הצטרף: 01 דצמ' 02
הודעות: 702
פורסם: חמישי 27 פבר',03 14:52
מאימתי?
מי יודע את ההיסטוריה?
S.Supporter
הצטרף: 28 אוק' 01
הודעות: 4654
מיקום: country side
פורסם: שישי 28 פבר',03 18:16
מקדמא דנן
האפשרות ליצוק ממתכת מיתר קדמה להמצאת כלי המקלדת הנפרטים.
למעשה, כידוע לך, השלב שהקדים להפקת צליל ממיתר בכלי מקלדת היה הפקת צלילים מעמודי אוויר (עוגב).
יישנה איזה קונוונצייה פסיכולוגית לפיה המתכת משוייכת (בטעות) לקבוצה של חומרים סינטטיים מאוחרים. (ייתכן בשל ההקבלה לעולם הגיטרות), אבל אין זה כך.
ישנם כלי נגינה עתיקים ביותר שהחומר המעורר (החומר אשר ייצר את התנודה = התעורר) היה ממתכת.
הדרך והיכולת לעצב עופרות מתכתיות היא עתיקה ביותר.
בכל מקרה, הפסנתר הוא כלי מודרני מבחינתנו.
הוא התגבש לאופן המוכר לנו היום רק אחרי מותו של באך (אם כי כבר היו נסיונות די שלמים).
באך כידוע הלחין על עוגב, קלאוויקורד וצ'מבלו.
אפילו בצ'מבלו היו מייתרי מתכת.
הצטרף: 01 דצמ' 02
הודעות: 702
פורסם: שישי 28 פבר',03 21:08
בכלזאת, נראה היה לי שדרושה טכניקה גבוהה ליצור מיתרים, ותהיתי אם זאת גם הסיבה שהמנעד היה מצומצם.
S.Supporter
הצטרף: 28 אוק' 01
הודעות: 4654
מיקום: country side
פורסם: שישי 28 פבר',03 22:46
המנעד בכלי מקלדת לא היה מצומצם. בעוגב יש 12.5 אוקטבות.
הבעיה עם הצ'מבלו היתה תהודה לא שווה.
יש קושי להגביר תחומי היענות רזוננס של כמה אזורים אבל זה כבר שייך לכל הנושא של ההתקדמות מה"כלים העתיקים" שהתהודה היתה אחד החסרונות המהותיים שלהם.
אני מניח שהיה איזה קושי טכני אבל כאמור, לא הוא היה הבעיה שבשלה המנעד היה מצומצם.
הראייה - כבר בצ'מבלים די עתיקים אנו מוצאים מיתרים מלופפים שזו עדות להבנה לפיה אי אפשר להאריך ולעבות את המיתר יותר מדי ויש למצוא דרך להעלות את מסת המיתר בדרכים אחרות.
זה מעיד על חשיבה טכנומוסיקלית די מפותחת.
הצטרף: 01 דצמ' 02
הודעות: 702
פורסם: שבת 01 מרץ,03 00:05
תודה על התשובה. אני חייב לציין שרק עוררת את סקרונותי לגבי הרזוננס