תפריט
שלום Anonymous ::: 2025, 07:31
Facebook
musical act magazine המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » אקוסטיקה, סביבת עבודה
  אייל10  
Expert
הצטרף: 23 יונ' 04
הודעות: 1441
מיקום: תל אביב
חיבורי שרשרת סאונד באולפן הביתי, לאולפניסט המתחיל
הודעה פורסם: רביעי 26 ינו',05 13:22   
כבר נשאלו שאלות ונענו אינספור פעמים בנושא, אני יודע...

בכל זאת,
ברשותכם,
אני זקוק עדיין למעט עצות / מידע בענייני חיבור שרשרת סאונד באולפן הביתי,
ואשמח מאד לקרוא כל מילה (נוספת... ) בנושא.

רקע קצר:
אני פסנתרן וקלידן, בתהליך הקמת אולפן ביתי בחדר בבית 2.5X3.5 שטופל אקוסטית.

יש לי פסנתר ניצב + פסנתר CP70B של ימהה + 3 סינטים/תחנות עבודה של ימהה וקורג.
(קורג: O1W + TRITON EXTREME, ימהה DX7IIFD)

ניסיון מעשי ב"הקלטות": הכנת אינספור פלייבקים (מידי) על ה-O1W
ושהייה באולפנים מקצועיים ברמות שונות, לצורך ניהול מוסיקלי, הפקה מוסיקלית
(גם בשלב המיקס, כתף אל כתף עם הטכנאי באולפן #smile ) ו..נגינה.

לא מזמן רכשתי מיקסר מאקי vlz-pro 1202 וזוג מוניטורים סמסון 6.5 אינץ'.
כמו כן יש מיקרופון דינמי shure sm-58.
יש גם מחשב לא חזק במיוחד, טוב בעיקר לאינטרנט.
תוכנה: מכיר קיובייס SX - בינתיים רק ברמה מינימלית ביותר, בסיסית ביותר (במידי בלבד).

עדיין לא נרכשו: כרטיס קול, מחשב חזק לאודיו בלבד, מיקרופון קונדנסר,
מכשירי אפקטים/ לימיטרים/ קומפרסורים וכו'.


ולשאלות...

1. בואו נניח שאני מחבר את כל 4 המקלדות למיקסר, בסטריאו כמובן,
אגב - נראה לי שאת ה-CP
(הפסנתר החשמלי) כדאי לחבר עם היציאות המאוזנות ל-2 מתוך 4 ערוצי המיקרופון
במיקסר... כי יש לו יציאות XLR #smile
ומחבר גם את המיקרופון (הדינמי, בשלב זה) לאחד מערוצי המיקרופון במיקסר,
ואז - מחבר את היציאות המאוזנות (XLR) של המיקסר לכניסות כרטיס הקול (העתידי...).

השאלה: לאן אני מחבר את יציאות כרטיס הקול? יש הרי כמה אפשרויות:
א. ל-2 ערוצים כלשהם במיקסר, נניח 11 ו-12 (בעצם מדובר בכניסה סטריאפונית אחת).
ב. לכניסה סטריאופונית STEREO AUX RETURNS במיקסר.
ג. לכניסה סטריאופונית TAPE IN במיקסר.
ד. ל-CHANNEL INSERTS מאחורה? יש 4 כאלה. האם זאת אפשרות בכלל?
מעיון ראשוני בהוראות ההפעלה מדובר בנקודות השחלה של אפקטים, קומרפסורים וכו'
או בכלל ביציאות ותו לא - כלומר לצורך הענין אלה לא כניסות בכלל, ולכן אפשרות ד'
מבוטלת...

כמו כן, לאור כל האמור לעיל, האם לא ייווצר פידבק "עצבני" כתוצאה מ:
חיבור יציאות המיקסר לכרטיס הקול + חיבור יציאות כרטיס הקול למיקסר....

2. איך ניתן להגיע לנוחות מקסימלית בזמן שינוי מצבי עבודה, מהקלטה לשמיעה/מיקס
וחוזר חלילה? האם יש דרך לעבור בצורה חלקה ממצב אחד לשני, בלי לשנות את
החיווט בכל פעם?

האם כדאי לוותר על חיבור כל הסינטים למיקסר בו זמנית,
ובזמן הקלטה לחווט כל סינטי בנפרד, בעת הקלטתו, לכניסות כרטיס הקול?

שאלת מפתח חשובה נוספת: המחשבה המקורית היתה על רכישת כרטיס קול עם
2 יציאות/כניסות אנלוגיות בלבד (אני רק אולפניסט מתחיל, למרות ריבוי המקלדות...)
האם לכרטיס קול עם 4 כניסות/יציאות ומעלה יש יתרונות ב"מניפולציות" שאפשר לעשות
על אופן העבודה (מעבר חלק, ללא שינוי חיווט, בין מצב הקלטה למצב שמיעה/מיקס)?

הערה: קראתי את המניואל של המיקסר כמיטב יכולתי,
השאלות הנ"ל התעוררו גם כי (לעניות דעתי)
המניואל עדיין לא מותאם לעידן כרטיסי הקול הנרכשים בכמויות אלא
לשלבים מוקדמים יותר בהסטוריה, שבהם השתמשו במולטי-טראק
(אני יודע, אני יודע, יש עוד אנשים שמתעניינים במכונות האלה...שרשרת מהימים
האחרונים ממש ) ואפילו בטייפ, עם קלטות, ל"הדפסת" התוצאה הסופית.
עיינתי בתשומת לב במניואל ובסכמות החיבור המאלפות שבתחילתו,
אבל חוסר הניסיון המעשי שלי כ"סאונדמן" הוא בעוכריי.

תודה מראש לכל המשיבים, על סבלנותכם והבנתכם.
תבורכו! #thumbsup

אייל.
shem_tov
S.Supporter
הצטרף: 30 דצמ' 01
הודעות: 2058
הודעה פורסם: רביעי 26 ינו',05 18:39   
ReuvenM
Administrator
הצטרף: 17 מאי 01
הודעות: 19380
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: שישי 28 ינו',05 10:51   
אייל, (אם היית רק יכול לקצר את השאלות...)
בקישור מעלי ובעוד כמה מקומות בפורום ניתנו התשובות האלה. אני רוצה להאמין שההתעקשות שלך לשאיבת פרטים מקבילים מכמה חברים כאן, היא כי קשה לך בתור מתחיל ליישם מה שאתה קורא במקום אחר ועם ציוד אחר, וזאת לגבי מה שאצלך.
זה קורה להרבה אנשים בתחילת הדרך, אז אנסה בכל זאת, כי המטרה שלנו כאן היא לעזור (ולא בהודעות אישיות, אלא לרווחת כולם):
- יש להימנע מלולאת צליל (פידבק), ואפילו חלקית.
- עבודת אולפן במתחם האישי לרוב דורשת מצב בו לא מחברים ומנתקים חיבורים בכל תצורת עבודה, דהיינו מצב הקלטה או מצב השמעה. זה לא נוח, לא יעיל ומועד לפורענות.
- שכך, הדרך הנכונה לעבודה היא ב"מצב מיקס"; מצב בו אתה כל הזמן שומע מה קורה, כניסות ויציאות, הקלטה או השמעה, ולכל אורך הדרך אתה נשאר עם שרשרת סאונד יציבה מבחינת ייחוס שמיעתי (reference).
- במיקסר הספציפי שלך, אחת הדרכים היעילות לחבר את מה שיוצר מהמיקסר לתוך כניסות כרטיס הקול הן יציאות ALT 3-4 (תעשה חיפוש רק על זה בפורום...)
- שמיעת התוצאה מכרטיס הקול אפשרית בחזרות Tape במיקסר, או בערוצים (דרך הערוצים תצטרך לסגל שיטת עבודה). שמיעת התוצאה היא לבקרה בעיקר.
- אם בחרת להחזיר את יציאות כרטיס הקול ("בקרת התוצאה/השרשרת") לשני ערוצים, את אלה שלח למסטרים (הלחצן ALT אינו פעיל/לחוץ בהם!). גם זו דרך עבודה, המאפשרת ניטור ללא בעיה, אך בזהירות לא ללחוץ על ALT במצבי הקלטה.
- יציאה אל רמקולים אקטיביים/מגבר תהיה באמצעות יציאות המוניטור (Control Room)
- מה שתשמע במוניטור זו קביעה של לחצני השמיעה ביחידת המסטר, שם יש לחצן ל-Tape וגם לשמיעת החומר היוצר אל כרטיס הקול (Alt).

מצבי עבודה.
מצב הקלטה של מיקרופון/כלי חיצוני המתחבר למיקסר בכניסות:
- מכייל רגישות כניסה וכו' (trim), מרים את הפיידר (או כפתור העוצמה, לו קוראים מאקי בטעות Gain) שלו לרמה הנדרשת (זה במקום אחר בפורום, יחס אות לרעש הן מילות המפתח). מנתב את הערוץ ליציאות ALT (הלחצן משמש גם להשתק, mute, כיוון שהכפתור מנתק מהמסטר, המיותר במקרה שלנו), שמאל או ימין או שתיהן באמצעות כפתור הצידוד (PAN - בהקלטת כלי בסטריאו).
- בתוכנה אתה מקבל את האות על שתי כניסות הכרטיס (בהתחשב בכך שהוא מוגדר נכון). בה אתה יכול להקליט ערוץ סטריאו או מונו.

... כעת המצב מתאים גם להשמעה בלבד, לא רק הקלטה:
- בו זמנית, אם בתוכנה אתה במצב שמיעת-מקור (source monitor), האות הנכנס גם יוצא חזרה ליציאות כרטיס הקול, וזאת לבקרת התוצאה, וגם בזמן השמעת מה שהוקלט הכל ילך ליציאות האלה.
- מכאן, שביחידת המסטר במיקסר, אתה לוחץ לשמיעת Tape, או אם בחרת להחזיר בערוצים (מומלץ האחרונים בשורה), אז שבהם יהיה הערוץ מופנה למסטרים - בכל בחירה - כמעט כל הזמן! כך תשמע את כל המסלול, שיכלול את כל מה שנכנס למיקסר וכל מה שבא מהכרטיס/תוכנה, ובמצב זה יש לך מקור שמיעה בודד מתוך השרשרת, וממש בסיכומה, כך שאין מצב לפידבק ואין צורך לפרק שום כבל לכל מצב עבודה. #smile
אם תפתח את החוברת שהגיעה עם המיקסר, תוכל למצוא תרשים של מה שהסברתי, וזאת תחת המצב של "כרטיס קול-מחשב".
  אייל10  
Expert
הצטרף: 23 יונ' 04
הודעות: 1441
מיקום: תל אביב
תודה רבה!
הודעה פורסם: שישי 28 ינו',05 12:38   
"אם לא תלמד לקצר, תאבד תשעים אחוז מקהלך"
ריצ'ארד באך, "תעתועים"

כנראה שזה נכון. #smile

ראובן, תודה רבה על תשובתך המפורטת.
(סוף כל סוף) אני מתחיל להבין מי נגד מי... #thumbsup

1. הפירוט (בשאלות) נועד להבהיר (תוך פרפקציוניזם כפייתי...עימכם הסליחה #biggrin )
מה לא ברור לי. תודה על הסבלנות.

2. הנושא של הודעות אישיות הובן ברמה של צריבה בעור #smile
אין צורך להזכיר אותו שוב #thumbsup נצרבתי מספיק... :razz:

3. למרות שפתחתי את החוברת שהגיעה עם המיקסר, עיינתי בה וקראתי אותה מתחילתה
ועד סופה, כולל התרשימים שבתחילתה, לא מצאתי בה תרשים של כרטיס קול-מחשב.
זו אכן החוברת של המאקי 1202 vlz pro אבל התרשימים המופיעים בה הם:

א.4 טרק רקורד - 2 טרק מיקס (הכי דומה למה שאתה מתאר, אבל לא עם כרטיס קול,
אלא עם טייפ רב ערוצי. אם יש לינק לתרשים שהזכרת, אני ממש אודה לך #thumbsup )
ב.וידאו סט-אפ
ג. די-ג'יי סט-אפ
ד. STEREO PA

4.

ציטוט:
אני רוצה להאמין שההתעקשות שלך לשאיבת פרטים מקבילים מכמה חברים כאן, היא כי קשה לך בתור מתחיל ליישם מה שאתה קורא במקום אחר ועם ציוד אחר, וזאת לגבי מה שאצלך.


אתה צודק.

תודה גדולה לך, ראובן. #clap #guitarist :sma: :B-fly: :lilangel: :bday:

אייל.
ReuvenM
Administrator
הצטרף: 17 מאי 01
הודעות: 19380
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: שישי 28 ינו',05 12:53   
כאן יש חוברת הסברה לחיבורים השונים של המיקסר. (pdf)
  אייל10  
Expert
הצטרף: 23 יונ' 04
הודעות: 1441
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: שישי 28 ינו',05 23:40   
ReuvenM :
- שמיעת התוצאה מכרטיס הקול אפשרית בחזרות Tape במיקסר, או בערוצים (דרך הערוצים תצטרך לסגל שיטת עבודה). שמיעת התוצאה היא לבקרה בעיקר.


ראובן, רק אם תרצה, בזמנך החופשי:

למה התכוונת?

"דרך הערוצים תצטרך לסגל שיטת עבודה" :question:

(אין לי שאלות נוספות כרגע, אל תדאג... #smile )

תודה

אייל.
ReuvenM
Administrator
הצטרף: 17 מאי 01
הודעות: 19380
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: שבת 29 ינו',05 11:03   
ציטוט:
אם בחרת להחזיר את יציאות כרטיס הקול ("בקרת התוצאה/השרשרת") לשני ערוצים, את אלה שלח למסטרים (הלחצן ALT אינו פעיל/לחוץ בהם!). גם זו דרך עבודה, המאפשרת ניטור ללא בעיה, אך בזהירות לא ללחוץ על ALT במצבי הקלטה

- להזהר עם הלחצן הנ"ל. יש מקרים שכך משתמשים בו לשליחה חוזרת להקלטה (פרה-מיקסים לדוגמא), אך בתור מתחיל לא אסבך אותך ואני לא נכנס לזה.
- יש לסגל קביעת רגישות כניסה ומיצוב פיידר (או כפתור ה-Gain במיקסר שלך) במקום קבוע (ראה שרשרת המלצות לעבודה נכונה בשרשרת הסאונד). לא לשחק איתם כמו בשאר הערוצים, אחרת סוטים מנקודת הייחוס.
- באותה מידה שלא יהיה איקיו או שליחה מערוצי החזרה/שמיעה אלה.
- יש להימנע משמיעה כפולה של מה שמגיע מהכרטיס ו/או מהכניסות של הכלים/מיקרופון. יש לוודא שבטעות לא שומעים משתי נקודות. באזור המסטר אתה אמור להיות בבחירת שמיעה של Main Mix, כאשר כל ערוצי הכניסה אינם מופנים אליו, רק שני הערוצים החוזרים מהכרטיס.
- במקרה ויש בעיה לרגע, אי וודאות לגבי תפקוד התוכנה/כרטיס ושאר בעיות בזמן עבודה, אפשר להעביר את לחצן המוניטור למצב ALT3/4 ולהוציא ממצב מיקס, וזאת כדי לבחון אם יש אות המגיע מערוצי הכניסה המנגנים (כלים/מיקרופון), ואם האות הזה יוצר לעבר כרטיס הקול.
  אייל10  
Expert
הצטרף: 23 יונ' 04
הודעות: 1441
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: שבת 29 ינו',05 12:35   
#thumbsup #smile #smile #thumbsup
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » אקוסטיקה, סביבת עבודה

עמוד 1 מתוך 1

עשוי לעניין אותך :
:: תקנון