תפריט
שלום Anonymous ::: 2019, 16:49
Facebook
musical act magazine המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine
קלאסיקה - תולדות האולפן הישראלי, 2
שרשרת זו הוגדרה כמועילה (400) › תצורת הדפסה
לך לעמוד הקודם  1, 2, 3, 4   הבא
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » SoundBoard - סאונד מקצועי
  ReuvenM  
Administrator
הצטרף: 17 מאי 01
הודעות: 19244
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: ראשון 05 מאי,02 04:48   
להקת חתונות עולות על המפה ומקבלות ביטחון מקצועי.
בתקופה ההיא החלו להקות החתונה תופסות תאוצה. היה ציוד טוב, היו פלייבקים ומידי, אבל גם אפשר היה לפרק תסכול של מוסיקאים באמצעות קלטות שהיו מוכרים בסוף האירוע.
ה"שגרירים", בראשות אלעזרוב, היו אחת הלהקות המבוקשות. וכמו כולן הן הקליטו להיטי תקופה ומקוריים לקלטות. אבל מחירי האולפן היו גבוהים, ודרשו שעות של תהייה יצירתית באתר שעובד לפי שעון.
והציוד זמין ובזול. אז בונים אולפן. השוק החל מוצף במכונות 16 ערוצים יד שניה. למה לא?
אולפני "רולי" קמים ברחוב פינסקר בתל אביב, בהנהלת אלון, מקורב למשפחה (לימים האולפן יעבור 2 גילגולים ויגמור ב"עננה" כשקובי אוז מתיישב שם). הם רוכשים ציוד בעייתי, יד שניה מחו"ל, באחת מנסיעות ההופעה/חתונה אצל עשיר יהודי בשוויץ, דבר שעולה להם במוניטין והרבה הוצאות תיקונים.
אחת המכונות, סטודר דפוקה שנהרסה עוד יותר באולפן עקב תחזוקה מפוקפקת, נעמדה לה ליד הקיר במסדרון שנים עד שמישהו העביר אותה משם. טכנאי התחזוקה במקום, עמוס שוחט וגלעד קרן, משאירים אחרי כל תיקון מעגלים מודפסים תלושים מהלחמות, עם מגמה חד-כיוונית לפח.
אחרי חודשים האולפן נזכר לקרוא לי לתחזוקה מאוחרת. וגלעד מודיע לי חגיגית "אני חושב שאסע לחו"ל. אני הולך לפתח אלגוריתמים. זה העתיד!" בן טיפוחיו החולמני של טומי פרידמן לא נראה שונה מהרגיל כשהוא אמר את זה. כולם היו מעושנים באותה תקופה.
בעתיד הוא צדק, והקים עם שעשוע את Waves, שלימים ניהל אלון מ"רולי", אח"כ פרש, ואותו החליף מנחם עולש, שהיה פעם הבעלים של אולפני הרולד בככר המדינה.
  ReuvenM  
Administrator
הצטרף: 17 מאי 01
הודעות: 19244
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: ראשון 05 מאי,02 05:09   
ההתחלה בדרך...
esoptron
הצטרף: 28 ספט' 01
הודעות: 188
מיקום: צפון
הודעה פורסם: ראשון 05 מאי,02 08:33   
באמת מרתק. אני מקווה שהשרתים מגובים ( די סביר..)
שחס וחלילה לא יאבדו הרשימות האלו.

  ReuvenM  
Administrator
הצטרף: 17 מאי 01
הודעות: 19244
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: שישי 17 מאי,02 04:14   
כאשר אנו קוראים את דברי הימים, לא אחת עולה השאלה: מה גורם לבן אדם נורמלי לרצות להקים אולפן הקלטות?
בואו נחשוב לרגע. מה הסיבות ואיפה המניעות.
נאמר, מוסיקליות לשמה, אהבת כפתורים, אקוסטיקה חרישית, חיכוך אמנים, הפקות, תקליטים… סאונד!
אתם יודעים מה? תנו לי עוד כמה. על חשבוני. ועדיין לא תתנו לי שני מניעים אשר יצרו שני אולפנים על רמה במדינת ישראל.
אולפנים גדולים, אשר להם יכולה להיות כל סיבה שבעולם להתהוות. באחד יקליט שלום חנוך את "מחכים למשיח" על קפל מכריע בקריירה שלו, ובשני יהיה מוכן להקליט (עד היום) ברי סחרוף.
על שניהם הפרקים הבאים.


עוד בתקופת עבודתי בקולינור, זוכר אני טיפוס חייכן שנכנס יום אחד להקליט עם איזה הרכב תמוה. קיבוצניק שרחוק היה מלהיראות חקלאי או חלבן. חביב ושופע.

יאיר ניסימוב מקיבוץ העוגן, בהפסקה, נכנס לאמיל ואלי באולפן B ומבשר בשמחה שהוא מתלמד בטריטון.

"מה גורם לאיש קיבוץ לרצות להקים מוסד שנחשב 'תל-אביבי', בוהמי-משהו?" אני מתיז אל יאיר, כיום, מול המחשב שאת דברי הימים האלה כותב לכם.
והנה אני מקבל את זה ישר בפנים, כמו שיאיר תמיד יודע להגיד - רק את האמת הטהורה, נאיבית:

"כשהשתחררתי מהצבא נוכחתי לגלות שכל מקומות העבודה בקיבוץ מתחילים ב-6:30 לפנות יום. לא יכלתי לעמוד בדרישה הקשה הזו. התחלתי לחפש עבודה 'נורמלית'… עסקתי כבר במוסיקה והייתי איש טכני..."

וו'אלה!
יופי. לאיש קשה לקום בבוקר אז הוא חולם על אולפן. תגידו אתם, כמה אולפנים אפשר היה להקים על השכמה מאוחרת בישראל?
"אבל איך מגיע בן קיבוץ לתזזי הכרך?" אני מפתה.

תשמעו.
"הייתי גם נגר טוב. ויש נגרייה בקיבוץ. את אשר ביטנסקי הכרתי כבר זמן, ואילו לו ולטומי פרידמן היתה חברת הגברה TF אודיו, וטומי בנה את הרמקולים והיה צריך מישהו שייעגל את הפינות של הארגזים".

כלומר, אתם קולטים בטח שמדובר במניעים שלא כדרך הסאונד. טעות אקולוגית שמנביטה אירועים. חבר קיבוץ שידע לעגל פינות ושנא את חדוות הזריחה.

ויאיר ממשיך:
"כשטריטון נחנק בככר המדינה ועבר עם מערכת שותפים חדשה לכינרת 15 בני-ברק, טומי כבר נאלץ לצאת לחו"ל, והוא שכר את שירותי לפיקוח על הבניה של האולפנים החדשים.
יוריק בן דוד (יו"ר אקו"ם כיום), ואלון הילל (המתופף, שניהם קשורים משפחתית) היו העוזרים שלי, ועשינו יחד את הרצפה והעצים וכל המסביב."

- "כלומר, אתה בנית את האולפן האגדי? גם שילמו לך על זה?" אני.

"ותמורת הפיקוח טומי לימד אותי סאונד באופן אישי. כלומר, את כל מה שהוא כבר ידע אז, ואני הייתי העוזר האישי שלו בהקלטות.
אז עברו עלינו דייויד ברוזה ("שיר אהבה בדואי" עם יעל לוי), יהורם גאון ואחרים.

אני זוכר אותו בא אלי יום אחד 'בוא אלמד אותך לעשות פאנץ' (המכונה אז היתה רחוק מאחורה. מבצע!), הושיב אותי באמצע הקלטה עם קליינטים ואמר שהוא יוצא לרגע. ולא חזר. טומי הלך להטיס טיסנים ואני נזרקתי למים הקרים."
זה היה התחביב של טומי, בשבילו היה עוזב הכל.

- "ואיפה אולפני העוגן נכנסים?"
"אחרי שנה בטריטון חזרתי להקים את מה שהיה נקרא אז 'אולפני גג הפח', כמקום מסחרי לכל דבר."

-"איך בקיבוץ, בו לפני החמה רועים עגלים וחונטים פי.וי.סי, מתייחסים לעוף המוזר?"

- "בהתחלה זה היה נראה להם עבודה של בטלן. כמעט ולא התייחסו לזה. כאילו גחמה שיעבור זמנה. רק לאחר שנים הם נוכחו שזו היתה גם פרנסה לקיבוץ."

-"אז את תולדות הציוד באולפן בבקשה."

- "ב-77' היה לי את ה-TEAC המפורסם 4-ערוצים עם מיקסר שטומי בנה. אולפני 'גג-הפח' היו אז בגודל של 180x230...
בשנת 80' אני קופץ למכונה 8 ערוצים כלאיים של טומי ומכונת אמפקס, ועוד מיקסר שהיה באולפני אשל (שגם הוא היווה פח זבל מצוי לציוד האולפן המוטל בספק באותה תקופה), גם תוצרת עצמית של טומי.
כל הציוד הקודם נמכר לבית ספר בצפון. גם הציוד הזה לא החזיק הרבה זמן, והיה קליינט חדש בשוק..."

אני זוכר היטב, את בנו מ"גמא" גמא היו ברמת חן.
מפעל של המאפיה לשכפול קסטות מזרחיות וסרטים כחולים. כולם שם הסתובבו עם מבט קפוא על הפנים ולא החליפו מילה. יאיר קרא לי לעזור בהעברת המכונה והקונסולה אל הקליינטים המזדמנים, שבזכות רכישתם הוא יוכל להתקדם, ולחבר להם את הציוד באולפן החדש שהם יצרו מאחד החדרים.

בנו, איש נחמד מאוד והבעל-בית של המקום, ראה את כמויות הקסטות המשוכפלות אצלו וגם שמע את הרמה שלהן, והחליט שגם הוא יקליט את המקור, ועוד יראה לכולם מה זו איכות. מה הבעיה? קונים קצת ציוד ודוחפים את הזמר לאולפן.

נסים הגדול מגיע מירושלים לעשות הפקות. נסים היה כמו חתול, קם ונופל, ושוב מועד. עסקיו נגעו בכל הענף, מיצור סרטים מגנטיים ועד אולפני הקלטה למוסיקה מזרחית.
עוד מעט נסים יקים אולפן בתחנה המרכזית בת"א ואני כמעט אשרף שם באחד הלילות...
ואילו בנו ואולפני גמא יגדלו מאוד ויעברו לבניני פאנרמה ליד אבו-כביר, שם יתמוטטו ובמקומם ייכנס אולפן SSL של 'משרד החינוך'.

יאיר: "אני לא אשכח את זה בחיים, רובן. ישבנו שם אצלם והתקנו את הציוד, אני מתחת למיקסר ואתה מאחורי מכונת ההקלטה, ופתאום נכנסו לחדר שני טיפוסים ולא שמו לב שאנחנו מתחת לציוד. עוד הם בוחנים את הציוד, אחד מהם פולט לעבר חברו 'מה אתה אומר, נמלכד לו את המכונית עכשיו או ניתן לו עוד שבוע זמן להחזיר את החוב?'...
פתאום קלטנו לאיזו טריטוריה פלשנו והתחלנו לעשות קולות של שטיח. כמעט השתנתי מרוב פחד. גמרנו מהר את החיבורים ונמלטנו משם".

אולפני ה"עוגן" האגדיים נוצרים.
בשלב הראשון נכנס לשם הציוד ה"מקובל" באותם ימים – סאונדקראפט. מכונה 16 ערוצים (שבקרוב מאוד תתחלף ל-24) ומיקסר סאונדקראפט 2400, כולל 'הרחבת שעונים'.
- "אז הוספת לי אוטומציה עם מחשב אטרי" נזכר יאיר. למעשה, רוב האולפנים חסרי התקציב רכשו אז אוטומציה מחברת C-Mix הגרמנית, כזו שיש להרכיב בתוך המיקסר הקיים, פועלת באמצעות תוכנה על מחשב אטרי ומלאה בבאגים.
זה מה שהיה. עברתי מאולפן אחד לשני והתקנתי את הדבר הזה, שידע לרוץ יפה גם עם סיקוונסר. וגם הצליח לשעבד אותי לעוד שעות תחזוקה.
"אח"כ רכשתי מכונה 2 ערוצים מכובדת של Otari. לעומתה, המכונה סאונדקראפט 16 ערוצים, מעולם לא רצה יותר משתי דקות רצוף במהירות אחידה. ככה הקליטו אז... מנולו ידידי היה אומר שהשימוש היחיד שלה הוא כבמעצור לדלת..."

כשיאיר נשבר, הוא שולח אותי ללונדון, לחפש ולבדוק מכונות 24 ערוצים. אחרי כמה ימים נמצאת אחת, אבל אחרי בדיקה אני משאיר רשימת תיקונים ושינויים שחייבים להיעשות כתנאי לרכישה. מגיע טכנאי של אמפקס ומכין את ה-MM-1200 למשלוח לישראל. זו המכונה ששלטה באולפני טריטון והעוגן. אמינות אמריקאית, שאם מטפלים בה נכון, היא חיה ומחזירה אהבה. ביד לא מקצועית היא נמסה בשניות.

לאחר עוד 4 שנים אולפני העוגן עולים למיקסר Hendrix של Amek, חדש(!) ולפני שהוא מגיע האולפן מתרחב לתצורה שבה הוא נמצא עד היום.


רחב ביותר. האולפן האהוב על להקות והקלטות קצב אקוסטיות, שם נעשה האלבום הישראלי האחרון של עפרה חזה, מרגלית צנעני מקליטה שם, להקות רוק בשפע, כאן מקליט כעת ברי סחרוף עם הטכנאים אורי ברק ופרנקי, ומגיע לכאן דני רובס עם חומר מוקלט דיגיטלית ממערכת ה-Mackie 24/96 שלו, להוספת ערוצים ונגנים,

( ב"עוגן" יש אותה מערכת הקלטה דיגיטלית, וכשצריך סאונד אנלוגי מקליטים על האמפקס "2).

"ואיך מקליטים את ברי סחרוף כיום?"
- ברי מקליט על האמפקס האנלוגית. אורי ברק אוהב קלאסיקות ולא יוותר עליהן. בגלל זה הוא גם משתמש במיקרופונים כמו B&K ו-Earthquack אשר נוצרו במקור למכשירי מדידה וכלל לא הגבילו אותם לתחום השמע בפס הייצור. כמו כן ה-SM58 וה-Octave והסנהייזרים ממשיכים להדהים. אחרי ההקלטה כל החומר של סחרוף עובר לפרוטולס.

שמתם לב לסוג המקרופונים? אם לא שימו לב עכשיו, הם יחזרו אלינו בעבר, ואולי יבהירו דבר.

ואנחנו עוברים לעוד אולפן. עוד נפיל, אך זה הפך לפיל, ומאוד לבן.
עוד קצת.
צחיפו
הצטרף: 02 ינו' 02
הודעות: 402
מיקום: פ"ת
הודעה פורסם: שבת 18 מאי,02 05:16   
אני שובר לך קצת את הרצף, אבל מה ההגיון בלהקליט על 2" ולהעביר אח"כ לפרוטולס?
Rock_Artist
S.Supporter
הצטרף: 16 אוג' 01
הודעות: 2961
מיקום: תל אביבה
הודעה פורסם: שבת 18 מאי,02 05:30   
השאלה די דומה לשאלה, אז למה לי להשתמש במיקרופון מנורות אם אחרי זה אני הולך ומקליט למחשב...

הטייפ נותן מאפיינים מסויימים שהם חלק מרכזי בצליל.
אבל מה? הסאונד מאבד מאיכותו במהלך פרוייקט שבו הסרט נע על הראש אלפי פעמים. אחת הדרכים המקובלות כיום היא להקליט לסרט אנלוגי תחילה ולהרוויח את הסאונד האופייני ואז, בעוד הסאונד טרי, להעביר את החומר המוקלט לפרו טולס ובכך לשמר הרבה מאוד מהניואנסים האנלוגיים. יתרונה של המערכת הדיגיטלית היא שהיא מחזירה תמיד את אותו הסאונד ללא קשר למספר הפעמים שבה נוגן הסאונד. בנוסף לאיכות הסאונד הקבועה, במערכת כמו פרוטולס הרבה יותר נוח לערוך את החומר ואף להוסיף דברים יותר מודרניים שלא ניתן לעשות במערכת אנלוגית.

מקווה שזה ענה לך...
צחיפו
הצטרף: 02 ינו' 02
הודעות: 402
מיקום: פ"ת
הודעה פורסם: שבת 18 מאי,02 18:04   
ואתה באמת מבחין בסאונד של הסלילים לאחר שהעברת לפרוטולס?
yoramilan
S.Supporter
הצטרף: 28 אוק' 01
הודעות: 4654
מיקום: country side
הודעה פורסם: שבת 18 מאי,02 18:46   
זה בדיוק סוג השאלות של:
אתה מבדיל בין סאונד של CD ל-ויניל?
יש כאלה שישבעו לך שכן ולא יודעים שיט מהחיים שלהם ויש כאלה שכן...
הבעיה לא התשובה, אלא השאלה...

יש איזה עניין עקרוני שאני מנסה (ללא הצלחה) להנחיל כאן בפורום שקשורה בסיבה ותוצאה.
נקודת המוצא - התוצאה מדברת. איך הגיעו לזה זה סיפורים מעניינים שישארו בתחומי שרשראות מהסוג הזה בדיוק.

אני מתחייב לפניך (אבל מתחיב!!!) שאם תבוא אלי, אני אשמיע לך 5 מאסטרים ולא יהיה לך מושג איך עשיתי אותם, מה עשיתי שם, מה התחבר למה ולמה.
לפעמים, גם לי לא...

יש דבר אחד שעליו אני כן מתחייב וזה להבדיל (גם אם אף סתום) בין ג'אק דאניאלז אמיתי, לבין כל בורבון אחר.

כל השאר שטויות במיץ.

לגבי השאלה שלך, לסיכום:
מה שחשוב זה לא הטריוויה: "האם זה הוקלט ככה או ככה מאיך שזה נשמע", אלא:
תקשיב טוב!!!
שמעת את ההבדלים????
נכון, הדוגמא הראשונה באמת יותר אורירירית באיזור של 2KH

ולשאלת המפתח:
אז מה אתה מעדיף????

ופה נגמר הסיפור?
אתה
כן אתה!!!!
אתה שומע את ההבדלים????
VooDoo
Act Compatible
הצטרף: 25 ספט' 01
הודעות: 1275
מיקום: Third stone from the Sun
הודעה פורסם: שבת 18 מאי,02 20:40   


אני מבקש מראש התנצלות לזה שאני נדחף.
אבל פשוט אני חושב שזה הרגע המתאים ביותר לשאול שוב
את אותה שאלה ששאלתי לפני כמה חודשים ש"האחר" של ברי סחרוף יצא.
וזאת כמובן בגלל שהנושא כרגע הוא ברי.

אז מי שיכול או יודע את התשובה שיענה,אם לא אני אנסה להתאפק עוד כמה חודשים עד שמישהו כן ידע.

למה לעזעזל הנפילה באיכות השמע של הדיסק "האחר"
לעומת "נגיעות" הקודם ?
ומי שבבעלותו הדיסק יודע טוב על מה אני מדבר !

האם זה הציוד? האם זה הטכנאי ? או שזה הרצון להוציא איכות כזאת?



_________________
עצה בחינם לטכנאי הישראלי -
שירה היא כלי נגינה לכל דבר,עליה להיות בווליום אחיד עם שאר הכלים המנגנים ולא לעלות עליהם.

האתר שלי
www.mrgreen.us
וירץ
Act Compatible
הצטרף: 05 נוב' 01
הודעות: 898
מיקום: הרצליה
הודעה פורסם: שבת 25 מאי,02 04:41   
ראובן, זוהי שרשרת מדהימה ומרגשת, ממש חלפו לי צמרמורות בגב... ביחוד בקטעים על טריטון שכמו הזכירו לי ימים נשכחים ממולדת אבודה...וגם התמונות מהתערוכה שמבשרות על המהפכה של האולפן הביתי...הרגשה טובה שלהיות חלק מההסטוריה הזו...

אילן

_________________
אילן וירצברג
http://www.virtzberg.com
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » SoundBoard - סאונד מקצועי

לך לעמוד הקודם  1, 2, 3, 4   הבא
עמוד 2 מתוך 4

עשוי לעניין אותך :
:: תקנון