תפריט
שלום Anonymous ::: 2021, 06:29
Facebook
musical act magazine המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine
העקרון מאחורי הקלטה אנלוגית
שרשרת זו הוגדרה כמועילה (50) › תצורת הדפסה
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » מונחים בשרשרת
  1eyedbitch  
Supporter
הצטרף: 29 מאי 01
הודעות: 996
מיקום: Toronto, Canada
הודעה פורסם: שבת 26 ינו',02 17:14   
שלום לכולם, הייתי רוצה להבין מה עומד מאחורי הקלטה אנלוגית.
בלומר, מהו בעצם התהליך שבאמצעותו נשמר גל הקול על סרט ההקלטה?(אני משער שהעיקרון זהה בהקלטה על סלילים באולפן ועל קסטה רגילה בטייפ בייתי, אני צודק?)
וגם איזה השפעה יש למכונת ההקלטה ולסוג הסליל על הסאונד המוקלט?
תודה מראש
ReuvenM
Administrator
הצטרף: 17 מאי 01
הודעות: 19330
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: שבת 26 ינו',02 17:44   
הקלטה אנלוגית מסורתית מבוצעת בצורה אלקטרו-מגנטית.
בסיסה הוא השפעה מגנטית על חומר מתכתי.
כמו בכל מערכת הקלטה, גם כאן מדובר בטכניקה לאיחסון נתונים, רק שכאן מכניקה היא שם המשחק.
כמו בכל מערכת הקלטה, גם כאן יש צורך בהמרה לפני האחסון ובעת השיחזור.
הטכניקה הזו מקובלת עוד מימי המצאתה, היכן שמדית האיחסון היתה חוט פלדה (ראיתי אחד כזה פועל לפני כמה חודשים) ועד היום.
השימוש בה דומה טכנולוגית ביישומי מכונה לאולפן מסחרי או טייפ קלטות (קסטות), כאן שם המשחק הוא רוחב הסרט המגנטי וכמות הערוצים המוקלטת במקביל לרוחבו. ככל שהסרט רחב יותר, כך כמות הערוצים ו/או הדינמקיה שהוא יכול לספוג. הערוצים מחולקים לרצועות אופקיות לאורך כל הסרט, והגישה אליהם מקבילה וליניארית, להבדיל מהקלטה מבוססת מחשב, שם הגישה לכל קטע בנפרד היא אקראית ולא-ליניארית (ה"לא" שכאן זה לא לשלילה...).
------
בסיסית האות שנכנס למכשיר ההקלטה עובר תהליך התאמה מבחינת עוצמה ואיזון תדרים, ולאחר מכן עובר למתמר, שזה ראש ההקלטה, הממיר את האות החשמלי לשדה מגנטי מתשנה לפי צורת הגל.
סרט מחומר פלסטי, עליו מודבקת תחמוצת ברזל (תחשוב על זה כאל המון חלקיקי מתכת קטנים), חולף בצמוד לראש ההקלטה, היכן שהשפעת השדה המגנטי, המשתנה על פי המוסיקה למשל, גורמת לשינוי בסידור של חלקיקי המתכת שעל הסרט.
זה תהליך ההקלטה, והוא דורש שהסרט ינוע ברציפות ובכיוון קבוע על פני ראש ההקלטה.
----
מחיקה היא תהליך מכני דומה, רק שכאן מעורב ראש אחר, המצוי לפני ראש ההקלטה, ואשר תפקידו לאפס את חלקיקי המתכת שעל הסרט לנקודה התחלתית שלהם, שזה אומר כיוון אחד בלבד.
------
השמעה היא גם תהליך דומה, וכאן מצוי ראש נוסף, ואחרי ראש ההקלטה. הוא רגיש מאוד לשדה מגנטי, ומשמש כמתמר, המקבל השראה מהסרט שרץ עליו, וממיר את כיוון חלקיקי המתכת שעל הסרט חזרה לאות חשמלי.
מכאן האות עובר כיוון והתאמה בדרך אל מחוץ למכונת ההקלטה.
-------
כפי שהזכרתי, מה שמבדיל בין רמות שונות של טכנולוגיה זו, להוציא איכות ורמה מקצועית במוצר, הוא רוחב הסרט, אך גם מהירות התנועה של הסרט.
ככל שהסרט רחב יותר הוא יכול להתחלק להרבה רצועות קטנות לרוחבו - כל אחת ערוץ הקלטה נפרד, ובמקביל גם ראשי הקלטה/השמעה ומחיקה מחולקים לרצועות ערוצים נפרדות.
ככל שהשטח המוקצב לערוץ מסוים הוא רחב יותר, כך יש להקלטה נפח דינמי, או יותר חלקיקים יכולים להביע את תנועת הגל. בהשוואה: כמות הביטים המייצגת אות בתחום הדיגיטל.
מהירות ריצה של הסרט היא פועל יוצא של הפיסקה הקודמת, שכן שככל שהסרט רץ מהר יותר על ראש ההקלטה/השמעה, כך יותר חלקיקים נחשפים לאותה צורת גל מגנטית, שזה בתוצאה יותר נפח או רוחב פס. אבל עד למידה מסויימת, שכן הקלטה אנלוגית אינב יכולה להתבצע מעל מהירות מסויימת.
דגומאות: מכונה רב-ערוצית באולפן מסחרי, סרט ברוחב 2" המכיל 24 ערוצים והנע במהירות של 15-30 אינצ' לשניה (IPS).
טייפ "קסטות" מכיל שני ערוצים על רוחב סרט מינימלי ביותר.
טייפ וידאו הוא בעל דרישה גבוהה מכולם בשל רוחב הפס שהוא דורש (מעבר לאודיו), כאן, כדי להשיג רוחב סרט גדול יותר, לא הסרט הוא שקובע כל כך, כמו שמצוי כאן ראש מסתובב במהירות, המוצב באלכסון לסרט, ובכך מגיע לרוחב פס גבוה יותר. זו כבר נגזרת טכנולוגית ממה שנאמר מעלה.
-------
עד כאן בצורה מאוד פשוטה. אם דרוש הסבר נוסף, אשמח להשיב.
  1eyedbitch  
Supporter
הצטרף: 29 מאי 01
הודעות: 996
מיקום: Toronto, Canada
הודעה פורסם: שבת 26 ינו',02 19:28   
תודה ראובן, ברור כשמש.
yoramilan
S.Supporter
הצטרף: 28 אוק' 01
הודעות: 4654
מיקום: country side
הודעה פורסם: ראשון 27 ינו',02 05:01   
עוד פילפול קטן ובלתי חשוב בעליל:
1. כאמור, ישנם שלשה "ראשים" הקלטה, השמעה ומחיקה.
הם ראשים נפרדים לכאורה אם כי בדגמים רבים ראש ההקלטה הוא גם ראש מחיקה אשר "מקליט שקט" כשהפעולה עצמה היא אכן איפוס של החומר המוקלט.
2. הזכרת טיפ קסטות. טייפ קסטות יש עניין נוסף והוא שייש שני צדדים לסרט. למעשה, בקלטת של טייפ קסטות ישנם 4 ערוצים לינארים: שמאל, ימין כפול שני צדדים.

כשהיינו צעירים היה מונח שנקרא מוזיקת קסטות.
זאת היתה מוסיקה שהסתפקה רק בערוץ וחצי...

סתתתתתתתם. גזען...
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » מונחים בשרשרת

עמוד 1 מתוך 1

עשוי לעניין אותך :
:: תקנון