תפריט
שלום Anonymous ::: 2022, 19:00
Facebook
musical act magazine המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine
מסטרינג לתקליטים ישנים
שרשרת זו הוגדרה כמועילה (230) › תצורת הדפסה
לך לעמוד 1, 2   הבא
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » מאסטרינג
  kupablo  
הצטרף: 19 ינו' 03
הודעות: 70
מיקום: ת"א
מסטרינג לתקליטים ישנים
הודעה פורסם: חמישי 11 ספט',03 20:02   
שלום חברים,
בכוונתי להקליט מספר תקליטים ישנים למערכת פרוטולס ולצרוב אותם לדיסק.
אשמח להמלצות מסטרינג לאחר שאני שופך את החומר למחשב.
כמובן שאני לא מצפה לפריסטים אלא בסך הכל לקבל דגשים, המלצות, מה כדאי וממה להיזהר. ובכלל למי יש ניסיון קודם במסטרינג והשבחה של סאונד כזה.

תודה לכם
AMIT
Act Compatible
הצטרף: 06 אוק' 01
הודעות: 1104
Re: מסטרינג לתקליטים ישנים
הודעה פורסם: חמישי 11 ספט',03 23:29   
kupablo :
בכוונתי להקליט מספר תקליטים ישנים למערכת פרוטולס ולצרוב אותם לדיסק.אשמח להמלצות מסטרינג לאחר שאני שופך את החומר למחשב.
כמובן שאני לא מצפה לפריסטים אלא בסך הכל לקבל דגשים, המלצות, מה כדאי וממה להיזהר. ובכלל למי יש ניסיון קודם במסטרינג והשבחה של סאונד כזה.



יצא לי לנסות. לשימושי האישיים בלבד.
שמירה על עוצמה בריאה בהקלטה היא אולי הדבר היחיד שהוא חובה. כדי להמנע מרצפת רעש גבוהה יותר. השאר זה עניין של טעם. הרי כל היופי בהקלטות של פעם זהו חוסר הקימפרוס, והסאונד הלא מפוקס. אם בכל זאת תרצה נגיעה משלך...אני נגעתי רק בקומפרסיה ואיקיו עדינים.אם נגעתי ( פעמים מעטות)

מצאתי הרבה פעמים שאזור ה10 קילו חסר ברוב התקליטים. (אם כי החוסר ברייטיות, במובן מסויים, זה מה שמייחד את "הסאונד של פעם") ובכלל, משחק באזור ה"סופרים" יכול לשנות את התמונה לגמרי.
עם לימטר, לפני המרה, הכנסתי סאונד בריא (הרמתי את העוצמה הכללית בכ2 דיבי) וניסיתי להצמד ל0. ולאחר ההמרה השתמשתי עוד פעם בלימטר והרמתי את העוצמה בכDB בודד.

אגב, אם תחליט להעזר במישהו , יואב שדמה מתעסק בעיקר בעבודות מסוג זה, כאן בארץ.

תמיד אפשר להשוות בין התקליט לבין הדיסק שמוסטר. למשל: בדייויד בואיים למינהם זאת ממש חוויה , לעמוד על השינויים וללמוד.
_________________
Sartre knows it
danny_bar
Supporter
הצטרף: 11 אוג' 02
הודעות: 1231
מיקום: תל אביב
Re: מסטרינג לתקליטים ישנים
הודעה פורסם: שישי 12 ספט',03 10:26   
[quote="AMIT"]
kupablo :

תמיד אפשר להשוות בין התקליט לבין הדיסק שמוסטר. למשל: בדייויד בואיים למינהם זאת ממש חוויה , לעמוד על השינויים וללמוד.


אפשר להוסיף גם את כל הדיסקים שמוסטרו של פינק-פלויד.
באמת, אף פעם לא ניסיתי לעשות את ההשואה הזאת.. עוד היום! #smile
_________________
East of Eden
אורח
הקלטת תקליטים
הודעה פורסם: שבת 13 ספט',03 02:09   
יש לי נסיון רב בהעברת תקליטים (חדשים וישנים) לדיגיטל וישנן מספר בעיות נפוצות:

* לכלוך: אבק ופיח שנדבקו לחריצים, סותמים אותם ו"דופקים" את הסאונד. לפני שאתה מקליט, רצוי לנקות את התקליט בבד רך עם אלכוהול איזופרופיל, או מים מזוקקים (בשום פנים ואופן לא במי ברז, בגלל האבנית). אתה עשוי לגלות שלתקליט שהיה שקט עד עכשיו, נוספו רעשים מכל הג'יפה שיצאה החוצה. בשלב זה עדיף לתת לתקליט להתיבש מעט, ולאחר מכן לנקות שוב עם סמרטוט לח, כדי לסלק את השאריות.

* אמצע: בחלק מהתקליטים בהם נתקלתי, ההדפסה (בד"כ רק צד אחד) לא תמיד נמצאת בדיוק באמצע. זה גורם למחט "לרקוד" ימינה ושמאלה (בהתאם למהירות הסיבוב 45/33) והמידע לא עובר במהירות אחידה, כלומר זיופים קלים ב-PITCH.
אפשר להרחיב את החור במרכז בכיוון בו אמור להיות האמצע, ביחס לטראק ובכך ליצור "אמצע" חדש לתקליט. זהירות - יש להרחיב בשלבים קטנים, ולנסות בכל פעם על הפטיפון. אם החור גדול מידי, יהיה מאוד קשה למצוא את האמצע!!!
אם אינך מעוניין לפגום בתקליט בצורה כזו, נסה להשיג את אותו התקליט במהדורה שונה או לייבל שונה, מאחר וכל המהדורה של תקליט כזה יצאה פגומה! #cry

* דיסטורשן: תקליטים מסויימים הולכים ונשמעים יותר "עמומים" ובדיסטורשן, ככל שהמחט מתקרבת למרכז. במידה ואתה בטוח שהפטיפון שלך מכויל כמו שצריך והבעיה היא אכן בתקליט - נסה מחטים שונות והשתמש בכישורי המאסטרינג שלך, כי גם במקרה זה, כל המהדורה יצאה פגומה!! #cry
בתקליטים רבים (והיום בעיקר בתחום מוסיקת מועדונים), יש דיסטורשן באזור
ה- 7.5-8.5khz הלייבל - Tetsu שהבעיה מופיעה ב-90% מהתקליטים שלהם - כאשר אותם הקטעים בדיוק בלייבלים אחרים, נשמעים מצויין). אפשר לשפר ולהפחית את הדיסטורשן ע"י שינוי המשקל על המחט, או לשים Notch Filter באותו תדר.

* קראחצים: ניתן לתקן קראחצים נקודתיים ע"י כלי העפרון, שנמצא היום בכל תוכנת אודיו שמכבדת את עצמה, לפעמים ע"י פילטר (EQ) על החלק של הקראחץ, ואפילו MUTE על אותו הקטע.
הבעיה עם קראחצים היא שלפעמים שומעים אותם, אבל קשה מאוד לראות אותם.
את תיקון הקראחצים אני ממליץ לעשות עם תוכנת Sound-Forge מאחר והתצוגה מראה את הגל נטו, גם בזום רחוק, בניגוד ל-Wavelab, Pro-Tools, או Samplitude, שממלאות בצבע את החלק שבין ה-Wave לציר הזמן.
בד"כ רואים איזשהו קטע שלא שייך בצורתו לגלים שמסביב. לפעמים, יש רצף של קראחצים קטנים שנשמעים כמו חריקה אחידה. לקחת אויר, לנשום עמוק - ולשחזר אותם בזה אחר זה - עבודת נמלים, אבל בסוף משתלמת... #smile

* תקליט עקום: ישנם תקליטים שה-Surface עקום (נגרם מחום ולחץ). כל עוד המחט עולה ויורדת במתינות, לא שומעים את זה, אבל כשיש "מדרגה", נוסף רעש של מין מכה עמומה, ובמקרה הגרוע המחט קופצת. אפשר לנסות לפתור את זה ע"י שינוי המשקל על המחט, שינוי ה- Anti-Skate, שינוי גובה הזרוע (למשתמשי ה-Technic-1200 למיניהם).
את רעש המכה, אפשר להחית בעזרת פילטר.

* קפיצות - המחט מדלגת קדימה שורה או שתיים, או קופצת אחורה עקב שריטה.
אפשר לנסות "להעביר" את המחט על אותו הקטע, לאחר שבוצעו שינויים במשקל וב-Anti Sakte. אם זה לא עובד, אפשר להקליט את אותו הקטע אחורנית (יש כיום פטיפטנים רבים עם Reverse), ולהפוך ע"י תוכנה.

*** סאונד - כל שינויי המשקל, המחט, הגובה וה-Skate, משנים את הסאונד.
רצוי להקליט קודם כל את כל התקליט, ורק לאחר מכן את הקטעים הבעיתיים.
גם את חיבור הקטעים אני ממליץ לעשות ב-Sound Forge - שוב בגלל התצוגה והדיוק.
(יצא לי לעשות קאטים מוסיקליים כמה פעמים ב-Pro-Tools, וזה די קשה להגיע לתוצאה מדוייקת ב-100% אבל בהחלט אפשרי).

* בכל הקלטה מתקליט מומלץ לעבור דרך Limiter, כי לפעמים יש במוסיקה פיקים חזקים יחסית לשאר הקטע. אולי גם לקמפרס בעדינות.





OK
זה כל מה שעולה לי בראש כרגע, אולי יהיו לי עוד כמה טיפים.
אני מקוה שנתתי לך כמה נקודות למחשבה...
AMIT
Act Compatible
הצטרף: 06 אוק' 01
הודעות: 1104
Re: הקלטת תקליטים
הודעה פורסם: שבת 13 ספט',03 13:33   
ציטוט:

נסה מחטים שונות


יש איזה מחט שמחזיקה מעמד יותר לאורך זמן? יש המלצה לאחת?

ממש כיף לקרוא את ההודעה שלך, פלאנט...
_________________
Sartre knows it
UV
Supporter
הצטרף: 20 מאי 01
הודעות: 1704
מיקום: ירושלים
הודעה פורסם: שבת 13 ספט',03 20:54   
תוספת לעצות הטובות שניתנו כאן - לפעמים ניתן להוריד קליקים בודדים ע"י חיתוך והצמדה. אפשר להוריד רק את איזור הקליק שתופס מילישניות בודדות והאוזן לא תרגיש את זה. זה עדיף על שימוש ב"דה-קליקר". כמובן שלא תמיד זה מעשי...
כעיקרון הדגש צריך להיות תמיד ממקור הצליל והלאה. הגורם החשוב ביותר הוא התקליט, אחריו הפטיפון(הפלטה המסתובבת), אחריו הזרוע, הראש, המחט, הפראמפ וכו'. חשוב מאד לכוון כהלכה את זווית הראש, את המשקל על המחט (אחרי שהגעת למצב של זרוע "צפה") ואת האנטי-סקייטינג. שינוי של אחד הפרמטרים כדי להתגבר על שריטה יכול לעזור, אבל משקל גבוה או נמוך מדי יכול להרוס מחט או אוסף תקליטים גדול...
אורח
הודעה פורסם: ראשון 14 ספט',03 17:45   
ציטוט:
אבל משקל גבוה או נמוך מדי יכול להרוס מחט או אוסף תקליטים גדול...


לגבי הריסת המחט (גם אם היא יקרה) - חרם.
לגבי הריסת תקליט - כואב הלב.
את השינויים במשקל יש לבצע בהתאם למה שהמחט יכולה לסחוב. שימו לב גם לשינוי בסאונד - הוא יכול להשתפר פלאים או לההרס פלאים.

לגבי סוגים של מחטים מקצועיות - יש כל מיני.
בד"כ המחטים החזקות יותר מיועדות לתקליטנים (שהרבה מהם, ברוב טיפשותם, זורקים את המשקולת עד הסוף, כשהיא הפוכה - כדי שתתן משקל נוסף: הלכה המחט, הלכו התקליטים, חרא סאונד, וצלילים מסויימים יגרמו לכל הזרוע לרעוד בכבדות ולהחליק). מחטים אלה (אם תעקבו אחר הוראות היצרן) יתנו סאונד טוב וחזק יותר ממחטים פשוטות.
ישנן מחטים המיועדות להשמעה בלבד - יקרות לאללה, אבל הסאונד - חלום!
אני ממליץ מחאים מקצועיות של סטנטון ואורטופון גם לתקליטנים, וגם למשמיעים. יש גם מחטים טובות לשור, אבל עוד לא יצא לי לשמוע...

סימן קריאה לגבי Pre-Amp, עד שלא היה אחד איכותי, לא ידעתי מה אני מפסיד...




*** תיקון של "קראחץ" בודד ע"י Mute ע"ג הפריימים שלו, לא תמיד עובד. אם משך ה"קראחץ" ארוך מידי, ישמעו את ה-Drop.
אני ממליץ להשתמש עם כלי התיקון (עפרון) כדי להפטר מרעשים כאלה, גם אם זה דורש יותר עבודה.
eliya
הצטרף: 07 אוק' 01
הודעות: 363
מיקום: ..
שאלה שקשורה פחות או יותר לנושא.
הודעה פורסם: ראשון 14 ספט',03 22:47   
המשקולת. כדאי שהיא תהיה יותר לכיוון הראש, או אחורה לסוף הזרוע?
מה התפקיד הנוב של האנטי סקייטינג?
danny_bar
Supporter
הצטרף: 11 אוג' 02
הודעות: 1231
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: שני 15 ספט',03 00:27   
הסיבה שהמשקולת ניתנת להזזה וכיוון היא בכדי להתאים את המשקל המתאים לכל ראש ומחט. אין עדיפות של "עדיף יותר קורוב לראש/להפך".

תהליך הכיול של פטיפון עם ראש ומחט כלשהם הוא כזה (יש לחזור על התהליך בכל החלפה של ראש!) :

1. מרכיבים את הראש והמחט (דא..).

2. מכוונים את המשקולת שבקצה הזרוע, כך שהזרוע תצוף באוויר, מבלי לעלות או לרדת כלל, אלא פשוט תעמוד באוויר כשהזרוע מקבילה לגוף הפטיפון.
ככל שנרחיק את המשקולת מהראש, יופעל על הראש פחות משקל - ולהפך.
מתי שהראש לא עולה למעלה או צולל למטה, הגעתם לנקודת שיווי המשקל.
בנקודה הזאת, המדקדקים יאפסו את הסימון על המשקולת ויכריזו עליו בגאון בתור ה"אפס היחסי" של הראש הספציפי הזה, משמע - יש שיווי משקל בין משקל הראש למשקל שמפעילה המשקולת על הזרוע.

3. לכל מחט יש נתוני יצרן המצינים את המשקל שיש להפעיל על המחט בכדי להגיע לסאונד האופטימלי. זה משתנה בין מחט למחט. יהיו כאלה שלא יצטרכו את הנתונים האלה ויכולים פשוט לשמוע מתי המשקל אופטימלי.
בעיקרון, כשיש פחות מדי משקל והזרוע "נוגעת-לא נוגעת", יהיה סאונד של דיסטורשן מסויים וגם כשיש יותר מדי משקל יהיה סאונד שונה של דיסטורשן.
קצת קשה לתאר את זה למי שלא מכיר, תתנסו ותראו (רק לא על תקליטים יקרים , ולא לאורך זמן...).
הנקודה האידיאלית היא שאין דיסטורשן, אך שנשמר התחום הדינאמי של התקליט (שנפגע כשיש יותר מדי משקל על המחט!).

*לגבי שימוש של DJ's שדורש tracking יותר חזק מאשר בשמיעה רגילה.
קחו בחשבון שכל כיוון משקל מעבר לאידיאלי , מן הסתם יפגע בסאונד ואפשרי שגם בתקליט ובמחט, אך עדיין , אפשר למצוא את הנקודה בה ההתפשרות בסאונד היא לא נוראית , ועדיין הtracking טוב ויציב. זה עניין של תרגול ונסיון.

לגבי הanti skating בקצרה. אני בעקרון משתמש במעט מאוד AS (פחות מ1 ב1210 עם concorde S של אורטופון), אך ראיתי כאלה שלא יורידו את זה מה-3 .
בעקרון , אם המחט שלך מכויילת כמו שצריך ואתה עובד על משטח ישר ועם תקליטים באיכות סבירה ומעלה וטכניקה לא הרסנית (לא מצאתי מילה אחרת..), אין סיבה להשתמש ב anti skating .

כשמפעילים את האנטי סקאיטינג, בעצם הזרועה "מושכת" יותר לכיוון מרכז הפטיפון, ובכך גורמת למחט לנטות לקפוץ ו"להתעופף" פחות כשמשחקים עם התקליט קדימה ואחורה במהירות (איזה תיאור lame...) או כשהמחט נתקלת במהמורות בדרך ונוטה לקפוץ אחורה.
כמו שאמרתי, אם אתם עובדים בתנאים סבירים ועם ציוד איכותי, בד"כ אין סיבה להשתמש בזה.
זהו.. (צריך לשים את זה בפורום DJ נראה לי..)
_________________
East of Eden
eliya
הצטרף: 07 אוק' 01
הודעות: 363
מיקום: ..
הודעה פורסם: שני 15 ספט',03 12:55   
תודה רבה!! #thumbsup
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » מאסטרינג

לך לעמוד 1, 2   הבא
עמוד 1 מתוך 2

עשוי לעניין אותך :
:: תקנון