תפריט
שלום Anonymous ::: 2024, 08:26
Facebook
musical act magazine המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine
DITHERING קצת יותר לעומק
שרשרת זו הוגדרה כמועילה (190) › תצורת הדפסה
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » מאסטרינג
  1eyedbitch  
Supporter
הצטרף: 29 מאי 01
הודעות: 996
מיקום: Toronto, Canada
DITHERING קצת יותר לעומק
הודעה פורסם: שני 04 נוב',02 09:08   
אני יודע שמסתובב פה די הרבה חומר בנושא, אבל לא מצאתי (וגם לא זכורה לי שרשרת) באמת מרוכזת, ואני חושב ששווה לפתוח אחת כזו.

אז ככה -
אני יודע שבהקלטה דיגיטלית אנו מדברים על המרה של גל צליל אנלוגי למידע דיגיטלי, וכמה שהמידע יותר מפורט בעצם ההמרה תהיה חלקה יותר ותשמע טוב יותר (כמו פיקסלים בתמונה).
אבל -
מהו בדיוק ההבדל בין התדרים (44.1, 48, 88.2, 96) לבין הביטים (16, 24, 32??), מהו בעצם התהליך שקשור לכל אחד מהפרמטרים?

* ספציפית - מה ההבדל (מבחינת איכות התוצאה אחרי ההמרה ל 16BIT 44.1KHZ) בין הקלטה ב:
1. 24BIT ב 44.1KHZ
2. 16BIT ב 44.1KHZ
3. 16BIT בתדרים גבוהים יותר (88.2 או 96).
4. 24BIT בתדרים גבוהים יותר (88.2 או 96).


לי, כמו לרוב המשתמשים הביתיים, אין ציוד מקצועי ל DITHERING, השאלה היא, בהנחה והתהליך יעשה על ידי PLUG-IN'S עד כמה התהליך ישפיע לרעה על התוצאה הסופית? (יכול היות שבכלל לא כדאי להקליט בתדרים גבוהים בתנאים מסוימים ??? #ugh )


אני חושב שרוב החברים בפורום ישמחו אם למישהו מהחבר'ה הכבדים פה (JS, ראובן, ZOOT, מישהו?) תהיה הסבלנות לתת תשובה מרוכזת בנושא, ואולי להמליץ על כמה כלים ספצפיים.

תודה מראש.
ReuvenM
Administrator
הצטרף: 17 מאי 01
הודעות: 19375
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: שני 04 נוב',02 11:06   
יש להבדיל ולהבחין בין המונחים השונים, בכל הקשור לאיכות הצליל.
תדר דגימה הוא המחזוריות בה נלקחת הדגימה מהאות המקורי, במקרה של ממיר מאנלוג לדיגיטל וגם חזרה.
עומק הביטים מציין את המרחב הדינמי של האות הדגום. במקרה של ממיר מאנלוג לדיגיטל וחזרה (ממיר מדיגיטל לאנלוג).
שניהם קשורים ל"איכות", ביחד ולחוד.
לפעמים יש בלבול בין 'סוגי' הביטים השונים, לרוב בשל יחצנותו של מוצר. יש להבדיל גם כאן, בין רזולוצית הדגימה בכניסה למתחם הדיגיטלי, ובין רזולוצית העיבוד הנעשית בתוך המתחם (פעולות של איקיו, אפקטים וכו') אשר נעשות לרוב בעומק ביט גבוה בהרבה לשם ביצוע פעולות אריתמטיות, אשר התוצאה שלהן - ברוחב ביט - עשויה להיות גדולה מ-16 או 24 ביט.
אז גם במקרה זה, עבודה בעומק ביט גבוה במתחם הדיגיטלי (לאחר ההמרה), שומרת על האיכות.
באותו ענין, אם המקור נדגם באיכות ירודה, ספק אם נסיונות החייאה ושיפור יעזרו לו, וזאת ללא סימני האיפור (מיד). בכל מקרה רצוי מקור טוב, הנדגם בצורה טובה. כל חריגה או הפרעה או חסר במהלך הדגימה, ילווה את האות בדרכו הדיגיטלית, מה גם שאפשר שמגרעת זו תגדל בהמשך.

מכיוון שדגימה אינה רציפה לחלוטין (היא נעשית במחזוריות - בכל X זמן נלקחת דוגמא מהאות = תדר דגימה), ויש לנו מרכיבים מינימליים של האות (ביטים, כמו הפיקסלים בתמונה), ומכיוון שכל ביט מייצג רמה מסוימת, קבועה, אז רמת האות הקטנה ביותר שיכולה לחצות מאנלוג לדיגיטל, צריכה לעבור את הסף, שזה הביט הנמוך ביותר במילה הדיגיטלית של אותה מערכת.
לדוגמא, 96dB- במערכת של 16 ביט.
כמוהו האות שנח בין הביט השני והשלישי מבחינת רמה ('עוצמה'). האם הוא קרוב יותר לביט השני או לשלישי? האם הממיר יקבל אותו כביט אחד או שניים? הלא האות האנלוגי רץ לאורך ולרוחב רמה רציפה. מה קורה לכל נקודות העוצמה שנופלות 'בין הכסאות'?
גרוע יותר, מה שמסמן את ההבדלים בין רמה זו לאחרת באנלוג, אפשר שלאחר המרה לדיגיטל ייראה אותו דבר (לדוגמא, אות ברמה של 12.50 יכול להיחשב 12 או 13 במוחלטות של הדיגיטל), ואז יש לנו ירידה במורכבות של הצליל, מה גם התערבות במרכיביו = ירידה באיכות.
שגיאות המרה קטנות אלו, הן כתוצאות מכימו?ת לא מדויק של האות בכניסה, מה שמכונה Quantization Error. רעש דיטטורשני שאינו מומלץ לאניני השמיעה..

ואז באה המצאה. למעשה, היא שאובה מעידן הסרט המגנטי, היכן שעיוותו היה כה רב, עד שהיו מוסיפים ממתח שהעלה את האות לרמה ליניארית יותר על הסרט - bias. במקרה של המתחם הדיגיטלי, מצאו שאם מוסיפים סוג נכון של רעש, שגיאת הכימות תתחלף ברעש קבוע, אבל נסבל - לעומת הדיסטורשן.
הרעש הזה (אקרעיות לשמה) גורם לאות לרצד (dither) בין הביטים בנקודת הסף לקביעת רמת האות, ומכאן שהעיוות, עקב הכימות השגוי, מוסר.
אז יש קצת רעש שמתרגלים אליו. פחות נורא.
פעולת הריצוד יכולה להיעשות גם בתוך המתחם עצמו, וזאת כאשר יש איתות על אפשרות בשגיאות כימוי, אשר מובילות בסופו של דבר לעיוות שמיע.
_________________
Facebook של אקט ::: חפש לפני שתשאל ::: התקנון! ::: אינדקס ::: האינפו
ReuvenM
Administrator
הצטרף: 17 מאי 01
הודעות: 19375
מיקום: תל אביב
רזולוציה, ביטים, רעש, ריצוד ועוד במתחם הדיגיטלי
הודעה פורסם: שני 04 נוב',02 11:15   
להלן קישורים לדיונים שנעשו באקט מוסיקלי בנושאים הקשורים:
1. לשמור את איכות התוצאה
2. Noise shaping
3. איכות הדגימה - מי מה וכמה?
4. 16/24 ביט
5. סטנדרט במסטרינג
_________________
Facebook של אקט ::: חפש לפני שתשאל ::: התקנון! ::: אינדקס ::: האינפו
Zooot
S.Supporter
הצטרף: 19 מאי 01
הודעות: 2814
הודעה פורסם: שני 04 נוב',02 11:20   
I know I have written a lot about dither, I dunno where the stuff went after the big clean up. (RM?)

So I’ll just answer ur Qs:

Since U’ve already compared sound 2 image, take a look @ the waveform graph in ur favourite program.

Two axis: The vertical 1 is the volume (voltage), the horizontal 1 is the time.

Since the computer works with bits, (“0”s & “1”s) and the digital word is limited by a value the converter cannot exceed (digital “0dBFs” ), then minimum volume would be expressed as 00000…. And max volume as 11111….

Had ur word been only 2 bits long , than U would have been playing 4 levels (voltage) only i.e.: 00>01>10>11.

Obviously this is not good enough. Ur music would look (and sound) like a square wave i.e. distorted.

So U need more numbers…

How about 3bits per word :(000>001>010>011>100>101>110>111)?

Or 4 (0000>0001>…)?

Or 8…?

16…? 24? 32?

The more U divide the vertical axis, the better the resolution.

Same with the horizontal axis (time): If U measure the voltage 1ce per second, ur music will look (and sound) like a square wave never higher than 0.5hz (1 CYCLE every 2 seconds), cuz every second will hold the same voltage through, sometimes positive voltage, sometimes negative.

So U need 2 sample more often…
Twice per second perhaps (never higher than 1Hz)? 3 (never higher than 1.5Hz)? 44,100 (never higher than 22,050Hz)?

As U can see, in general the higher the sampling rate- the higher the Fq available.

In order 4 a 10Khz signal 2 b reproduced, a minimum of 20Khz sampling rate is needed.

The pioneers of digital audio have calculated that 16bit/ 44.1Khz would b enough for the human ear, hence the audio CD standard.

4 reasons discussed here b4 it proved 2 b not high enough, (Unless U print Christina Aguilera naked on the cover – and it did NOT sell well 4 Isaac Stern, 4 some reason) hence the 24/32bit /96/192Khz standards.

Hope it helps,

Peace,

Zooot.
  1eyedbitch  
Supporter
הצטרף: 29 מאי 01
הודעות: 996
מיקום: Toronto, Canada
הודעה פורסם: שני 04 נוב',02 15:50   
תודה על הרצון הטוב.
ול ZOOT ...... וואו, הרבה זמן לא קראתי תשובה שכל-כך תרמה לי (חשבת פעם להיות מורה מהצד? #clap )
המון תודה
SAR
Act Compatible
הצטרף: 14 מרץ 02
הודעות: 1293
הודעה פורסם: שני 04 נוב',02 15:53   
הוא כבר מורה מהצד #biggrin
shem_tov
S.Supporter
הצטרף: 30 דצמ' 01
הודעות: 2058
הודעה פורסם: שלישי 05 נוב',02 00:00   
סיפור נחמד על מקור המושג DITHERING
במלחמת העולם ה II היו מצוידים מטוסי הפצצה של בעלות הברית במעין "מחשב" הפצצה שהיה יחידת חישוב מכנית שבנויה מגלגלי שינים
עם הזמן המפציצים שמו לב שבעתות מזג אוויר גרוע שהמטוס רועד וקופץ , היו תוצאות ההפצצה מדויקות יותר , הרעידות מיצעו "מלשון ממוצע" את הטעיות שנגרמו עקב המרווחים בגלגלי השיניים, לכן הומצא מעין משטח רועד שירעיד את ה"מחשב" גם במזג אוויר רגוע, ומכאן המושג DITHERING

ותודה ל KEN.C.POHLMANN
Zooot
S.Supporter
הצטרף: 19 מאי 01
הודעות: 2814
הודעה פורסם: שלישי 05 נוב',02 10:02   
The word dither comes from the word didder, (didderen in Middle English = to tremble), But I like WWII stories, the more the merrier...

...And this story is true.

Peace,

Zooot
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » מאסטרינג

עמוד 1 מתוך 1

עשוי לעניין אותך :
:: תקנון