הצטרף: 07 אוק' 01
הודעות: 363
מיקום: ..
פורסם: שבת 02 פבר',02 22:40
תודה לך ראובן ולכל האחרים שענו ועזרו.
S.Supporter
הצטרף: 16 אוג' 01
הודעות: 2976
מיקום: תל אביבה
פורסם: שבת 02 פבר',02 22:41
נכון, על זה מבוסס "קריוקי" שמעלים שירה :smile:
לגבי אוזניות בחלק לפחות ניתן לבצע פעולה לא בריאה ולהכניס אותן רק עד החצי ולקבל את התופעה..
הצטרף: 07 אוק' 01
הודעות: 363
מיקום: ..
פורסם: שבת 02 פבר',02 23:18
סתם עוד שאלה שעניינה אותי. האםכשהפאזה נעה בין 0 ל180 הרמקול מוציא אוויר? או שהוא מכניס? או שזה בכלל לא הכיוון... :smile:
S.Supporter
הצטרף: 05 נוב' 01
הודעות: 2949
מיקום: אשדוד ו גן-יבנה
פורסם: שבת 02 פבר',02 23:45
כפי שהסביר ראובן הזזת הפאזה אפשרית ב360 מעלות.
לכן בזווית 0 ו180 מעלות אלו נקודות המנוחה של הרמקול וניקראות גם נקודות חציית האפס, בזוית של 90 מעלות הרמקול נמצא במקסימום התנועה החוצה (דחיפה)
ובזווית של 270 מעלות (או אם תרצה 90-) הרמקול נמצא במצב מקסימום תנועה פנימה (יניקה). מצב זה חוזר על עצמו אלפי פעמים בשניה בהתאם לתדר המושמע.
לא ניתן לראות תנועה זו בעין , התנועה שאנו רואים
היא למעשה סיכום של אלפי תנועות קטנות.
הצעת ניסוי לבדיקת פאזות ברמקולים.
(ממולץ ביותר לבצע ניסוי זה במערכות מרובות רמקולים
כדי לודא שכל הרמקולים מחוברים נכון !!)
קח סוללה 9V וראה היכן ה+ וה- שלה,גע עם מגעי הסוללה
בהדקי חיבור הרמקול או בכבל המוביל אליו, + ל+ ו-ל-
אם ממברנת הרמקול קפצה החוצה אז הרמקול מחובר נכון.
אם הממברנה ניכנסה פנימה הרמקול מחובר הפוך כלומר פאזה הפוכה
Administrator
הצטרף: 17 מאי 01
הודעות: 19376
מיקום: תל אביב
פורסם: ראשון 03 פבר',02 00:22
עופר,
הטכנולוגיה של ביטול רעשים באמצעות היפוך מופע קיימת שנים רבות. היא מיושמת בהצלחה כזו או אחרת, להלן.
ציינתי זאת בדוגמאות מעלה, שבסביבה אקוסטית אקראית קשה יותר לגרום לביטול מופע מוחלט, מה שקל יותר באמצעים אלקטרוניים בתוך מכלול, כמו מיקסר או מחשב, שם הכל מדויק יותר ופחות מושפע מסביבה לא קבועה.
כדי שמשוואת הביטול תעמוד בהבטחתה, חייב להיות סכום של חיובי ושלילי במדויק. אם זה 2, אז צריך להיות 2- כדי שהם יבטלו אחד את השני.
אם זה 45.345 זה חייב להיות 45.345- שיסתכם איתו כדי שהם יתבטלו. אם זה אפילו טיפה שונה, אז ההבדל יפלט החוצה. לדוגמא, אם המספר השני יהיה 45.348- אז 3- היה יוצא החוצה.
זה ציורית בלבד, כדי להמחיש את הדיוק הנדרש כדי לבטל אקוסטית גלי קול.
עכשיו למציאות, שם יש שני רמקולים בחדר מסוים. אם שניהם ישמיעו את אותו הדבר בדיוק (זה יתקיים רק במצב מונו, בו כל אחד מקבל בדיוק את אותה אינפורמציה), רק שאחד יהיה הפוך מופע לשני, אחד יקרין גלי קול (ידחוף אויר לחדר) והשני ממש באותו שניה ימשוך אותם.
אם החדר ותכולתו היו סימטרים למופת, לא תשמע כלום.
אבל תמצא לי חדר כזה.
במיקסר, לפני שהתוצאה יוצאת לחלל החדר, או בתוכנת מחשב, שם הכל מדויק בהחלט, ניתן לבצע היפוך באחד הצדדים במדויק, ולאחר מכן להשמיע רגיל דרך הרמקולים, וזאת אם רוצים לבטל משהו כבר במקור.
לדוגמא, טכניקת הסרת רעשים מקובץ אודיו.
היא עושה שימוש מדויק במה שנאמר כאן. אם יש לך בהקלטה זימזום, התוכנה דוגמת את הזימזום הזה ומשחילה אותו לכל אורך הקובץ -במופע הפוך לחלוטין לזימזום הטמון בקטע. כיוון שרק הזימזום הפוך בפאזה, רק הוא נמחק מהשיר.
עוד דוגמא: ביטול רעש של מכשיר חשמלי או מכני. כפי שציינת, מיקרופון קולט את הרעש, ומערכת הגברה מקרינה אל מול הרעש את אותו הרעש בהיפוך מופע. זה עובד. אם כי לפעמים התנאים בשטח אינם עושים טוב לתנאי המעבדה הדרושים כאן.
עוד אחת: חברת סנהייזר הוציאה דגם של אוזניות למטוסים, בהם נעשה שימוש בטכניקה זו להעלמת רעשי מנוע הסילון.
ניתן לבטל גם אקוסטית מבלי להתערב חשמלית במרכיבים, כמו למשל הפניית פתח הקרנה של רמקול לכיוון נגדי (רמקול אחד מולך והשני ממך והלאה).
עוד, אפקט הריפלקס בארגזי רמקולים הולך על הגל הזה אף הוא. שימו לב שיש ארגזי רמקול עם עוד חור אחד גדול. בפשטות, מה שקורה שם זה כשהרמקול חוזר אחורה בתנועה, הוא מטיס גלי קול לעבר אחורי (פנים) הארגז. גלי קול אלה, חראם עליהם, והנה הוסיפו פתח מילוט: הם פוגעים בקיר האחורי של הרמקול ויוצאים החוצה דרך אותו פתח עגול. נחשוב על זה: הם פגעו בקיר האחורי במופע הפוך לגמרי למה שהרמקול מקרין חזיתית, נחבטו בקיר והתהפכו חזרה בדרך החוצה - עכשיו כבר יש לנו צליל מחוזק באותה השיטה. הפעם זה 1+1.
רצוי, ואני ממליץ, להתאמן בנושא זה על המחשב האישי ואקוסטית בחדר. אחרי אימון טוב, וקצת מיומנות אחראית, אפשר יהיה ליצור מטעמים בכל הקשור לעיבוד צליל, תלת מימד ושליטה על תכולה הרמונית בשיר.
הפעולה הנפוצה ביותר בעריכת גל במחשב, הקשורה להיפוך מופע היא Invert.
הפעולה הנפוצה בערוץ מיקסר היא שימוש בכפתור Phase או זה עם הסימן של עיגול וקו אלכסוני.
Act Compatible
הצטרף: 10 יונ' 01
הודעות: 652
מיקום: נתניה
פורסם: ראשון 03 פבר',02 00:46
אוקיי, שאלה חצי קשורה - בגיטרה האקוסטית שלי משום מה יש כפתור פייז. לפי אתר החברה השימוש בו נועד לעזור במניעת פידבקים. האם זה הגיוני?
S.Supporter
הצטרף: 05 נוב' 01
הודעות: 2949
מיקום: אשדוד ו גן-יבנה
פורסם: ראשון 03 פבר',02 00:54
זה מאד הגיוני, יש לך לפחות שתי קפסולות (מיקרופונים) בגיטרה אם מחברים אותן הפוכות אחת לשניה אז צליל הרמקול המגיע שווה לשתיהן מתבטל עקב הפיכת הפאזות, מצד שני גם צלילי מקור המגיעים מהגיטרה מתבטלים ולכן מומלץ לבדוק גם את הסאונד
בכל מצב ולבחור מה עדיף. בנוסף EQ טוב ויצירת תנאי אקוסטיקה נכונים גם הם ידחיקו את הפידבק.......
Administrator
הצטרף: 17 מאי 01
הודעות: 19376
מיקום: תל אביב
פורסם: ראשון 03 פבר',02 01:00
TmirE,
גם פיק-אפ האם-באקר מבוסס על טכניקת העלמת רעשי קרינה בצורה דומה, ובאמצעות צירי קולטנים הפוכי מופע בגיטרה.
כאשר משהו מפריע את המסלול האקוסטי בקביעות, אז גם פידבק אקוסטי יתקשה בהתחזקותו.
טריק לשינוי סאונד (מאוד נפוץ) של פיק-אפ, הוא משחק בפאזות בין הפיק-אפים.
Administrator
הצטרף: 17 מאי 01
הודעות: 19376
מיקום: תל אביב
פורסם: ראשון 03 פבר',02 01:14
**הערה חשובה : אי אפשר להגיד על משהו שהוא הפוך בפאזה, כל עוד הוא לא מושווה למשהו אחר כדמותו. מדובר בהשוואה של מרחק/זוית בין שני דברים מאותו המתחם.
לדוגמא: אי אפשר להגיד שהמיקרופון שזה הרגע חיברת הפוך בפאזה! אפילו אם הכבל שלו הפוך בחיבורים. ואפילו אם הוא בעצמו הפוך פעמיים עם הראש לרצפה.
כל עוד אין משהו אחר השוות אותו אליו (במקרה הזה מיקרופון נוסף בסמוך הוא דוגמא מצוינת), אי אפשר להאשים אותו בהיפוך.
במחשב -> תוכנת עריכת גל:
אם נעלה צורת גל או קובץ אודיו למסך, נצטרך למצוא לו בן זוג כדי שנוכל לבצע שינויי פאזה השוואתיים.
לשם כך נשכפל אותו במדויק.
כעת יש לנו על המסך שני קבצים זהים בציר האופקי.
אם נשמע אותם יחד, נקבל את אותו הערוץ קצת מחוזק בעוצמה (**).
כעת נבחר את אחד מהם ונבצע Select All על צורת הגל, ונבחר בתפריט עיבוד אודיו את הפונקציה Invert (לא Negative, כי זה משהו אחר, אלא אם המתכנת טעה).
כעת אם נשמיע את שני הערוצים יחד, או נמזג את שניהם לאחד, נקבל את מה שמכונה אצלנו "נאדה". כלום. אפס. שקט.
וזה, אם הכל אצלנו כשורה.
אם במקום Invert נבחר שוב את צורת הגל של אחד הערוצים ונבצע עליו השהייה (דיליי או אופסט) של 1 מילישניה (ומטה אם אפשרי), ושוב נשמע את שני הערוצים או נמזג אותם, נקבל תוצאה בה חלק מהתדרים ימחקו ואחרים יתחזקו, וזאת כתוצאה מהפרשי המופע ביניהם (גל אחד מקדים את השני במסלול המחזורי שלהם).
טיפ, ואותו כבר הציע Zooot ידידי כמה פעמים: אם רוצים להשוות קובץ אודיו לפני ואחרי שהוא עובר תהליך או מתחם או עיבוד, יש לקחת את האות המקורי ולמזג אותו בתוכנת עריכה עם אותו האות שלאחר התהליך המדובר, רק שאחד מהם יעבור לפני כן הפיכת מופע (invert) כפי שתוארה כאן.
השארית, אם תיוותר כזו לאחר התהליך, היא הטרגדיה שלנו.
** יש כרטיסי קול או מערכות כוללות במחשב שאינן מסוגלות להוציא שני קבצים בדיוק באותו זמן מוחלט. במקרה שכזה תיווצר השהייה קטנה שתגרום לאפקט פלאנג', שהוא בעצמו דוגמא למשחק בהפרשי פאוה או השהייה.