תפריט
שלום Anonymous ::: 2020, 11:11
Facebook
musical act magazine המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine
  mixtrim  
תומך
הצטרף: 23 אפר' 11
הודעות: 522
מיקום: מרכז
הסודות - 10 פוסטים על אודיו וטכנאות בגישה קצת אחרת
הודעה פורסם: רביעי 18 מרץ,20 11:34   
שלום חברים, תקופה ארוכה אני חושב על (וכבר הובטח בכמה פוסטים) הרמת שרשור-
מעניין, מרתק, שונה, אחר... שבו אתמקד בעצות הקטנות והמועילות (בסגנון "חוכמת ההמונים")
בדברים שלמדתי/אימצתי מאחרים, מקולגות, ממוסיקאים, ומאלקטרונאים מבריקים.
דברים קטנים אבל שעושים הרבה הבדל (לפחות עבורי) ושתמיד עובדים כמו נוסחת קסם
בנוסף כמובן שאתבל את הדברים גם במה שלמדתי בעצמי בדרך של עבודה ונסיון אישי.

הבלאגן מהקורונה והסגר הבידודי שחלק מהעם חווה זרזו אותי להתנדב ולשבת לכתוב
בנתיים אני הולך על פוסט לחודש עם שני נושאים בכל פעם כפיילוט, ועד 10 כאלו בס"ה

MiXtRiM
-

תחום: מוניטורינג
נושא: על עוצמת האזנה מיטבית באוזניות

הקלק על התמונה לצפיה בגודל מלא
הקלק על התמונה לצפיה בגודל מלא

בהאזנה לאוזניות קצת קשה לדעת מהי עוצמת עבודה טובה ומתי זה מוגזם, לרוב גם אחרי
שכיוונתם את העוצמה באופן שמניח את הדעת, תגלו (ותרגישו..) שאתם מגיעים בהמשך
לעוצמות לא נעימות להאזנה ולתחושה של תדרים "כואבים", והדרך לכאבי אזניים קצרה.

ניסיתם פעם להאזין באוזן אחת באותה העוצמה שכיוונתם לעצמכם בהאזנה בשתי אוזניים?
במהרה תגלו שהעוצמה פתאום נשמעת כך חזקה מדי!, מדוע?

האזנה באוזניות מיעדת למעשה כל צד עבור האזן שלו כך שתמונת המרחב/פנורמה נשמרת
שזה נהדר (מה שלא קורה בהאזנה למוניטורים בשל "ערבול" המידע באויר בדרך לאוזניים)
היצירות/מיקסים שאנו שומעים מכילים מידע זהה בין הצדדים (MID) ושונה ביניהם (SIDE)
בנוסף יש מידע שמעיקרו מושמע בצד מסוים בלבד (צידוד מלא), ולכן עוצמת השמע
באוזניות הינה דינמית גם בין הצדדים וגם בין המקורות המושמעים, בכל רגע ממש!
כיוונון עוצמה כללית לא פותר את הדינמיות הזו, והתוצאה כאב אוזניים בהאזנה ממושכת

העצה שלי:
א. מה שעושים זה כך -
הערה: מראש יש לבחור קטע אודיו עוצמתי עם ריבוי תפקידים! ובכל התהליך נאזין רק לאותו הקטע!
א. בשלב ראשון נאזין לכל צד באוזניות באופן נפרד (עדיף להשתמש באותה האוזן!)
באופן זה המרחביות והפנורמה לא "גונבות את ההצגה" וניתן לכוון עוצמה באופן מדויק
(גם אם רק בצד אחד העוצמה גבוהה מדאי מנמיכים את העוצמה הכללית בלי להתחשב-
בצד השני שנהיה נמוך) ובד"כ תידרשו להנמיך עוצמה!
ב. חוזרים על שלב א' אך הפעם באוזן השניה שלכם.
ג. לאחר מכן חוזרים להאזנה בשתי האזניים בסטריאו
(ואם צריך עדיין להנמיך עוצמה - מנמיכים, אך בשום אופן לא מגביהים!)
הערה: אם אתם מאזינים למקור שזהה בדיוק בשני הצדדים (מונו) תוכלו לדלג על הנכתב מעלה
ופשוט להאזין כרגיל בשתי האזניים ולכוון ישר עוצמה וזהו.

#headphones
----

תחום: תוכנות ותוספים
נושא:על שימוש ברוורב (הדהוד) במערכות אודיו דיגיטליות

הקלק על התמונה לצפיה בגודל מלא
הקלק על התמונה לצפיה בגודל מלא

זה לא סוד (וכבר נידון הרבה פה בפורום) שרוורב בפלאגין שמתנהג ונשמע כמו רוורב
אולפני מקצועי (כזה שנקבל ממכשירי הרוורב המקובלים בתעשיה המקצועית העולמית)
הוא דבר די נדיר להשגה, הדבר קצת השתפר במעבר לשימוש ברוורבים מבוססי IR
שם הדגימה המקורית נעשית כאודיו ממשי כך שהאמינות גדלה, מאידך יש עדיין הרגשה של
"העתק הדבק" כאילו המעבד מנסה לאלץ את הדגימה "ליישר קו" עם כל הברה או צליל
שלא בהכרח תואמת את ההחזר המקורי שנדגם כ IR והתוצאה נשמעת לעיתים חדגונית.

אם נבחן את מעבדי האפקטים החיצוניים הפופולרים נבחין שגם הם מבוססי מערכת דיגיטלית
אז כפי שציינתי בתחילה רבות דובר גם בפורום על "למה" ו"מה ההבדלים" בן הפלטפורמות
אני לא מציע פתרון אנליטי לשאלות אלא רק גישה שאומרת שמן הסתם רוורב חיצוני מושקע
יותר מבחינת היכולת שלו להגיב באופן רב מערכתי, כלומר לטפל בכל דגימה היטב וליצור
מערך שלם של החזרים בגדלים ואורכים שונים המדמים בהצלחה ובאמינות חללים ריאליסטיים
והעיקר- מבלי לגרוע את האחד מהאיכות והאמינות של האחר!, העיבוד יותר אינדיוידואלי.

הנה שיטה שלמדתי פעם ליישום מערכי אפקטים שתואמת את ה"תזה" הזו.
פשוט פותחים כמה ערוצי אפקט (AUX) ומשריינים אותם במגוון מעבדי אפקט מהסוג המתאים
באופן זה ניתן "לחקות" ביתר אמינות את התנהגות המעבדים שבמכשיר חיצוני משום
שבעצם הבאנו לחלוקה של הטיפול בהחזרים שונים ע"י מערכי עיבוד שונים בהתאם לצורך.

והנה ביתר פירוט ובשלבים:
א. בהתחלה (ובפרט בשלבי הקלטה ועריכה) די במעבד רוורב בודד איכותי דיו
וזה מספיק כדי להכניס את הנגנים/זמר לאוירה בהקלטה ול"להרטיב" יותר מקורות "מרוחקים"

נכתבת...




----
לסיום הפוסט הנה שלשה פלאגינס (הניתנים בחינם) שהם לטעמי כלים משמעותיים לטכנאי
מדובר בפלאגינס ישנים (32 ביט) אך אני משתמש בהם באופן קבוע כמעט בכל פרויקט!
כמובן שיש לי בארסנל עשרות פלאגינס מצוינים אחרים אבל אלו ממש "הדבר האמיתי".

1. Phoenixinflight OPTRON3a


קומפרסור סטייל LA מתפקד נפלא על מקורות סולו ובס (וכמדומני מונופוני*), שבועת צופים
התפקוד שלו ממש כמו קומפרסור יקר, משחק עם שני הסליידרים מביא לסאונד יציב בכל עוצמה
(רק שימו לב מי לפני מי GAIN או סליידר ה P.R) קיצר ממש ניתן לתפור את התנהגות המקור
אבל גם להגיע ל"פמפום" בריטי מסורתי או ללימיטינג רוקיסטי, בלי תוספת "חום".

*- מצאתם קביעה מדהימה, תוכלו לשמור כקביעה ולפתוח אותו פעמיים (על שני ערוצים) באופן זהה
יתכן שתקבלו שני LA מסונכרנים (הא!) כמעבד סטריאופוני לא רע (שימו לב לפאזה של הערוצים).
ועוד לא התחלנו לדבר על אפשרויות מבוססות Side chain

רק זכרו שהמעבד הזה לא מיועד למאסטר.

הורדה תמצאו בקישור הזה
-

2. ANTRESS Modern Limiter
הקלק על התמונה לצפיה בגודל מלא
הקלק על התמונה לצפיה בגודל מלא

מכשיר מ ה מ ם! אמנם לא ממליץ עליו כלימיטר (למרות שמו) כי לזה יש טובים ממנו
אבל להשתמש בו כ"גיינר" עד כמה שניתן לפני דחיסה זה מומלץ, השקיפות שלו נהדרת
ותמיד יש גם את ה"ביטוח" שאם בכל זאת שברנו "שיאים" יהיה מי שישמור בקצה הסקאלה.
בזמני הקלטה ועריכה אני אוהב לפתוח אותו על המאסטר רק כ"מגן שיאים" ללא הגבר כלל
פותחים ואין צורך לגעת בכלום הוא פשוט שם ועושה את העבודה רק בקצה הסקאלה.

ההורדה היא גרסה ראשונה ובצבע הלבן (יש גם שחור)..
ההורדה - כאן (לוקח לה מעט זמן..סבלנות)
(יודעים מה אם כבר כדאי גם לבדוק את ה illusionister מהחברה הנ"ל - בזהירות)
-

3.Comprimere מבית XS1
הקלק על התמונה לצפיה בגודל מלא
הקלק על התמונה לצפיה בגודל מלא

מעשיר צליל זה הוא (וידוי) האהוב עלי ביותר! סוג של "סוניק מקסי.." אבל-
להבדיל מ"מעשירי צליל פופולרים" שתמיד נשמעים כהוספה של EQ ופרלל'ס..
כאן זה נשמע העשרה הרמונית, ניפוח הצליל (לא "חימום") והפיכתו למיסחרי שכזה
מרימים את "הנמוכים"(Fat)ו-"הגבוהים" לפי הטעם ומפצים מטה ב Out והקסם מתרחש
(ועוד וידוי- בעבר העברתי כל ערוץ/מאסטר/גרופ.. דרכו, אז בזהירות כי הוא ממכר!)
את הפלאג כבר לא ניתן בכלל להשיג ברשת! אז הנה בשבילכם במיוחד באהבה!
ההורדה - כאן (לחצו הכן קובץ להורדה למטה והמתינו ללינק)
עמוד 1 מתוך 1

עשוי לעניין אותך :
:: תקנון