תפריט
שלום Anonymous ::: 2019, 00:08
Facebook
musical act magazine המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » כתבות נושא ומדריכים
  yoavasif  
Act Compatible
הצטרף: 18 אוג' 04
הודעות: 863
מיקום: Tel Aviv
מוזיקה לפרסומות - יויהמיוזיק | נושא 2 מתוך 7
הודעה פורסם: חמישי 07 ינו',10 10:15   
שלום לכולם,
בהמשך למאמר של אתמול, הפקה מוסיקלית לאמנים,
מצורף למטה המאמר השני שעוסק בתחום של מוזיקה לפרסומות.
מקווה שתהנו (כל מי שרוצה להגיב מוזמן).
אחלה יום !
יויה

הפקת גי'נגלים ו - מוזיקה לפרסומות

התחום של הפקת ג'ינגלים וכן הלחנה ו - הפקה מוזיקלית של מוזיקה לפירסומות מצריך מיקוד במסר הפרסומי, אותו מסר אשר יביא את הצופה או המאזין להתנהגות אותה מבקשת הפרסומת לעודד (ברוב המקרים רכישה של מוצר או שירות אך לא רק. לעתים נרצה לחנך לערכים, כמו למשל: נהיגה בטוחה והימנעות מסמים). למה באמת צריך מוזיקה לפרסומות ? התשובה טמונה ביכולותיה המופלאות של המוזיקה לפלוש אל מעבר לקווי השיפוט והביקורת של המוח האנושי ולעורר תחושות רגשיות אצל כל שומע, אף מבלי שהוא יוכל להיות מודע לכך שמצב רוחו נשתנה כתוצאה מהאזנה קלה למנגינה שבבסיס הג'ינגל. זו בדיוק הסיבה שמוזיקה משמשת להעצמת מסרים בבסיסן של יצירות אמנות אחרות כמו סרט או מחזה, שכן היא עוזרת להכניס את הצופה "רגשית" לתוך האירועים שמתחוללים מלפניו. מה יש בה במוזיקה שהופכת את האדם לפחות שיפוטי ויותר צייתן למסר הפרסומי ? ובמילים אחרות: למה אנו מוצאים את עצמנו פעם אחר פעם מזמזמים (או אפילו שומעים בראש) שיר או סלוגן פרסומי אשר ממשיך לרוץ שוב ושוב במוחנו, מבלי שנוכל באמת להשליט סדר ולהחליט על הפסקתו ? שאלה טובה ולא בטוח שנדע לענות עליה, אבל מה שכן בטוח הוא שהמוזיקה היא כלי בעל ערך חשוב ממדרגה ראשונה אשר יכול לשרת נהדר כל מפרסם, בבואו אל ציבור לקוחותיו ואל לקוחות פוטנציאליים עם מסר שיווקי חדש שברצונו להטמיע.

ומה תפקידו של המלחין בהקשר הזה ? להלחין מוזיקה קליטה ומותאמת לקהל היעד של הפרסומת. רגע אחד, אמרנו שני דברים חשובים מאוד; הראשון, קליט והשני, מותאם ! למה קליט ? כי מה שקליט זוכרים ומה שזוכרים בסופו של דבר גם מפנימים. כבר לפני עשרים וחמש שנים ידעו את זה במערכת "זהו-זה" (תוכנית הבידור בהפקת הטלוויזיה החינוכית). מדי שבוע, במסגרת התוכנית, הופנתה שאלה לקהל הצופים כאשר הפותרים נכונה (אשר נדרשו לטלפן למערכת התוכנית ולהשמיע את התשובה) קיבלו את הפרס הקבוע של חולצה ותקליט. עד היום זכור לרבים שיש להתקשר לטלפון 426144 כדי לזכות בפרס. בזמנו, כל אחד ידע לשלוף בע"פ את מספר הטלפון של זהו-זה וכל זאת בזכות הלחן שהוצמד לרצף הספרות על ידי מנחי התוכנית ! במקום לזכור את זה, פשוט שרו את זה – מה שהביא לכך שרצף הספרות ייזכר ביתר קלות בידי ציבור גדול ורחב מאוד של אנשים, צופי התוכנית. למה מותאם ? כאן טמון חלק אחר של הסוד בדבר חכמת השימוש במוזיקה לפרסומות. ממש כפי שיש פריטי לבוש המשויכים לתקופה מסוימת, לציבור מסוים ואפילו למקום גיאוגרפי כלשהו, באותו אופן ישנם סגנונות מוזיקליים אשר נצרכים יותר בקרב אוכלוסייה מסוימת ומזוהים יותר עם תקופות שונות ולעתים אף עם מקומות גיאוגרפיים שונים בעולם. למשל, רוב הסיכויים שבקרב מאזיני מוזיקה קלאסית נמצא יותר מאזינים שגילם נמצא בטווח של 30 ומעלה ולעומת זאת בקרב מאזיני טראנס והאוס (מוזיקה אלקטרונית) נמצא יותר ויותר מאזינים מקרב שכבת הגיל של 30 ומטה. איך אנחנו יכולים להשתמש בזה ? די פשוט. אם נרצה לפנות לחתך גילאים מסוים הרי שנלחין, בהתאמה, מוזיקה בסגנון לו קהל היעד נוהג להאזין. באופן זה נקל על קהל היעד להתחבר למסר השיווקי המצוי בבסיס הפרסומת שכן המוזיקה שבפרסומת (שלה תפקיד רגשי) "מדברת" ישירות אליו. אם למשל הפרסומת עוסקת במוצרי מזון אסיאתיים, המיובאים ארצה מסין, ייתכן שנרצה לשלב מוזיקה בסגנון מוזיקה סינית - זאת על מנת לחזק אצל הצופה את ההרגשה כי מדובר במוצר סיני אוטנטי וכן כדי להבטיח את החוויה הרגשית הטובה הנלווית לצריכתו של מוצר אוטנטי שכזה. כל התהליכים האלה הינם הסמויים מן העין ואולם בסופו של דבר יהיו אלה שיעודדו את הצופה לנקוט בפעולה ולרכוש את המוצרים מן היבואן.

אמרנו את זה קודם אבל עכשיו נחזור על כך שוב: המוזיקה שבבסיס תשדיר פרסומת טלוויזיה או ג'ינגל רדיו פונה לרובד הרגשי אצל קהל היעד. כבר הוכח בעבר כי הקונה אינו עובד רק על פי השכל והרציונל ולמעשה, במקרים רבים, אף ייתכן כי ירכוש מוצר או שירות אשר אין לו צורך בהם (לעתים אף ירכוש כאלה היקרים יותר ואיכותיים פחות ממוצרים או שירותים אחרים הקיימים בשוק) – כל זאת משום ההבטחה שבאה עם המוצר. הבטחה ? כן. ההבטחה לחוויה הרגשית שנלווית לצריכתו של המוצר. מה אתם מרגישים כשאתם לוגמים קוקה-קולה ? האם אתם חשים, באחת, בתחושה של צעירות ורעננות ? זוהי בדיוק ההבטחה מאחורי המוצר (למי מכם שמתעניין בתחום של פרסום ומיתוג באופן כללי, נשמח להמליץ על "המדריך לבוני מותגים" של ד"ר דן הרמן, הוצאת צ'ריקובר). המוזיקה בפרסום מהווה כלי חיוני וחשוב מאין כמוהו ביצירתה וגיבושה של אותה הבטחה לחוויה הרגשית הנלווית לצריכתו של המוצר. למה חיוני ? משום שהיא יודעת לעקוף מנגנונים טבעיים של שיפוטיות, הגיון והפעלת ביקורת ומאופיינת ביכולת לפנות ישירות לרובד הרגשי וללב ליבו של הצרכן.

אז איך הדברים באמת מתבצעים ? מתקבלת דרישה מצד משרד פרסום או חברת מיתוג או אפילו ישירות מן המפרסם. במקרה הראשון ייתכן מאוד שיוגש דף BRIEF אשר יחשוף בפנינו פרטים אודות המוצר וקמפיין הפרסום. חשוב להדגיש כי כל ההחלטות האמנותיות מתקבלות על בסיס החלטות מושכלות "גבוהות" יותר הלוקחות בחשבון (שיקול דעת רחב) את המוצר, קהל היעד, את ההתנהגות אותה רוצים לעודד ועוד – הכל במטרה להעצים את המסר שבבסיס הפרסומת וכן ליצור את הרובד הרגשי הראוי, שיסייע בהפנמתה של הפרסומת והטמעתה של ההבטחה הנלווית לצריכת המוצר. לא מן הנמנע שתוגשנה מספר סקיצות במהלך העבודה ואולם חשוב מאוד לדעת מראש לאן פנינו מועדות ולא לנסות לירות באפלה ולבזבז זמן אולפן יקר (גם אם משלמים לנו על זה #smile). כן חשוב להדגיש את הצורך בשיתוף הפעולה הצמוד של המלחין (והמפיק המוסיקלי) עם מנהל הקריאטיב, הקופירייטר, מנהלת ההפקה, הלקוח המפרסם ועוד בעלי מאה ודעה.

על כוחו של הפרסום אין צורך שנדבר. ברור כי פרסומת טובה יכולה לעשות שירות, שאין שני לו, לעסק הבא להציע דבר מה לציבור. עם זאת חשוב לזכור כי ככל שהפרסומת מהווה כלי חשוב בהצלחת קידומו של המוצר או השירות הרי שהמוזיקה המולחנת והמופקת במסגרת אותה פרסומת מהווה כלי מכריע להצלחתה של הפרסומת, כלומר: בעידוד ההתנהגות הרצויה מצד הציבור. התחום של מוזיקה לפרסומות דורש בקיאות רבה מצד המפיק המוזיקלי במס' רב של ז'אנרים וסגנונות מוסיקליים וכן יכולות הפקה מעולות ואולם לא פחות מכך ניתן לאמר כי הסוד הטמון בכל פרסומת מצליחה הוא דווקא היכולת לקחת בחשבון שיקולים המנתחים פסיכולוגית את התאמתו של מסר מוזיקלי כזה או אחר לקהל היעד אליו פונים בראי המוצר או השירות המוצעים (בהערת אגב נספר כי בבניית קמפיינים רבים משתמשים בסקרי דעת קהל על מנת לנסות ולצפות מראש מהי הגישה הפרסומית, ובכלל זה גם המוסיקלית, הראויה לקמפיין).


יואב (יויה) אסיף | מפיק מוסיקלי | יויה מיוזיק | www.yoyamusic.co.il
_________________
יויה-מיוזיק | הלחנה לויז'ואל ובמה | הפקה מוזיקלית לאמנים | מיקסים | www.yoyamusic.com
kimchy
S.Supporter
הצטרף: 28 מאי 01
הודעות: 7910
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: חמישי 07 ינו',10 10:40   
כבוד על ההשקעה, יואב #thumbsup
נושא מרתק.
היכולת לקלוע לטעמו של המפרסם וחשוב מכך - לטעם הקהל, ולייצר שילוב מנצח של סאונד+ויז'ואל+טקסט - יכולת מופלאה לגמרי...

הדוגמא של ג'ינגל מס' הטל' של זהו זהו, פנטסטית.
אני עוד מימי הג'ינגל הראשון -
צלצלו ל 41-41-55
צלצלו ל 41
41
55 !
#smile
  yoavasif  
Act Compatible
הצטרף: 18 אוג' 04
הודעות: 863
מיקום: Tel Aviv
הודעה פורסם: חמישי 07 ינו',10 15:49   
תודה קמחילה יקירי !
גם אני זוכר את המספר הישן של זהו-זה (אתה לא כזה עתיק כמו שאתה חושב #biggrin)
_________________
יויה-מיוזיק | הלחנה לויז'ואל ובמה | הפקה מוזיקלית לאמנים | מיקסים | www.yoyamusic.com
tomshir
Expert
הצטרף: 05 יול' 05
הודעות: 2516
מיקום: ת"א
הודעה פורסם: שישי 08 ינו',10 00:22   
סחטיין על ההשקעה , רק הערה קטנה ,

חיפשתי קישור למאמר הקודם בדף הנוכחי ולא מצאתי וברור שאם אחפש בפורום גם אמצא אבל לדעתי אם אתה שולח כל יום מאמר אחר , מן הראוי שבסופו של כל מאמר חדש כזה יהיה קישור לשאר המאמרים כדי שאם מישהו יקרא אחד , כל הסדרה תהיה לו נגישה בלחיצת כפתור .

בהצלחה

#wink
  yoavasif  
Act Compatible
הצטרף: 18 אוג' 04
הודעות: 863
מיקום: Tel Aviv
הודעה פורסם: שישי 08 ינו',10 11:16   
צודק ב 100%
#thumbsup

נושא מס' 1 מתוך 7 הפקה מוסיקלית לאמנים

אגב,
נושא מס' 3 יפורסם כאן, לאחר עריכה, בראשון בבוקר.
_________________
יויה-מיוזיק | הלחנה לויז'ואל ובמה | הפקה מוזיקלית לאמנים | מיקסים | www.yoyamusic.com
SAR
Act Compatible
הצטרף: 14 מרץ 02
הודעות: 1285
הודעה פורסם: שישי 08 ינו',10 12:04   
סחתין על ההשקעה.
אני באופן אישי התנסיתי בזה פעם ואני זוכר זאת כחוויה לא מאד נעימה- אם כי רווחית למדי.
  yoavasif  
Act Compatible
הצטרף: 18 אוג' 04
הודעות: 863
מיקום: Tel Aviv
הודעה פורסם: שישי 08 ינו',10 12:44   
תודה SAR על התגובה.
העלית בהחלט נקודה פחות מאירת פנים בתחום הזה.

בתחום זה של מוזיקה לפרסומות (כמו בתחומים רבים אחרים, אגב) יש מה שמכונה "פוליטיקה פנימית". לעתים קורה שבתוך משרד פרסום ישנם שני נושאי משרה (או מנהלי מחלקות) אשר מנהלים ביניהם מלחמה סמויה ומאבק כוחות על שליטה והשפעה בתוך המשרד.

לצערי קורה שמפיקים מוזיקליים נקלעים לעתים למן מצב כזה, בין הפטיש לסדן, ואז עלול לקרות הדבר הבא: שאתה, כמפיק מוסיקלי, נדרש פעם אחר פעם להכין סקיצות בשינויים משינויים שונים....... הכל בהתאם לגחמותיו של כל אחד מהנצים..... וזה הולך וממשיך.

במצבים כאלה, מפיק מוזיקלי צריך לשאול את עצמו האם כדאי לגלות מנהיגות ולאמר בכנות, מה עדיף לדעתו (הכל תלוי במידת הפתיחות עם הנפשות הפועלות וההיכרות הקודמת עמן) או שמא לתת לחברעלך לנהל את המלחמות שלהם. במקרה האחרון רצוי להבהיר שמקובל לסגור מראש על כמות הסקיצות שיוכנו במהלך התהליך ולהבהיר שאין זהו בור ללא תחתית. כך שברגע שמתבקש ממך כמפיק מוזיקלי, להפיק עוד ועוד סקיצות - כמובן שתדרוש את המגיע לך ולא תעבוד ללא תשלום.

כאמור, הפוליטיקה הפנימית שבין עובדים או מנהלים במקום עבודה כלשהו (מה שמכונה CO-WORKERS) היא תופעה ידועה שקיימת בכל תחום ולא רק במוזיקה.

(סתם למען הקוריוז, ראיתי פעם את קורט קוביין מספר על ניסיון שהיה לו כשעבד באיזו חברה שעסקה.... לא זוכר במה..... הוא סיפר שהוא אף פעם לא הסתדר עם CO-WORKERS).

תודה שהעלית את הנקודה הזו !
#thumbsup


הנה לינק לנושא הבא:
הלחנה ו - הפקה מוזיקלית לסרטים - יויה מיוזיק | נושא 3 מתוך 7
_________________
יויה-מיוזיק | הלחנה לויז'ואל ובמה | הפקה מוזיקלית לאמנים | מיקסים | www.yoyamusic.com
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » כתבות נושא ומדריכים

עמוד 1 מתוך 1

עשוי לעניין אותך :
:: תקנון