תפריט
שלום Anonymous ::: 2022, 07:28
Facebook
musical act magazine המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine
לקחת את השירה אחורה
שרשרת זו הוגדרה כמועילה (50) › תצורת הדפסה
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » SoundBoard - סאונד מקצועי
  יוני  
הצטרף: 01 מרץ 03
הודעות: 278
לקחת את השירה אחורה
הודעה פורסם: ראשון 14 מאי,06 01:05   
פרסמתי הודעה בפורום "קידום עצמי" שמספרת על שיר שהקלטתי.
זו ההודעה
כתבו לי שם לקחת את השירה אחורה, לקחת את התופים קדימה ועוד שלל עצות.
לגבי השירה, אני מסכים שהיא קדימה מדי. איך אפשר לקחת אותה אחורה? מישהו אמר לי שאני יכול להשתמש בפלאגים של הסראונד שמגיעים עם קיובייס sx (הסיקוונסר שאני עובד איתו). זה נכון? אם כן, לא הבנתי איך אמורים לעשות את זה - הרי סראונד מתייחס למצב של יותר משני רמקולים, סטאפ שלא קיים אצלי.
אציין שהשירה הוקלטה בערוץ מונו, בעזרת מיקרופון דינמי akg d880 על ערוץ מונו.
MrSoundMan
Act Compatible
הצטרף: 30 אפר' 04
הודעות: 2836
מיקום: טורונטו, קנדה
הודעה פורסם: ראשון 14 מאי,06 02:41   
הכוונה בד"כ במשפט הזה היא שהשירה יוצאת החוצה מידי, שהיא בד"כ חזקה מידי, בולטת מידי. הכוונה היא לא שהיא תופיע ברמקולים האחוריים, אלא שהיא תשתלב במיקס מבחינת עוצמה ואולי אפקטים. כל מיקס עם הפתרון הספציפי אליו.
  יוני  
הצטרף: 01 מרץ 03
הודעות: 278
הודעה פורסם: ראשון 14 מאי,06 02:45   
כן, את זה אני מבין. בכל מקרה, אין לי שאיפות למקסס את זה בסראונד. השאלה היא איך עושים את זה בסביבה סטראופונית.
Oded
Supporter
הצטרף: 23 נוב' 01
הודעות: 2277
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: ראשון 14 מאי,06 03:29   
תראה, בעקרון נכתב על זה המון בפורום, אבל... אני נחמד, ואני מחכה לטיסה ומשעמם לי, אז אני אכתוב #smile.

בוא נשווה את המיקס לציור.

בציור יש לנו כמה אמצעים ליצור 'הפרדה' בין הצבעים. אנחנו יכולים לצייר בצבעים שונים, ואז תיווצר הפרדה ברורה. אנחנו יכולים לצייר גוונים שונים של אותו הצבע (כהה / בהיר). אנחנו יכולים ליצור הצללה או לשחק עם משחקי תאורה, וגם אז תיווצר הפרדה ברורה. ואנחנו יכולים פשוט מאוד, לצייר שני דברים בעלי אותו צבע ובאותה רמת 'קרבה' בשני מקומות שונים - וגם אז, איזה קטע - תיווצר הפרדה.

עכשיו בוא נשווה את הדברים למיקס.

צבעים שונים = תדרים
אם יש לנו צליל של תוף בס וצליל של מצילה, אין שום בעיה ליצור הפרדה ביניהם. הם הרי מופרדים מראש. לעומת זאת, קשה יותר ליצור הפרדה בין גיטרה קלאסית לפסנתר, או בין תוף הבס לגיטרת הבס - כי הם תופסים תחום תדרים דומה ואף חופף.

גוונים = עוצמה
כמו שצהוב בהיר מאוד מאוד מאוד, עד שהוא כמעט לבן יהיה קשה יותר להבחנה, כך צליל חלש מאוד יהיה ולהיפך.

הצללה = עומק במיקס
המוח האנושי נוטה לשייך הדהוד (או חזרה) וגם גוון צליל למיקומו במרחב. למשל שירה ממש ליד האוזן לעומת אותה שירה בדיוק בקצה השני של כנסיה. הרי תוכל בבירור להבדיל בין השתיים. גם אם תשמע הקלטה של אותו מצב המוח שלך יפרש את האחד כרחוק והשני כקרוב, במצב אידאלי.

מיקום שונה = צידוד
בעצם בדיוק אותו הדבר כמו הצללה, רק במימד הרוחב ולא העומק. למשל, תוף בס בצד ימין ובס בצד שמאל ישמעו נפרדים הרבה יותר מאשר שניהם ממורכזים. אגב: בתדרים נמוכים (נדמה לי מתחת ל500 הרץ?) יכולת תפיסת כיווניות הצליל ע"י המוח מוגבלת יחסית.

ואיך אפשר ליישם את כל זה?
אה הא. פה נכנסת האומנות לדבר. הכל אפשר, החל בטכניקות הצבת מיקרופונים ועד עיבוד צליל בשלבים מאוחרים יותר.

יש שיטות רבות להצבת הצליל ב"מימדים" השונים.
חלקן:

תדרים
כל צליל צריך לתפוס את ה'נישה' שלו (או שלא - תלוי מה רוצים. הכל מותר!). אפשר להשתמש בEQ כדי להבליט או להנחית תדרים. אפשר לנצל תופעות לוואי של קומפרסור כדי לצבוע את הצליל בצבעים שונים.

עוצמה
טוב... אתה מבין... אפשר פשוט להחליש ולהגביר! אבל זה לא הכל - אפשר לקמפרס, להשתמש בגייט כדי 'לנקות' את החלקים הלא רצויים או כדי לקבל אפקט מסויים, אפשר להגיע לדיסטורשן.

עומק
אפשר להשתמש בדיליי ובריוורב כדי לקבל תחושת עומק ומרחב. דיליי קצר הוא כלי מאוד שימושי להגדרת מרחב מבלי 'למרוח' את המיקס כולו בריוורב. אבל זה לא הכל. הבחור המגניב הזה משתמש בדיסטורשן ובקומפרסור כדי ליצור תחושת מרחב מאוד מעניינת - ויש לו גראמי כדי להוכיח את זה #smile (הוא לא נגע בריוורב 10 שנים, למעט שני שירים!).

צידוד
ניתן פשוט מאוד לצדד צליל לצד אחד, אבל ניתן גם להשתמש בדיליי קצר על אחד הצדדים ולנצל את הHAAS Effect. אפשר לשחק ב'גודל' הצליל במרחב הסטריאופוני ע"י צידוד כלי שהוקלט בסטריאו עד הסוף לימין ולשמאל או פחות מכך. אפשר לצדד כלי לצד אחד ואת ההדהוד (ריוורב) שלו לצד השני (ע"ע סולואיי סקסופון סטייל ירוסלב). אפשר לשים אותו באותו מקום של ההדהוד שלו כדי לקבל סאונד יותר 'מוגדר' - זה נמצא בחלל הזה, וההוא נמצא בחלל ההוא. אפשר לנצל הבדלי פאזה כדי ליצור אפקט מוזר ומוגזם של צידוד. בקיצור - אפשר לעשות המון דברים!

כמה דברים כלליים
- אפשר לעשות המון דברים ע"י עיבוד צליל, אבל הצבה נכונה של מיקרופונים והקלטה נכונה יכולה לתת תוצאה טובה בהרבה, ולמנוע התערבות שלא לצורך. טכנאים רבים משתמשים בעיבוד צליל אך ורק כדי לתקן את מה שדורש תיקון, ולא בהכרח כדי לבצע את כל העבודה. הצבה של מיקרופון משפיעה על היענות התדרים, העוצמה, כמות ההדהוד לעומת הצליל הישיר, יחסי פאזה בהצבות מרובות מיקרופונים ואפילו רוחב תמונת הסטריאו בהצבות סטריאופוניות.

- כאשר מבצעים שינויים, מומלץ לבצע זאת תוך כדי הקשבה לכלים בתוך המיקס. יכול להיות ש'ניקוי' של תדר מסויים בכלי מסויים יפתור בעיה בכלי אחר או ייצור בעיה חדשה. יכול להיות שצידוד מסויים של כלי מסויים יצור בעיה בצד אחד, ויפתר בצד שני.

אבל בכל זאת, מה זאת אומרת שירה מאחורה?
האתגר שבפניך הוא כנראה להחליש את השירה (עוצמה) ו'לחצוב' לה מקום במיקס שבו היא תבלוט מבלי להיות חזקה מדי. יכול להיות שיש דברים שמפריעים לה.

אתה יכול ומוזמן להשתמש בכל הכלים הנ"ל ביחד או לחוד, או בכל כלי שעולה על דעתך!

בהצלחה!
_________________
קריינות
evish
Supporter
הצטרף: 02 אוג' 05
הודעות: 3440
הודעה פורסם: ראשון 14 מאי,06 09:26   
יפה כתבת עודד #thumbsup



evish
_________________
פייסבוק
Evish
  יוני  
הצטרף: 01 מרץ 03
הודעות: 278
הודעה פורסם: שני 15 מאי,06 01:03   
תודה רבה על התשובה המפורטת! בהחלט נתת לי כיוונים חדשים למחשבה ונסיונות.
מה לגבי מה ששאלתי על הפלאג סראונד של קיובייס? האם יש טעם להשתמש בו אם אין לי כאן סטאפ של סראונד?
MrSoundMan
Act Compatible
הצטרף: 30 אפר' 04
הודעות: 2836
מיקום: טורונטו, קנדה
הודעה פורסם: שני 15 מאי,06 01:23   
אתה יכול להשתמש בכל כלי שנראה לך. כל מה שאתה חושב שיועיל. בסופו של דבר, אם התוצאה הסופית נשמעת טוב, לאף אחד לא יהיה אכפת איך הגעת אליה.

השאלה היא - האם אתה מרגיש צורך להשתמש בפלאגינים האלה? האם יש סיבה לזה שאתה רוצה להשתמש בהם, חוץ מ"אמרו לי שאני יכול להשתמש בהם"?
  יוני  
הצטרף: 01 מרץ 03
הודעות: 278
הודעה פורסם: שני 15 מאי,06 09:23   
אין לי סיבה להשתמש דווקא בהם. אבל מכיוון שאמרו לי שזה יעיל, רציתי לנסות.
אני שואל שוב: האם אפשר להשתמש בהם בסביבה סטראופונית? האם הם יכולים בשימוש נכון לדמות מרחב של אחורה-קדימה?
rockem
הצטרף: 26 אפר' 03
הודעות: 1774
הודעה פורסם: שני 15 מאי,06 09:59   
יוני .. אתה הולך לכיוון לא נכון

פלאגין מסויים לא יזיז לך את השירה אחורה או קדימה
כל מה שעודד כתב פה כן

רק אני אעיר ואגיד שלשים שירה במקום בתוך המוזיקה זה אחד הדברים
הכי קשים שיש לעשות במיקס, פשוט שתבין שזה לא עניין של מה בכך ..
זה בד"כ הרבה עבודה
  יוני  
הצטרף: 01 מרץ 03
הודעות: 278
הודעה פורסם: שני 15 מאי,06 10:03   
אוקיי, תודה
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » SoundBoard - סאונד מקצועי

עמוד 1 מתוך 1

עשוי לעניין אותך :
:: תקנון