Administrator
הצטרף: 17 מאי 01
הודעות: 19375
מיקום: תל אביב
פורסם: ראשון 07 נוב',04 09:35
אם ב"חימום" אתה מתכוון לאופי שהמנורות מכניסות, אז יש סיכוי סביר להניח שכן, ביחוד כאשר מדובר בתחילת שרשרת הסאונד.
כמו כל רכיב בתחילת השרשרת, מומלץ להתנסות עם המיקרופון והמערכת שלך, אם אפשר.
Administrator
הצטרף: 17 מאי 01
הודעות: 19375
מיקום: תל אביב
פורסם: ראשון 07 נוב',04 11:24
יש הבדל. ושאלה טובה.
בוא נדייק לרגע, אמור להיות הבדל, וה"אמור" הזה לא תלוי בנו כמו בציוד עצמו.
למה יש הבדל (ואני לא מדבר על לטובה או לרעה כרגע):
יש חשיבות לאינטראקציה בין מרכיבים שונים, הקיימים בכל שלב בשרשרת הסאונד.
אם ניקח לדוגמא את המצב הפשוט של איקיו, ונרצה להגביר, לאחר הקלטה, את מערך הגבוהים של האות, הרי שלא נוכל להעלות את מה שאין, כי הוא לא הונצח. אפשר שזה יישמע כמו "יותר גבוהים" יחסית לשאר התחומים, וכמו גם רמת הרעש תעלה (כי היא בחלקה בתחום הזה), אך מה שאין לא ממש ניתן להגביר, אפשר רק יחסית לשאר...
אם ניקח שירה כדוגמא, ונעביר אותה דרך מיקרופון, קומפרסור וישירות להקלטה, אנו מנציחים את מה שכל רכיב עשה בשרשרת. כל אחד הטביע את חותמו, ולמרות שיש כיום כלים לשחזור מלאכותי (אפילו אקספנדר במקרה הנ"ל), זה לעולם לא אותו הדבר.
אם נלך הלאה בדוגמאות, ונגיד שאנחנו לא רוצים לגרוע או להוסיף מהאות המקורי, וברצוננו להנציח אותו As Is על מדיום ההקלטה, ורק אחר כך להחליט מה נעשה איתו, גם כאן אין לנו את המקור באמת; ה"כמו שהוא" מתחיל להתמוסס משלב הכניסה למיקרופון, דרך הקדם/קומפרסור והלאה: באנלוג יש את מכונות הקלטה והסרט המגנטי, בדיגיטל יש ים של מסננים וממירים ועוד מנגנוני הסבה המחליטים בשבילנו טכנית מה יעבור ומה לא, וגם איך, כל זאת עם השהיות שבדרך, גם של המעברים עצמם, היוצרים תמונה קצת שונה (בעיות מופע) - אין As is אחרי האקוסטי, וגם מסביבו.
גם במקרה של שפופרת, האינטראקציה עם האות המקורי, עושה זאת עם ההרמוניות שלו, ואם זה קרוב למיקרופון (אפילו בתוכו), זה מעודד העשרה יותר צמודה למקור, לעומת אות השירה שהוקלט ועבר תהליכי ניקוי והתאמה למדיום דיגיטלי, ושיש סיכוי שלא נשאר הרבה ממה שהאוזן באמת חיפשה (אותה אוזן שדורשת שפופרת במקור, לא אחרת).
עכשיו, מה עם כל מדמי השפופרות בתוכנה? מה עם לקחת את האות המונצח ולהוציא אותו שוב לעולם האנלוגי, לחמם, ולהחזיר?
אפשרי.
אם זה אותו הדבר?! לא
אם זה "קרוב ל-" ?! אולי, תלוי מה האוזן מחפשת. אם זו אותה האוזן שמכירה ומוקירה את השפופרת על המקור, תהיה לנו בעיה. אם זה כאילו, ו/או בשביל אפקט, ו/או בשביל צבע, זה הגיוני ולגטימי ומועיל בהחלט. אבל זה לא אותו דבר, לטובה או לרעה, לא ממש משנה, כי אנו עוסקים באמנות.
הקשר שציינתי בהתחלה לציוד, נובע מכך שזו לא תשובה מוחלטת עבור כל אחד, כיוון שכל מערכת מתנהגת אחרת, נשמעת אחרת, ממירה אחרת, ומשמיעה או שלא את ההבדלים (ואז אנו קוראים תגובות כמו: "חיברתי את הקומפרסופרהאמפאפקט מנורות שלי ולא שמעתי הבדל!").
מכאן, שווה להתנסות ברמת הכניסה ועל המקור, בכל הקשור לאיפיונים ברמה של ניואנסים או העשרה מיוחסת-מקור. סך הכל אנחנו לא מחממים כאן בורקס, אבל גם במקרה שלו, כל אחד יודע שאין כמו טרי מהתנור.
Supporter
הצטרף: 12 אוק' 05
הודעות: 996
מיקום: מרכז
פורסם: שלישי 08 נוב',05 13:41
שתי הערות:
1. פרהאמפ (או קומפרסור, אפילו) לעיתים "צובע" את הסאונד. יותר מהמבוקש, בכל מקרה, אבל הנקודה היא שזה נשאר בגדר ענין של טעם ולא אמת אבסולוטית.
2. כמה מהקומפרסורים (פדלים) הנחשבים לטובים ביותר, כמו למשל הפדל של Keeley, הם לא מבוססי מנורות.