצטרף לבקשות להרחבה של יורם בנוגע להתפתחות הרישום המשקלי/חלוקה לתיבות.
תודה מראש!
  nisod  
הצטרף: 24 אפר' 03
הודעות: 50
מיקום: ירושלים
הודעה פורסם: ראשון 07 מרץ,04 11:40   
ידידי סופר !שוכנעתי.
אכן דבריך נכונים.הפעמה =יחידת הדופק הקבוע במוסיקה [עד להוראהחדשה[
מכאן משתמע שכל הפעמות זהות ,אין קצרות ואין ארוכות.הפעמה לא חיבת להשמע -
ואים אדם החסיר פעימת לב ,זה לא אומר שהחסיר פעמה .
במשקל 8\7 כל השמיניות הן פעמות .
ואין טריולות במשקל זה.
ואכן הכוונה היתה להדגשות ולא לפעמות.
הויכוח היה מענין .
_________________
קח מק ותתחזק
yoramilan
S.Supporter
הצטרף: 28 אוק' 01
הודעות: 4654
מיקום: country side
הודעה פורסם: ראשון 07 מרץ,04 14:12   
אני לא אפול בפח, ולא אתחיל את כתיבת הספר על המזורצייה ורישום המשקל דווקא בפורום:

לעניין:
1. רם צודק ולא ניסוד: כל מי שמנסה להנחיל תורה שלמה על סמך פיצ'רים של קוונטייז בקיובייס, לצערי מוריד את כל תורת המוסיקה לשאול תחתיות.
2. הכוונה ב"גילוי נאות" היא למשהו אחר לגמרי, לא ניכנס לזה.
3. לקראת אמצע המאה ה-14 התפתחו 3 כיוונים חשובים ביותר, שהתמזגו לתנופת יצירה מדהימה הידועה בכינוייה - "אסכולת נוטרדם".
עיקריה, היו המעבר ממוזיקה מונופונית (חד קולית) ששלטה בקנטוס הגריגוריאני, לפוליפוניה ברמות שונות של מורכבות.
4. ברור, ששילוב של שני מדיומים שהזמן הוא גורם מכריע בהם, מחייב הבנה, החלטות ותיאום במישור הזמן. קצב הוא חלוקת הזמן (האין סופי) לאירועים מדידים.
5. הצורך לתעד, לשמר ולמחזר (במובן היצירתי והטוב של המילה) חייב למצוא שיטה שתתן ביטוי למשך הזמן. למעשה, השיטה שהומצאה אז (שנראית עבורנו פשוטה אך היא לא פחות מגאונית) נותרה עד היום. השינוי בא לידי ביטוי הן ברמה הגראפית (כלומר שינוי של הציורים), הן ברמת המשמעות (נדרשו עוד כמאה שנה להשלמת החשיבה בדמות המצאת התיבה ואיתה המשקל, אם כי המונח משקל, במובן שונה, היו קיימים גם אז).
6. האחראים (כנראה) ל"המצאה" הזו הם פרנקו מקולוניה (כל השיטה הזו של ייצוג משך הזמן באמצעות "ציור" נקראת "השיטה הפרנקופונית"), פיליפ דה וויטרי ויוהנס דה מוריס.
כל אחד מהם הוא תיאורטיקן שהניח לבנה עצומת מימדים בתורה הזו.

מכאן, יש לגשת לעיקרי התורה, ובאמצעותה להבין את ההבדל בין שמינית (כחלוקה של פעמה) לבין רבע (כצרוף של חלוקות) ובין שלם (שהוא תמיד צירוף של חלוקות).
ואת זה, רבותי... אני לא יכול לעשות על רגל אחת. (ע"ע מאסטרינג...)
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » תיאוריה

לך לעמוד 1, 2   הבא
עמוד 1 מתוך 2

עשוי לעניין אותך :
:: תקנון