תפריט
שלום Anonymous ::: 2020, 06:57
Facebook
musical act magazine המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine
קלאסיקה - תולדות האולפן הישראלי, 1
שרשרת זו הוגדרה כמועילה (480) › תצורת הדפסה
לך לעמוד הקודם  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   הבא
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » SoundBoard - סאונד מקצועי
ReuvenM
Administrator
הצטרף: 17 מאי 01
הודעות: 19288
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: שלישי 02 אפר',02 19:01   
וודו, אני חושב שלא הבנת נכון את DorPere, קל מאוד להתפספס על מה שהוא אמר, אבל יש בדבריו מסר חשוב שיש להתמודד איתו ולא לבעוט. זה נושא מענין ששווה לו להישאר כמה שפחות פילוסופי ונתון לויכוח, ויותר עניני באופי ובכיוון של פורום מקצועי.
Rock_Artist
S.Supporter
הצטרף: 16 אוג' 01
הודעות: 2967
מיקום: תל אביבה
הודעה פורסם: שלישי 02 אפר',02 19:16   
אם אתה סוטים מן הנושא אז כך...
לגבי סאונד אנלוגי כמה שתבין יותר בעיני זוהי תעלומה אני אדם דיגיטלי... (לצערי וגם לשמחתי) וזוהי דרך ההקלטה והציוד שאני מבין. כל הקלטה מקבלת צליל אחר. אפילו צליל שלטעמי הוא ישן ו"אנלוגי חם" כאשר ברמת ציוד ההקלטה הכל היה דיגיטלי. איך זה? אני לא יודע להסביר אבל הרבה מאוד פעמים הלהקה או מי שמוקלט גורם לי לקבל את ההשפעה שלו (ולהיפך) דבר שמוביל לצליל יותר מן הציוד. יש אנשים שיעשו דברים שישמעו ככה ויש כאלה שההפך על אותה מערכת בדיוק...

ולגבי לעבוד עם אנשים בתחילת דרכם.
אני זוכה לזה המון ובהרבה פעמים יש בזה יתרונות כי אלה אנשים שלא ננעלו לגמרי כל אומנים מפורסמים שזהו יוצרים X כל חייהם.
דווקא עצם זה שציינת את העובדה שהם יש להם דמות מן העבר שמשפיעה עליהם פה הגבול הדק שהשנים מלמדות...
אל תנסה לעשות "להקה שתשמע כמו משינה" או דומה לזה.
לך עם הדברים לצליל האישי שההרכב+מפיק+איש קול מפתחים יחדיו. אחרת הלהקה תהיה "עוד להקה" ומאזיני MTV כבר מכירים היטב את "להקות התבנית" - תופעה בהחלט מסוכנת לכל הגורמים...

אני לא אומר שלציוד אין ערך אבל יותר מלדעת באיזה ציוד השתמשו אם אתה מעוניין להגיע לצליל פשוט תקשיב לכלים תחשוב אם אתה מרגיש שזה כיוון שאתה הולך איתו ו"תשמור" בראש את הצליל של כל כלי בשיר. אחרי זה במהלך ההקלטה (או לפני מומלץ) חפש את ההרכב, מיקרופון, קדם מגבר אפקטים שישיג את הצליל הזה אבל "להעתיק" את מה שהיה בהקלטה X לא ממש ישיג את האפקט הרצוי. גם בעולם הסרטים שמשחזרים סצינה מסרט ישן מצלמים ועורכים בציוד מודרני רק מלכלכים בכוונה - יש לזה הרבה יתרונות.
VooDoo
Act Compatible
הצטרף: 25 ספט' 01
הודעות: 1275
מיקום: Third stone from the Sun
הודעה פורסם: שלישי 02 אפר',02 19:31   


ציטוט:

בתאריך 2002-04-02 11:55, DorPere כתב:
בשביל להבין שכולם כולל המקוריים ביותר שנתקלתי בהם
התחילו בהשראה או השפעה של מישהוא אחר
ואני בטוח שגם אתה בשלב זה או אחר אמרת לעצמך
וואלה איזה יופי איך הם עשו את זה ?

הדבר החשוב הוא באמת להבין מתי אתה מחקה
(וכולם יודעים שיש כאלה שהתפרסמו ולעולם לא עברו את השלב הזה )
ומתי אתה מייצר סינטזה של הדברים שגדלת והשפיעו עליך עם אישיותך המקורית.



ברור ברור ברור !!!!!!
כל אחד מקבל את הדחיפה שלו ..הריי שום דבר לא יתגלגל אם לא תיתן לו דחיפה..ואז ממשיכים לבד במדרון בכוח האנרציה...יש כאלה שמתרסקים..ויש כאלה שהופכים להיות ממש מהירים וגדולים...
אני בעצמי גדלתי על הנדריקס..ועד היום..אני מוצא דברים חדשים בשירים שלו..שלא שמתי לב ללפני..וזאת עקב לימוד שעשיתי על אותו נושא..או עקב ספר שקראתי..או סתם על ידי שמיעה...

ברור שיש את הדחיפה..וראובן יקר..
פה הגבול ידידי..פה גבול הדק..יש דחיפה..שאתה בתור בנאדם צעיר גודל ולומד לאהוב סגנון מסויים וזורםהולךרץ עם זה..ויש את הקטע של להיות תלוי במשהו..וכמו שהחבר הטוב פה ציין..שלהקות צעירות באות ומדגישות שהם רוצים את הסאונד של הכיסא הנשבר כמו בתקליט של שלום חנוך..

ומה שקורה בעקבות זה..שהיום רוב..ואני מדגיש רוב לא כלל. המוסיקה הישראלית הצעירה..הם פשוט אותו הסגנון !
ואני לא רוצה לציין שמות מהסיבה הברורה...
ככה שכיוון המחשבה הוא נכון ראובן..אבל יש פה גבול מאוד דק שאסור לחצות אותו,לפחות בקטע של יצירה מוסיקלית..

_________________
עצה בחינם לטכנאי הישראלי -
שירה היא כלי נגינה לכל דבר,עליה להיות בווליום אחיד עם שאר הכלים המנגנים ולא לעלות עליהם.

האתר שלי
www.mrgreen.us
1eyedbitch
Supporter
הצטרף: 29 מאי 01
הודעות: 996
מיקום: Toronto, Canada
הודעה פורסם: שלישי 02 אפר',02 19:34   
וודו, כמה עולה שעת אולפן בת*ת שלך ???

:razz:

ועכשיו ברצינות,
הדבר הכי נורא לדעתי במוסיקה הישראלית היום זה חוסר המקוריות. והקטע הנורא יותר זה כשאתה מעיר על כך התשובה היא בדרך כלל- "זה ישראל, אתה לא יכול לעשות משהו אחר". זה הדבר שבעצם מגביל פה את רוב האמנים וזו הסיבה שמאז אביב גפן לא יצאו כמעט פרויקטים שאפתניים בתחום המיינסטרים.
בקשר לעניין של להשמע כמו הגיטריסט ההוא, או כמו היוסוף של ההוא זה לא בהכרח דבר רע. אחת הלהקות המוערכות עלי ביותר- radiohead הקליטו חלק מהשירים בנסיון להשמע כמו מישהו אחר (דוגמא- שיר 3 ב ok computer היה נסיון של ג'וני גרינווד לחקות את מיילס דיוויס) אבל בגלל שהם עשו את זה בדרך שלהם אז יצא מזה משהו אחר ומעניין.
מה שאני מתכוון זה- שחשוב מאד להיות מושפע מאחרים וללמוד מהם, אבל צריך לנסות לקחת את ההשפעות האלה צעד אחד קדימה (כל אחד בכיוון שלו).

חג שמח ועצירות נעימה לכולם
#thumbsup
צחיפו
הצטרף: 02 ינו' 02
הודעות: 402
מיקום: פ"ת
הודעה פורסם: שלישי 02 אפר',02 23:35   
שבלול והמוקדמים יותר, עד כמה שידוע לי, לא הוקלטו בערוצים. שיטת הערוצים הגיעה לארץ מאוחר יותר.
שבלול הוקלט "לייב".
ReuvenM
Administrator
הצטרף: 17 מאי 01
הודעות: 19288
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: רביעי 03 אפר',02 00:28   
"שיטת הערוצים"?!
להוציא את התקופה בה הקליטו ישירות לתקליט (שלא לדבר על חוט הפלדה או השעווה, שאולי אין כאן אחד שששמע "להיט" ישראלי שהוקלט כך, להוציא את אירוע הכרזת המדינה), ההקלטות נעשו על ערוץ אחד, והתקדמו מאוחר יותר לשניים, ועוד יותר מאוחר לארבעה. החידוש הבא היה כבר שמונה ערוצים, מה שפתח את עידן האולפנים הראשון בישראל לתחרות, אם אפשר לקרוא לזה כך.
בתקופת הערוץ או השניים, אם רוצים לקבל מושג על זמנים, מדובר בשלישיית החלונות הגבוהים ושלישיית גשר הירקון. היה זה אולפן "קולינור" ברח' בר-כוכבא בתל אביב, אשר שימש בבוקר כאולפן הקרנה מוקדמת לסרטים בתורכית.
הייתי אז ילד, שאבא של חבר שלו היה מביא סרטים כאלה לארץ, והיינו יושבים שם לראות את הזוועה הזו, וכיצד מחליטים במקום איך ייקרא הסרט בארץ.
אחר כך היו מפנים את השטח בשביל "אולפן"... ופתאום מתפרץ שמוליק קראוס אחוז אמוק בגלל שהיה צריך לחכות יותר מדקה, שובר כל מה שבא ליד, זורק סטנדים של תווים על הקירות ומאיים להרוג את כל מי שיהיה בדרכו אל ההקלטה על טייפ רווקס (מונו), דרך מיקרופון אחד, בידי הטכנאים אמיל (מורי הנכבד) או אמנון. מכשיר אפקטים סופר מודרני היתה פלטת קפיצים טבולה בשמן מאת חברת EMT.
קצת יותר מאוחר, בימים של איינשטיין וחנוך, הצ'רצ'ילים, השמנים והרזים, האריות וכיוצא באלה מיטב הרוק הישראלי הטוב, הטעים, הכן והנאיבי שהיה אז, הוקלטו גם באולפני ישראקול (שותפות של מאיר אשל והאחים זילברבוים [חברת הגברה], לימים "אשל"), לרוב בידי אחד הטכנאים שלמד את מקצועו בגרמניה ובאנגליה, הלא הוא יהודה קולטון (המצוי בפורום לפעמים בצורה זו או אחרת..), שאת רוב עבודתו ביצע עם ארבעה ערוצים, והרבה עבודת עימוד מיקרופונים, ובקושי שתי העלאות לשיר. הכל היה חייב להיות מושלם על הטייק הראשון. ומשם הוא חתך את התקליט במקום, בעצמו, ובידע עצמי רב.
האיש הנהדר הזה, קולטון, הקליט בגרמניה, תחת משמעת מאוד קפדנית, תזמורת ולהקות וזמרים והופעות (נגיע לאיך שהוא הקליט את ריי צ'ארלס שר, להזכירכם, עיוור). משם עבר לאנגליה ועבד ב-Decca, מרכז הלהיטים דאז, כשבאמתחתו הקלטות כאנגלברט האמפרדינק (חארטה אנגלית) ושפע סיפורים פיקנטיים.
"עידן 8 הערוצים" החל כאשר הצליחו לייצר סרט רחב יותר (בעולם), ולמדו לשכפל את האלקטרוניקה והראשים בצורה יעילה ופחות פולשנית בין-הערוצים.
אולפני קולינור מובילים את התקופה מבחינה טכנית, וכבר חושבים על 16 ערוצים של Studer, בו בזמן מגיע טומי פרידמן עם טייפ 8 ערוצים חצי-הרוס מארץ אפריקאית, ופותח במרתף ברחוב אידלסון בתל אביב את אולפני טריטון הראשונים.
כוורת חונכת את האולפן, שלא היה אלא מרתף עבש עם חדרון 'בקרה' קטן, פרנקי על הטכנאות.
  DorPere  
הצטרף: 01 אפר' 02
הודעות: 42
מיקום: סוף היקום
הודעה פורסם: רביעי 03 אפר',02 01:08   
סוף סוף ראובן

הנה אנחנו מתחילים לגרד את הקרחון
לא ידעתי שכוורת הוקלטו ב 8 ערוצים !!!
יש סיכוי לקבל ממך המשך סקירה על האולפנים בארץ
ואם אפשר גם פירוט כללי של המיקסרים והמקרופונים ?
האם אני מבקש יותר מדי ?

ושאלה כללית האם אני היחיד שההיסטוריה מענינת אותו ?

אנשים הביעו עמדתכם
#thumbsup
VooDoo
Act Compatible
הצטרף: 25 ספט' 01
הודעות: 1275
מיקום: Third stone from the Sun
הודעה פורסם: רביעי 03 אפר',02 01:55   
ראובן אם תוכל לתת תאריכים זה יהיה אחלה..
כי אני יודע שב1967 בלונדון אנגליה השתמשו ב4 ערוצים
..מה קרה באותה השנה בארץ? (בשלהי 67 שמונה ערוצים נכנס גם לאנגליה)..אם תוכל לתת תאריכים נוכל להבין את ה"פיגור" בארץ אחרי העולם...ועוד כמה דברים חשובים...

_________________
עצה בחינם לטכנאי הישראלי -
שירה היא כלי נגינה לכל דבר,עליה להיות בווליום אחיד עם שאר הכלים המנגנים ולא לעלות עליהם.

האתר שלי
www.mrgreen.us
ReuvenM
Administrator
הצטרף: 17 מאי 01
הודעות: 19288
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: רביעי 03 אפר',02 02:02   
אין שום בעיה מצידי ואתה לא מבקש יותר מדי. כמה חברים כאן יצטרכו לעזור לי בשחזור, כי עברנו חלק מהדרך יחד.

לגבי כוורת, אכן הם הקליטו על 8 ערוצים Ampex, ולפניהם כבר היה שם ההרכב "קצת אחרת" עם שם-טוב לוי, שלמה יידוב ושלמה גרוניך. אני ביקרתי שם לבדוק את תופעת סנדרסון, שאיים להפציץ עם הלהקה הטרייה כוורת. (שאת אולפנו ה'ביתי' הראשון בניתי עשר שנים אחר כך, ושם יואב עשה לו את הטכנאות).

74-76~
איך שטריטון הראשון קם, אני מצטרף לאולפני קולינור, שם נמצא כבר מיודעינו דודי רוזנטל (מהחומר המשובח שמגיע כרגיל מחיפה, טכנאי שהקליט את מרבית להיטי התקופה, להלן, ידיד אישי עד היום, מבעלי אולפן ה-DVD הגדול בישראל), ואני חונך את עידן הבניה העצמית המסיבית של מכשירים (ציוד ואפקטים וגם מיקסרים) בישראל, בעידודו של אמיל בר שהערצתי, ככורח המציאות ולא כאופציה. היה סאונד מסוים שנשמע בתקליט חדש מחו"ל?!? הייתי מקבל הוראה שמכשיר כזה חייב להיות ליד המיקסר למחרת :wink:
יהודה פוליקר (אלמוני מחיפה, גיטריסט וחבר של דודי) מגיע לאולפן לנגן איתי רוק במעבדה, ראובן שפירא (ידיד של הבת של הבעל-בית) מגיח מדי פעם לשאול איך מכוונים Bias - אחד הכיוונים הקריטיים והמדוברים ביותר בתקופת הסרט המגנטי :smile:, ולו היה כבר A-77, ועדיין אולי יש, ובעתיד הוא יגור בביתי הקודם בת"א (עד היום הוא גר), שם בקומת הקרקע היה האולפן הביתי הראשון שהקמתי על טייפ סוני SOS כמה שנים לפני כן (69 עד 71), (במקום זה ניגנה עוד לפני שנים (64-67) "להקת הקצב" הראשונה עם גיטרות חשמליות (הופנר) ומגברים של הונר ובית המוסיקה. המתופף הוא בועז שרעבי, הגיטריסט הוא אחי הגדול, הבסיסט הוא אלי מגן, נגיע לאחיו של אלי עוד מעט. המוסיקה: Shadows בעיקר, מופיעים בתי ספר תיכוניים. כל יום שבת חזרות בווליום מקסימלי (של אז, בערך 45 וואט) עם חלונות פתוחים, וכל העיר בא ונצמדת לחלונות. "נצמדת", לא מגיפה חלונות ואוטמת אזניים!
חשוב:
'רעש של מוסיקה' עוד לא היה אז. זה עדיין היה תופעת טבע בלתי ניתנת לעיכול.
שיהיה לכם מושג מה זה ווליום, וממתי הוא קיבל משמעות בישראל.


נחזור...
טייפ Studer נחשב עלית העידן, טייפ Revox A-77 נחשב "מכשיר הקלטה ביתי". לתחזק אותם זה היה מסע קסם מסתורי, שאין לדעת מתי תצא ממנו; חצי מכניקה, רבע אלקטרוניקה והשאר קופסא וספק כוח.
בתקופה זו מקליט צביקה פיק את להיטיו המפורסמים, חלקם בטריטון וחלקם בקולינור. שלמה ארצי הנער מסתובב ומציץ לתוך אולפנים, מתגנב לאולפני קוליפון (יפו, "סיגמא" בעתיד הקרוב), ומקליט שם בבישנותו כי רבה. בעתיד הוא יקרקע אולפנים, נגנים ואלבומים, יתעתע בחברות תקליטים וישפוך זמן וממון על אלבום עם תכנים טחונים.
אז - לכל טייק היה צריך לחכות עד שהסרט יחזור לתחילת השיר. כן, ומורט עצבים, ביחוד אם לא היה מונה-סרט (או שלא היה תקין). מה שנקרא גישה-לא-אקראית-לחלוטין.
היינו (מדי פעם, כשהסרט רץ אחורה) מרשים לו להתקרב קצת לראש כדי לשמוע בערך היכן אנו נמצאים (בהמשך, כשהמיקס היה פעם מחובר לפלטה, נוצר אפקט של חללית ממריאה, צביקה פיק מתלהב ומכניס את ה'תקלה' הזו לתחילת השיר, מי ינחש איזה?).

האפקטים הפופולריים (למעשה היחידים #ugh ), דיליי סרט (שולחים למכשיר הקלטה בפעולה, משמיעים מראש ההשמעה שלו ומחזירים למיקסר, "אל תשכח להחזיר את הסרט, אולי עכשיו יהיה טייק טוב!").
פלטה, האמיתית היתה בקולינור. פלטת ריוורב של EMT. אולפנים אחרים החלו בחיקויים: פלטת פח רגילה מהפחח בדרך יפו, דרייברים של רמקול או של EMT והכל מתוח על קפיצים.
פלאנג'ר, את הראשון שבניתי (חצי אנלוגי) ניסינו על "האחים והאחיות" (אם מישהו הבחין או אפילו מכיר).
קפיצים. מהסוג שיש במגברי גיטרה.
אולפני "אשל" מתחילים לאבד את המקום השני בסולם האולפנים, "טריטון" עוברים לאחד המקומות שהופכים לסיוט - כיכר המדינה בתל אביב. קרבות ממושכים ומשפטים עם השכנים, אך במקביל נהיים לאולפן הכי לוהט בעיר, למרות הכל, ועל כעס "קולינור" (למה שאצלנו הכל איכותי ומתוחזק מעדיפים דווקא את המקום המתקלקל הזה?"... נקודה למחשבה)
חבורה של יוצאי גלי צה"ל מגיעה לבדוק מה זה אולפן, וזאת לאחר שכבר ניסו את התופעה שנקראת טריטון. לימים יפיקו מופעי קאם-בק חד פעמיים, ע"ש תיסלם. יזהר אשדות מגלה חוש ומשיכה טכנית (בעתיד נבנה לו אולפן שיהפוך למסחרי). ניצני ממשיך לשבור את הקלידים של הקורג (בעתיד נהיה אחראי בהד-ארצי ומסרב להאמין ש"משינה" זה משהו שיתפוס, היום מתמלג באחוזים).
אני משמיע להם את המיקס שעשו "שם", באולפן ש"כאן".
עידן ההשוואות מתחיל!
השוואות?! מה, צריך גם לשמוע נכון? רגע, מהם הרמקולים האלה הקטנים בפרסומות מחו"ל? למה קוראים להם "שיט בוקס"... Auratone מתייצבים על גשר השעונים בכל האולפנים בישראל (בערך שלשה). מגיעים למסקנה שכולם בבית שומעים חרא, אז צריך לבדוק את המיקס דרך רמקולים "חרא". מתחילים לשמוע [גם] במכונית...

24" ערוצים" מפסיק להיות אופציה, ונהפך להכרח קיומי בתחרות בין האולפנים.

חנות המוסיקה הכי לוהטת היא "זומרפלד", בן יהודה תל אביב. מישהו זוכר?

(המשך יבוא)
msmrodan
הצטרף: 23 יונ' 01
הודעות: 217
מיקום: ירושלים
הודעה פורסם: רביעי 03 אפר',02 02:16   
תודה ראובן
אין כמו טריפ נוסטלגי בימים הזויים אלה..
הרווקס A-77 האלה הם באמת משהו..ביליתי את רוב שירותי הצבאי איתם (ומטעם בטחון המדינה לא נפרט יותר #headphones
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » SoundBoard - סאונד מקצועי

לך לעמוד הקודם  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   הבא
עמוד 2 מתוך 10

עשוי לעניין אותך :
:: תקנון