לנסות להיות הכל.
אחת הטעויות הגדולות ביותר של מי שנשאב לעולם של האולפן הביתי הוא התפרסות על מספר תחומים: כתיבה, נגינה (בכמה כלים!), עיבוד, הקלטה, מיקס, מסטרינג, הפצה ויחצנו"ת. בואו נהיה ריאליסטיים. אין אף אחד כל כך טוב. אפילו גדולי האמנים לא עושים הכל לבד. הסוד להצלחה הוא דווקא התמקצעות: עליכם לבחור תחום או שניים בהם תתמקצעו ותהיו הטובים ביותר. אין שום פסול בללמוד תחומים אחרים, אבל הישארו ממוקדים בתחום שלכם. תנו למקצוענים אחרים לטפל בתחומים האחרים.
להסתגר באולפן הביתי.
האולפן הביתי הוא בסך הכל כלי. כלי להקלטת ועריכת המוזיקה שלכם. אבל מה עם המוזיקה? המוזיקה היא דבר שקיים מחוץ לאולפן הביתי - היא נובעת מאימון על כלי פיזי, מדמיון ומחשבה, מאינטראקציה עם מוזיקאים אחרים.
לבזבז זמן.
אחד היתרונות הגדולים של האולפן הביתי הוא החופש להקליט מה שרוצים, מתי שרוצים מבלי לשלם על זה. לרוע המזל, זהו גם אחד החסרונות הגדולים ביותר שלו. קל מאד להיתקע כשעובדים באולפן הביתי - אף פעם לא להיות מרוצים, תמיד למצוא מה עוד לשפר. אל תתפתו למרדף אחרי השלמות הטוטאלית - אין דבר כזה. הציבו לעצמכם מטרות *ברות השגה*, השיגו אותן - ועיברו הלאה.
להתמכר לקניות.
קנו מה שאתם צריכים וזהו. אל תתפתו להוציא כסף על דברים שאתם לא מבינים בהם או שאתם לא צריכים. למשל, רבים שקונים כרטיסי קול מתפתים לקנות כרטיסים עם הרבה כניסות ויציאות על אף שכל מה שיזדקקו לו בחייהם הוא הקלטה של עצמם עם הגיטרה. רבים קונים מיקרופונים לפי שמות מבלי אפילו לטרוח להקשיב להם קודם לכן. לא יודעים מה לקנות? קנו את הכי זול שתמצאו, תוך מתן דגש על *אמינות*. כשתתמקצעו תוכלו לקנות ציוד יקר יותר. אני יודע שזה עושה רושם מצוין כשיש לכם מיקסר על השולחן, אבל האם אתם באמת צריכים 16 פריאמפים למיקרופונים כדי להקליט את עצמכם שרים?
להפסיק להופיע.
מוזיקאים ניזונים מאינטראקציה עם קהל, אין מה לעשות. ההופעה משמשת למספר דברים: היא נותנת לכם משוב מיידי לגבי טיב המוזיקה שלכם, מה הקהל אוהב ומה אינו אוהב, וגם מכריחה אתכם "להישאר בכושר", קרי, להיות מספיק טובים על הכלי שלכם להופיע מול קהל. יש לא מעט מוזיקאים שעקב שימוש בטכניקות עריכה אולפניות הזניחו את טכניקת הנגינה שלהם. אל תתנו לזה לקרות לכם.
להשתמש בכלים וירטואליים כתחליף לדבר האמיתי.
אין שום פסול בהחלפת נגן חליל חורק ברקע בדגימה של הדבר האמיתי. אבל כששירים שלמים מתבססים עם כלים וירטואליים, וכשגם המתופף, גם הבסיסט, גם הגיטריסט וגם נגן העוד הם ישויות וירטואליות, גם התוצאה תשמע בסוף וירטואלית. נגנים חיים הם הכרח במוזיקה, לא לוקסוס. כלים וירטואליים (VSTI) כשמם כן הם - כלים, לא תחליפים.
לקרוא כל היום אקט מוזיקלי.
אנחנו מקבלים אתכם בשמחה, אבל לא שכחתם משהו? (רמז: לעשות מוזיקה ...)
לקחתי לתשומת ליבי _________________ אמנם רדפנו הבלים, אבל הנה הראש הרכנו.
אם כתר הוא נושא או דלי אין שום הבדל,
בסוף ישן הוא.-נ.אלתרמן.
www.rosalis.com
מלחין ופסנתרן
עוד אחת לרשימה - עודף פלאגינים
זה שאפשר להשיג משהו בחינם מאי-מיול לא אומר שצריך להתקין את זה על המחשב ולהשתמש בזה.
כמה סיבות:
* חלק מהפלאגינים רחוקים מלהיות איכותיים
* לכל פלאגין יש צבע משלו ולכן עודף פלאגינים יכול ליצור בלאגן במיקס
* שום פלאגין לא יכול להציל הקלטה גרועה (בדיוק כמו ששום מיקרופון או פרה-אמפ לא יכולים להציל זמר גרוע)
* פלאגינים לא יודעים להכין קפה _________________ My Space , Project Blue
לחשוב שהציוד הוא מה שיפיק את המוסיקה
רוצים לשפר את איכות ההפקה שלכם? תלמדו לעבוד נכון, תתנסו הרבה, תקשיבו ותתקנו.
החלק הכי חשוב באולפן הוא מי שיוצר בתוכו, לא הציוד שבו הוא משתמש.
אין טעם לרדוף אחרי פלאגינים, תוכנות, פרה-אמפים ומיקרופונים כל הזמן.
לא מספיק שהשגת ציוד מסויים, צריך לדעת מה לעשות איתו -
בדיוק כמו שאם תקנה פטיש ואזמל באיכות עולמית, זה לא יהפוך אותך מיידית למיכאלאנג'לו.
אין תחליף לידע, נסיון וכישרון - ואף אחד מהם אי אפשר לקנות או להוריד מהאינטרנט! _________________ Blend Studios | אולפני בלנד | הפורטל שלי | המאמרים שלי | פייסבוק
so much is there to be discovered.