תפריט
שלום Anonymous ::: 2019, 07:11
Facebook
musical act magazine המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine
הרמוניה מודלית ועוד משהו
שרשרת זו הוגדרה כמועילה (140) › תצורת הדפסה
לך לעמוד הקודם  1, 2, 3, 4   הבא
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » כתבות נושא ומדריכים
yoramilan
S.Supporter
הצטרף: 28 אוק' 01
הודעות: 4654
מיקום: country side
הודעה פורסם: שישי 02 אוג',02 18:05   
פוריים בהחלט.
הדוגמאטיות ממך והלאה וזה מקסים אבל הפורום הזה הוא פורום תיאורייה ובא לדון בדיוק בחוקים ובתאוריות ולא במליוני האפשרויות לשבור תיאורייה זו ולהימנע מדוגמאטיות כלשונך.

חלילה שיובן שסותמים כאן פיות. (זאת אומרת, סותמים אבל חלילה שיובן ככה).
yoramilan
S.Supporter
הצטרף: 28 אוק' 01
הודעות: 4654
מיקום: country side
הודעה פורסם: שישי 02 אוג',02 18:36   
שנמשיך?

לקראת סוף שנות ה-50, נתקבע מונח חדש בהיסטוריה הקיימת של הג'אז:
ג'אז מודאלי.עד עתה ייחסנו "מודאליות" לשתי משמעויות היסטוריות תיאורטיות שונות.
1. הלחנה באופן אשר "ינסוך שלווה" כלומר, כזה שבמתכוון ובמודע, חיפש דווקא את הנוסחאות המרווחיות הזורמות. זרימה זו נתאפשרה בעיקר ע"י העדר כיווניות הנוצרת ע"י פתרון של ה"טון המוביל.
מראש היה ברור כי מודוסים כמו לידי ויוני המכילים טון מוביל לפני הטוניקה, לא יצלחו למלאכה משום שתמיד תתקיים בהם משיכה לקראת פתרון מוחלט וסיום על השורש.
2. אלתור בעזרת שרשראות מודאליות אשר באות לחזק את הקשר בין הדרגות ההרמוניות השונות לבין הטוניקה.

כאמור, שימוש במונח מודוס לשתי משמעויות הפוכות.

אז מהו ג'אז מודאלי:
לא זה ולא זה.
מהרנסנס נלקחו העקרונות הקשורים להיעדר משיכה טונאלית אינטואיטיבית.
כעיקרון, עד לשלב זה, היו מולחנים ומאולתרים קטעי הג'אז מעל שרשראות הרמוניות אשר לא היו שונות בהרבה משרשראות טונאליות של תקופת הבארוק ובאך.
טוניקה, דומיננטה, מודולציות, ופראזות אשר כולן נשענות על אותם עקרונות קדנציאליים של המוסיקה הקלאסית טונאלית.
יש לציין שבתקופה זו (שנות ה-30 וה-40 של המאה ה-20) הייתה המוזיקה ה"קלאסית" ברמת הפשטה הרמונית וטונאלית כמעט מוחלטת. – (אולי גם על זה נדבר פעם). בכל מקרה, בסיסים טונאליים היו כמעט מלה גסה בשדה המוסיקה האומנותית והא-טונאליות שלטה בכיפה.
בכל מקרה, אותו תהליך שעבר על המוסיקאים הקלאסיים בסוף המאה ה-19 החל להשפיע ולחלחל גם לנגני הג'אז והם חיפשו ביטוי המשוחרר מכבלי החוקיות הטונאלית הנוקשה.

אחד הכיוונים (לא היחידי) היה פשוט להתנתק מהשרשרת ההרמונית המקובלת ולהתמקד בגוון הספציפי לכל מבנה הרמוני (אקורד) או מלודי (שרשרת צלילם – מודוס).
הראשון שנתן לזה שם היה מיילס דייויס אבל בהחלט לא הראשון לעשות בעקרונות הללו שימוש.
אנו מוצאים את העקרונות הללו גם אצל דיוק אלינגטון, דייב ברובק ואחרים.
כעת היו שני כיווני התפתחות הרמונית עיקריים:
שימוש באקורדים ובחיבורים הרמוניים על בסיס הגוון שנוצר בלבד.
שימוש בשרשרת מלודית כל שהיא והירמון סינתטי שלה. למשל, סטנדרט ג'אז מפורסם GIANT STEPS, אשר בו חולקה האוקטבה לארבעה חלקים וכל חלק מהורמן על בסיס טונאלי של II -> V -> I
כלומר, שילוב של חשיבה מודאלית עם עקרונות הרמוניים טונאלים לצורך חיזוק וביסוס השורשים.

חלק חשוב של האסטטיקה הז'אנריסטית הזו, קשור לגוון, ולתת דרור למהלכים, הזורמים לכיוונים טונאליים שונים, מבלי להתחשב ב"רצונה" של האוזן לפתור מתחים טונאליים.
מעבר לכל העקרונות התיאורטיים, היה ניסיון, ב"שפה" הג'אזית, להיחלץ מכבלי הטונאליות.
יהיה זה עוול למוסיקאים ולמוסיקה לראות בכך אקספרימנט תיאורטי בלבד.

בפעם הבאה: מודוסים סינטטים ודי!

  SAR  
Act Compatible
הצטרף: 14 מרץ 02
הודעות: 1285
הודעה פורסם: שישי 02 אוג',02 20:25   
#thumbsup
Zooot
S.Supporter
הצטרף: 19 מאי 01
הודעות: 2814
הודעה פורסם: שישי 02 אוג',02 22:22   
Very interesting stuff Yoram, and clearly explained.

If U’ve still got any energy left, I’m very interested in any analysis of popular music.

How does this stuff reflect on popular music?

Do songs share a common impact if composed using the same mode?

Peace,

Zooot
MT Set
הצטרף: 04 מאי 02
הודעות: 57
הודעה פורסם: שבת 03 אוג',02 03:39   
אני מצטער שככה הובנתי,
לא באתי לאמר שהתיאוריות לא חשובות, אבל רק רציתי להציע רעיונות שונים.
אם אני לא טועה, ככה מסיין הגיע למודוסים הסינטטים שלו.
yoramilan
S.Supporter
הצטרף: 28 אוק' 01
הודעות: 4654
מיקום: country side
הודעה פורסם: שבת 03 אוג',02 05:53   
ציטוט:

בתאריך 2002-08-02 21:39, MT Set כתב:
אני מצטער שככה הובנתי,
לא באתי לאמר שהתיאוריות לא חשובות, אבל רק רציתי להציע רעיונות שונים.
אם אני לא טועה, ככה מסיין הגיע למודוסים הסינטטים שלו.


אתה לחלוטין לא טועה ואף צודק.
כלומר, אם להקדים את המאוחר (כי התכוונתי לייחד לכך הודעה נפרדת), מסיין לא "הגיע" למודוסים סינטטים, וודאי לא בצורה של ניסוי ותהייה, אבל אם לעזוב לרגע את הבייצה והתרנגולת, שורה תחתונה, נתת תיאור של העקרון של מודוסים סינטטיים, שכאמור, מי שהביא את השיטה הזו לרמת הפופולאריות שבה היא היא מוכרת היום היה אליבייר מיסיין.
yoramilan
S.Supporter
הצטרף: 28 אוק' 01
הודעות: 4654
מיקום: country side
הודעה פורסם: שבת 03 אוג',02 06:31   
ציטוט:

בתאריך 2002-08-02 16:22, Zooot כתב:If U’ve still got any energy left, I’m very interested in any analysis of popular music.

האמת, אני קצת הרוס. לקחנו משימה קצת יומרנית ומאתגרת. נראה לאן זה יוביל.
היה לי חשוב לדעת שזה מובן כי נשלחו גם רמזים לגבי קורסי מבוא בסינית מדוברת.

ציטוט:

בתאריך 2002-08-02 16:22, Zooot כתב:
How does this stuff reflect on popular music?

Do songs share a common impact if composed using the same mode?


טוב, פה אתה נכנס לנושא מאד סובייקטיבי שנוגע להלחנה ובמיוחד לשיפוט או התרשמות מלחן נתון.
אני אתייחס ככל יכולתי לשני הנושאים:
1. ההשפעה על מוסיקה פופלארית.
טוב, במוסיקולוגייה מתייחסים למינוח "מוסיקה פופלארית בשני אופנים שונים:
פופלארי - מלשון המוני, תעשייתי, מטעם ולצורך, אשר נבחן ביכולת ההישרדות שלו מול קהל.
פופולארי מלשון PEAPLE, מה המשמעויות החברתיות, הומניות, קהילתיות, שבטיות.
אני מניח שהתכוונת לפרשנות הראשונה, אז אני רק אזכיר, שרב המוזיקה העממית, גם באירופה אבל בייחוד מחוצה לה, נשענה כמעט רק על עקרונות מודאליים מקומיים. (לאורך כל ההיסטוריה המוסיקאלית המתועדת באירופה, ישנה הפרדה בין מוסיקה אומנותית, אליטיסטית שהחל מהמאה ה-16 מולחנת בכלים טונאליים בלבד, לבין מוסיקה כפרית, עממית אשר ממשיכה מסורות מודאליות עתיקות).

מכל מקום, הלחן הפופולארי קיבל על עצמו כמה עקרונות הישרדותיים שעומדים לרוב בסתירה לאסטטיקה המודאלית.
- שיר פופולרי הוא לרוב שיר קצר. אין בו את הנינוחות הדרושה לפיתוח מודאלי. קוצר היריעה אינו מאפשר מורכבות ברמה התיזמורית והמיבנית. אין בו יותר משני חלקים (במקרים נדירים שלשה וארבעה).
- השיר הפופולארי חייב להיות מובן בשמיעה ראשונה או שנייה. להיות HIT פירושו להיקלט באופן מיידי. לצורך כך הוא חייב להיות ברור. אחד האלמנטים המרקמיים אשר יוצרים קשר באופן הכי חזק זה ההרמונייה אשר מהווה מעין רפסודה אשר עליה האוזן צפה. כשההרמוניה מתוחכמת ובייחוד איננה נעה על פי הציפייה הפסיכו-אקוסטית שלנו אנו מעבדים קשר או חייבים להתאמץ. שתי מילים גסות אצל מי שמחפש להיות מובן באופן מיידי.

כל העיסק הזה נשען על הז'אנר הפופולארי שהתפתח בברודווי בשנות ה-20 30 של המאה הקודמת.
הז'אנר הזה ביצע מעט מאד תהפוכות ב-80 השנה האחרונות ולמעשה, הכוחות שהניעו אותו ברמה האבולוציונית היו כוחות שאין בינן ובין אומנות הרבה מן המשותף. הם יותר מזכירים שיווק או ייחצון. (אם כי אני ער לחלוטין לכך שגם שיווק זו אומנות).
חשוב לציין שני דברים בהקשר זה:
א. בישראל שלנו, לאורך יותר מחצי מאה, שלט בכיפה ז'אנר שהיה רחוק מאוד מהז'אנר ששלט בשאר העולם המערבי. כאן, דווקא העלו על נס, שירה עברית ייחודית, אשר לפחות בהתחלה התיימרה לתת ביטוי לנוף ולזמן המקומי. לתפיסתם של המלחינים שהיו פופולארים אז (אבל ארליך, מרק לברי וכ"ו) הביטוי המקומי נשען דווקא על מודוסים שנשמעו בעינהם "מזרח תיכוניים"/"ערביים" - בעיקר פריגי, דורי ומיקסולידי. (מזכיר למישהו משהו?).
ב. ניסיתי להציג תזה, ואין ספק שהיצגתי אותה באופן שיפוטי. אני יכול לומר שאין לי בעייה לתת דוגמאות אשר יוכיחו גם את ההיפך (לדוגמא: איך ייתכן שהשיר הפופולארי ביותר של להקה כמו QUEEN - BOHAMIAN RAPHSODY, הוא דווקא אחד השירים המורכבים מכל בחינה קומפוזיטורית שתסקור) אבל ככלל, קל לי יותר להביא דוגמאות להרכבים ומלחינים "פופולארים" שניסו לבסס במוסיקה שלהם עומק ומורכבות, וללא ספק גישה אנטי מסחרית, אבל דווקא שיר זניח וקליט הוא זה שתפס (בית השמש העולה של החיות, FOR YOUR LOVE של ציפורי החצר, WISH YOU של ה-PINK FLOYD וכ"ו).

בנוגע לשאלה השנייה, אם שירים אשר נכתבים באותו המודוס מקבלים אימפקט דומה:
ובכן, וודאי אבל השוני בינהם עדיין עצום.
נניח ש-70% מהמוסיקה המערבית נכתבת ומולחנת בסולם מז'ורי שהוא עצמו מודוס יוני.
הרי יש מגוון עצום ושונות ברורה בין רוב השירים.
ניתן לומר כמעט את ההיפך: האלמנטים אשר יוצרים זהויות ודמיון בין שתי קומפוזיציות הם דווק אלמנטים עיצוביים ופרה קומפוזיטוריים כמו מבנה, תיזמור, ארטיקולצייה (איך מבצעים) והכי חשוב - ז'אנר וסגנון.
Saibuster
הצטרף: 19 ספט' 01
הודעות: 234
מיקום: London
הודעה פורסם: שבת 03 אוג',02 11:59   
This thred is gr8!


Thank you yoram! and everybody who contribute to this thred!


_________________
"Adventure, excitment , the jedi craves not these things"
malky44
הצטרף: 18 אוג' 01
הודעות: 29
הודעה פורסם: שבת 03 אוג',02 16:34   
אכן אשכול נעים..
רק שאלה אחת קטנה לי אליכם:
כעיקרון, אם לדוגמא חלק בשיר מורכב מהאקורדים:
II V I I
אז האילתור יכול להיות ממודוס: (משמאל לימין)
יוני,יוני,מיקסולידי,דורי.
אבל בD יוני ובD מיקסולידי יש אותם התוים, וההבדל הינו בתו הראשון, נכון? איך השינוי במודוסים בא לידי ביטוי באלתור, אם כך?
yoramilan
S.Supporter
הצטרף: 28 אוק' 01
הודעות: 4654
מיקום: country side
הודעה פורסם: שבת 03 אוג',02 17:55   
ציטוט:

בתאריך 2002-08-03 10:34, malky44 כתב:
אכן אשכול נעים..
רק שאלה אחת קטנה לי אליכם:
כעיקרון, אם לדוגמא חלק בשיר מורכב מהאקורדים:
II V I I
אז האילתור יכול להיות ממודוס: (משמאל לימין)
יוני,יוני,מיקסולידי,דורי.
אבל בD יוני ובD מיקסולידי יש אותם התוים, וההבדל הינו בתו הראשון, נכון? איך השינוי במודוסים בא לידי ביטוי באלתור, אם כך?



זה בדיוק חלק מהסלט שממנו חששתי בכל הנושא הזה שנקרא מודוסים:
1. אתה מדבר על שימוש בדרגות טונאליות, כלומר אין פה עניין למרקם מודאלי.
אנחנו מדברים על שימוש במודוסים לצורך אילתור במטרה לחזק את הטונאליות של הפרוגרס ההרמוני.

2. D דורי ו-D מיקסולידי בעלי אותם תוים?
מה פתאום.
D דורי:
רה, מי פה, סול, לה, סי, דו, רה.

D מיקסולידי:
רה, מי, פה#, סול, לה, סי, דו, רה.
פה# קטן אך משמעותי.

בכל מקרה, כל הרעיון באלתור מודאלי לא מתייחס לדרגה ה"קטנה" משום שבפרוגרס: שניה חמישית ראשונה, "בנק התווים" שבהם תעשה שימוש יהיה התווים של ראשונה, רק תשומת הלב תנתן לאזורים אחרים בסולם.
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » כתבות נושא ומדריכים

לך לעמוד הקודם  1, 2, 3, 4   הבא
עמוד 2 מתוך 4

עשוי לעניין אותך :
:: תקנון