תפריט
שלום Anonymous ::: 2021, 19:57
Facebook
musical act magazine המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » תיאוריה
Dror_Shi
תומך
הצטרף: 15 אוג' 01
הודעות: 3156
מיקום: לפעמים בארץ
הודעה פורסם: רביעי 04 יונ',14 13:00   
ג'ורס, איך הצלחת לעשות מהרגב אדמה הזה יהלום. כנראה כישרון אמיתי של מורה. #smile

("לא ניכנס לזה כרגע" זה הלדרמן של כל מרצה באקדמיה הישראלית שנת 2014)
_________________
Hackintosh i7 9700k 32giga Mojave
Macbook Pro UB (mid2012) OSX 10.8.2
Lynx Aurora Mark1
Wavelab 9.5 Pro/Nuendo8.3/Pro tools 12.5
taltool
Act Compatible
הצטרף: 11 דצמ' 02
הודעות: 317
הודעה פורסם: רביעי 04 יונ',14 13:10   
יורם, סליחה על הפניה בשם משפחה - I STAND CORRECTED

לגבי דרוג שרשרת, זה נכון אבל לא עונה לדרישת העם.
ניקוד, לייק, חיבוק, חיוך וכדומה לתגובה ספציפית אם וכאשר היא ראויה לכך,
יכולה להיות בעלת ערך לכל השרשרת.
לשיקול המערכת.
_________________
פתרונות מוסיקליים www.twmusic.co.il
  Barnb  
הצטרף: 22 דצמ' 10
הודעות: 92
מיקום: ירושלים
הודעה פורסם: רביעי 04 יונ',14 20:16   
תודה יורם.
יותר מהכל אקח את הפיסקה שמסבירה שאין יצירה במסגרת סולם יש סולם ליצירה.
זה החידוש המרענן את המחשבה פה יותר מכל.

ו״חפירות״ אני חושב שמקומן אפילו לא מצטמצם לפורום תיאוריה בלבד, הן מוכרחות להיות כל הזמן ובכל מקום, לפחות כל עוד אתה מעריך מספיק את המקצוע שאתה נמצא בו.
(אני לא חושב שיש דבר כזה בכלל- חפירות בתיאוריה. מתרחשות במוזיקה הרבה תופעות וראוי לדעת את כולן איך קורות ולמה. אני גם לא רואה את עצמי אומר לתלמיד שלי ״פה זה ״עיגול״).
למדתי את החשיבות שלהם מהמורים שלי שסיפרו לנו בקורס איך הם מתכתבים במייל ומחפשים לאתגר עצמם עם קושיות חדשות ו״חידות״ כל פעם עוד בנושאים הרמוניים (במקרה הספציפי ההוא- סביב הרמוניה של הג׳אז). זה רק המחיש לי כמה הן לגיטימיות וחלק בלתי נפרד מהעסק ושההתעסקות הזו היא רק תרומה ישירה למוזיקה שלך בהרבה מאוד מובנים.
אחד מהמורים ההם היה אילן מוכיח הבלתי נלאה. אם כך נדמה לי שיחד עם האילן המקומי פה אני נתלה בהחלט באילנות גדולים ומותר לי ואפילו רצוי.
impressions
Act Compatible
הצטרף: 05 אוג' 03
הודעות: 891
מיקום: אי שם, בגבולות החברה
הודעה פורסם: חמישי 05 יונ',14 11:51   
תוספת קטנה למה שיורם אמר. הסיבה שהדרגה החמישית המינורית הדיאטונית(ולא המג'ורית עם הטון המוביל), מתפקדת כסאב דומיננטה, נעוצה בהרמוניה מודאלית.
שמה הפונקציונליות מצטמצמת, ויסלחו לי התיארוטיקנים אם אני לא זוכר מה שלימדו אותי בברקלי, לכדי דרגות מתוחות יותר ופחות, ולא ממש פונקציה ברורה של דומיננטה וסאב.
למי שלא מכיר הרמוניה מודאלית שיקשיב לקטע של מיילס SO WHAT או IMPRESSIONS של קולטריין, ואפשר גם להקשיב לNARDIS של ביל אוונס שהוא משלב הרבה השאלות מהסולמות המג'ורים בסולם מינורי אבל שומר על הגוון המודאלי שלו(לדעתי).
_________________
music is making something out of nothing - Zappa .
yoramilan
S.Supporter
הצטרף: 28 אוק' 01
הודעות: 4654
מיקום: country side
הודעה פורסם: חמישי 05 יונ',14 12:19   
impressions האיר זווית מסויימת, שיותר משהיא חשובה עובדתית, היא ממחישה את העיקרון שכל פונקציה יכולה להיתמך ע"י כמה דרגות, וכל דרגה יכולה לשמש לכמה פונקציות.

אשר למודוסים, יש בעיה מובנת (אוקסימורונית) בלהגיד שמשהו דיאטוני או טונאלי משמש במשהו מודאלי.
ברגע שיצאנו ממדינת "טונאליות" ועברנו בביקורת הגבולות של מדינת "מודאליות" אנחנו בשפה אחרת. התיאוריה היא אותה תיאוריה אבל כשהתיאוריה מתבססת על "משיכת צלילים", אז החוקים משתנים ואז מה שמשך ב"נסיכות טונאלייה" לא תקף ב"דוכסות מודאלייה".
את המעבר ניתן לבצע בשני רבדים:
רובד אחד הוא רובד קומפוזיטורי. מלחין רשאי במודע (או שלא במודע) לעבור בין מודוסים או טונוסים כאוות נפשו מדי תיבה (בתנאי כמובן שזה נשמע טוב). תקשיבו למשל לשלושת הפסאז'ים הראשונים של השיר "אם תתאהב" של יוני רכטר. משפט טונאלי (מינור טבעי), משפט מודאלי (דורי), משפט טונאלי (מינור הרמוני) ומשפט פנטטוני (מינור חסוך). וזה נשמע נין*. (בן בן בן...)
הרובד השני הוא הרובד האנליטי: חשוב מאד שהתאורטיקן יבחין בזה (או ישמע את זה - "יותר עדיף") ולא יערבב מין שאינו במינו. כאמור, לעשות אנליזה לפסאז' מודאלי בכלים טונאליים זה לנסות לעשות מריטת שיער עם וייסגריפ. אפשר אבל לא מומלץ (בניווטים בצבא קראנו לזה "לאנוס את השטח...").

לחפירה הנוכחית אני אוסיף כמה הערות:
1. alternative-music כתב:
ציטוט:
יש סולם מינורי.
ולסולם מינורי יש בעיה כי אין לו חמישית דומיננטית, יענתו בעיה בהרמוניה שלו, אז תיקנו את הבעיה - מינור הרמוני - מינור שהגביעו לו את התו השביעי כדי שהחמישית תהיה דומיננטית.

אבל אז נוצרה בעיה אחרת, שאם מנגנים את הסולם כרגע בלי קשר להרמוניה יש מרווח בעייתי בין התו ה-שישי לשביעי ( הרי הגבענו את השביעי ואנחנו לא בארצות ערב ) בעצם נוצרה לנו בעיה במלודיה של הסולם - אז תיקנו את הבעיה - מינור מלודי - כזה שגם הגביעו לו את התו השישי וגם את השביעי כדי להימנע ממנגינות שהם של אחינו בעולם.

זו הצורה המקובלת לתווך את נושא המינור ההרמוני והמלודי בשיעורי תיאוריה אלמנטרית.
החוכמה איננה לתווך את זה כך אלא למהר ולהסביר ש:
ראשית, לא היתה בעיה ולא תיקנו כלום...
שנית, זה לא שבראשית היה מינור טבעי וביום השני באך ברא את המינור ההרמוני כי חסר לו משהו, וביום השלישי הגביה את הסקסטה ואמר פעמים כי טוב...
תולדות המוזיקה הרבה יותר מורכבים והדברים היו כל העת בעת ובעונה אחת.

2. הזכרתי בחטף את סוגיית הפנטטוני (ומה שרלוונטי לענינינו - הפנטטוני המינורי).
אחוז ניכר מהשירים שמתבססים באופן מובהק על ה"סולם" הזה, שהוא בכלל נעדר טון מוביל אבל כל מאזין יזהה מיידית את הכיווניות המאד ברורה. (זו הסיבה שמכנים את הפנטטוני סולם ולא מודוס).
למה זה קורה? לא ניכנס לזה כרגע.... #smile

3. העולם שלנו שעמוס במוזיקה פופולארית נהנה מכמה תופעות מודאליות שהושרשו כל כך עמוק, שנער שמתחיל ללמוד נגינה או סולפז' כשהוא שולט לעייפה במוזיקה של הביטלס וקצת פחות בזו של באך, עשוי לתפוס את תפקיד הדומיננטה באופן שונה מהאופן שבו אני נניח אתפוס אותה.
הכוונה בעיקר לקדנצה הפלאגאלית (IV > I) או כל נגזרת של תנועת "דומיננטה" > "סוב-דומיננטה" > טוניקה. הנגזרת הזו פותחת כר שלם של מהלכים כיוונים לטוניקה מבלי ללא טון מוביל וללא דומיננטות בהכרח.
אני מזכיר את זה כי יש להיזהר מחוקיות מכלילה מדי בשעה שהשטח הרבה יותר מגוון ומורכב.

תודה למברכים... באמת קצת נעים בגב #thankyou

*ה"נשמע נין" הזה נפלט לי באמצע שיעור באוניברסיטה ואומץ בחום ע"י הסגל.
אל תאמר "בן-בן-בן ז&^ה", אלא תמצת ואמור "נין-ז&^ה".
impressions
Act Compatible
הצטרף: 05 אוג' 03
הודעות: 891
מיקום: אי שם, בגבולות החברה
הודעה פורסם: שישי 06 יונ',14 15:29   
נכון יורם. ואם כבר לא לערבב מין שאינו במינו, אז יש לי שאלה דבילית, שהטרידה אותי שנים ושכחתי כל פעם לשאול:
קח את הרצף אקורדים הקלישאתי להזוויע-
C Am F G
בראיה ראשונה וצודקת אנחנו בסביבה הטונלית של דו מג'ור,
אבל כל פעם שאנחנו מנגנים דו מג'ור על אקורד שהוא לא "C" זה לא אומר שאנחנו מנגנים על המודוס של אותו אקורד?
היינו AM-לה איולי, F לידיאן ו G מיקסולידי, כאשר אנחנו מאלתרים על דו מג'ור כשהאוקרד מתחלף למה שכתבתי?
_________________
music is making something out of nothing - Zappa .
frankzappa
הצטרף: 25 יול' 05
הודעות: 519
הודעה פורסם: שבת 07 יונ',14 19:57   
זה לא ממש משנה,כל המודוסים האלה הם נגזרות של הסולם המאג'ורי.

באלתור חופשי אין ממש חשיבות לצליל שממנו "מתחיל" המודוס. כל הצלילים הם נכונים גם אם מתחלף האקורד.
_________________
Industry Standart
SAR
Act Compatible
הצטרף: 14 מרץ 02
הודעות: 1292
הודעה פורסם: ראשון 08 יונ',14 03:32   
הסיבה שבגללה כדאי לדעת את המודוס שמשמש בכל אקורד, למרות שכולם נגזרים מאותו הסולם, היא ״צלילי המנע״, מה שקוראים. לדוגמה, בסולם C, בדרגה ראשונה נשתדל להימנע משימוש בצליל פה, בעוד שבדרגה הרביעית בשימוש בלידי אפשר לנגן פה בחופשיות וכו׳. אז זה לא שלגמרי מתייחסים לכל אקורד בתור עולם צלילי נפרד לגמרי, ואין בעיה עקרונית לצאת מנקודת הנחה שאנחנו, באופן כללי, בסולם דו מאז׳ור על כל נגזרותיו, אבל עדיין כדאי להיות מודעים למה נשמע טוב/פחות טוב בכל דרגה ומודוס.
בנוסף, רוב הסטנדרטים לא נשארים לכל האורך באותו הסולם ולפעמים יש תיבה עם 2-5 מסולם אחר ודברים מהסוג הזה. גם בשביל מקרים כאלו כדאי שיהיה בשלוף את המודוסים הבודדים ולא רק את סולם המקור (ואם אפשר גם כמה פראזות בשלוף למקרים כאלו #biggrin )
orenrot
Expert
הצטרף: 02 פבר' 02
הודעות: 688
הודעה פורסם: ראשון 08 יונ',14 11:05   
ציטוט:
בדרגה ראשונה נשתדל להימנע משימוש בצליל פה


אני מניח שאתה מתכוון שנמנע מלעצור על הצליל פה או לסיים משפט / מנגינה עם הצליל פה, נכון ?

או שהכוונה לליווי ההרמוני, ששם - ברור שלא יופיע הצליל פה, כאשר אנחנו בסביבה של הדרגה ראשונה...
_________________
טכנאי מחשבים בירושלים

מוסיקה
yoramilan
S.Supporter
הצטרף: 28 אוק' 01
הודעות: 4654
מיקום: country side
הודעה פורסם: ראשון 08 יונ',14 11:34   
ע"ע
http://en.wikipedia.org/wiki/Avoid_note

אבל אני חושש שאנחנו כבר מאדדדדד רחוקים מהנושא שלשמו התכנסנו
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » תיאוריה

לך לעמוד הקודם  1, 2, 3   הבא
עמוד 2 מתוך 3

עשוי לעניין אותך :
:: תקנון