Administrator
הצטרף: 17 מאי 01
הודעות: 19376
מיקום: תל אביב
פורסם: שישי 22 פבר',02 15:27
העברתי את זה משרשרת אחרת. בסיסי וחשוב לכל מקליטן חדש. אולי כדאי שהודעות נוספות ממנה יועברו לכאן.
בהקלטה והשמעה קיים מסלול שאותו האות עובר. מסלול.
במסלול הזה יש אתרים שונים, או נקודות, בהן האות נדרש להיות חזק או חלש יותר, לעתים גם בפורמט אחר.
דוגמא לאתרים אלה: כניסת הערוץ במיקסר; שליחה לאפקט (aux); איקיו; פיידר; צידוד, בורר קבוצת מסטר וכדומה.
אלה לא סתם אלמנטים חזיתיים שבהם אתה משתמש (ואגיע גם לכרטיס קול), כאשר האות 'רק עובר שינוע' ממקום למקום! בכל נקודה יש חשיבות לאיך ומדוע האות מצוי שם בעוצמה כזו או אחרת.
להמחשה: דמיין את האות (אודיו, מוסיקה) כאיש בעל גובה מסוים, שצריך לעבור בין חדרים שונים באיזה משרד, כאשר כל חדר הינו בעל גודל מרחבי אחר (גובה, אורך/רוחב, עומק), כאשר לכל חדר יש פתח בגובה מקסימלי שהוא גובה החדר (הווה אומר: כל פתח הוא בגובה אחר).
אם האיש שלנו לא היה יכול להתכופף, הוא היה חוטף מכה רצינית בכל פעם שהיה נכנס לפתח נמוך מגובהו, ואם הוא כבר נכנס, אז נחסוך את התיאור של סבלו. אם נדמיין במקום האיש משהו שברירי יותר, הרי שהוא היה נקצץ בגובה של הדלת!
אם הוא נכנס לחדר שגבוה ממנו, הרי שלפנינו בעיה נוספת: או שבנו את החדר בגובה מיותר (בזבוז), או שהאיש שלנו לא מתאים לחדר הזה.....
אז האות שלנו עובר בכל הנקודות הנ"ל, ואם הוא לא מתאים אליהן, הוא מתחיל להתעוות, להתכופף, להיקצץ ('דלת נמוכה'), או לאסוף רעשים מהסביבה האלקטרונית ('עודף גובה של החדר').
כדי שזה לא יקרה, יש כמה כלים להתאמת האות בכל נקודה במסלול שלו.
הנקודה הראשונה החשובה מכולן במעלה היא, איך לא, בסיס הקליטה או קדם מגבר הכניסה. אם הוא לא עובר נקודה זו בצורה מושלמת, אז הוא יישאר נכה לכל אורך הדרך; לא ישנה כמה נוריד או נעלה בכל אחת מנקודות המעבר הבאות: או שהוא יישאר מקוצץ (עיוות), או שהוא יהיה עתיר רעש (חלש מדי) או שהוא יהיה בדיוק כמו שצריך להיות!
אלקטרונית, במסלול האות במיקסר תקני, יש התאמה רצופה בכל נקודה. אם האות צריך לעבור בנקודה שדורשת הנחתתו, אז קיים שם מנחת (לדוגמא, יציאת Aux במיקסר מוציאה החוצה בעוצמה שהיא מינוס 3-4 דיבי מהרמה הקיימת באותו אזור, או ה"אפס הגבר" (Unity Gain), וזאת להתאמה לכניסת האפקט שמחכה בחוץ. אני בטוח שהרבה לא מודעים לכך בכלל. עוד אחד: צידוד במצב אמצע שולח פחות 3 דיבי לכל צד. ועוד קטנה: אם לאיקיו מתוכנן טווח רחב מאוד בהגברה בתחום תדר, אפשר שהיצרן ידאג להנחתה נאותה בכניסה לנקודה זו במיקסר.
בתכנון המיקסר, חומרה או תוכנה, כל הפרמטרים האלה חייבים להילקח בחשבון. במיקסר מבורזל רוב הסיכויים שזה כך. בזה הקיים בתוכנה... לא תמיד, ומכאן ההבדלים שלעתים המשתמשים חשים בהם (אך לא יודעים מדוע) בין תוכנה אחת לשניה, בכל מה שקשור ל"מיקסר מסך". (אל דאגה, ניתן לבדוק את זה, אם מבינים מה כתבתי פה).
אז, במהלך האות בתוך המיקסר, הוא עובר בין נקודות שונות, אשר ביניהן הוא עובר התאמת מידה, כדי שלא יקוצץ או יאסוף רעש כאשר הוא לא כזה.
אבל איך המיקסר יכול להיות בטוח שהאות מלכתחילה הוא ברמה כזו או אחרת?
הוא לא!
כאן אתה אחראי, ובנקודה הכי חשובה שהזכרתי בכניסה הראשונה של האות. נכנסת חלק? כל תענוגות המיקסר פרוסים לפניך. נכנסת באלימות? מחכות לך פציעות וחבלות בדרך.
ומה זה " בדיוק כמו שצריך להיות "?
הלא אין לך שעון חיווי בכניסת המיקרופון או הליין. המיקסרים שיש להם את האופציה הזו 'קצת' יקרים. אבל בכל מיקסר תקני יש את נורית הקיצוץ (Overload. Clip..). אליה ניתן להתייחס.
מסלול האודיו במיקסר מצפה ממך שתנהג באות הנכנס בצורה הוגנת. לשם כך עליך לדאוג שהוא יהיה ברמה הנאותה.
דוגמא:
אתה רוצה להעביר גיטרה או סינטי דרך המיקסר.
סגור את כל הכפתורים של הערוץ למינימום.
הכנס את הכלי בכניסה המתאימה לו (!), ונגן ברציפות ובעוצמה המרבית אליה תגיע במהלך הקטע. התחל להעלות את כפתור הרגישות (Gain, Sensitivity וכו') המצוי בתחילת הערוץ, המשך עד לנקודה בה נורית ה-Clip מתחילה לאותת. מנקודה זו רד ממש טיפה עד שהיא כבית.
זהו. ברגע זה, ללא כל איקיו או שינו בערוץ, אם תשים את הפיידר על "0" (אפס הגברה או הנחתה - Unity או הקו העבה יותר שבסרגל הפיידר), ותשלח אותו למסטר וגם שם הפיידר יעמוד באותו מיקום אתה למעשה עובר את כל מסלול האודיו, בדילוג (או ללא השפעה) בנקודות המעבר בערוץ עצמו, ויוצא נקי אל המסטר (בדרך להקלטת סטריאו, למגבר [דרך יציאת מוניטור] או לכרטיס קול(!).
מה שנכנס לערוץ שלנו, עובר התאמה בנקודת הכניסה, ויוצא ישירות החוצה מהמיקסר.
כעת אסור שהאות יישמע מקוצץ. אסור שהאות יישמע עם תוספת רעש. הוא צריך להישמע כמו במקור.
זו נקודת ההתחלה החשובה בהבנת פעולה של מיקסר.
ללא ידיעה זו אפשר לשאול שאלות מפה ועד הודעה חדשה, לבלבל בין כניסה ליציאה ולא לדעת מה באמת קורה למוסיקה שלנו.
ברכישת מיקסר הייתי ממליץ לפתוח את ספר ההפעלה ולגשת לעמוד בו מתוארת סכימת הזרימה והרמות השונות של האות. זה יעזור פלאים בזמן השימוש בו. ניתן לראות בכל נקודה במיקר באיזה רמת אות מדובר.
אם במסלול האות אתה משנה איקיו או דינמיקה, אתה חייב להגיע לאותה רמת אות מבלי לרוץ לפיידר של הערוץ או המסטר בכל רגע או בכל שינוי שאתה עושה כדי לתאם מחדש. אם זה לא כך, אז יש לנו בעיה בהבנה או בציוד. לדוגמא, אתה מעלה באיקיו תחום מסוים בצורה מוגזמת, מה שגורם לשעון לנסוק מעלה מעבר ל'אדומים'. במקרה זה, אם תרוץ להוריד את הפיידר, זה לא יוריד את העיוות שנוצר באיקיו, כי הפיידר הוא אחרי, בסופו של מסלול האודיו בערוץ וקצת לפני הניתוב למאסטרים והצידוד. הורדת הפיידר אמנם תוריד את העוצמה, אבל העיוות יישאר על האות. במקרה זה, יש לדאוג מראש שהאות ייכנס קצת יותר חלש לערוץ עצמו, כי אתה מכין לו חגיגה לא נורמלית באחת מנקודות המפגש. כמובן שאם השינוי קליל זה לא נורא, כל עוד האוזן מתפקדת.
הפיידרים של כל ערוץ לא מיועדים לסדר נקיון של צליל או להגביר אות חלש.
הם מיועדים להתאמה קבוצתית לחבריהם מימין ומשמאל (בדרך כלל). מצב עבודה ישיר להקלטה דורש מהם להיות במצב "0" או הורדה קצת מנקודה זו. אם אתה מוצא עצמך משחק איתו יותר מדי עצור וכוון רגישות כניסה מחדש.
הפיידרים מעולים במצב מיקס, כאשר נדרשים אנו לקבוע יחס בין הכלים השונים.
אז הבנו שחייבים לסדר את עוצמת האות עוד לפני שהוא נכנס למיקסר, ואם אין מיקסר אז לכניסת כרטיס הקול.
אזהרה: כניסות כרטיס קול שובבות אינן מכילות הנחתה מכנית של האות בנקודת הכניסה האמיתית! למעשה, התוכנה אינה יכולה לדעת מה עוצמת הכניסה אם האות לא עבר עדיין המרה לדיגיטל. ואם האות עבר לדיגיטל כשהוא עצמו כבר מעבר לרמת הכניסה בכרטיס (קיצוץ), זה אסור בהחלט. מכאן אני משער השאלה הבסיסית "איך אני יכול לדעת מה עוצמת הכניסה לכרטיס קול?"). יכול להיות מצב בו האות נכנס חזק מדי לכניסת הכרטיס, ומכאן שכל המסלול בהמשך יהיה לקוי.
בכרטיסי קול או ממשק מערכתי מקצועי, ניתן למצוא חיווי על החומרה החיצונית, כמו כן קביעת רגישות כניסה פיזית עוד לפני ההמרה!
וזו עוד נקודה למחשבה בהשוואה של חומרה להקלטות כונן, ממירים וקופסאות חיצוניות. יש הבדל. מהותי!
אפשר שתמצא כרטיס קול או מערכת הקלטת כונן משולבת, הגורסת שהיא מכוונת רגישות כניסה בצורה אלקטרונית ממש בכניסה הפיזית, דרך התוכנה. אפשרי בהחלט אבל חובה לבדוק את רמת העיוות והרעש של רכיב הנחתה אלקטרוני זה. לפעמים מפספסים ויזואלית את כפתור הרגישות הקיים בחומרה; הוא שם, רק לא יודעים שצריך להשתמש בו.
ניתן לרכוש שעוני חיווי עצמאיים. הטובים אינם זולים. אולפנים מקצועיים ואולפני מאסטרים לא עובדים בלי חיווי תקני, בחומרה, בתוכנה או בחומרה משולבת תוכנה.
יש מגוון של שעוני חיווי, מה שמוכר בתור VU המציג בליסטיקה מאוד ספציפית וממוצעת של האות, ולה הורגלנו שנים. יש גם את אלה עם הגרפים הויזואליים (LED או LCD) המסוגלים להציג כל בליסטיקה נדרשת (תנועה ותגובה של השעון לאות הנמדד), כולל תצוגה של שיאים, הפרש בין שיא למקסימום (crest) ועוד.
תלוי בכל אחד ודרישותיו ובטחונו העצמי, יש שחייבים שעון חיווי ויש שמסתמכים על אוזנם וניסיונם.
שתי הדרכים אפשריות ומקובלות. שעון כזה נצמא בדרך כלל ביציאה של אחת הנקודות שהזכרתי במסלול, בחר בעצמך. במיקסר רגיל תמצא את זה מחובר ליציאת המסטר. שעון VU ללא מעגל יישור פנימי לא יציג נכון את האות. ולא כל שעוני ה-VU עובדים נכונה. ניתן להלחימם או לחבר להם שקע כניסה ולהשחיל אותו על האות במעבר לכרטיס.
"ואם אין לי שעון חיווי, ואין לי מיקסר ואני קיבינימאט רוצה לדעת שאני מקליט נכון בכרטיס שקניתי בגלל שלא ידעתי שאכנס לתחום הזה יותר מדי?"
מתחיל תהליך ההתפשרות המוכר.
מצא לך נקודת התייחסות. זה טוב בחיים (ראה עניים וסמך בחלקך), זה טוב גם בסאונד.
אם יש לך ממיר מאנלוג לדיגיטל, המאפשר בתוכנה לבדוק את הרמה של האות מיד לאחר ההמרה, או (עדיף) לפני ההמרה (לרוב רק בחומרה חיצונית), מצא את נקודת ה"אפס" אפס הגברה, אפס הנחתה. בנקודה זו כל מה שמופיע בכניסה עובר ישר לתוך תוכנת ההקלטה, ללא תוספת או החסרה.
או, חפש מצב אופייני בו אתה מכניס X עוצמה ומקבל ביציאה מהכרטיס את אותו ה-X ללא עיוותים או רעש נילווה או שינוי בסאונד(!).
בד"כ זה הרבה יותר קל מאשר זה נשמע, כי לרוב תמצא את עצמך עם חומרה המלווה בתוכנת הפעלה. בתוכנה תהיה סימולציה למיקסר או חיווי של רמת כניסה לתוכנה. שם עליך לנקוט באותן פעולות וכללי זהירות כפי שהסברתי לגבי מיקסר מבורזל.
זהירות:
תצוגה אינה יכולה להגיד לך אם האות מעוות או לא, אם הוא הוסיף רעש או לא! התצוגה מראה רק על עוצמה או מרחב דינמי בנקודה מאוד מסוימת (שאותה רצוי לבדוק בספר ההפעלה היכן היא לעזאזל מצויה). מכאן:
- הפעל את כוח השיפוט של האוזן.
- למד להכיר את ה"סאונדים" שלך
- אל תשחק כל הזמן עם המוניטור/רמקולים. יתרה מזאת אל תיגע בהם בכלל בזמן עבודות על סאונד!
--------------------------