תפריט
שלום Anonymous ::: 2021, 13:05
Facebook
musical act magazine המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » הגברת ותאורת מופעים - PA
  UV  
Supporter
הצטרף: 20 מאי 01
הודעות: 1703
מיקום: ירושלים
מוניטורים לבמה - דעות, המלצות וכללי אצבע
הודעה פורסם: ראשון 31 דצמ',06 22:23   
אחד הנושאים ה"כבדים" מבחינתי הוא נושא המוניטורים. השפעת סאונד המוניטור על איכות הביצוע ואיכות המיקס ל-PA היא עצומה, והאתגר בהשגת סאונד מוניטור טוב הוא גדול. הבעיות:
1. בעוד שתיקונים למיקס הכללי אפשר לבצע באופן שוטף תוך כדי המופע, קשה מאד לתקן מיקס מוניטורים ללא הימצאותך על הבמה, במיוחד אם האומנים לא יודעים מה הם רוצים / צריכים.
2. פידבקים - למרות כיוון מקדים בעזרת EQ גרפי, תסמונת ה"אפשר לקבל קצת יותר מוניטור" מפילה חללים רבים בתחום זה, בעיקר עם כלים אקוסטיים חלשים ללא פיקאפ, כלים חזקים וחלשים על אותה במה, זמרים חסרי טכניקת מיקרופון ועוד רעות חולות.
3. השפעות הדדיות - בין ה-PA למוניטורים גורמות לעתים קרובות לכך שקשה מאד להשיג צליל ברור ומוגדר מהמוניטור. מוניטור בלתי מכוון + PA = בוץ ובלאגן.

הייתי רוצה לפתוח דיון שיקיף את הנושאים הבאים:
1. טכניקה: כיוון נכון, מיקס נכון, אמצעי תקשורת בזמן המופע וכו'.
2. מיקום, מספר ובחירת סוגים מתאימים של מוניטורים למשימות שונות
3. ציוד: מה הופך מוניטור למוניטור טוב? האם רמקול PA יכול לשמש **באמת** כמוניטור טוב ולא רק כברירת מחדל? אילו דגמים מומלצים למשימות שונות, לבמות קטנות וגדולות, לעצמות נמוכות וגבוהות?

הנושא עולה אצלי עקב ההכרה הגוברת בחשיבות הנושא והרצון ללמוד מנסיונם של אחרים, למרות שיש לי כמובן דעות וטכניקות משלי. בעיקרון הייתי שמח להתמקד בתחום המופעים הקטנים, שבהם מיקס המוניטורים נעשה ממיקסר ה-FOH אבל כמובן שכל מידע מועיל יתקבל בברכה.
שלכם...
שי
Supporter
הצטרף: 30 מאי 03
הודעות: 1683
מיקום: ת"א
אתה רוצה להקיף תחום מאוד רחב
הודעה פורסם: ראשון 31 דצמ',06 23:23   
נתחיל בסוג מוניטור - יש המון,אני מעדיף שיהיו בי אמפ עם שליטה של פרוססור - המוניטורים הכי טובים שנתקלתי בהם עד עכשו זה קלייר 12AM או מאקס ואם2 של די אנד בי. - לכלים באסים עדיף מוניטור עם אלמנט גדול של 15" לשאר הכלים גם 2 12" יעשו את העבודה,לשירה זה תלוי באופי של המוזיקה(לרבעיית גאז אני לא אצטרך מוניטורים בעוצמה של מופע מטאל) אני מעדיף מוניטור 15" עם שופר גדול אינץ ורבע או 2 אינץ יש כאלו שלא...
מה שהופך אצלי מוניטור טוב למוניטור טוב הוא הסאונד שלו - מוניטור שחשבו מראש על קרוס הפנימי שלו/נתוני חיתוך ואיקיו בפרוססור,רכיבים וכ"ו - שפושט מחברים ולא צריך לחתוך ולחפור באיקיו בשביל שהוא ישמע טוב.
מנסיוני בד"כ שמבקשים עוד ועוד זה בגלל חוסר פוקס כללי בשליחה - שנובע או מעומס אינפורמציה בייחוד עם נמוכים או מכיוון לקוי של המוניטור.
בשביל לתקן מיקס מוניטור כשאתה עושה מוניטורים מהפרונט פשוט להקשיב לשליחה ב afl,רצוי גם שעושים מוניטורים מהפרונט לשים את האיקיו באינסרט על מנת לשמוע אפילו באוזניות את השפעת ה EQ.
שעושים מוניטורים מהפרונט בייחוד לשירות,פיצול הוא חברך הטוב ביותר בייחוד לזמרים אבל גם לכלים שנוטים לחיתוכים/הדגשות מאסביות בפרונט כמו באס או אקוסטית.

וזהו פלוס מינוס
_________________
This one goes to 11!!!
shem_tov
S.Supporter
הצטרף: 30 דצמ' 01
הודעות: 2058
הודעה פורסם: שני 01 ינו',07 19:12   
לעניות דעתי (אני כבר לא זוכר איך נראה מוניטור), לפני שצוללים לברכה רצוי מאד לפתח אסטרטגיה למיקום והצבת מוניטורים.

מה דרוש באמת, מה גודל הבמה ומה התנאים האקוסטים , מה זולג מה pa אל הבמה, ומה שומעים כלל הנגנים מהמגברים האישיים.

איך ניתן לשפר את המצב ע"י שינוי פוזיציות של הנגנים והמגברים שעל הבמה לפני שבכלל מערבים מוניטורים.

היכן ניתן למקם את המוניטורים שיטיבו עם הנגנים ויצרו אינטראקציה , אבל יחסכו בריבוי מוניטורים או יצרו זליגות מפריעות לנגנים למיקרופונים ולקהל.

בעיקרון כל מוניטור נוסף , וכל הגברת העוצמה במוניטורים מצמצמים את הטווח לפידבק ולכן ריבוי מיותר הוא לא רצוי, אם הנגנים סובלים מחסך מוניטורים מנטלי אין שום בעייה להציב כמות רבה של מוניטורים פקטיבים לצורך העניין (וגם לגבות בהתאם).
_________________
מאוסים נמאסתם !!!
  UV  
Supporter
הצטרף: 20 מאי 01
הודעות: 1703
מיקום: ירושלים
הודעה פורסם: שישי 05 ינו',07 07:49   
שי, רוב הטכניקות שתיארת מוכרות לי, אבל יכול להיות שאצלי המצב קצת שונה בגלל המקומות הקטנים שבהם אני עובד (ממוצע - אולמות של 150-200 איש).
למשל, לגבי הקשבה ב-AFL למיקס מוניטורים, כבר יצא לי לשמוע זמרת שהתלוננה על מוניטור חזק בעוד שאני לא הצלחתי כמעט להבחין בה ב-AFL.
בסה"כ, כשהתנאים האקוסטיים סבירים הטכניקות האלה עובדות היטב בשבילי. כן הייתי רוצה לפתח עוד את הנושא כדי שישמש סוג של מדריך וגם לקבל עוד טיפים לגבי טכניקה וציוד.
סדר הפעולות שלי בכיוון מוניטורים:
1. תכנון והצבה- מי צריך מוניטור, באיזה זווית ומרחק. חשוב לכוון את השופר כמה שיותר לאוזני האמן וכמה שפחות לציר הקליטה של המיקרופון. התכנון מביא בחשבון מגברי בס / גיטרות כמוניטור לנגנים ולא כהגברה לקהל. לכן, יתבקשו הנגנים (כאשר יגיעו סוף-סוף) לכוון את המגברים שלהם לאיזור איברי השמיעה הפרטיים שלהם ולהנמיך את העצמה למינימום הנדרש. הסאונד ל-PA יגיע מ-DI או מיקרופון המכוון למגבר.
2. כיוון EQ - לאחר כיוון ה-PA, מבקש ממי שעוזר לי בהקמה לאייש את המיקסר. עובר על כל מוניטור עם 58 ומדריך את "איש המיקסר" כיצד לכוון את הגרף לקבלת צליל ברור (בדרך כלל חיתוך נמוכים באיזור ה-125-250 Hz) ונקי מפידבקים (בדרך כלל באיזור המיד - היי-מיד). מנסה להימנע מחיתוך של יותר מדי תדרים מכיוון שמנסיוני מוניטור שכוון כך נוטה להתנהגות בלתי יציבה. אם המוניטור ממשיך לפדבק כנראה שהעצמה גבוהה מדי, יש בעיה אקוסטית חמורה או שיש בעיה טכנית אחרת. הכיוון חייב להתבצע גם עם פיידר הערוץ פתוח ב-PA כדי לפצות על מה שזורקים הרמקולים הראשיים את הבמה.
3. כשהאמנים מגיעים - כיוון סאונד בסיסי לכל אחד בנפרד ב-PA (אסור, לדעתי להגזים בשלב הזה משום שיש לאנשים נטייה להפוך אניני טעם באופן שבו הם מבקשים לשמוע את עצמם כאשר התנאים אינם משקפים בשום אופן את מה שיקרה באמת בבאלאנס הכללי) ושליחת אותו ערוץ למוניטור בעצמה מינימלית רק כדי לאפשר לאמן להרגיש אותו.
4. באלאנס כללי - קטע קצר, רצוי לדעתי לא להתחיל עם קטע רועש שבו הקושי בשמיעה על הבמה גדול יותר אלא לתת לאמנים ולאיש הסאונד זמן להתרגל. בשלב זה יבוצע באלאנס בסיסי ב-PA (עצמות) ותיקוני EQ אם צריך.
5. לעצור את ההרכב ולבקש דו"ח מצב - מי צריך לשמוע מה באיזה מוניטור. כאן בדרך כלל עולות בעיות ("אני לא שומע את עצמי בכלל" או "X חזק בטירוף תוריד אותו"). לבצע את התיקונים המבוקשים. בשלב זה אני משתדל לעלות לבמה ולבקש עוד קטע נגינה. לעתים אם יש בעיה בכלי ספציפי מבקש לשמוע רק אותו. אם מישהו שלוח חזק למוניטור ובכל זאת לא שומע אנסה לשנות את המיקום שלו יחסית למוניטור או את המוניטור יחסית אליו. חשוב גם לשים לב שמוניטור מסויים לא יזרוק סאונד לאמן שאינו מעוניין / צריך את מה ששלוח לאותו מוניטור. לפעמים מתגלה כאן צורך לחתוך עוד נמוכים (כמו ששי ציין).
6. המשך באלאנס ב- PA. אם הכל הלך טוב המיקס ישמע עכשיו טוב יותר ובעיות של עצמה ודינמיקה יפתרו בזכות השמיעה המשופרת על הבמה. דבר נוסף שיכול לסייע הוא הורדה מסויימת של העצמה הכללית שתפחית את הדליפה אל הבמה ו"תפקס" את הסאונד במוניטורים.

עד כאן פחות או יותר שלבי העבודה הרגילים שלי. אשמח לתיקונים והערות לתועלתי ותועלת כולם.
בהמשך יהיו גם שאלות ספציפיות בנושאים קשורים.
  UV  
Supporter
הצטרף: 20 מאי 01
הודעות: 1703
מיקום: ירושלים
Practice what you preach
הודעה פורסם: ראשון 07 ינו',07 10:48   
או בתרגום חופשי - "עשה בעצמך את מה שאתה מטיף לו"
אתמול קיבלתי (שוב) הוכחה חיה לכך שלא תמיד כדאי בכלל להשתמש במגבר על הבמה. מקום קטן, אקוסטיקה מערתית ומגבר בס שמרח את כל התחום בין 30 ל-400 הרץ. לך תשכנע נגנים להנמיך את המגבר שלהם...
בסה"כ עבר בשלום אבל מה שהיה צריך לעשות:
1. להתעקש להגביה את המגבר ולכוונו בכינון ישיר לאוזני הבסיסט
2. המיקום יאלץ אותו להוריד את העצמה ויאפשר לנגנים לשמוע צליל מפוקס דרך כל מוניטור.
3. כאמצעי קיצוני - ביטול המגבר ושמיעה מהמוניטור בלבד דרך DI
4. מנסיוני, כמעט תמיד הנגנים רוצים "להאכיל" את ה-DI מיציאה כלשהי במגבר שלהם. כמעט תמיד עדיף לחבר את הכלי ישירות ל-DI ואת המגבר ל-Link.
5. אותו כנ"ל לגיטרה (מלבד שיטת ההגברה ל-PA שיכולה להיות גם מיקרופון צמוד למגבר)

המוניטורים באותו מקום היו Martin f-12 ו-Peavy mxt2 ועשו עבודה טובה בסה"כ.
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » הגברת ותאורת מופעים - PA

עמוד 1 מתוך 1

עשוי לעניין אותך :
:: תקנון