תפריט
שלום Anonymous ::: 2024, 07:55
Facebook
musical act magazine המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » מתחילים - Newbies
  אסף  
S.Supporter
הצטרף: 05 יונ' 03
הודעות: 4448
מיקום: רחובות
אני מתחיל ואני רוצה לקנות מיקרופון - איזה כדאי?
הודעה פורסם: חמישי 10 אפר',08 23:38   
המדריך השלם לקניית מיקרופון לבעל האולפן הביתי המתחיל.
השירשור הנוכחי נפתח על מנת לייעץ למוזיקאים העושים את צעדיהם הראשונים בתחום האולפן הביתי, בכל הקשור לרכישת מיקרופונים לאולפן הביתי. מכיוון שמדובר בשאלה שעולה פעמים רבות, מן הראוי שיהיה איזשהו שירשור שיכיל את המידע הנחוץ בצורה תמציתית ומובנת.

ההודעה הנוכחית נכתבה בצורת שאלה ותשובה. אני מניח שעם הזמן יתווספו שאלות ותשובות לשירשור עצמו, ולכן כדאי לקרוא אותו עד סופו (בהנחה שהוא כבר הספיק לגדול).

נעשה ניסיון לא להזכיר דגמי מיקרופונים פרט לדגמים "אלמותיים" כגון ה-SM57 ו-SM58.

א. איזה סוגי מיקרופונים יש?
יש כמה סוגי מיקרופונים, אך הם מתחלקים באופן גס לשתי קטגוריות: דינמיים וקונדנסרים (המכונים לעתים גם מיקרופונים קבליים). הם נבדלים בעיקר במכניזם בו הם משתמשים להפקת האות: מיקרופונים דינמיים פועלים על עיקרון השראה מגנטית, ואילו מיקרופונים קבליים פועלים על ידי מדידת תזוזה של שני לוחות קבל.

ב. מה ההבדלים העיקריים בין מיקרופון דינמי לקונדנסר?
כמה הבדלים עיקריים.
1. מיקרופונים קבליים נוטים להיות יותר רגישים. הם יותר מתאימים לקליטת ניואנסים. זה לא בהכרח הופך אותם ליותר טובים - לפעמים הצליל הדינמי המעט יותר "אטום" של מיקרופון דינמי מצוין לזמר רוק, או לתוף באס, או להקלטת מגבר גיטרה. מצד שני, להקלטת כלי אקוסטי, רוב הפעמים (אם כי לא תמיד) הבחירה הטבעית תהיה מיקרופון קבלי.
2. מיקרופונים דינמיים הם (לרוב) עמידים יותר ממיקרופונים קבליים, ולכן מתאימים למשל להופעות ולתנאי שטח יותר קשים. מבחינת בעל האולפן הביתי, אין להבדל זה משמעות רבה.
3. מיקרופונים קבליים צריכים - כמעט ללא יוצאים מהכלל - מתח פאנטום. מדובר במקור מתח שטוען את לוחות הקבל במיקרופון. לפני קניית מיקרופון קבלי, בידקו שיש ברשותכם מקור כזה. לכרטיסי קול רבים יש כניסות עם מתח פאנטום. אם יש ברשותכם מיקסר עם כניסת מיקרופון, רוב הסיכויים שגם לו יש מתח פאנטום. בידקו בספרות שבאה עם המכשירים.

ג. מה אני עוד צריך פרט למיקרופון כדי להקליט?
על אף שהשירשור הנוכחי לא עוסק בכל שרשרת ההקלטה, שווה לומר מה עוד תצטרכו:
1. אם ברשותכם מיקרופון קבלי, תזדקקו למקור של מתח פאנטום (ר' לעיל).
2. תצטרכו כרטיס קול שמתחבר למחשב.
3. תצטרכו קדם-מגבר (המכונה בלעז pre-amplifier, ובקצרה preamp, או פריאמפ בעברית צחה). מיקרופון מטבעו מייצר אותות חשמליים חלשים מאד, שאי אפשר להכניס למחשב "כפי שהם". תפקידו של הקדם-מגבר הוא להגביר את האות המאד חלש מהמיקרופון שלכם. כרטיסי קול רבים מגיעים עם קדם-מגברים מובנים. כמו כן, כמעט לכל מיקסר שתרכשו יהיה קדם מגבר מובנה. אפשר גם לרכוש יחידות קדם-מגבר נפרדות. כדאי להדגיש שוב ש-99% מהקדם-מגברים מגיעים עם אפשרות להפעלת מתח פאנטום לצרכי חיבור מיקרופון קבלי, אבל תמיד שווה לבדוק בספרות לפני הקנייה.

שרשרת ההקלטה שלכם תראה כך, אם אין בכרטיס הקול שלכם קדם-מגבר מובנה:

מיקרופון --> קדם מגבר --> כניסה לכרטיס קול --> מחשב

אם יש בכרטיס הקול קדם מגבר מובנה, היא תראה כך:

מיקרופון --> כניסת הקדם-מגבר בכרטיס --> מחשב

ד.אז כמה עולה מיקרופון טוב?
שאלה טובה - יש מיקרופונים באלפי דולרים, וגם מיקרופונים בעשרות שקלים במחסני חשמל. באופן כללי, מיקרופונים ראויים להקלטות ביתיות מתחילים באיזור ה-500 ש"ח ומחיריהם מטפסים מעלה משם.

ה. יש לי 500-1000 ש"ח. מה כדאי לי לקנות?
בסכום הזה תוכלו לקנות מיקרופון אחד טוב. הדילמה העיקרית היא, האם ללכת על מיקרופון דינמי או קבלי? אין לשאלה הזו תשובה חד משמעית.
אחד השיקולים העיקריים בבחירה הזו הוא סביבת ההקלטה שלכם. בשל רגישותם הגבוהה, מיקרופונים קבליים נוטים לקלוט גם רעשי רקע מצוין: את ציוץ הציפורים, את מאוורר המחשב שלכם, ואת החברה שלכם בחדר הסמוך שמדברת בטלפון. במלים אחרות, אם אתם מקליטים בסביבה לא שקטה, עדיף להימנע ממיקרופון קבלי כמיקרופון ראשון. הדבר עלול להוביל למפח נפש.
המלצתי האישית: אם הסביבה שלכם שקטה, לכו על מיקרופון קבלי (ר' בהמשך להמלצות). אם לא, לכו על דינמי.

ו. יש לי 1000-2000 ש"ח. מה כדאי לי לקנות?
בסכום זה שווה להשקיע בשני מיקרופונים, האחד דינמי והשני קבלי. שני הגוונים השונים יאפשרו לכם להתאים את עצמכם לכל מקור צליל. ראוי לתת כאן עצה חשובה מאד, לטעמי: קנו לאט. אל תקנו את כל הציוד שהתכוונתם לקנות בבת אחת. קנו למשל את המיקרופון הדינמי\קבלי ראשון (לפי השיקולים מהסעיף הקודם), עיבדו איתו חודש-חודשיים, ובידקו איך אתם מסתדרים עם הקונספט והרעיון של ההקלטות הביתיות. רק אח"כ קנו את המיקרופון השני. העצה הזו, "קנו לאט", תקפה תמיד. מוזיקה לא עושים בסיטונות #smile.

ז. יש לי 2000-3000 ש"ח. מה כדאי לי לקנות?
בסכום זה הייתי רוכש שלושה מיקרופונים: 2 קונדנסרים ודינמי יחיד. הקונדנסרים יאפשרו הקלטות סטריאו (של גיטרה, למשל), והדינמי יתן לכם גוון שלישי מעניין לכל אותם מקורות צליל שדורשים את "הצליל הדינמי".

ח. יש לי הרבה כסף. מה כדאי לי לקנות?
שוב, שאלה של טעם אישי. בתור בעל אולפן ביתי מתחיל לא הייתי הולך מעבר ל-3 מיקרופונים. אם יש לכם יותר מ-2000-3000 ש"ח, אולי אתם לא נופלים בקטגורית ה"מתחיל", ואם כן - ריכשו שלושה מיקרופונים (2 קונדנסרים ודינמי) יותר איכותיים. אל תשכחו שתזדקקו לכסף לכרטיס קול, לתוכנה, למחשב, לאקוסטיקה בחדר, למוניטורים, לכלי הנגינה שלכם - אל תמהרו לבזבז כל כך הרבה רק על מיקרופונים.

ט. אפשר לקבל המלצות על מיקרופונים טובים למתחילים?
נהוג לומר "על טעם וריח אין להתווכח", וכל אחד והטעמים שלו. הגוון של מיקרופון מסוים עשוי למצוא מאד חן בעיני אדם אחד ולהימאס מהר מאד על אדם אחר. עם זאת, יש כמה דגמים פופולריים ששבים ומופיעים בדיונים. להלן רשימה קצרה ולא מחייבת:

דינמיים: SM-57 ו-SM-58 של SHURE הם לחם חוקו של כל אולפן. ההסכמה הכללית בענף היא, שאם אתם הולכים לקנות מיקרופון דינמי אחד, קנו SM-57. אי אפשר לטעות איתו. מדובר בהשקעה לטווח ארוך שתשרת אתכם עשרות שנים.

קונדנסרים: כאן אין הסכמה כללית. בטווח המחירים של ה"מתחיל", קרי, 500-1000 ש"ח למיקרופון, תוכלו למצוא שלל מיקרופונים זולים. לכו על שם של חברה מוכרת: RODE, STUDIO PROJECTS, APEX, BEHRINGER, SHURE, AUDIO TECHNICA ועוד - אם אינכם בטוחים, שאלו בפורום. יש בין המיקרופונים לרוב הבדלים גדולים בשל בעיות של בקרת איכות במחירים אלה, ולכן קשה להמליץ על מיקרופון בלי לשמוע אותו. בידקו שהחנות ממנה אתם קונים רצינית, ובידקו את תנאי האחריות על המיקרופון. קשה מאד לעשות טעות רצינית ברכישת מיקרופון בסכומים הנ"ל - כמעט כל מיקרופון קבלי מחברה מוכרת ישרת אתכם היטב בתחילת הדרך.

י. למה עוד כדאי לשים לב ברכישת מיקרופון קבלי?
יש מיקרופונים קבליים, כגון ה-B3 של STUDIO PROEJCTS, שמגיעים עם מספר מרקמי קליטה (OMNI ו-CARDIOID למשל). אלה מאפשרים למיקרופון לקלוט בקלות גם מקורות צליל מהצדדים\מאחוריו\מכל הכיוונים (רוב המיקרופונים קולטים בעיקר את מה שנמצא מולם). אם ידכם משגת והחלטתם על קניית קונדנסר, כדאי להשקיע לפחות בקונדנסר אחד כזה.

בהצלחה!
_________________
שיעורי פסנתר שלי ברשת (יוטיוב):
http://www.youtube.com/user/MangoldProject
8finger
Act Compatible
הצטרף: 04 יונ' 06
הודעות: 1004
מיקום: HaOgen
הודעה פורסם: שישי 11 אפר',08 18:50   
כל הכבוד על היוזמה #clap #thumbsup נכנס למועדפים
_________________
www.ogenstudio.co.il

facebook
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » מתחילים - Newbies

עמוד 1 מתוך 1

עשוי לעניין אותך :
:: תקנון