Administrator
הצטרף: 17 מאי 01
הודעות: 19377
מיקום: תל אביב
פורסם: שלישי 02 אפר',02 19:01
וודו, אני חושב שלא הבנת נכון את DorPere, קל מאוד להתפספס על מה שהוא אמר, אבל יש בדבריו מסר חשוב שיש להתמודד איתו ולא לבעוט. זה נושא מענין ששווה לו להישאר כמה שפחות פילוסופי ונתון לויכוח, ויותר עניני באופי ובכיוון של פורום מקצועי.
S.Supporter
הצטרף: 16 אוג' 01
הודעות: 2976
מיקום: תל אביבה
פורסם: שלישי 02 אפר',02 19:16
אם אתה סוטים מן הנושא אז כך...
לגבי סאונד אנלוגי כמה שתבין יותר בעיני זוהי תעלומה אני אדם דיגיטלי... (לצערי וגם לשמחתי) וזוהי דרך ההקלטה והציוד שאני מבין. כל הקלטה מקבלת צליל אחר. אפילו צליל שלטעמי הוא ישן ו"אנלוגי חם" כאשר ברמת ציוד ההקלטה הכל היה דיגיטלי. איך זה? אני לא יודע להסביר אבל הרבה מאוד פעמים הלהקה או מי שמוקלט גורם לי לקבל את ההשפעה שלו (ולהיפך) דבר שמוביל לצליל יותר מן הציוד. יש אנשים שיעשו דברים שישמעו ככה ויש כאלה שההפך על אותה מערכת בדיוק...
ולגבי לעבוד עם אנשים בתחילת דרכם.
אני זוכה לזה המון ובהרבה פעמים יש בזה יתרונות כי אלה אנשים שלא ננעלו לגמרי כל אומנים מפורסמים שזהו יוצרים X כל חייהם.
דווקא עצם זה שציינת את העובדה שהם יש להם דמות מן העבר שמשפיעה עליהם פה הגבול הדק שהשנים מלמדות...
אל תנסה לעשות "להקה שתשמע כמו משינה" או דומה לזה.
לך עם הדברים לצליל האישי שההרכב+מפיק+איש קול מפתחים יחדיו. אחרת הלהקה תהיה "עוד להקה" ומאזיני MTV כבר מכירים היטב את "להקות התבנית" - תופעה בהחלט מסוכנת לכל הגורמים...
אני לא אומר שלציוד אין ערך אבל יותר מלדעת באיזה ציוד השתמשו אם אתה מעוניין להגיע לצליל פשוט תקשיב לכלים תחשוב אם אתה מרגיש שזה כיוון שאתה הולך איתו ו"תשמור" בראש את הצליל של כל כלי בשיר. אחרי זה במהלך ההקלטה (או לפני מומלץ) חפש את ההרכב, מיקרופון, קדם מגבר אפקטים שישיג את הצליל הזה אבל "להעתיק" את מה שהיה בהקלטה X לא ממש ישיג את האפקט הרצוי. גם בעולם הסרטים שמשחזרים סצינה מסרט ישן מצלמים ועורכים בציוד מודרני רק מלכלכים בכוונה - יש לזה הרבה יתרונות.
הצטרף: 02 ינו' 02
הודעות: 402
מיקום: פ"ת
פורסם: שלישי 02 אפר',02 23:35
שבלול והמוקדמים יותר, עד כמה שידוע לי, לא הוקלטו בערוצים. שיטת הערוצים הגיעה לארץ מאוחר יותר.
שבלול הוקלט "לייב".
Administrator
הצטרף: 17 מאי 01
הודעות: 19377
מיקום: תל אביב
פורסם: רביעי 03 אפר',02 00:28
"שיטת הערוצים"?!
להוציא את התקופה בה הקליטו ישירות לתקליט (שלא לדבר על חוט הפלדה או השעווה, שאולי אין כאן אחד שששמע "להיט" ישראלי שהוקלט כך, להוציא את אירוע הכרזת המדינה), ההקלטות נעשו על ערוץ אחד, והתקדמו מאוחר יותר לשניים, ועוד יותר מאוחר לארבעה. החידוש הבא היה כבר שמונה ערוצים, מה שפתח את עידן האולפנים הראשון בישראל לתחרות, אם אפשר לקרוא לזה כך.
בתקופת הערוץ או השניים, אם רוצים לקבל מושג על זמנים, מדובר בשלישיית החלונות הגבוהים ושלישיית גשר הירקון. היה זה אולפן "קולינור" ברח' בר-כוכבא בתל אביב, אשר שימש בבוקר כאולפן הקרנה מוקדמת לסרטים בתורכית.
הייתי אז ילד, שאבא של חבר שלו היה מביא סרטים כאלה לארץ, והיינו יושבים שם לראות את הזוועה הזו, וכיצד מחליטים במקום איך ייקרא הסרט בארץ.
אחר כך היו מפנים את השטח בשביל "אולפן"... ופתאום מתפרץ שמוליק קראוס אחוז אמוק בגלל שהיה צריך לחכות יותר מדקה, שובר כל מה שבא ליד, זורק סטנדים של תווים על הקירות ומאיים להרוג את כל מי שיהיה בדרכו אל ההקלטה על טייפ רווקס (מונו), דרך מיקרופון אחד, בידי הטכנאים אמיל (מורי הנכבד) או אמנון. מכשיר אפקטים סופר מודרני היתה פלטת קפיצים טבולה בשמן מאת חברת EMT.
קצת יותר מאוחר, בימים של איינשטיין וחנוך, הצ'רצ'ילים, השמנים והרזים, האריות וכיוצא באלה מיטב הרוק הישראלי הטוב, הטעים, הכן והנאיבי שהיה אז, הוקלטו גם באולפני ישראקול (שותפות של מאיר אשל והאחים זילברבוים [חברת הגברה], לימים "אשל"), לרוב בידי אחד הטכנאים שלמד את מקצועו בגרמניה ובאנגליה, הלא הוא יהודה קולטון (המצוי בפורום לפעמים בצורה זו או אחרת..), שאת רוב עבודתו ביצע עם ארבעה ערוצים, והרבה עבודת עימוד מיקרופונים, ובקושי שתי העלאות לשיר. הכל היה חייב להיות מושלם על הטייק הראשון. ומשם הוא חתך את התקליט במקום, בעצמו, ובידע עצמי רב.
האיש הנהדר הזה, קולטון, הקליט בגרמניה, תחת משמעת מאוד קפדנית, תזמורת ולהקות וזמרים והופעות (נגיע לאיך שהוא הקליט את ריי צ'ארלס שר, להזכירכם, עיוור). משם עבר לאנגליה ועבד ב-Decca, מרכז הלהיטים דאז, כשבאמתחתו הקלטות כאנגלברט האמפרדינק (חארטה אנגלית) ושפע סיפורים פיקנטיים.
"עידן 8 הערוצים" החל כאשר הצליחו לייצר סרט רחב יותר (בעולם), ולמדו לשכפל את האלקטרוניקה והראשים בצורה יעילה ופחות פולשנית בין-הערוצים.
אולפני קולינור מובילים את התקופה מבחינה טכנית, וכבר חושבים על 16 ערוצים של Studer, בו בזמן מגיע טומי פרידמן עם טייפ 8 ערוצים חצי-הרוס מארץ אפריקאית, ופותח במרתף ברחוב אידלסון בתל אביב את אולפני טריטון הראשונים.
כוורת חונכת את האולפן, שלא היה אלא מרתף עבש עם חדרון 'בקרה' קטן, פרנקי על הטכנאות.