תפריט
שלום Anonymous ::: 2019, 05:53
Facebook
musical act magazine המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine
הרמוניה מודלית ועוד משהו
שרשרת זו הוגדרה כמועילה (140) › תצורת הדפסה
לך לעמוד הקודם  1, 2, 3, 4   הבא
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » כתבות נושא ומדריכים
malky44
הצטרף: 18 אוג' 01
הודעות: 29
הודעה פורסם: שבת 03 אוג',02 19:05   
אה.. טוב אני אנסה לעשות משהו עם זה
dune1
הצטרף: 29 אוג' 01
הודעות: 530
הודעה פורסם: ראשון 04 אוג',02 03:36   
עוד נדבך שאני יכול לתת בעניין
במוסיקה מודאלית לא תמצא את השימוש בדומיננטה החמישית או השביעית כפי שאנחנו מכירים אותה ממוסיקה פונקציונאלית.
את השימוש בדומיננטה יחליף מונח שנקרא קיי דנס מלשון קדנצה.
שהקיי דנס יגיע תמיד על פעמה חלשה שנפתרת לטוניקה בפעמה חזקה.
לדוגמא אם ניקח את דו דורי ונרצה להרמן יצירה במודוס
נשתמש באקורד Bb Cm
כקי דנס טוניקה.
matan__
הצטרף: 22 יול' 02
הודעות: 83
הודעה פורסם: ראשון 04 אוג',02 05:36   
וואו חברים זהו חומר מעניין ביותר.
במיוחד ההיסטוריה על המודוסים עם פיתגורס והכנסייה ממש יפה .
אולי תן לנו גם רקע על המינור המלודי ההיסטוריה שלו ומודוסיו המרתקים האולטרד וכו...
אורח
הודעה פורסם: ראשון 13 אפר',03 01:36   
היי, קראתי שוב פעם והשכלתי (תודה אחלה ת'רד)

יש לי שאלה,( ליורם כמובן או בכלל למי שלמד )
אני מכיר את המבנה של GIANT STEP/COLTRANE
אבקש, להסביר איך חילקת את האוקטבה ל4- .
אתה לא צריך לנתח את כל הקטע אלא לתת לי מושג בבקשה על -
איך ניתחת את 4 אקורדים הראשונים כך שהם חילקו את האוקטבה בצורה שווה כפי שהסברת מקודם ?

הסברת שמדובר בדרגות שנייה וחמישית ( שלא נפתרות וקופצות לסיקוונס דומה בלופ במקום אחר .בסולם אחר, אני צודק? )
להזכירך 4 האקורדים הראשונים הם :
BMAJ 7
D7(חמישית? של ) G
B BEMOL7- ?חמישית .של ) E BEMOL MALJ 7

עזור לי
זה חומר מעניין שאשמח לדעת.
אגב... קולטריין סיפר שהוא לקח את זה מבסיס קלסי יש לך מושג על איזה חוקיות הוא דיבר האם הוא המציא את הדבר או שזה קויים לפניו מבלי שייחקרו את זה .?
ןהוא פשוט שלף והתחיל לחרוש?

תודה מראש
yoramilan
S.Supporter
הצטרף: 28 אוק' 01
הודעות: 4654
מיקום: country side
הודעה פורסם: ראשון 13 אפר',03 10:50   
קראתי עוד פעם.

אני לא מאמין שכתבתי את כל זה. כנראה היתה שביתה אז. מאיפה היה לי זמן לכתוב ולכם זמן לקרוא?
שככה יהיה לי טוב.

בכל מקרה, בקריאה שנייה, אני כבר מזהה כמה נקודות שייתכן שיתכן שיותר סיבכו מהועילו. כך למשל בנוגע לשאלה של ZOOOT וכ"ו.
אם יש נקודות שצריך לחדד אני אשמח לעשות זאת, רק ש - אנא, לא כל דבר ניתן להסביר בלי לתת ספר של מבואות לפני כן (עצם היומרה הנוכחית = יומרה).

בכל מקרה (2,) שאלות ממוקדות בבקשה.

כמה דברים שבעטיים קפצה השרשרת הזו מתהום הנשייה:
** אם אני מבין נכון, השרשרת הזו קושרה לשאלה אחרת שקשורה ב-UPPER STRUCTURES.
אינני יודע מי יצר את הבלבול אבל יש כאן בהחלט דבר שאיננו בהכרח קשור, ולעיתים הפוך.
אז אני לא מתייחס לנושא של U.Structures כרגע, ואני אגיב בזמן ובמקום אבל חשוב מאוד לשים את הגבולות הנכונים בין כמה טכניקות עיבודיות / הירמוניות.
אני בעצמי כבר לא כל כך זוכר מה היתה השאלה המקורית בשרשרת הזו אבל חלקים גדולים ממנה התייחסו למודאליות במובן של העדר / טשטוש כיווניות מחד ושימת דגש למרכיבי הצבע והגוון של ההרמונייה.
ובכן, הדבר העיקרי שאפשר לומר בהקשר של U.Structures הוא שהם באים במטרה לחדד כיווניות והולכת קולות.
זה נכון שלמתחים הרמוניים יש תפקיד חשוב בצביעת האקורד ואפיונו אבל לא לשם כך הם באים.

מי שייסתכל ב-REEL BOOK יראה שלאותם קטעים שאליהם מיחסים (ובצדק) את המונח "ג'אז מודאלי", צמודה הרמוניה אשר מורכבת מאקורדים משולשים בלבד.
אקורדים משולשים זה גוון מאד מסויים אבל גם מילה נרדפת לבריחה מכיווניות.
אני מדבר על קטעים כמו SO WHAT וכ"ו.
אורח
הודעה פורסם: שני 14 אפר',03 18:39   
הדוגמא של SO WHAT וקטעים מודליים רבים אחרים( מודליים , שגם נמצאים בREAL BOOK) ניחנו בהירמון כמו שהצגת. של משולשים . רציתי לדעת האם החשיבה מאחורי העיניין היא בשורשיה : היתיחסות למנגינה (MELODY), וניתוחה לפי מודוסים?.
מכאן שלכל חלק בסולם מסויים יש מודוס והוא ה"בית "או ה"בנק" בו משתמש המאלתר להבעת עצמו.
שנית. אודה לך אם תוכל לאמר למה התכוונת שאמרת שקולטריין, חילק את האוקטבה ל- 4. מעניין אותי להבין את זה הרמונית או לפחות לקבל על זה הסבר ברמת העקרון אודה לך מאוד אם תוכל להשלים לי את החסר .
את המבנה אני מכיר ויודע בעל פה אבל מה שעומד מאחורי
זה -הראש והחשיבה,- זה נעדר עדיין.
מודה לך מראש .מקווה שתאיר קצת כאן ?
yoramilan
S.Supporter
הצטרף: 28 אוק' 01
הודעות: 4654
מיקום: country side
הודעה פורסם: שני 14 אפר',03 22:20   
אמרתי 4 והתכוונתי כמובן לשלוש.

הקטע (הגאוני, יש לומר: GIANT STEPS) עובר דרך 3 בסיסים הרמונים:
B (סי מז'ור)
Eb (מי במול מז'ור)
G (סול מז'ור).

שלושת הבסיסים הללו מחלקים את האוקטבה ל-3 טרצות גדולות באופן מדוייק. (ברישום אנ-הרמוני)
כמובן שחלוקה כזו, מראש מפרקת את הכיווניות שקיימת באופן מובנה במתח הטונאלי של כל אקורד ושל סולם הבסיס (לצורך העניין סי מז'ור אבל זה רק עניין של ה-TURN AROUND).

המעבר (CHANGES) נוצר באופן פשוט ע"י מהלך TWO FIVE שמהווה מודולצייה שניונית לקראת כל טונאליות חדשה.

עכשיו, לפתוח REEL BOOK ולהבין מה אמרתי.
אורח
הודעה פורסם: שני 14 אפר',03 22:42   
שלום יורם
תודה על התגובה ,
אני רואה את זה עכשיו .3 בסיסיים טונאליים .מעניין מאוד.
לפי ה REAL BOOK חיש שם קפיצה בין 3 טונאליות ממש כמו שהסברת .,אם כך אז האימון הטוב ביותר הוא לנגן את GIANT STEPS בלופ ולעבור עליו בכל הסולמות לא ? בעצם רק על 4 כי הוא כבר מכיל 3 אוטמטית בתוכו ( אתה מאשר?)
.! .
רק שאלה : כיצד מנתחים את הקפיצה לסולם טריטון ממעל ? ( האם בתיאוריה זה נקרא מודולציה של סוולם אחר). שמתי לב שלב החריפות של הקטע טמוטן אולי בכך שמשהיה אקורד רגיל( למשל משולש D הופך D7 בקדנציה הבאה .)
הפך פתאום ל7...
התזוזות האילו בסאונד לא יאומנו בקשר לאילתור ולחופש המאלתר על המבנה ...
האם השיטה היא הטריטוניק סיסטם ?, האם המקור לזה הוא קלסי? אם כן מיהו המלחין או ממציא השיטה ?
האם מדברים על דברים כאילו באקדמיה ? באיזו מסגרת, ( של תיאוריה ניתוחית בלבד?מה לגבי מעשית בשטח ? )
באיזה שלב ( שנה ראשונה\ הלאה מזה ?)
אורח
הודעה פורסם: שלישי 15 אפר',03 00:31   
ערכתי שוב.
yoramilan
S.Supporter
הצטרף: 28 אוק' 01
הודעות: 4654
מיקום: country side
הודעה פורסם: שלישי 15 אפר',03 07:53   
HAGILAD2002 :
אם כך אז האימון הטוב ביותר הוא לנגן את GIANT STEPS בלופ ולעבור עליו בכל הסולמות לא ? בעצם רק על 4 כי הוא כבר מכיל 3 אוטמטית בתוכו ( אתה מאשר?)


האימון הטוב ביותר הוא להתאמן.
אני גורס שצריך להכיר סטנדרטים בסולם המקור שלהם משום שכשתצטרך לנגן אותו באיזה ג'ם בניו יורק זה יהיה הסולם שבו ינגנו אותו כולם.
להתאמן על טרנספוזיציות יש עוד דרכים.

בכל אופן, תתאמן איך שאתה והמורה שלך מבינים.

HAGILAD2002 :
כיצד מנתחים את הקפיצה לסולם טריטון ממעל ?


כל דומיננטה יכולה לקבל מהלך של "חילוף טריטוני". זו הרה-הרמוניזצייה הראשונה המקובלת.

במקום לעשות מהלך:
II V I
המהלך הוא:
II IIb I


HAGILAD2002 :
האם המקור לזה הוא קלסי? אם כן מיהו המלחין או ממציא השיטה ?
האם מדברים על דברים כאילו באקדמיה ? באיזו מסגרת, ( של תיאוריה ניתוחית בלבד?מה לגבי מעשית בשטח ? )
באיזה שלב ( שנה ראשונה\ הלאה מזה ?)


החידוש בג'אז ובמוסיקה הקלה הוא במישור הריתמי - תחושת הקצב.
ככל שזה נוגע ל"הרמונייה" (טונאלית, מודאלית זה לא משנה), דיוק אלינגטון וגיל אוונס לא עשו שום דבר ששטראוס, וואגנר, דביוסי או פרוקופייב לא עשו לפניהם.

להגיד שהמקור הוא קלאסי זה קצת בעיה כי הקלאסיקה היא תקופה אחרת בהיסטוריה של המוסיקה (ששם הדגש הושם דווקא על הצורה - FORM המוסיקלית), אבל אם כוונתך למה שמכונה (כי לא נמצא שום מינוח אחר) מוסיקה אומנותית תזמורתית - אז כן. זה היה כבר שם.

זה רק בהקשר אחר לגמרי.
והיופי הוא בהקשר.

מלמדים דברים כאלה באקדמייה בקורסים שונים בחוגים שונים ובשנים שונות. הבעיה כמובן היא לא מה מלמדים אלא מה לומדים.

kikkler :
אם כבר נגענו בקטעים של קולטריין, תוכל להסביר אם קיימת חוקיות כלשהי מאחורי ההרמוניה של הקטע Moment's Notice ? יצא לי לעבור עליו לאחרונה, ולמרות ההרמוניות שנראות לכאורה די מסובכות הקטע מאוד מסתדר ומתאים...


בוודאי:
אם לעזוב בצד את המבנה ולהתייחס לקטע כשיר 32 תיבות אז:
ה-A מכיל שתי פראזות שנמצאות ביחס של סקונדה גדולה. מי במול ורה במול.
ההגעה לטוניקות הוא ע"H שרשרת של שניוניות - מה שקראנו - TWO FIVE.

Em A7 = II V of Dm (but it get's in the end of the fraze). in between:
Fm7 Bb7 = II V of the main tonalitty (Eb7). so. the same progress apear at the next fraze.

כך שהשורה השלישית (B PART) תתחיל בדו מינור .
ה-B משתמש בדיוק באותה הטכניקה של שניוניות שסולם המטרה הוא כל הזמן מי במול מז'ור.

זה מה ששאלת?
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » כתבות נושא ומדריכים

לך לעמוד הקודם  1, 2, 3, 4   הבא
עמוד 3 מתוך 4

עשוי לעניין אותך :
:: תקנון