תפריט
שלום Anonymous ::: 2021, 04:47
Facebook
musical act magazine המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » בקרת צליל, שמיעה
  Kwebos  
תומך
הצטרף: 08 ינו' 06
הודעות: 2667
מיקום: ר"ג
מחפש הסבר קצת יותר מדעי לאפקט הפיכת פאזה בסטריאו
הודעה פורסם: רביעי 27 פבר',13 16:26   
הכותרת קצת עקומה, לא יודע אם יש לאפקט הזה איזשהו מינוח מקצועי, גם לאיזה פורום לשייך את זה לא הכי ידעתי אז אם מישהו רוצה לערוך ולהזיז בחייפץ. #smile

ולתכלס - אם משכפלים ערוץ מונופוני, מצדדים את המקור והעותק כל אחד לכיוונים מנוגדים בצידוד מקסימלי והופכים פאזה לאחד מהם, לעיתים (לאוזני תלוי תוכן ותדר) זה ממש משחק לך במח ונשמע כאילו מקור הקול מגיע מאחוריך.

סיקרן אותי אם יש פה מישהו (אהמממ יונתן #biggrin ) שיכול לתקוף את העניין מצורה קצת יותר מדעית אינפורמטיבית, לא משהו שדורש רקע מעמיק בשלל תחומים, אבל כן לתקוף את הנושא מזוית קצת יותר מבוססת.

Cheers.
_________________
http://www.myspace.com/kwebos
M0r3GuN
הצטרף: 17 ספט' 05
הודעות: 134
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: רביעי 27 פבר',13 23:28   
כאמור, במופע גל יש את הצד של הלחץ החיובי והלחץ השלילי. כשמישהו ידבר אליך מולך, הגיוני שהצליל יגיע באותה פאזה - אולי בדיליי קטן בין האוזניים. אבל מה שבטוח התדרים הנמוכים יגיעו אותו דבר.

עד היום, מהרגע שנולדת - לימדת את המוח שלך שכאשר מגיע למוח שלך צליל בהפרש פאזה מסויים, ובדיליי מסויים בין אוזן ימין לשמאל - הוא למד בעזרת העיניים איפה הדבר הזה נמצא. כלומר המוח שלך ראה משהו - וגם שמע - והוא חיבר בינהם. לכן, עכשיו, למרות שאתה לא עושה את זה במודע, אם תעצום עיניים ומישהו ידבר מולך ישר אתה תוכל לדעת מה המרחק שלו, איפה הוא נמצא במרחב, ותוכל לדמיין אותו. המוח שמע את הפרשי הפאזה, את הדיליים הקטנים האלה, והוא שלף מהזיכרון את המקור של הצליל, לפי הנסיון שלו.

כאשר יוצרים צלילים שלא קיימים בטבע, במציאות, שאתה לא רגיל אליהם בכלל, כמו פאזה הפוכה באופן מושלם, בעוצמות שוות פחות או יותר בין 2 הצדדים, המוח משתגע. זה גם לא טבעי לו לקבל צלילים כאלה (תחשוב שכמה מליוני שנים לא שמענו דברים כאלה) וגם במהלך חייך נחשפת לפאזות הפוכות כנראה רק דקות בודדות.
_________________
נדב

http://www.yokosound.co.il
חגי דוידוף
תומך
הצטרף: 02 ינו' 05
הודעות: 2187
מיקום: מרכז
הודעה פורסם: חמישי 28 פבר',13 00:51   
הסבר נהדר ומאיר אוזניים #clap
_________________
אתר הבית
FaceBook
Twitter
  Kwebos  
תומך
הצטרף: 08 ינו' 06
הודעות: 2667
מיקום: ר"ג
הודעה פורסם: חמישי 28 פבר',13 02:42   
אכן, אבל זה הסבר יותר אינטואיטיבי ופחות הכיוון שאליו חתרתי.
יש איזשהו שם מקובל לאפקט הזה אגב?
_________________
http://www.myspace.com/kwebos
tulipcorp
Act Compatible
הצטרף: 13 נוב' 05
הודעות: 675
מיקום: ראשון לציון
הודעה פורסם: חמישי 28 פבר',13 12:16   
מבחינה אקוסטית המינוח הוא Phase cancellation
אולי יש גם מינוח לתחושה שהמאזין חווה..
_________________
"The loneliness of a long distance runner is nothing compared to that of a computer musician"
ReuvenM
Administrator
הצטרף: 17 מאי 01
הודעות: 19308
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: חמישי 28 פבר',13 13:28   
אולי יעזור לך לחשוב על זה כלחצי אוויר, אחד דוחף והשני שואב כשהראש שלך במרכז.
כל השאר פסיכואקוסטיקה הקשורה לאוזן, מנגנון השמיעה והתפישה.
_________________
Facebook של אקט ::: חפש לפני שתשאל ::: התקנון! ::: אינדקס ::: האינפו
oh-babie
S.Supporter
הצטרף: 30 ינו' 03
הודעות: 3033
הודעה פורסם: חמישי 28 פבר',13 14:07   
יש הסבר מאוד מעניין שקשור גם לפיסיקה (אינטראקציה בין שני הרמקולים) וגם לפסיכואקוסטיקה #smile, אבל לצערי אין לי כרגע זמן לכתוב על זה משהו מסודר, לפחות ביומיים הקרובים.

אנסה להגיב במהלך הסופ"ש.

בינתיים נסה לענות על השאלה הבאה:

מה קורה באוזניים (או יתרה מכך מה ההבדלים בין מה שקורה באוזניים), כאשר אתה מקשיב לסטריאו בתצורה "רגילה" (כלומר בלי היפוך המופע המדובר)?

רמז: מה שנשלח מרמקול ימין מגיע, בתדרים מסויימים, *גם* לאוזן ימין וגם לאוזן שמאל, וכך גם מה שמגיע מרמקול שמאל...
israele
הצטרף: 09 נוב' 10
הודעות: 31
מיקום: הרצליה
הודעה פורסם: חמישי 28 פבר',13 17:49   
האוזן האנושית משתמשת בשני מנגנונים שעוזרים למוח לפרש את המיקום של מקור הצליל במרחב. שני המנגנונים האלו נקראים:
Interaural Time Difference ו - Interaural Amplitude Difference.

במקרה של הבדלי זמן (ITD):
בגלל מבנה הראש האנושי, המרחק בין שני האוזניים שלנו הוא בערך 18 ס"מ, ולכן גלים מזוויות שונות יגיעו בזמנים שונים לכל אוזן. למשל, כאשר גל קול נמצא מולנו, חזית הגל מכוונת פחות או יותר למרכז הראש וכך הפרשי המופע בין הגלים שמגיעים לכל אוזן הם זניחים, כך שהמוח יודע שכיוון מקור הקול הוא ממולו. כאשר גל קול יגיע למשל מצד שמאל (ומקדימה) גל הקול יגיע קודם כל לאוזן שמאל, ואז בהפרש מופע קטן (אך משמעותי לתפיסת הכיווניות) לאוזן ימין, מה שיגרום למוח להסיק שגל הקול מגיע משמאל. (אגב מבנה האוזן גורם לעיכוב נוסף של גלי הקול שמגיעים מאחור (ולשינוי נוסף בתכולת התדר שלהם)).

צידוד "רגיל", משתמש בשיטת הIAD אבל ניתן גם לבצע צידוד רק בעזרת הבדלי זמן, תנסה לשכפל ערוץ מונופוני, צדד אותו חזק שמאל וימין (ככה שבעצם לא שנית כלום והוא כביכול עדיין מונופוני) ועכשיו תעכב רק צד אחד (בסביבות ה - 15-80 ms, כאשר כלים פרקוסיביים יצטרכו עיכובים קצרים יותר מכלים אחרים) ותשים לב שהתחושה היא שהוא מגיע מהצד אותו לא עיכבת.

במקרה של הבדלי אמפליטודה (IAD):
המנגנון הזה מסתמך על הבדלי העוצמה של הגל המגיע לשתי האוזניים. זאת אומרת שגם אם הגל יגיע בפאזה זהה לשתי האוזניים, אבל באוזן שמאל למשל תקבל את הגל בעוצמה גדולה יותר מאוזן ימין, המוח ימקם את מקור הצליל כמגיע מכיוון ימין.

לפי מה שאני זוכר, אנחנו אף פעם לא משתמשים רק במנגנון אחד אלא תמיד בשניהם.
לפי הספר Acoustics and Psycoacoustics (בהוצאת Focal Press)
יש למוח נטייה להתסמך על מנגנון ה ITD עבור תדרים נמוכים יותר (מתחת ל700 הרץ) וב- IAD עבור תדרים גבוהים יותר (2.5khz בערך) ואילו בתחום התדרים שבין שני אלו, יכולת זיהוי מיקום מקור הקול במרחב פחות טובה.

כל זה טוב ויפה, וגם נושא נורא מעניין ומומלץ לחפירה אבל לשאלתך, מקווה שהתשובה שלי נכונה:
בנוגע להפיכת פאזה והשמעה, אם נניח ואתה יושב במרכז בין שני רמקולים והמרחק שלך ושלהם משניהם זהה, אז נוצרת תופעה שנקראת Crosstalk, שבה גלי קול שיוצאים מרמקול שמאל מגיעים לאוזן ימין בהפרש זמן ועוצמה מסויימים וכנ"ל גלי קול שמגיעים מרמקול ימין לאוזן שמאל. בגלל הפרש זמני ההגעה הפאזה כבר לא הפוכה ב-180 מעלות ולכן לא נוצר ביטול מלא אבל יש כל מיני התאבכויות שיגרמו לתופעה שמרגישה לא טבעית (לא חושב שיש מקום בטבע בו שני גלי קול זהים והפוכים בפאזה מגיעים כמעט בדיוק באותו הזמן לשתי האוזניים). ולכן מנגנון המיקום שלך מתנהג בצורה מוזרה והמוח לא "סגור" על המיקום של גל הקול ובאמת ראיתי שמשתמשים בשילוב של שני האפקטים האלו בצורה מאוד עדינה כדי לגרום לכלים מסויימים "לצאת" מהפנורמה הרגילה, ולהרחיב את תמונת הסטריאו.

אגב, אם תעשה את הניסוי הזה בעזרת אוזניות זה יהיה הרבה פחות נעים כי אתה מבטל בצורה ניכרת את אפקט הCrosstalk וזה פשוט יוצר הרגשה לא נעימה. ביטול מלא תקבל רק כאשר תשכפל, תהפוך פאזה לאחד מהערוצים אבל תשאיר את שניהם מצודדים למרכז, אז עוד בשלב הסיכום אתה מקבל גל שעוצמתו 0 ולא תשמע כלום.

מקווה שמה שכתבתי עזר ואני מקווה שזה גם נכון #lol
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » בקרת צליל, שמיעה

עמוד 1 מתוך 1

עשוי לעניין אותך :
:: תקנון