תפריט
שלום Anonymous ::: 2019, 13:28
Facebook
musical act magazine המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » אקוסטיקה, סביבת עבודה
  hitphy  
Act Compatible
הצטרף: 27 פבר' 02
הודעות: 710
מיקום: ת"א
טיפול אקוסטי לחדר בקרה
הודעה פורסם: ראשון 10 אוק',04 08:51   
כן כן הגיע גם תורי לשנות ולעצב מחדש את הפרוג'קט סטודיו שלי. :spin:

רקע:
האולפן שלי מבוסס על על מחשב ומוניטורים - בעיקר כ-Control Room
ובמקרים נדירים פותחים גם מיקרופון להקליט (משני).
סגנונות היצירה הם Dancefloor ו-Dowbeat.

מטרה:
סביבות עבודה למיקס האופטימלית ביותר - ללא כל חשיבות לבידוד , אלא בעיקר לסביבת סאונד בריאה וכמה שפחות הדהודים של תדרים על מנת לקבל תמונה אמיתית וברורה ללא תנאי וסייג.


נתונים:
החדר הוא מלבני , כאשר גובה החדר ורוחבו כמעט שווים - וזה מרמז רעות , על פי נסיוני קיים תדר באזור ה-100~300 הרץ שמרנס (מהמילה: רסוננס).
בעיה נוספת היא 2 חלונות - שכרגע אני לא רואה דרך כיצד מטפילם בהם.
האיבזור בחדר כולל שולחן עבודה מעץ , ארון דיסקים והליכון חשמלי (שניתן לסילוק במידת הצורך).

חומרי ספיגה בהישג יד:
הרצפה של החדר מאובזרת בשטיח מקיר לקיר - מהסוג הדק (אני מאמין שהעובי הוא 1 ס"מ)
בנוסף ישנם ברשותי מספר לא מבוטל של ספוגים דחוסים בצורת תבנית ביצים ובעובי של כ-9 ס"מ.
השערה גסה - 20 מטר של ספוג (מסוגל לכסות קיר שלם פלוס)

תמונה של הספוג בסביבת עבודה הנוכחית:


* למיטב הבנתי ונסיוני הספוג כמו שהוא מותקן כיום אינו נותן לי פתרון לתדרי ה LOW MID / LOW END.
(בעיקר מתחת ל-200 הרץ)
אלא רק מענה חלקי של תדרי המיד.
ויתרה מכך - אני סבור שבולע גבוהים באופן אגרסיבי.
כמובן שהחדר יבש אבל בצורה הזאת בלתי ניתן לעבוד.

אופן ביצוע , לו"ז , רעיונות לשיפור:

התהליך יתפרס על כחודשיים בהם אנסה למקם מחדש את שולחן העבודה והתקנה של קונסטרוקציות נוספות.
לאחר מכן עם קניית מוניטורים - אבצע נסיונות ואזיז מה שצריך לקבלת סביבת עבודה אופטימלית.

מספר רעיונות שעלו בראשי:
* בניית מלכודות באס באופן עצמאי אשר יהיו בנויים משני לוחות עץ בכל פינה בחדר מהרצפה ועד לתקרה ומילוי החלל בניהם בחומר ספיגה.

* הצבת לוחות עץ על שטח כל הקירות בעובי של כ-10 ס"מ ועליהם הדבקת ספוגים - היכן שצריך.

שרטוט החדר ומידות:

הקלק על התמונה לצפיה בגודל מלא
הקלק על התמונה לצפיה בגודל מלא

בתור שלב ראשון - הייתי מעוניין להתייעץ לגבי מיקום שולחן העבודה ביחס לחדר.
נכון לרגע זה ישנן כארבע אפשרויות:

אפשרות א'

אפשרות ב'

אפשרות ג'

אפשרות ד' (כאשר המשולשים הם מלכודות באס)


אשמח לקבל כל רעיון,הערה,הארה ושאר ירקות.
האם ניתן לבנות מלכודת באס באופן עצמאי ואם כן אז כיצד , באיזה חומר וכו'.
האם רצוי למקם מלכודות באס עד לתקרה ובכל פינה?
האם לוחות עץ על הקירות בתוספת ספוג יכולים לעזור בספיגת תדרים נמוכים ובעייתים ותמנע דיילי?
מה ניתן לעשות עם חלונות?
היכן להציב את השולחן?
היכן הכי יעיל לפזר ספוגים על הקירות ביחס למוניטורים?
כיצד נמנעים מתופעת "החזר מאוחר" (דייליי)?

תודה מראש ושבוע טוב. #smile
_________________
http://www.myspace.com/downstairsgroup
  hitphy  
Act Compatible
הצטרף: 27 פבר' 02
הודעות: 710
מיקום: ת"א
הודעה פורסם: ראשון 10 אוק',04 10:20   
ReuvenM
Administrator
הצטרף: 17 מאי 01
הודעות: 19243
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: ראשון 10 אוק',04 10:36   
- החדר בולם מדי. יותר מדי ספוגים לדעתי
- אפשרות א' הכי נורמלית מבחינת השולחן/רמקולים, רק תתרחק מהקיר ותמרכז את השולחן (משקוף הדלת הוא הגבול מבחינת החישוב).- אפשרות ב' היתה יכולה להיות טובה אם יהיה מעבר (אולי היחסים לא נראים שם נכון), ואם החלון האחורי יהיה מוגף מאור בזמן עבודה מול מסך מחשב. אפשרי אם רוצים. (שוב, הפרופורציות עשויות להטעות בשרטוט).
- מלכודות בס תצטרך לשים לאחר מיקום הציוד וחיפוי קירות מחדש, אחרת אין הגיון.
- רק מרחק גדול מדי מאחורי הטכנאי אל הקיר האחורי, באם הוא מחזירן לא קטן, יצור בעיות.
- כנ"ל, לגבי מרחק גדול מדי ממוניטורים בשדה השמיעה הנתון.
- נמוכים תוכל לדכא עד רמה מסוימת באווירה הזו. אל תצפה לגדולות מדי, או שתמקד את שדה השמיעה למיקס ולא לדיסקו.
- מצא את השילוב המחמיא ביותר בין עץ חשוף לבלימה סופגת.
- בלום על הקיר מאחורי הרמקולים ובפינות.
  hitphy  
Act Compatible
הצטרף: 27 פבר' 02
הודעות: 710
מיקום: ת"א
הודעה פורסם: ראשון 10 אוק',04 10:59   
תודה רבה.
מספר הערות:
- היחסים בשרטוט מאומתים , הכל משורטט לפי יחס שווה (כולל השולחן).
- המטרה היא בהחלט לא "דיסקו" #smile אלא מיקס בווליום מתון.
- אפשרות ב' אפשרית מבחינת מעבר אבל יש 2 חסרונות - * הצמדת השולחן קרוב לקיר (שיאפשר מעבר)
* הרמקולים מנגנים היישר לתוך החלון מזכוכית
- אפשרות א' נראת הכי הגיונית , תן מבט

מה לגבי התקרה? האם חשוב להדביק ספוגים על התקרה מעל המוניטורים?
_________________
http://www.myspace.com/downstairsgroup
eviatar
הצטרף: 16 יול' 02
הודעות: 75
מיקום: מרכז
הודעה פורסם: ראשון 10 אוק',04 17:21   
היות ומלכודת בסים היא עניין של הרכבה וקידוחים וכדומה, בשני החדרים האחרונים שלי התחלתי מן הטיפול בנמוכים. מה גם שבחדרים קטנים, שם מתעורות הבעיות הגדולות ביותר לדעתי. בד"כ אני מטפל באזור הנמוך ועולה כלפי מעלה. כך למשל בחדר הנוכחי שלי כל מה שתיקנתי בסוף זה היה בלימה של תדר גבוה באזור ה 5K . זה נורא קל לטפל בכזה כי כל מה שצריך זה בולם עם מסה קטנה מאד, כגון- לבד או שטיח דק. הטיפול במקרה זה הוא נקודתי- האוזן שופטת

האופציה שניראת לי היא אופציה ב' , אני מאמין שצריך להיות מרחק רב מן האוזן של המאזין עד להחזר הראשון מן הקיר. ( הקיר האחורי) , בכדי לפתור את בעיית החלון הגדול הייתי שם וילון עבה ושיהייה מקופל כאשר הוא תלוי- זאת אל מנת להגדיל מסה.
בנוסף הייתי מחפש תמיד פתרון בו המחשב יהיה מחוץ לחדר, באמצעות כבל מאריך וחיתוך קל של המשקוף, המחשב שלך בחוץ, תעשה ת'חישוב כמה db הרווחתה לשלווה שלך וגם להקלטות.

האופן שבו נראים הספוגים תלויים על הקיר אצלך נראה לי שגוי. בלימה צריכה להיות נקודתית על פי חוש השמיעה שלך, לא מילוי של שטח באמצעות ספוג. התוצעה היא חדר חנוק. מאחר ואין לך בעיית רעש לא הייתי מוטרד מכך, ומנסה למצוא דרך אחרת להציב ספוגים בחדר.( רק עד כמה שצריך)

אכן, שאלת לגבי עץ. אני מעדיף עץ לטיפול אכוסטי בהרבה מקרים. עץ הוא בעל מרקם רנדומלי יוצר פיזור יותר נעים של הצליל. לגבי בלימה של עץ הנתונים הם כאלה:
דיקט באובי 3\8 האינץ:
4K ספיגה 0.11
2K ספיגה 0.10
1K ספיגה 0.09
0.5K ספיגה 0.17
250HZ ספיגה 0.22
125HZ ספיגה 0.28
כפי שאפשר להבחין עץ בולם יותר באזור הנמוך. הנתונים משתנים בין סוגי עץ שונים בעלי אובי שונה. ( אין לי כח להעתיק את כל הספר)
מאידך,המרקם הרנדומלי של עץ עשוי להיות לרעה כאשר אתה רוצה להמנע מפיזור של צליל שיסתיר מאוזנך את הבלאגן בסאונד.

אני מאמין בשילוב של חומרים שונים בעלי מאפיינים שונים. לא ליצור חדר יבש מידי שאפשר יהיה גם להנות משמיעה של מוסיקה וגם להקליט קלטה בעלת אופי מסויים.

לגבי טיפול בתקרה: זהו מקום טוב לחסוך בחומר ספיגה. אפשר (רק עם האוזן זקוקה לזה) לתלות חומר בלימה במרחק מה מהתקרה באזור מעל הראש במקום בו אתה יושב.

טוב, התעייפו לי הידיים מלהדפיס
בהצלחה
  hitphy  
Act Compatible
הצטרף: 27 פבר' 02
הודעות: 710
מיקום: ת"א
הודעה פורסם: שני 11 אוק',04 01:10   
ציטוט:
בנוסף הייתי מחפש תמיד פתרון בו המחשב יהיה מחוץ לחדר, באמצעות כבל מאריך וחיתוך קל של המשקוף, המחשב שלך בחוץ, תעשה ת'חישוב כמה db הרווחתה לשלווה שלך וגם להקלטות.


רעיון מעולה , השאלה מאיפה אני משיג כבלים ארוכים , האם ישנם כבלים מאריכים לעכבר , מקלדת ומסך?

ציטוט:
אני מאמין שצריך להיות מרחק רב מן האוזן של המאזין עד להחזר הראשון מן הקיר.


אשמח לדעת למה זה חשוב , זה לא גורם לתדרים מסויימים לקבל השהייה?
עוד אפשרות תהיה אפשרות ב' כאשר המוניטורים יהיו על סטנדים משלהם מאחורי השולחן.

לגבי שדה שמיעה - באפשרות ב' יש לי מטר לפחות מהרמקולים ואני מאמין שזה מספיק.


תודה רבה.
_________________
http://www.myspace.com/downstairsgroup
eviatar
הצטרף: 16 יול' 02
הודעות: 75
מיקום: מרכז
הודעה פורסם: שני 11 אוק',04 02:05   
לגבי כבלים מאריכים למחשב, אפשר למצוא כבלים למקלדת, עכבר ומסך בכל חנות מחשבים שמכבדת עת עצמה. הסטנדרט הוא באורכים של 1.80 עד 2.20 מ'.
מעבר ל 5 מטרים עשוי להיות פיחות משמעותי באות שעובר , ועז העניינים מסתבכים. בכל מקרה מקלדת עכבר ומסך באורכים שצייניתי, צריכים להיות בסביביות ה 100 שקל.

לגבי אורך חדר. ( אני עונה מתוך פרק הנקרא: Acoustics of the control room מהספר: Master Handbook of Acoustics by F.Alton Everest )
#read אחד בשם Beranek עשה מחקר וגילה שאולמות הקונצרטים הנחשבים ביותר מבחינה אכוסטית הם כאלה שישנו מרווח של 20 אלפיות שניה בין אות ישיר לבין ההחזר הראשון שמגיע לאוזני המאזינים. אולפן ההקלטות סובל מבעיה של גודל שכן הוא קטן, ההחזרים מגיעים מהר מאד. זה יוצר בעיות של מיסוך אות ואפקט מסרק(Comb filter effect). ( והרי התשובה למי ששאל מדוע שמים חומר סופג מאחורי הרמקולים) באמצעות ספיגה בקיר החזיתי( זה למול טכנאי) אנו מעכבים במאט את ההחזרים ומדמים תחושה של חלל קצת יותר גדול.
המגמה היא שה Early Reflection הראשון, יגיע כמה שיותר מאוחר. והתוצעה היא בלימה בקיר החזיתי בעוד שמאחוריך אתה מנצל את האורך כך שההחזר מגיע מאוחר ככל האפשר.

סימן קריאה זה מתיישב עם מה שטענתי שלא כדאי לייבש חדר יותר מידי. הטבעי הוא שבכל חלל אתה שומע החזרים מסוימים, שהם האופי הספציפי של כל חלל.
חלל יבש מידי נשמע אנמי, מחניק, לא נעים ולא טבעי לאוזן. הקלטות בחדר יבש יהיו רזות. מאידך ישנה שליטה רבה יותר על העומק כי תמיד אפשר להוסיף תהודה מלאכותית . (עם כי עדיין רוב מדמי החלל שברשותינו לא נשמעים אותנטים לחלוטין).

אפשר לומר כמובן שהכל חרטא, כי יוצרים של מוסיקה אלקטרונית למשל, ממקססים הרבה פעמים ללא כל רפרנס לשום חלל, אלא יוצרים איזשהו חלל חדש ולכן לא משנה להם לשוות מימד טבעי לחלל בו הם עובדים.

לשים את הרמקולים מאחורי השולחן על סטנד הוא בכל מקרה רעיון טוב. שלא ירעיד לך את כל השולחן, וימקם את הרמקול במקום קצת יותר מרוחק ממסכי מחשב, וייתן קצת גודל למוסיקה עליה אתה עובד.
(אפשר לראות כיצד פתרתי את הקיר הקדמי בעמוד שלי: http://www.4law.co.il/ev2.html
יש שם מלכודות בסים וסטנדים לרמקולים, אפשר גם להבחין בספוג שתלוי מן התקרה. עם כי זהו לא בכרח הפתרון האידיאלי, אני עדיין בנסויים.
#thumbsup
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » אקוסטיקה, סביבת עבודה

עמוד 1 מתוך 1

עשוי לעניין אותך :
:: תקנון