תפריט
שלום Anonymous ::: 2019, 17:06
Facebook
musical act magazine המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine
מוסיקה הודית קלאסית
שרשרת זו הוגדרה כמועילה (155) › תצורת הדפסה
לך לעמוד 1, 2, 3, 4, 5   הבא
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » כתבות נושא ומדריכים
  ezry2l  
Act Compatible
הצטרף: 30 ספט' 01
הודעות: 1075
מיקום: NARNIYA
הודעה פורסם: שישי 02 אוג',02 09:51   
לשמחתי נפתח הפורום על תיאוריה מוסיקלית ואני מנצל את זה כדי להרחיב על מוסיקה שקרובה לליבי. אני מנסה פה לענות לאתגר ולתת קצת מידע על העולם העשיר של מוסיקה הודית קלאסית, שבה אני שרוי בשמחה בשש שנים האחרונות.

קודם כל מעט סקירה היסטורית (וקצת גיאוגרפית):

המוסיקה ההודית הקלאסית המוכרת ביותר בעולם המערבי היא למעשה סגנון צעיר מתוך שלל הסגנונות של המורשת המוסיקלית הזו.
המוסיקה המנוגנת ע"י ראוי שאנקר, זקיר חוסיין (שמות שבטח מוכרים לרובכם) וכן הכלים עליהם הם מנגנים כמו סיטאר וטאבלה הם בני 300-400 שנה לכל היותר. הסגנון נקרא קיאל (KAYAL).

הסגנון הזה הוא תולדה של סגנון עתיק יותר בשם דהרופד (DHRUPAD) אשר מבוסס על תיאוריה מוזיקלית כתובה המופיעה בכתבי הקודש ההודים כבר לפני 3000-4000 שנים.
סגנון הזה מאופיין בעיקר בשירה איטית שמתרכזת ברגיסטרים נמוכים ובמבנים ריטמיים מסובכים. היא מלווה ע"י תוף שנקרא פקאווג' (Pakhawaj)

ככה הוא נראה:
הקלק על התמונה לצפיה בגודל מלא
הקלק על התמונה לצפיה בגודל מלא

בתמונה לא רואים את צידו השני של התוף שלמעשה מנוגן משני צדדיו כאשר על הצד השמאלי (הבאס) מדביק הנגן חתיכת בצק כדי לקבל את מלוא הדהוד הבאס של התוף. (אחרי הנגינה מסירים את החתיכת בצק הזו עד הפעם הבאה).

הדרופד מאופיין בעיקר בדיאלוג מאולתר בין הזמר למתופף כאשר למאזיו ההדיוט נדמה שאין כל קשר בין השניים ולמעשה הם שניהם מאלתרים בניפרד על אותו מעגל קצב באופן עצמאי ומאד מתוחכם.

כלים נוספים שמשמשים בדרופד הם הסרנגי - כלי קשת בעל 3 מיתרי נגינה ו-36 (!) מיתרים סימפטתיים

הקלק על התמונה לצפיה בגודל מלא
הקלק על התמונה לצפיה בגודל מלא

סורבאהאר (שהוא בעצם מן גרסה באסית לסיטאר)

הקלק על התמונה לצפיה בגודל מלא
הקלק על התמונה לצפיה בגודל מלא


אתר מצויין לרכישת מוסיקה הודית לכל סוגיה אפשר למצוא כאן

האתר אמין ומהיר.

הקאיאל וכלי הנגינה האופיניים לו התפתחו מתוך הסגנון הנ"ל, תוך השפעות מוסלמיות ומן הסתם גם ארופאיות שחדרו לצפון הודו עקב הכיבוש המוסלמי שם שנמשך כמה מאות שנים.

לראיה המוסיקה הצפון הודית שונה מאד מהדרומית שלא חווה את הכיבוש המוסלמי, ולמרות ששתי המסורות האלה נשענות על אותו מקור ואותה תיאוריה מוסיקלית הם שונות מאד זו מזו בכלים, באופן הנגינה והאילתור ובהחלט בסאונד.

זהו לבינתיים, המשך יבוא......
אם למישהו יש גם שאלות ספציפיות אני אשמח לענות.



_________________
music and mathematics interelate like beauty and truth
yoramilan
S.Supporter
הצטרף: 28 אוק' 01
הודעות: 4654
מיקום: country side
הודעה פורסם: שישי 02 אוג',02 14:13   
עזרי #thumbsup #thumbsup #thumbsup

אז איפה הטאבלה והסיטאר?
  ezry2l  
Act Compatible
הצטרף: 30 ספט' 01
הודעות: 1075
מיקום: NARNIYA
הודעה פורסם: שבת 03 אוג',02 07:19   
אז הקקיאל התפתח מתוך הדהרופד והסגנון הזה התחיל לפני 300-400 שנה בערך. ד"א, הדהרופד אינה מסורת שגוועה וחודשה על-פי השערות כמו שיורם ציין לגבי מוסיקה מערבית (ברוק רנסנס וכו') ואנחנו לא באמת יודעים איך היא נשמעה, הדהרופד הינה מסורת חיה ובועטת כבר למעלה מ-3000 שנים ועוברת ממורה לתלמיד ומאב לבנו , ובהודו נערכים מידיי שנה מספר פסטיבלים שמוקדשים למוסיקה הזו בלבד!!!
בעיניי המוסיקה הזו (על אף שאני לא מנגן אותה) היא שורש אולטימטיבי להסטוריה של המוסיקה האנושיתוראיתי הרבה מוסיקאים שהתהפכו חזק אחרי 3 ימים של פסטיבל כזה...

ניגש לכלים שמאפיינים את המוסיקה ההודית הקלאסית המודרנית:
קשה לדעת מה קדם למה - השינוי בכלים או השינוי בסגנון הנגינה, סביר להניח שהם התפתחו בד בבד לאורך השנים.

נתחיל עם חביבתי - הטאבלה:

הקלק על התמונה לצפיה בגודל מלא
הקלק על התמונה לצפיה בגודל מלא


כמו שאפשר לראות הסט מורכב משני תופים שמונחים על טבעות בד עבות ומנגנים עליהם כאשר הם והנגן מונחים על הרצפה.

בניגוד לסטים של שני תופים במסורות אחרות בעולם, כאן לכל תוף יש תפקיד שונה. על הימני (הקטן) מנגנים ביד ימין בלבד ועל השמאלי בשמאל.

הקלק על התמונה לצפיה בגודל מלא
הקלק על התמונה לצפיה בגודל מלא

השמאלי (באיאן בהינדי) עשוי מנחושת מצופה ניקל, המשקל יקבע את איכות הצליל ועומקו ובטאבלה טובה הוא נע בין 2.5 קילו עד ל-5 קילו של מתכת.
השמאלי משמש לבאס, מנגנים עליו כאשר פרק היד מונח על היריעה, אם מניעים את פרק היד קדימה או אחורה או אם מפעילים לחץ איתו על היריעה הפיץ' משתנה, ונגן מיומן יכול ממש לשלוש בו בטיונינג מדוייק (עד כדי נגינת אחלה ווקינג) ממש כמו פרטלס בס!

התוף הימני (דאיאן) מכוון לפיץ' מדוייק ותיכף אני ארחיב בנקודה הזו.
הוא עשוי מעץ טיק - כבד מאד (שישאם בהינדי), לפעמים עושים כאלה ממנגו או מנים אבל העצים האלה מתקשים לשמור על כיוון הצליל בשינויי אקלים וצלילם עמוק פחות.

הקלק על התמונה לצפיה בגודל מלא
הקלק על התמונה לצפיה בגודל מלא

כמו שאפשר לראות בתמונה, על היריעה מודבק פאץ' שחור שנראה כמו תיקון של פאנצ'ר מאכר.
למעשה הפאץ' הזה עשוי משכבות שכבות של עיסה המורכבת מאבקות של - זכוכית, פחם, ברזל וצ'אפאטי (פיתה הודית) יבש גרוס.
להניח פאץ' כזה זו מומחיות שעוברת מאב לבן ומהווה סוד תעשייתי שמור היטב, כי למעשה כל הסאונד של התוף טמון בהרכב התערובת ובאופן ההנחה שלה והעבודה לוקחת בערך 4 שעות!!!

בעצם, אם נסתכל על היריעה כמיתר, ההיקף של העיגול של הפאץ' השחור שנקרא אגב - סיהאי (sihai) מהווה את נקודת ההרמוניה של היריעה.
הצליל הבסיסי של הטאבלה מופק כאשר הקמיצה נוגעת ביריעה בנקודת ההיקף (ממש בגבול בין הלבן לשחור) ולוחצת על נקודת ההרמוניה ובעוד האצבע המורה מכה על נקודת הגבול הזו או על קצה התוף.
הססטיין של הצליל הזה לא יאומן (כמובן אם מדובר בכלי ברמה) ועשוי לדעוך לגמרי אפילו אחרי חמש שש שניות, ותזכרו שמדובר בתוף. המכה הזו נקראית נה או תה (NA/TA).
נא לזכור שהמכה הנ"ל מפיקה בעצם אוובר טון של היריעה
מכה פתוחה על הטאבלה תפיק צליל הנמוך בערך במחצית אוקטבה!

כיוון גס של התוף נעשה ע"י הורדה או העלאה של גלילי העץ (GOOLI) שמונחים מתחת לרצועות המתיחה והכיוון העדין נעשה במכות פטיש עדינות על השוליים הקשים של היריעה עצמה.

כאשר אני מכוון אני צריך להגיע לכך שהמכה TA תפיק את אותה תדירות מדויקת בכל היקף התוף, ולמעשה מכוונים את התוף בדיוק לטוניקה של הסולם אליו מכוון הכלי המלודי אותו מלווים.

טוניקות של כלים הודים הן קבועות פחות או יותר:
סיטאר C#-D
סרוד B
סרנגי D#
שירה גברית C-D
שירה נשית G-A

OK
על הסיטאר וכלים אחרים בהמשך......






_________________
music and mathematics interelate like beauty and truth
TamirE
Act Compatible
הצטרף: 10 יונ' 01
הודעות: 652
מיקום: נתניה
הודעה פורסם: שבת 03 אוג',02 08:37   
עזרי, אחלה סקירה #thumbsup

מה שכן, בתור מוסיקאי יותר מעניין אותי לדעת על חלוקות ריתמיות במוסיקה הודית ובכלל דברים שאפשר ליישם גם במוסיקה מערבית ווורלד-פיוז'ן.

בקיצור, איפה טרילוק גרוטו בכל העסק הזה? #biggrin
  ezry2l  
Act Compatible
הצטרף: 30 ספט' 01
הודעות: 1075
מיקום: NARNIYA
הודעה פורסם: שבת 03 אוג',02 08:43   
סבלנות, אני מתכנן פה סקירה מעמיקה....

טרילוק מהווה עוף מוזר
הוא לא ממש מנגן טאבלה במובן הקלאסי אבל כבודו בהחלט מוכן במקומו ביג טיים.

_________________
music and mathematics interrelate like beauty and truth
  ezry2l  
Act Compatible
הצטרף: 30 ספט' 01
הודעות: 1075
מיקום: NARNIYA
הודעה פורסם: שלישי 06 אוג',02 06:12   
עוד משהו על הטאבלה

אם יצא לכם לשמוע דיסקים של טאבלאיסטים, אז בוודאי שמעתם כחלק מהסולו גם פרק ווקאלי בו הנגן שר או אומר מקצבים שונים, במשהו שעלול להשמע כג'יבריש...

חלק נכבד משיטת הלימוד של הטאבלה הוא הגיה של המקצבים.
לכל מכה או קומבינציות של מכות על התופים יש הברה שמתארת אותה. מההברות הללו מרכיבים מילים, מהמילים משפטים, ומהמשפטים סיפורים.
בזמן שיעור המורה, מעבר להדגמה של המקצב על הכלי, הוא גם אומר את המקצב (BHOL בהינדי שמשמעו - דיבור) ותלמיד טוב גם ירשום אותו. :smile:

ועכשיו לסיטאר:

הקלק על התמונה לצפיה בגודל מלא
הקלק על התמונה לצפיה בגודל מלא

הסיטאר הוא כלי פריטה בעל 19-21 מיתרים (תלוי בסגנון), הגוף בנוי מתיבת תהודה עשויה דלעת שתהליך היישון שלה בכלי טוב עשוי להגיע 15 שנים.
הצואר חלול והגשרים עליהם מונחים המיתרים עשויים מעצם או קרן של צבי.

המיתרים נחלקים לשלושה סוגים:
1.מיתרי נגינה, הם שני המיתרים התחתונים של הכלי. רוב האילתור בנגינה מתבצע עליהם. המיתר הראשי מכוון לקוינטה וזה שמעליו לטוניקה.
כדאי לשים לכמה דברים מעניינים בפראטים של הכלי.
קודם כל הם קמורים, מעין גשרים מעל הגריפ, בזה תמונה למעשה הטכניקה המיוחדת של הנגינה על הסיטאר, הטכניקה הבסיסית היא מתיחת המיתר (בטיונינג מושלם כמובן) על הפראט. אפשר למתוח עד 5 חצאי טונים על כל פראט מה שמאפשר נגינה של פראזות מסובכות על פראט אחד בלבד ובפריטה אחת!!
ד"א,הפראטים מחוברים לצואר ע"י חוט משי וניתנים להזזה, הסיבה לכך היא שלכאורה חסר פראט אחד מתחת לטוניקה, אבל למעשה זה מסמן לנגן את תחילת האוקטבה על הכלי, ובמידה שהתו "החסר" נדרש לסולם פשוט מזיזים את הפראט למקום הנכון.

הקלק על התמונה לצפיה בגודל מלא
הקלק על התמונה לצפיה בגודל מלא

2.מיתרים סימפאטטים, מדובר ב13 מיתרי רזונציה שיושבים על גשר נפרד ומתוחים מתחת לפראטים.
למעשה הנגן לא מנגן על המיתרים האלה ישירות אלא מכוון אותם עפ"י הסולם בו נמצאת הראגה (היצירה) אותה הוא מנגן. מה שקורה הוא שבזמן שמנוגן תו (על הפראט או במתיחה) בטיונינג מושלם המיתר הסימפטטי המתאים וכל אלה שמכוונים לתדירויות החלקיות מתחילים לרעוד ולהפיק צליל, ומלווים ומעשירים את הצליל הראשי המנוגן. כשמדובר ברג'יסטרים נמוכים זה ממש בולט והמאזין זוכה לממטר קסום של צלילים שמתעוררים בזה אחר זה ונמוגים באותה צורה.

3.מיתרי צ'יקארי - אלה המיתרים שנמצאים בחלק העליון של הכלי, הם מכוונים לאקורד מסויים שמתאים לראגה ופורטים עליהם בפריטה פתוחה ותפקידם לשמור על המשכיות הצליל. משתמשים בהם לאורך כל היצירה ופריטה עליהם גם מסמנת את הביט.

קצת על הגשר של הסיטאר וגשרים של כלי מיתר הודים בכלל...
בניגוד נניח לכינור או גיטרה בהם המיתר נשבר על הגשר בנקודה מסויימת, הגשר ההודי הוא רחב ויש עליו שיפוע בזוית מאד קלה.
המיתר מונח בעצם על השיפוע הזה.
מה שזה נותן הוא מגע של התחלת המיתר עם הגשר בזמן פריטה. לאוזן לא מיומנת או עצבנית במיוחד זה נשמע כמו זימזום, אבל בעצם מה ששומעים האובר טונים שנוצרים מהמגע של המיתר בנקודות ההרמוניה הזעירות בתחילת המיתר, התוצאה היא ססטיין מטורף באורכו של הצליל וכמובן צליל עמוק ועשיר בתדרים.
לוקח המון זמן לצליל לדעוך ונגן מיומן מצליח לבצע חגיגה של מתיחות בזמן הזה.


מוסיקה הודית אינה מכילה שינויים הרמונים, יצירה בת שעה ויותר מנוגנת על טוניקה אחת בלבד אליה מכוונת גם הטאבלה. (תנסו לנגן במשך שעה על אקורד C למשל...)

עוד משהו על טיונינג הודי.
בניגוד לכיוון המערבי שרווח כבר למעלה מ-300 שנים הכיוון ההודי הוא אבסולוטי.
הכיוון המערבי שנגזר מהפסנתר המושווה של באך מקבל במרחק של ארבע אוקטבות עיוות של 1/8 טון(אני לא סגור על זה - תקנו אותי אם אני טועה, לצערי גם לא הבנתי מה הסיבה לזה) .
כדי להשיג תגובה של המיתרים הסימפטטים בסיטאר או בכלי מיתר הודים אחרים יש לפגוע בדיוק בתדרויות המתאימות, אם לא המיתרים הללו לא מגיבים.
לכן בכיוון ההודי לא מתקבל העיוות הנ"ל והוא מחולק ע"פ חציית תדירויות מוחלטת.

OK, בסיבוב הבא - על המוסיקה עצמה.
אם מישהו מתעניין בהרחבה על כלי הודי אחר אני אשמח.


_________________
music and mathematics interrelate like beauty and truth
SAR
Act Compatible
הצטרף: 14 מרץ 02
הודעות: 1285
הודעה פורסם: שלישי 06 אוג',02 06:15   
בן אדם,אתה מומחה גדול בתחום.
איך הגעת לטראנס לכל הרוחות :wink:
  ezry2l  
Act Compatible
הצטרף: 30 ספט' 01
הודעות: 1075
מיקום: NARNIYA
הודעה פורסם: שלישי 06 אוג',02 07:22   
למען האמת אני מוצא הרבה קשר, בעיקר ברמת התיאוריה

_________________
music and mathematics interrelate like beauty and truth
astond
Act Compatible
הצטרף: 19 ספט' 01
הודעות: 4069
מיקום: gan yavne
הודעה פורסם: שלישי 06 אוג',02 07:29   
אחלה עזרי. אהבתי מאוד. אחד התרדים המעניינים ביותר.
תגיד, קשה ללמוד לנגן על סיטאר? האמת שניסיתי פעם לנגן על סיטאר של חבר ו..לא הבנתי כלום אבל גם ככה הצליל הוא חבל"ז, הרזוננס הזה.. יש מורים בארץ??
וחוץ מזה אשמח אם גם תסביר קצת על כלי נשיפה הודיים.
  ezry2l  
Act Compatible
הצטרף: 30 ספט' 01
הודעות: 1075
מיקום: NARNIYA
הודעה פורסם: שלישי 06 אוג',02 07:36   
רק לדעת לכוון אותו כמו שצריך זה עניין של חמש שנים נסיון :smile:

אבל בהחלט יש מורים בארץ, אתה מוזמן לפנות אלי בפרטי.

_________________
music and mathematics interrelate like beauty and truth
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » כתבות נושא ומדריכים

לך לעמוד 1, 2, 3, 4, 5   הבא
עמוד 1 מתוך 5

עשוי לעניין אותך :
:: תקנון