תפריט
שלום Anonymous ::: 2019, 01:40
Facebook
musical act magazine המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine
ידע על כלי נגינה שונים
שרשרת זו הוגדרה כמועילה (85) › תצורת הדפסה
לך לעמוד 1, 2   הבא
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » לימודים, הוראה, ספרות מקצועית ומוסדות לימוד
  AMIT  
Act Compatible
הצטרף: 06 אוק' 01
הודעות: 1104
ידע על כלי נגינה שונים
הודעה פורסם: שישי 12 מרץ,04 18:21   
השבוע לקחתי על עצמי משימה- ישבתי כמה ימים טובים (ולילות, אני מוכרח לציין) לתזמר ביג בנד.כ12 נשפנים, זמרת, פסנתר תופים ובס. המשימה, אני חייב להודות, לא היתה קלה.
הבעיות מתחלקות ל2:
1.סירבול הSCORING בקיובייס SX (או לחילופין, הידע והנסיון המצומצמים שלי בעבודה עם הSCORE EDITOR) על כך נדון בשרשרת אחרת

2.הידע שלי בתזמור , הידע היבש.
על הבעיה הזאת ננסה להתגבר כאן.
אחת הבעיות שבהם היסתבכתי הם מנעדיי הכלים/ מהו התו הנמוך ביותר ומהו התו הגבוה אליו הכלי יכול להגיע. השגתי ספר לימוד של ברקלי (מאוד מתומצת) אבל אז היתעוררה תהיה אחרת. ישנם כלים שהאוקטבה הגבוהה שלהם לא ממש שימושית. או צורמת מדיי ..
מכאן לשם, התעורר בי הצורך ללמוד לעומק את הכלים אותם אני מתזמר. עד עכשיו, כמעט כל כלי שהיה שותף ללחן/עיבוד שלי הוחזק בידיי וניסיתי ללמוד מעט ממנו כדי להבין את הטאצ' המיוחד שלו. ולרוב אני עובד יחד עם הנגנים ומנסה להבין איך אני מוציא מהכלי את המיטב. אבל מאיפה אני יביא עכשיו טרומבון לעזאזל??
הייתי שמח לספר שיכיל מידע על כל הכלים, מקסילופון ועד דרבוקה (אני מדבר על כמעט כולם..) כמה שיותר מידע "יבש". החל מהיסטוריה מקוצרת שלו, צורות נגינה, מנעדים, אפילו מבנה פיסי (תהליך בניה וחלקיו השונים)

חשוב לי שהספר יהיה יחסית חדש (זורם ומעודכן) ולא מרובע .אשמח אם הוא לא ייסחף ל"תיזמור" והדגש יהיה על הכלים עצמם, כל כלי בנפרד . כי זה בעצם מה שאני מחפש .
יש לי תחושה שאני מבקש יותר מדיי. בבקשה תפתיעו אותי
_________________
Sartre knows it
yoramilan
S.Supporter
הצטרף: 28 אוק' 01
הודעות: 4654
מיקום: country side
הודעה פורסם: שבת 13 מרץ,04 00:54   
תיזמור הוא גם פונקציה של אוריינטציה מוסיקלית, לדוגמא, מאד תלוי מי כותב את המאניואל של ג'יפ חדיש. אני מניח ש-מוצ'ילרו פנאט יראה את הדברים שונה מאיש הי-טק פלצן.
מכל מקום, ובהתייחס לעובדה הזו - 3 המלצות.
(ההפניות הן לאמאזון אבל זה רק להתרשמות - בטח ניתן להשיג בארץ ולא בטוח שיותר יקר - מומלץ להכיר את נושא המשומשים כי אז באמת יש מציאות).
1. Samuel Adler - The Study Of Orchestration 3ed (זו ההוצאה האחרונה). האורים והתומים בכל (בכל!!!!!!!) מה שקשור לשאלות שהיצפת.
הכלים (כלומר, כלי תיזמורת, אנסמבל, מקלדות, וביג באנד) מסודרים לפי משפחות.
כל קבוצת כלים מקבלת פרק נפרד וכל כלי מקבל התייחסות (של כמה דפים לפחות) תוך התיחסות למנעד, לתחומים השונים (התחום האפקטיבי, התחום המבריק וכ"ו), אבל לא פחות חשוב, איך כותבים לו (נגן ויולה למשל, עשוי להתעקש על מפתח אלט וצריך להכיר את המפתח ואת צורת הכתיבה), יכולות הכלי כולל מגבלותיו.
יתרונות נוספים:
- אדלר אפילו מרחיב את המאפיינים של הכלי לשימושים לא שיגרתיים כמו סורדינות (עמעמים) לכלי נשיפה, טכניקות נגינה לא שגרתיות (כמו הקשות עם העץ של הקשת, דיבור לתוך כלי נשיפה, מניפולציות על כלי מיתר וכ"ו. לסינטים אין שם התייחסות.
- לספר מצורפת (בתשלום נפרד וגבוה) ערכה של 8 דיסקים שמפוצצים בדוגמאות (בד"כ חוץ מהדגמה סוליסטית של הכלי, גם דוגמאות לשימוש מהספרות) ותווים.
- מאד קריא, מאד אמריקאי בגישתו.
חסרונות:
- מאד אמריקאי
- מאד ביג באנד אוריינטד.

בסריה הזאת צריך להזכיר גם את הספר של הנרי מנציני.
לא בדיוק ספר הדרכה לסאונד וליכולת של כל כלי, אלא יותר ספר לימוד תיזמור ועיבוד (במוסיקה קלה זה הולך די ביחד), ומבחינה זו - הנרי מנציני הוא המלך הבלתי מעורער (די לשמוע את התזמור של פורגי ובס בביצוע אלה ולואיס בשביל להבין מה זה צבע נכון של תזמורת).
במילים אחרות, זה אולי לא יגיד לך מה כול המיפרט של הג'יפ, וגם לא ילמד אותך לנהוג עליו, אבל ייתן לך רעיונות מעולים לטיולים.

2. התנ"ך שממנו כולנו למדנו (למרות שבחשאי רצנו לפרש באמצעות אדלר) הוא הספר של המלחין הרוסי הענק: ניקולאי רימסקי-קורסקוב.
בעיני רבים (ויש ממש בטענה הזאת) הספר של אדלר פשטני מדי ועסוק יותר מדי ביכולת של הכלי ולא ביכולת של המתזמר לעבוד עם הכלי.
בכל אופן, ספר ממצה ונפלא של מתזמר נפלא.
יתרונות:
-מאד "קלאסי" בגישתו. נוגע במוסיקה "עכשווית" (כלומר מוסיקה שהולחנה בסוף המאה ה-19) שזה אומר התמודדות באמת עם הצבעים הנועזים ביותר של התזמורת הסימפונית המורחבת כפי שבאה לידי ביטוי אצל שטראוס, ואגנר (הגרמניים), רימסקי-קורסקוב, מוסורסקי (הרוסים) ודביוסי וראוול (האימפרסיוניסטיים)
חסרונות:
- כתוב "קשה" (אין עבודה, אין שפה...)
- "מאד "קלאסי" בגישתו
בסריה הזאת חובה להזכיר את שני הספרים שגם הם בבחינת חובה בארון הספרים של המתזמר:
* וולטר פיסטון
* ססיל פורסייט
אם נכנסים לנושא הזה ברצינות אז הם ספרי חובה. אם זה רק טעימה אז אפשר לחכות.

3. אחרון חביב הוא קלישאה של מתזמרים אבל אני לא חושב שזה קלישאה בכלל.
פולחן האביב של סטראווינסקי.
קונים את הדיסק (בביצוע טוב!!!) ואת הפרטיטורה המלאה וטוחנים תיבה תיבה (כולל להעתיק את החלקים שאותם אתה מנסה להבין).
אני מכל מקום, למדתי מהיצירה הזאת יותר ממה שלמדתי מכל מורי לתזמור ביחד. (וגם אתה מרוויח על המדף את השפיץ של הפנטיאון של המוסיקה - לא פחות!!!)

אז קצת הרחבתי.
ללימוד על הכלים עצמם אפשר בכלל ללכת לספר שעוסק בתורת הכלים בלבד (כמו למשל הספר "אקוסטיקה ומוסיקה" של פרופ' דליה כהן.
אמנם לא מנעדים אבל איך בנוי הכלי מבחינה אקוסטית.
חוץ מזה - את הסעיף (המאד מצומצם) של מנעדי הכלים אפשר למצוא ברחבי הרשת בכלות יחסית

שיהיה בהצלחה
אני לשירותכם
ו-אני גם מוכן להשאיל להתרשמות
  AMIT  
Act Compatible
הצטרף: 06 אוק' 01
הודעות: 1104
הודעה פורסם: שבת 13 מרץ,04 02:03   
יורם, אי אפשר לבקש יותר ..
נראה לי שהספר הראשון אותו ציינת: Study of Orchestration הוא בדיוק מה שאני מחפש. אני פשוט אוהב את הספרים שלי עבים, הם מתיישבים יותר טוב על המדף ואפשר להניח אותם על הטוסטר.

אין צורך בהשאלות, התאור שלך פשוט קולע ואני סומך על דעתך בעצימת עניים- פשוט אשים את כספי, אנסה למצוא את הספר בארץ
ואקנה עוד השבוע את סטראווינסקי.


תודה רבה על התשובה המושקעת.
_________________
Sartre knows it
Ram Sofer
S.Supporter
הצטרף: 11 יול' 02
הודעות: 1091
הודעה פורסם: שבת 13 מרץ,04 04:03   
יורם,
כל פעם מחדש - תענוג לקרוא את התשובות שלך!
היה משפט אחד (אולי הכי פחות חשוב בתשובה, אבל תפס לי ת'עין)-
ציטוט:
מומלץ להכיר את נושא המשומשים כי אז באמת יש מציאות...

בבקשה פרש, הסבר והאר את עינינו.

במקרה לפני שבוע היתה אצלנו בספריית המוסיקה מכירה של תווים וספרי עיון (בעיקר תרומות שהם מקבלים ולא צריכים כי כבר יש)- לא יאומן מה שהלך שם- 3 (כן, שלושה!) ש"ח לספר!
קניתי קרוב למאה אבל קיבלתי תיאבון לעוד.
אז אם יש מקומות שמוכרים ספרי מוסיקה יד שניה על בסיס קבוע או במועדים מיוחדים, בבקשה תגלה לנו.
thanks !
yoramilan
S.Supporter
הצטרף: 28 אוק' 01
הודעות: 4654
מיקום: country side
הודעה פורסם: שבת 13 מרץ,04 10:02   
אני נותן קורס שנקרא "ההרמוניה של הבלאדה האמריקאית".
לצורך זה רציתי לקנות במכה אחת כל מיני ספרי תוים סטייל:
beatles complete
paul simon
sting
סטיווי וונדר, גרשווין, קול פורטר וכ"ו.

נכנסתי לאמזון וקיבלתי די דיכאון מהמחיר אבל הייתי ממש חייב לצלם תווים לקראת פתיחת הקורס.
בקיצור, בתחתית הדף של האמזון יש את את הסקצייה של used and new שזה פשוט חנויות ספרים שמוכרות במחירים מגוחכים הוצאות קודמות, קיפול בדף מס' 312 וכ"ו.
המחירון של אדלר זה בערך 70$. במשומשים שם אתה חוסך לפחות 20 דולר אבל זה לא הכל.
משומשים נשלחים רק לכתובות בארה"ב וקנדה - כלומר, אופציה חסומה לפשוטי העם.
א-מה-מה: נתתי כתובת של חבר שלי ביוסטון, כל הספרים מגיעים אליו (אני מדבר על 4-5 בחודש והוא נמצא אצלי על בסיס תלת חודשי. ככה אני גם חוסך את המשלוח, גם את המע"מ המעצבן, ובמקרים מסויימים, גם את המכס.

ושורה תחתונה, אמאזון לגמרי לא הכי זולים/טובים בעיסק.
הם מאד בטוחים ואמינים, ובשוק הזה של משומשים זה מאד חשוב, אבל במחיר של 11$ במקום 70$, לי באופן אישי ממש לא אכפת לעשות כמה שגיאות. (זה אגב קרה לי פעם ששתי דקות אחרי שהזמנתי ספר, גיליתי שהזמנתי משהו מעניין אבל לא מה שאני צריך.
הלכו 12$...
בקיצור, יש הרבה חנויות מקוונות.
אבא שלי הוא הסטוריון ומכור לכמה חנויות אירופאיות דווקא.
צריך לבדוק את כולן.
Rock_Artist
S.Supporter
הצטרף: 16 אוג' 01
הודעות: 2958
מיקום: תל אביבה
הודעה פורסם: שבת 13 מרץ,04 14:23   
לשכטר אני בטוח שיש את אדלר לרכישה (נראה לי אפילו במלאי!)
אולי לעוד כמה חנויות.

ה"בעיה" עם האדלר זה התקליטורים המעולים הנלווים אליו, מחיר של 800ש"ח רק ל6 תקליטורים מדהימים עם רוב הדוגמאות בספר +סרטוני וידאו (MOV) במהדורה השלישית.


לגבי תיזמור/מנעדים, יורם אולי יעשה פרצוף ושוב זה לא פיתרון אבל Finale היא תוכנה בעלת כלים מעולים לדברים האלה כולל EXTRACT PARTS וכמה פונקציות שכדאי להכיר לדיסלקטים שבינינו.

אזהרה הדברים הבאים אינם חינוכיים אבל עוזרים בלמי שלא מעוניין לפדח עצמו:
- בפלאגינים בפינלה יש את CHECK RANGE שמציע לך גם רמות נגן (משנה בהרבה כלים) - מריצים על החמשה הנכונה והוא מאתר את כל הטעויות. אחרי כתיבת תפקידים אני מוודא את עצמי איתו (טפו טפו טפו הוא לא מצא אותי הרבה פעמים #smile ).
- SHOW IN CONCERT PITCH - מאפשר לראות תפקידים מטרונספזים בסולם האמיתי (הצליל האמיתי). גם כן עוזר.

התיסכול בפינלה הוא שזו תוכנה עם לא מעט באגים ומורכבת אבל אם לומדים אותה כמעט כל דבר ניתן ליישום בה והיא חוסכת הרבה זמן ועצבים של נגנים שלא מבינים כתב של דיסלקטים כמוני...
_________________
PCPower APCi7-920 @ 10.9
MacBook Air 13.3" Mid2013 @ 10.9

Pro Tools HD|11 / Logic X
yoramilan
S.Supporter
הצטרף: 28 אוק' 01
הודעות: 4654
מיקום: country side
הודעה פורסם: שבת 13 מרץ,04 14:40   
Rock_Artist :
לגבי תיזמור/מנעדים, יורם אולי יעשה פרצוף ושוב זה לא פיתרון אבל Finale היא תוכנה בעלת כלים מעולים לדברים האלה כולל EXTRACT PARTS וכמה פונקציות שכדאי להכיר לדיסלקטים שבינינו.

פרצוף?
ממש לא
אני רק חושב שזה הביצה והתרנגולת.
עדיף לכתוב נכון ואח"כ לבדוק מאשר לבדוק ולגלות שחצי מהתווים לא אפשריים על הדיאפזון (=מנעד) של הכלי. (כמובן - לעניות דעתי ופרצופי המתוח)
חוץ מזה, כמו שעמית שאל בתחילה, ואני עניתי, הבעיה היא לא המנעד.
לקלרינט יש מנעד של 4 אוקטבות אבל כל אוקטבה נשמעת כמו כלי שונה לחלוטין.

כך גם חליל צד ולמעשה כל כלי הנשיפה מעץ.

גם לבס חשמלי יש מנעד עצום אבל אין קשר בין הרגיסטרים השונים (למרות שאני מאמין שבכלים האלה, עמית שולט גם בלי ספר)

אבל ממש לא מעקם את הפרצוף

Rock_Artist :
אזהרה הדברים הבאים אינם חינוכיים אבל עוזרים בלמי שלא מעוניין לפדח עצמו:
- בפלאגינים בפינלה יש את CHECK RANGE שמציע לך גם רמות נגן (משנה בהרבה כלים) - מריצים על החמשה הנכונה והוא מאתר את כל הטעויות. אחרי כתיבת תפקידים אני מוודא את עצמי איתו (טפו טפו טפו הוא לא מצא אותי הרבה פעמים #smile ).


כאמור: כנ"ל
ואתה צודק - הם לא חינוכיים אך קיימים ויכולים לסייע לנפשות המעונות שבינינו.
גם גראס הוא לא חינוכי...
אבל קיים - ואומרים שזה אחלה פיצ'ר... (בייחוד בעננין הנפש המעונה)

Rock_Artist :
- SHOW IN CONCERT PITCH - מאפשר לראות תפקידים מטרונספזים בסולם האמיתי (הצליל האמיתי). גם כן עוזר.

פה דווקא יש בעיה לדעתי, שקשורה להבנה של - למה בכלל יש כלים מטרונספזים.
ובמיוחד, קשורה לזה, שממש כדאי לדעת לקרוא בטרנספוזיצייה, כי אח"כ שאתה "עובד עם הנגן" אתה צריך לחשוב כמוהו ולא כל הזמן לתרגם אותו ושהוא יתרגם אותך.
אני מכל מקום, כל כך רגיל שאין לי את הבעיה הזו, אבל אני בטוח שזה רק עניין של תירגול.
כרגיל - מי שרוצה להפוך את התיזמור למקצוע, לא יכול לברוח חלהתמודד עם זה
  AMIT  
Act Compatible
הצטרף: 06 אוק' 01
הודעות: 1104
הודעה פורסם: שבת 13 מרץ,04 15:51   
הפינלה יותר מדיי מרובעת בשבילי, קשה לי להאמין שאני אי פעם יחזור אליה. הסבר מפורט יותר בלינק שנתתי למעלה.
טל, תודה על העיצות, אבל אני מנסה להיות שמרן בכל הקשור ליצירה עצמה (אחריה זה סיפור אחר לגמריי) אני מעדיף לרכוש את הידע שישב לי בראש מאשר שישב על איזה פלאגיין. ואם כבר- אז אני מעדיף את הכלים השונים על הקיובייס.
עיקר הבעיה שלי היא עם כלים שלעולם לא עבדתי איתם , ידע מאוד בסיסי שבלעדיו אני עלול לאבד את עצמי. ברגע שאני ידע את המנעד אני אפילו יסמן לי על המקלדת שליטה היכן נמצאים הכלים אותם אני מעבד. חוץ מהמנעד, כמו שיורם הוסיף, יש עוד הרבה דברים שחובה לדעת אותם. למשל- מהירויות/מגבלות טכניקה . אני, כמובן, לא יכול לצפות מנגן טרומבון לנגן מהר כמו הסקסופון.

אקנה את הספר בקרוב.
_________________
Sartre knows it
Rock_Artist
S.Supporter
הצטרף: 16 אוג' 01
הודעות: 2958
מיקום: תל אביבה
הודעה פורסם: שבת 13 מרץ,04 19:16   
הכלים לא נועדו להחליף את הידע ובפונקציה כמו הCHECK RANGE כתוב לך את מנעדי הכלי באופן ברור ביותר בדיוק כמו בספר אתה יכול להשתמש בזה בדרך הנוחה לך.

אני ממליץ מאוד על ספר אבל בסופו של דבר תמיד לומדים כשעובדים עם נגן.
או כאשר יש את הכלי בידיים, או כאשר אתה פשוט יושב עם נגן כלשהו והוא מסביר לך או שאתה כותב לכלי, כאשר אתה יושב עם נגן לא משנה באיזה רמה עם תפקיד שכתבת ואתה שומע אותה בכלי עצמו הדבר מלמד אותך הרבה יותר מכל ספר.

זה כמו גיטריסט לדוגמא שיכול כבר בראש לחשוב על ריף מסויים ולדעת איזה סאונד הוא רוצה והגיטריסטים הטובים גם יידעו בדיוק איזה פוזיציות (מיתרים) ייתנו את הצבע שהם רוצים.
יש אין סוף אופציות לכתיבת אותה הדבר בדיוק כאשר בכל אחת היא תשמע שונה.
מתזמר טוב עשה הרבה דברים רעים או הצליח ללמוד את ההתנהגות של כל התזמורת מספיק טוב שיש בכדי לדעת איפה היא תצלצל בדיוק כמו שהוא רוצה.
_________________
PCPower APCi7-920 @ 10.9
MacBook Air 13.3" Mid2013 @ 10.9

Pro Tools HD|11 / Logic X
  AMIT  
Act Compatible
הצטרף: 06 אוק' 01
הודעות: 1104
הודעה פורסם: שבת 13 מרץ,04 22:54   
Rock_Artist :

אני ממליץ מאוד על ספר אבל בסופו של דבר תמיד לומדים כשעובדים עם נגן.
או כאשר יש את הכלי בידיים, או כאשר אתה פשוט יושב עם נגן כלשהו והוא מסביר לך או שאתה כותב לכלי, כאשר אתה יושב עם נגן לא משנה באיזה רמה עם תפקיד שכתבת ואתה שומע אותה בכלי עצמו הדבר מלמד אותך הרבה יותר מכל ספר

אני הראשון שיגיד את זה(טוב נו, לא ממש הראשון..) זאת בדיוק שיטת העבודה שלי עד עכשיו ועם זה אני הולך להמשיך (תציץ בלינק בהודעה הראשונה) הבעיה היא לא בגיטרה קלידים, תופים, בס , גם חליל צד,עוד,ג'מבוש... כלים שעבדתי איתם המון ואני מודע לניואנסים שלהם.
הבעיה מתחילה שאתה צריך לתזמר לכלים שלא עבדת איתם לעולם ויותר מזה- לא עיבדת אותם ולא ישבת עם נגן המנגן על הכלי. בכלים האלה אני צריך כמה שיותר מידע.

שבוע טוב
_________________
Sartre knows it
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » לימודים, הוראה, ספרות מקצועית ומוסדות לימוד

לך לעמוד 1, 2   הבא
עמוד 1 מתוך 2

עשוי לעניין אותך :
:: תקנון