תפריט
שלום Anonymous ::: 2025, 16:59
Facebook
musical act magazine המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine
שאלה של מתחיל על מוניטורים?
שרשרת זו הוגדרה כמועילה (145) ›
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » בקרת צליל, שמיעה
  nautilus  
הצטרף: 16 דצמ' 04
הודעות: 155
מיקום: צורן
שאלה של מתחיל על מוניטורים?
הודעה פורסם: שלישי 11 ינו',05 03:58   
אני אתחיל בזה שחיטטתי בת'רדים, אבל כל מה שנכתב, הוא רמה אחת מעבר
למה שאני יודע. אז אני מקווה שלא ימחקו אותי. #smile

כדי לא להראות בור לגמרי, אני אציין שאני יודע שזה רמקול. #thumbsup
מעבר לזה, הידע מוגבל. #cry

מה שמעניין אותי זה הדברים הבאים:
איזה חיבורים יש להם? (אל תסבירו באותיות, כי אני לא אבין)
באולפן בייתי, לאן רצוי לחבר אותם (ומה האופציות האחרות)?
מה כולל המוניטור עצמו (חוץ מהרמקול)?
ומשהו אישי:
כיום אני משתמש ברמקולים (30 וואט) של מערכת סטריאו שמחוברת למחשב.
הם מספקים אותי לגמרי מבחינת הסאונד (עוצמה ואיכות).
עד כמה אני ארגיש בשינוי, אם אני ארכוש מוניטורים?
(אני אציין שאני מתעסק בעיקר בהקלטות של גיטרה, בס, שירה)

תודה.
ReuvenM
Administrator
הצטרף: 17 מאי 01
הודעות: 19380
מיקום: תל אביב
מה זה מוניטור?
הודעה פורסם: שלישי 11 ינו',05 07:50   
מוניטור הוא שם אחר לרמקול. זה הכל.

ההבדל בכינוי מגיע מכיוון היישום. מוניטור, כשמו, משמש לבקרת צליל מעיקרו, ושכך אלו רמקולים המוצבים במיקום די נכון אל מול הטכנאי או המפיק או היוצר, וזאת כדי לאפשר לו התייחסות נכונה למה שהוא מפיק מבחינה צלילית.

כמו שיש מוניטור מסוג אחר: מסך של ציוד בדיקה/מחשב, החייב להיות מולך כדי שתבחן ותנתח מהלכים, גם רמקולים אלו אינם יכולים סתם לשבת בצד אלא להיות בחזית, מולך, ובצורה מאוזנת לשתי האזניים, לאיפיון שמיעה חזיתית המדמה שמיעה בכל סביבת האזנה אחרת (בית, רכב, במה וכו').

כיוון שנוצר הצורך ברמקולים שיפיקו צליל בצורה נאמנה למקור (הצלילים הנשלחים אליהם מהמשתמש) ולא בצורה מחמיאה או גורעת שהיא, יש יצרני רמקולים המייצרים מוניטורים ספציפיים לבקרת צליל אולפני, חלקם מיועדים לעבודה בעוצמה רבה, לחללים רחבים של אולפן, וחלקם מיועדים לחדרים בעלי מועקה של גודל או אקוסטיקה, ומכאן מנסים להפיק את המקסימום גם בעוצמות קטנות ולשטח פיזור צר (="רמקולים לשדה שמיעה קרוב").

מוניטור מכיל בתיבה שלו בדרך כלל כמה רמקולים בתוכו, המחלקים בין עצמם את כל תחום השמע שהם מפיקים, כך שיש רכיב אחד המתאים להפקת צלילים גבוהים (טוויטר), ואחד לנמוכים (וו'פר).

רמקול הינו אלמנט אלקטרו-מכני, והוא דורש זרם הפעלה. זרם זה מגיע ממגבר, המתרגם את מתח האות הנכנס (מוסיקה) לזרם חילופים המספק את הרמקול וגורם לו לנוע ולהזיז אוויר (להפיק צליל).
ארגז רמקול מכיל שני מחברים בדרך כלל, חיובי ושלילי, ואלו מתחברים למוצא המגבר, בהתאם לקוטביות זו.
חיבור זה הוא של כבל-רמקול, או כבל להספק גבוה.
ארגז-רמקול/מוניטור כזה מכונה מוניטור פסיבי, שכן הוא דורש חיבור למגבר חיצוני.

יש מוניטור שיציע מגבר מובנה (מגבר הכלול בתוכו). שכזה, הוא מכונה מוניטור-אקטיבי, והחיבור אליו שונה: כאן מחברים את יציאות מערכת ההשמעה (מיקסר, מחשב, נגן) הסטריאופוניות, שמאל וימין, וכאן מדובר בכבל המוביל אות (להבדיל מ-הספק).

באולפן ביתי מחברים את המוניטורים ליציאות השמע המרכזיות. יהיו אלה יציאות המסטר של המיקסר, יציאות הסטריאו של כרטיס הקול או יציאות ראשיות של מערכת הקלטה מרכזית אחרת.
לא כל אחד מרגיש בהבדלים או בצרכים, ולרוב זה מגיע מכיוון הנסיון וההשוואה, אך גם הצרכים.

כדי להיווכח כמה מוניטור יכול לעזור לך, עליך להאזין לתוצאה שהוא מפיק עם מוסיקה שאתה יוצר, ולהבחין כמה הוא מפיק את הצליל בתאום או בהשוואה למקור (מה שניגנת או הקלטת) או בהשוואה לסביבות האזנה שונות (לקחת את התוצאה ולשמוע במקומות אחרים להשוואה).
  nautilus  
הצטרף: 16 דצמ' 04
הודעות: 155
מיקום: צורן
הודעה פורסם: שלישי 11 ינו',05 19:12   
תודה על ההסבר המפורט.

לפי הבנתי, מוניטור אקטיבי אפשר להגביל למערכת סטריאו, מבחינת הפקת הסאונד.
יש לה (מערכת סטריאו) מגבר פנימי ורמקולים פסיביים.
(זוהי בעצם הסיבה שאני מתעניין במוניטורים....כדי להיפטר מהמערכת)
תקן אותי אם אני טועה.

עכשיו, מה החשיבות של כרטיס קול בחיבור מוניטור אקטיבי? כי כרגע יש לי כרטיס
בינוני מינוס.
ReuvenM
Administrator
הצטרף: 17 מאי 01
הודעות: 19380
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: שלישי 11 ינו',05 19:25   
מערכת סטריאו ביתי משמשת כמרכזיית בידור מאופיינת להשמעת כמה רכיבי בידור פופולריים, ובין השאר מכילה גם רכיב של מגבר ורמקולים.
מוניטור לא מציעה חיבוריות ובחירה רבה בדומה למערכת הביתית. כמיועד לבקרת צליל מיותר היה להכיל בתוכו חיבורים לטיים, נגן דיסקים ו-DVD. זה מגיע כמגבר נטו (כניסות שמאל וימין בלבד) חיצוני או מובנה בתוך ארגז הרמקול.
שכך, הייתי שוקל זריקת המערכת שנית, אלא אם היא משמשת אותך בלבדית לאולפן, וגם כך לא בטוח שאתה צריך לזרוק אותה (ראה בפורום הזה לגבי שימוש במרכיבי סטריאו ביתיים באולפן האישי).

לגבי הכרטיס, הוא לא ממש קשור ישירות להחלטה בדבר מוניטור, שכן הוא משמש כמתווך בין העולם האנלוגי לזה שבמחשב והחוצה ממנו.
אם הכוונה לתצורת החיבור בין הכרטיס למוניטור, לא הייתי מעז לעשות זאת ישירות, ועל כך נכתב כאן בפורום. אפשרי, אבל אינו מומלץ.
אם תתקשה למצוא את השרשראות שהוזכרו כאן, רק תגיד.
  nautilus  
הצטרף: 16 דצמ' 04
הודעות: 155
מיקום: צורן
הודעה פורסם: רביעי 12 ינו',05 01:36   
כנראה לא הייתי מספיק ברור לגבי היעוד העכשווי של המערכת שלי.

כונן הדיסק לא עובד, שתי "הבתים" של הקלטות שבורים ואין בה רדיו.
מכאן ניתן להסיק שהשימוש שלי במערכת הוא לצורכי הגברת והשמעת
הסאונד שיוצא לי מהמחשב.
לכן חשבתי להחליף את כל ה*** הזה בשני מוניטורים .

שורה תחתונה, מהי הדרך "הנכונה" בשבילי לחבר מחשב למוניטורים?
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » בקרת צליל, שמיעה

עמוד 1 מתוך 1

עשוי לעניין אותך :
:: תקנון