תפריט
שלום Anonymous ::: 2025, 17:32
Facebook
musical act magazine המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine
משולשים,דפיוזרים וסוגי פרקט
שרשרת זו הוגדרה כמועילה (205) ›
לך לעמוד 1, 2, 3   הבא
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » אקוסטיקה, סביבת עבודה
  אור אשכנזי  
הצטרף: 21 דצמ' 09
הודעות: 62
מיקום: אלוני אבא
משולשים,דפיוזרים וסוגי פרקט
הודעה פורסם: שני 08 פבר',10 14:04   
שלום לכל חברי הפורום ,
שנים שאני עובד עם ציוד מקצועי, אך מעולם לא טיפלתי בנושא האקוסטיקה באופן מקצועי. לאחרונה התייעצתי עם מומחים וגיבשתי תוכנית.
אופי, מבנה, מיקום: ממ"ד (קירות מבטון), ריצפת גרניט פורצלן. ממוקם מתחת לאדמה כך שאין לי בעיה עם זליגות החוצה וזליגות פנימה.
ייעוד: מיקס, חדר עריכה, הקלטות שירה, מגבר גיטרה, כלי נשיפה, כלי מיתר.
מידות החדר:
רוחב: 345 ס"מ
אורך: 320 ס"מ
גובה: 220 ס"מ

רמקולים: Genelec 8020
סאב: 7050b

שרטוט החדר:
http://www.siz.co.il/my.php?i=eoq1m1zjwntm.bmp

החלטתי להתחיל מטיפול בנמוכים ואט אט לעלות בספקטרום- על סמך ההנחה שלכל פנדומנטל יש צלילים עיליים ובהתחשב באופי של החדר. מכיוון שדלת הכניסה ממוקמת בפינה אבנה 3 משולשים של 80 ס"מ לצלע ו-112 ס"מ לבסיס. לפני שאני מתחיל לבנות רציתי לשאול האם לדעתכם התוכנית טובה?

נ"ב
ישנו משולש על יד החלון שבתוכו יהיה מלבן מבטון בנוסף לצמר סלעים (ראה שרטוט)- האם זה אמור להוות בעיה לגל להיקלט?

תודה מראש,
_________________
גבולות בגן עדן- אולפן הקלטות (אלוני אבא)
https://www.facebook.com/profile.php?id=100002502229621&ref=tn_tnmn
http://www.myspace.com/gvulotbeganeden
Tomer Iserovitch
Supporter
הצטרף: 05 ספט' 02
הודעות: 4077
מיקום: קריות
הודעה פורסם: שני 08 פבר',10 21:08   
נראה כמו תוכנית טובה.
_________________
www.Soundcloud.com/tomervalve - פרויקט מת.
www.Soundcloud.com/tomtomz פרויקט עכשיו.
"זה עולם אלקטרוני, קצת קשה (לסינטים) לדבר"
Yagel_K
הצטרף: 17 נוב' 09
הודעות: 214
מיקום: הוד השרון
הבה נתחיל...
הודעה פורסם: שלישי 09 פבר',10 14:26   
איזון תדרים. #stop
בחדר המתוכנן היטב אנו מנסים להגיע למצב של איזון תדרים. איזון תדרים משמעותו היא
שהיענות החדר לתדרים שונים היא פחות או יותר זהה, וכך החדר לא יוסיף צבע משלו לגוון
הצליל.
תופעת ההחזרים. ידוע כי הקול חוזר בדיוק באותו כיוון שבו הוא
פוגע במשטח, ומכאן הבעיה בפינות של החדר
ובמפגשים בין הקירות לרצפה ולתקרה.

הדרך הפשוטה ביותר לשלוט במאפייני הגוון של הסביבה האקוסטית היא להשתמש בחומרים בעלי גוונים שונים בכדי לשלוט ולאזן את האופן בו גלי קול יוחזרו בחדר.

תופעת ההחזרים.
ידוע כי הקול חוזר בדיוק באותו כיוון שבו הוא פוגע במשטח, ומכאן הבעיה בפינות של החדר
ובמפגשים בין הקירות לרצפה ולתקרה. #think
הבעיה העיקרית היא במבנים שבהם ישנם קירות הנמצאים זה מול זה. במבנים בהם ישנם
.(Modes או Standing Waves) קירות מקבילים מתרחשת תופעה הנקראת גלים עומדים
גלים עומדים מתרחשים כאשר קול מוחזר ממשטחים מקבילים וחוזר באותה דרך בה
הגיע. כאשר הגל חוזר באותה דרך בה הגיע נוצרת תופעה של הגברה או הפחתה
במשרעת הגל בנקודות שונות בחדר. הגבר או ירידה זו במשרעת נוצרים כתוצאה מהביטולים
או הגברים אשר משולבים יחדיו בצורת הגל כפי שהיא מתקבלת אצל המאזין. התדרים
שיוצרים גלים עומדים נקבעים על ידי המרחק בין הקירות ואורך הגל של האות.

בחדרים בעלי קירות מקבלים ניתן לראות שבתחומי התדר בהם ישנם גלים עומדים #thumbsdown
ישנה עלייה משמעותית בעצמה של תדרים מסוימים. תדר של גל עומד יגרור אחריו גם
גלים עומדים נוספים שהם מכפלות של התדר העומד. כן, גם לחדר ישנה תדירות בסיסית
והרמוניות. תופעה זו לא מתרחשת רק בין קירות אלה בין כל משטח מקביל בסביבה
האקוסטית. בין רצפה לתקרה ובין קירות מקבילים, ובין משטחים מחזירים המקבילים
זה לזה (למשל ארון קיר גדול).

קירות לא מקבילים, לעומת זאת לא מונעים גלים עומדים בתדרים נמוכים. פתרון טוב יותר
הוא להשתמש במלכודות בסים המכוונים לתגובת תדר התהודה של הגל העומד, בהתאם לממדי החדר.
לממדי חדר שונים יש כמובן השפעה ישירה על תדרי הגלים העומדים המתקבלים. אם שני
ממדים של החדר או יותר הם זהים (אורך, גובה ,רוחב) , עוצמת התדרים העומדים (כולל ההרמוניות) יוגדלו באופן משמעותי.
במקרה של חדר בו אין הקבלה בין ממדי החדר, רמת עוצמת הגלים העומדים תתחלק בספקטרום התדרים, וכך איזון התדרים בחדר יהיה יותר
טוב.
הדרך היעילה ביותר למנוע גלים עומדים היא לבנות קירות, מחיצות, תקרות לא מקבלים זה לזה.
אם החדר הוא בעל זוויות ישרות, ניתן ליצור פיזור טוב יותר של תדרים במרחב על ידי את אלה מצמידים לקירות או לתקרה...

Diffusers- שימוש במפזרי צליל. #thumbsup
מפזרים אלה מחזירים את גלי הקול חזרה בזוויות שונות אשר משנות את זווית הפגיעה המקורית,
וכך שוברות את האנרגיה הבונה של הגלים העומדים, וכן את האנרגיה ההורסת של הגלים שהיו מתבטלים עקב היפוך פאזה.
בנוסף לכך, מפזרי הצליל מונעים תופעה של.Flutter echo
זהו מצב המתרחש כאשר מחיצות מקבילות נמצאות במרחק .(Flutter echo) החזר שטוח
קרוב למאזין, במצב זה עשוי המאזין לחוש בכל מיני החזרים מוקדמים בחלל.

ככל שמשטחי החדר יכילו חומרים סופגים צליל, כך זמן ההדהוד יתקצר.
לדוגמה: אולם קונצרטים עם יעילות ספיגה נמוכה יחסית, יצור זמן הדהוד ארוך לעומת סטודיו קטן בעל
כמות גדולה של חומרים בולמים צליל.
ניתן לתכנן סטודיו בו אזורים שונים בחדר יהדהדו בזמנים שונים.
צד אחד של הסטודיו יהיה מלא בחומרים בולמים, בעוד צד שני של הסטודיו יכיל משטחים מחזירים.
בחלק המהדהד משתמשים כאשר רוצים "להחיות" צליל במקרים של הקלטות של כלי מיתר למשל.
בחדר ה"יבש" של החדר יקליטו כאשר ירצו שבעיקר אות ישיר מכלי הנגינה ייקלט על ידי המיקרופון.

אז תאכל'ס: #read
1. קודם כל, נעדיף חדר גדול על פני חדר קטן. כיוון שבחדר גדול נוכל להרחיק את
הרמקולים מהקירות והתדרים של הגל העומד יהיו נמוכים יותר ופחות יפריעו לנו.
2. לרוב נעדיף חלל אחד גדול שישמש גם כחדר בקרה וגם כסטודיו. חלוקתו לשני
חללים קטנים יותר לרוב תיצור בעיות רבות.
3. נעדיף שהיחס בין האורך, הרוחב והגובה לא יהיה קרוב ל 1- או ל 2. באופן אידאלי
נעדיף יחס שקרוב ל 0.618- (יחס הזהב).
4. נעדיף חדר לא מרובע. למשל תקרה משופעת, גומחות, נישות, ארון קיר שתופס
חלק מהקיר וכו'.
5. נעדיף חדר פנימי (עם כמה שפחות חלונות) ולמען שלום בית נבדוק מי נמצא בחדר
לידנו. #biggrin אם אנחנו אוהבים לעבוד בלילה אז עדיף לבחור חדר שצמוד לסלון מאשר
לחדר שינה.

איפה נשב בחדר?
לרוב נשב לאורך החדר (הרמקולים לאורך הקיר הצר).
הרמקולים צריכים ליצור משולש שווה צלעות עם הראש.
הרמקולים לא צמודים לקיר (רצוי לפחות 60 ס"מ מהקיר).
הרמקולים לא יהיו בפינות. הכי גרוע זה רמקול אחד בפינה ואחד לא.
הרמקולים מכוונים קצת מאחורי הראש שלנו (לתמונת סטראו טובה יותר ונקודת האזנה רחבה יותר)

איזה טיפול אקוסטי נעשה?
בפינות החדר נשים ספוגים עבים, המכונים גם "מלכודות בסים"
בנקודות ההחזר הראשוניות, מאחורי המוניטורים ובצדדים נשים ספוגים.
בשאר החלל אפשר לשים מפזרים, במיוחד בקיר שמאחורי נקודת ההאזנה.
בתקרה נמוכה (עד 2.5 מטר) נשים סופגים גם בנקודת
ההחזרה הראשונית בתקרה. מעל לזה נשים מפזרים. אם התקרה מספיק גבוהה
נעדיף לתלות את המפזרים במרחק מהתקרה.

על הרצפה שטיח עושה נעים ברגליים בחורף #smile וסופג גבוהים. רצפת עץ תיתן צבע להקלטות. באידאל באזור נקודת ההאזנה שטיח ובחלק האחורי עץ.
עדיף להרחיק את הספוגים ב 2- ס"מ מהקיר. זה יוריד משמעותית את התדר שבו הם משפיעים.
נימנע משטח קיר גדול חשוף.
אפשר להיות יצירתי. מדף ספרים משמש כמפזר, ספה עם ציפוי בד תשמש כסופג. #think אם יש ארון קיר גדול הוא מהווה קיר. אפשר לפרק את הדלתות ולהפוך אותו למפזר. ·
אפשרות נוספת היא לא לסגור את הדלתות עד הסוף כדי לשבור את המקביליות שלו.
חשוב מאוד לשמור על סביבת עבודה נעימה. את הספוגים האפורים מותר לכסות בבד דק צבעוני ומותר לחתוך אותם בכל מיני צורות.
נשתמש רק בספוגים שיוצרו כספוגים אקוסטיים.
ספוגים אחרים עלולים לא לספוג ביעילות ואף עלולים להוות סכנת חיים במקרה של שריפה.

מקווה שהייתי לעזר! המשך יום נעים! #smile
_________________
המשך יום נעים #thumbsup
יגל קוממי.
kerennitzan
Act Compatible
הצטרף: 17 נוב' 03
הודעות: 1056
הודעה פורסם: רביעי 10 פבר',10 11:25   
הסבר מעולה, וכתוב בשפה פשוטה שאפילו אני הבנתי #thumbsup #thumbsup #thumbsup
_________________
הקלק על התמונה לצפיה בגודל מלא
הקלק על התמונה לצפיה בגודל מלא
Tomer Iserovitch
Supporter
הצטרף: 05 ספט' 02
הודעות: 4077
מיקום: קריות
הודעה פורסם: רביעי 10 פבר',10 12:45   
ציטוט:
רצפת עץ תיתן צבע להקלטות
זה הוכח כשולי למדיי , שימוש ברצפת פרקט באולפנים זה יותר עניין אסטתי.

ציטוט:
מדף ספרים משמש כמפזר

דיפיוזר 1D או 2D יהיה יותר יעיל אבל אולי פחות שימושי לאכסון ספרי תווים וחוברות הפעלה. #biggrin

ציטוט:
עדיף להרחיק את הספוגים ב 2- ס"מ מהקיר

זה מאוד תלוי בחדר,
בחדרים רחבים נוכל להרחיק את אלמנט הספיגה גם חצי מטר מהקיר,בחדרים קטנים חצי מטר ישים לנו את האלמנט באמצע החדר.


ציטוט:
הרמקולים לא צמודים לקיר (רצוי לפחות 60 ס"מ מהקיר)

לפעול לפי המלצת היצרן או לקחת את זה צעד אחד קדימה ולמקם את המשתנים (נקודת ישיבה,גובה מוניטורים,מרחק מוניטורים,מרחק מהקיר) בעזרת מדידה ואני חושב שיש גם תוכנות שמסייעות להשגת התנאים האופטימליים ביותר שניתן להשיג בחדר הנתון . ברוב החדרים נעדיף נקודה מסויימת מאשר אחרת אפשר בה הענות התדרים שנשמע תשפיע באופן פחות יותר על החלטות המיקס.
_________________
www.Soundcloud.com/tomervalve - פרויקט מת.
www.Soundcloud.com/tomtomz פרויקט עכשיו.
"זה עולם אלקטרוני, קצת קשה (לסינטים) לדבר"
Yagel_K
הצטרף: 17 נוב' 09
הודעות: 214
מיקום: הוד השרון
הודעה פורסם: רביעי 10 פבר',10 17:57   
ציטוט:
זה מאוד תלוי בחדר,
בחדרים רחבים נוכל להרחיק את אלמנט הספיגה גם חצי מטר מהקיר,בחדרים קטנים חצי מטר ישים לנו את האלמנט באמצע החדר.


חחחחחחח! #lol
_________________
המשך יום נעים #thumbsup
יגל קוממי.
  אור אשכנזי  
הצטרף: 21 דצמ' 09
הודעות: 62
מיקום: אלוני אבא
שאלה
הודעה פורסם: שני 22 פבר',10 11:38   
תודה לכל העונים ול- Yagel_K על שחלקת עימנו את הידע שלך- כל הכבוד!
שאלה-
הבנתי שחשוב שמול הרמקולים תיהיה סימטריה, לכן אני מתלבט האם למקם את הרמקולים ממול לחלון או ממול למזגן (מכיוון שרק שם יש שני משולשים זהים). מה עדיף? האם זה כדאי ונכון?
אני יוצא מנקודת הנחה שבחדר כזה אין חשיבות למיקום לאורך או לרוחב בגלל ההבדלים הקטנים ביניהם- האם זה נכון(25 ס"מ) ? אני אזכיר רק שיש לי רמקולים 4" כך שאין צורך לשים מאחוריהם משולשים אלא רק לוכד בס (פאנל) יספיק ...
_________________
גבולות בגן עדן- אולפן הקלטות (אלוני אבא)
https://www.facebook.com/profile.php?id=100002502229621&ref=tn_tnmn
http://www.myspace.com/gvulotbeganeden
Yagel_K
הצטרף: 17 נוב' 09
הודעות: 214
מיקום: הוד השרון
הודעה פורסם: שני 22 פבר',10 17:05   
בכיף! #smile

אל תשכח לסגור את הווילון, מפני שחוץ מאוויר טוב, החלון גם גורם להדהור...
_________________
המשך יום נעים #thumbsup
יגל קוממי.
  אור אשכנזי  
הצטרף: 21 דצמ' 09
הודעות: 62
מיקום: אלוני אבא
פרקט
הודעה פורסם: שני 01 מרץ,10 16:57   
אחלה אני מתאר לעצמי שאשים מלכודת בס (צורת גליל) על הריצפה ממול למוניטורים ואדביק ספוג (דפיוזר) על החלון...
שאלה בקשר לפרקט- יש סוגים שנשמעים טוב יותר / פחות?
_________________
גבולות בגן עדן- אולפן הקלטות (אלוני אבא)
https://www.facebook.com/profile.php?id=100002502229621&ref=tn_tnmn
http://www.myspace.com/gvulotbeganeden
JS
נציג עסק/מוסד/שירות
הצטרף: 19 מאי 01
הודעות: 1237
מיקום: In Line
לא משולשים ולא פרקט
הודעה פורסם: שני 01 מרץ,10 19:14   
ציטוט:
ואדביק ספוג (דפיוזר) על החלון...


אין חיה כזו. או ספוג או דפיוזר אבל אין ספוג דפיוזר.
לצערי אני שומע את המונח הזה פעמים אין ספור - אולי יותר מידי פעמים, ורק בישראל. ממליץ לבצע חיפוש ולימוד מהם מוצרים אקוסטיים נקבוביים לריסון ומהם דיפיוזרים (קשיחים לפיזור). כשמבטיחים לך ספוגדפיוזר תחשוב האם יש חיה שנקראת חתולכלב...
_________________
הפקה ומיקס
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » אקוסטיקה, סביבת עבודה

לך לעמוד 1, 2, 3   הבא
עמוד 1 מתוך 3

עשוי לעניין אותך :
:: תקנון