תפריט
שלום Anonymous ::: 2025, 10:47
Facebook
musical act magazine המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine
אוברטונים לשבת וחג
שרשרת זו הוגדרה כמועילה (275) ›
לך לעמוד 1, 2, 3   הבא
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » תיאוריה
  Ram Sofer  
S.Supporter
הצטרף: 11 יול' 02
הודעות: 1091
אוברטונים לשבת וחג
הודעה פורסם: שישי 29 נוב',02 23:19   
בסוף שבוע שעבר נכתב פה על פני כמה הודעות הסבר מעניין במיוחד של יורם תחת הנושא: טרנספוזיצייה וכלי נשיפה - כל התורה (מומלץ!)

גלשתי שם לשאלה בנושא צלילים עיליים,
Ram Sofer :
אוברטונים:
האם היה בעבר ת'רד על אוברטונים? אני יודע רק באופן כללי על מה מדובר. ניסיתי בחיפוש (ב-אוברטונים,overtones,צלילים עיליים) והם אכן מופיעים, אבל רק כשהם משובצים בתוך טקסטים שלא נוגעים להם ספציפית. אני אשמח אם תוכל להוסיף כמה מילים על איך זה בעצם קורה (מבחינה אקוסטית).

ותגובתו של המאסטר לא אחרה להגיע,
yoramilan :
שתי הערות ביניים:
1. שופינג זה דבר חיובי שחשוב לעשות בסבלנות
2. לאובר טונים נפתח שרשרת חדשה.

אז בקשר לשופינג-הפנמתי. בקשר לאוברטונים- אני חושב שאין זמן יותר יותר טוב מנר ראשון של חנוכה, ע"מ לפתוח ת'רד בנושא. אז יורם, קח סופגניה, ושב לכתוב לנו כמה פנינים לכבוד החג #thumbsup (אני אשמח אם תכלול בזה גם הסברים על הכיוונון המושווה).
שבת שלום וחג שמח לכולכם!
_________________
גם כי אלך בגיא צלמוות :anger:, לא אירא רע כי "הפסנתר המושווה" עימדי... #read
yoramilan
S.Supporter
הצטרף: 28 אוק' 01
הודעות: 4654
מיקום: country side
הודעה פורסם: ראשון 01 דצמ',02 18:36   
לצערי, הגענו כבר לנר שלישי אך מוטב מאוחר מאשר בנר שמיני...

לפני שניגש למעשה נבין ונפנים מספר עקרונות:
לחץ הקול במרחב הוא תולדה של התפשטות גלית פיזיקאלית מחזורית.
רוב התופעות הפיזיקליות המחזוריות קשורות בתופעות לוויין שונות אשר נובעות מסיבות שונות.
תופעה זו יוצרת את מה שמקובל לכנות הגל השקול.
הגל השקול הוא למעשה תצורה מורכבת של מספר בלתי קבוע של גלי סינוס הנמצאים ביחסים מתמטיים קבועים.
הראשון לנסח חוק מדוד מתופעה זו היה המתמטיקאי צ'רלס פורייה (1772-1837) והחוק הנקרא על שמו קובע:
כל צורת גל מחזורית אפשר לפרק לסכום של גלים פשוטים (גלי סינוס) אשר תדירויותיהם נמצאות ביחס של מספרים שלמים. (אם התדירות הנמוכה ביותר היא X, אז שורת המרכיבים הנוספים תדירויותיהם יהיו NX כש-N מייצג מספר שלם כלשהו).
התדירות הנמוכה ביותר תיקרא תדירות יסודית ושאר התדירויות שהן כפולות שלמות של התדירות היסודית תקראנה הרמוניות, או אוברטונים (או בשמם המדעי: רכיבים עיליים).
גם צורת גל שאינה מחזורית ניתנת לפירוק אלא שבמקרה כזה, תדירויות הלווין תהיינה ביחסים לא שלמים עם תדירות היסוד.

צורת הגל וסכום הגלים המרכיבית את הגל הם איפה שני פנים של אותה מטבע. מכאן ברור ששתי צורות גל שונות תהיינה שונות גם במרכיביהן.
באמרי צורת גל אין כוונתי למרכיבים אחרים של הגל כמו האמפליטודה או התדירות היסודית.
לחוק פורייה נודעת חשיבות עצומה ברוב הענפים של הפיזיקה והוא מניח תאורייה (וככל הידוע היום גם פרקטיקה) המסבירה את רוב התופעות הקשורות לאנליזה של הספקטרום המחזורי.
למעשה וכאמור, רוב התופעות המחזוריות בטבע ניתנות לניתוח והסבר רק כשלוקחים בחשבון פירוק למרכיבי יסוד עפ"י חוק פורייה.
בד"כ אני נוהג לשלב תמונות ולינקים אבל מקוצר זמן אני מקווה שמי שמעוניין להתעמק בנושא של חוק פורייה ימצא את המקורות המתאימים.
בכל זאת שניים:
על שיני משור ואופן הבנייה.
קצת על פורייה ותגליותיו בתחומים אחרים

עכשיו למעשה:
כבר אמרנו שמרכיבי הגל העיקריים הם:
התדירות היסודית (תשפיע בעיקר על גובה הצליל אך גם על תחושות סובייקטיביות נוספות)
האמפליטודה היסודית: (תשפיע בעיקר על העוצמה אך מאחר וקשורה בכמות האנרגייה המוטענת תשפיע על מספר גורמים נוספים כמו משך הצליל)
צורת הגל השקול: (המושפעת כאמור מיחסי הרכיבים העיליים).
אבל הדבר החשוב ביותר בנוגע לצורת הגל השקול הוא שצורת הגל השקול (או יחסי הצלילים העיליים) הוא הגורם המשפיע על גוון הצליל.
או במילים אחרות:
אם ננגן שני צלילים בגובה זהה ובעוצמה זהה על שני כלים שונים, נקבל צורת גל שקול שונה.
הדבר נובע משום שייחסי העוצמות של הרכיבים העיליים שונים.
שוב, תדירות הרכיבים העיליים ויחסם לתדירות הייסודית היא זהה (כמעט משום שייתכן בהחלט מצב של העדר עילי מסויים או לייתר דיוק, ייתכן מצב שעוצמתו של עילי מסויים תהיה אפס). אלא שרמת ההגבר של כל עילי (ומכאן השפעתו על צורת הגל השקול) שונה מכלי לכלי ונובעת מתכונותיו השונות.

עד כאן ההסבר מהם האוברטונים ומה השפעתם על הצליל.
לא הוזכר המונח מעטפת אשר גם הוא קשור ויש לי חובה בנוגע לכיוונון המושווה (אלא שמרוב ישיבה, עוד מעט אני אזדקק לנרות לשימוש נוסף).

אתר מעולה, תמציתי ואין סופי מבחינת הקישורים וההפניות שבו, למי שאוהב לימוד עצמי:
סוניק סטודיו הנד בוק
1eyedbitch
Supporter
הצטרף: 29 מאי 01
הודעות: 996
מיקום: Toronto, Canada
הודעה פורסם: ראשון 01 דצמ',02 20:26   
אהלן יורם,

קודם כל, תודה על ההסברים, ממש מעניין.
רציתי לדעת אם תוכל להוסיף משהו בנושא, מעוד זוית-
לפני כמה זמן, יצא לי לשמוע בחור שבילה זמן מה בדרום אמריקה, ושם הוא למד טכניקה שמאפשרת לו לשלוט באוברטונים כשהוא שר. התוצאה היא שהוא שר שני צלילים שונים בו זמנית.
האינסטינקט שלי אומר, שהוא פשוט מחלק את הקול שלו לשתי קבוצות של תדירויות, ושולט על כל קבוצה בנפרד. הייתי שמח לשמוע אם יש לך משהו להוסיף בנושא.
  Ram Sofer  
S.Supporter
הצטרף: 11 יול' 02
הודעות: 1091
הודעה פורסם: ראשון 01 דצמ',02 22:09   
1eyedbitch, מוזר שאתה מעלה את הנושא... רק לפני יומיים גם אני שמעתי על תופעה דומה...
לפי דבריך הבנתי ששמעת את הבחור. האם הצלחת לזהות בקולו שני צבעים שונים? כלומר, להרגיש שכל קול בא ממקום אחר, או מאותה מערכת הפקה? כמו כן האם הבחור הצליח לשיר שני צלילים מקבילים במרווחים משתנים או במרווח קבוע ? שאלה אחרונה: אתה יודע היכן בדרום אמריקה הוא למד את הטכניקה?
השמועה שאני שמעתי גורסת כי ישנו שבט (במונגוליה דווקא) שחבריו מסוגלים להפיק בו זמנית שני צלילים שונים, אבל רק במרווח של טרצה וגם אני תהיתי איך זה אפשרי - ככל הידוע לי, יש בגוף האדם רק מערכת הפקה קולית אחת (כמובן אם לא מתייחסים לקולות שמופקים מהצד השני של הגוף :razz: ), אבל עכשיו כשקישרת את זה לאוברטונים, אכן נשמע לי הגיוני שמדובר ביכולת להגביר איזשהו צליל לוואי. אם למישהו יש מידע על התופעה, גם אני אשמח לשמוע...

סימן קריאה יש גם את ה"משחקים" שבובי מקפרין עושה בשני קולות בו זמנית, שגם את זה אין לי מושג איך הוא מתפעל. יכול להיות שמדובר בטכניקה דומה...

אה, ויורם: תודה כמובן! מצפה בקוצר רוח להמשך #thumbsup
_________________
גם כי אלך בגיא צלמוות :anger:, לא אירא רע כי "הפסנתר המושווה" עימדי... #read
1eyedbitch
Supporter
הצטרף: 29 מאי 01
הודעות: 996
מיקום: Toronto, Canada
הודעה פורסם: ראשון 01 דצמ',02 22:38   
יו בתיה... איזה טלפתיה. :razz:

זה היה די מזמן, אז אני לא זוכר בדיוק.
בקשר למקום המדויק, אני אנסה לברר.
בקשר לצלילים, אני לא יודע מה היה המנעד של כל צליל, אבל המרווח לא היה קבוע. כלומר, הבחור הצליח לשנות את אחד הצלילים מבלי להשפיע על השני.
יותר מזה אני לא זוכר, אבל כמו שאמרתי אני אנסה לברר עוד פרטים.
ezry2l
Act Compatible
הצטרף: 30 ספט' 01
הודעות: 1075
מיקום: NARNIYA
הודעה פורסם: ראשון 01 דצמ',02 23:04   
באסה

בפורום הקודם כתבתי על זה בהרחבה ואפילו הדרכה בסיסית לטכניקת הפקת אובר טונים שאני מכיר (ועושה) כנראה שמישהו מחק.

בעיקרון מייצרים צליל בסיסי בתדר שנוח לזמר , לוחצים את האויר בכיוון האף שיצא סאונד מאנפף כזה ותוך כדי מניחים את הלשון בחלל הפה כך שהקצה שלה קרוב אך לא נוגע בחך.
תזוזות קלות של הלשון משנות את מבנה חלל הפה שמשמש תיבת תהודה, וגורם להבלטת תדירויות חלקיות מסויימות של הצליל שמופק מהגרון.
זה נשמע כמו צליל מדהים של חלילים רחוקים המקיפים את המאזין משום מקום, דיי קסום.

יש עוד טכניקות, נזירים טיבטים מצטיינים בהפקת סאב טונים ע"י השמעת צלילים נמוכים במקהלה ובטכניקה מסויימת.

חלק מהשירה הסינית המסורתית עושה שימוש בטכניקת אוברטונס כך שהזמר משנה את הטוניקה אותה הוא שר אבל מייצר אוברטונים באופן רציף......

אימון של 15 שעה ביום בפקק כשאתה לבד במכונית מביא לתוצאות מעולות תוך חודש......ואם מישהו מעוניין בשיעור..........עלי #smile
_________________
music and mathematics interrelate like beauty and truth
yoramilan
S.Supporter
הצטרף: 28 אוק' 01
הודעות: 4654
מיקום: country side
הודעה פורסם: שני 02 דצמ',02 00:03   
כן, ולא רק בקול האדם אלא גם בכלי נשיפה נוספים.

סדר האובר טונים הוא (אם נתחיל לצורך הנוחות מ-דו גדול שהוא שתי אוקטבות מתחת לדו מרכזי):
1. דו גדול
2. דו קטן (אוקטבה מתחת דו מרכזי)
3. סול קטן
4. דו מרכזי
5. מי מרכזי
6. סול מרכזי
7. סי במול מרכזי
8. דו 1
9. רה 1
10 מי 1
11. פה דיאז 1
12. סול 1
13. לה 1
14. סי במול 1
15 סי בקאר 1
16. דו 2

עקרונית ותאורטית השורה ממשיכה. (ניתן להבין את הסדרה די בקלות אלא שנכון לרגע כתיבת שורה זו, עוד לא הומצא המלוגרף שיצליח לזהות את המשך השורה ולהוכיח את קיומה. אמצעים אחרים למדידת תדירויות, מראים בדיוק את הקומפלקס שיוצג ברשימה אודות הכיוונון המושווה. מכל מקום, הם לא ניתנים להגדרה בכלי ה-דו רה מי שלנו).

ניתן לראות בנקל, כי המספרים הראשוניים, כפולותיהם וחלוקה מדרגה שנייה, הם צלילים אשר לא קיימים באקורד המשולש המז'ורי הנבנה על התדירות היסודית.
כמו כן, ניתן לראות את ההסבר למונח כפולות שלמות.

דו יתקבל על העילי ה-8 וה-16
סי במול יתקבל על העילי ה-7 וה-14
מי יתקבל על העילי ה-5 וה-10. (מי יכול לנחש איזה רכיב עילי ציפה ז'אן פיליפ ראמו למצוא על העילי ה-20 ? -> זאת ועוד, ברשימה על הכיוונון המושווה).

לעניין ההפקה הדואלית.
אם נשחרר את המדמם (ע"י לחיצה עדינה ורגישה על קליד בפסנתר אקוסטי ראוי למאכל אדם) מאחד הצלילים העיליים שברשימה ונקיש בחוזקה על דו גדול, נשמע במהרה גם את הצליל העילי ששיחררנו לו את המדמם.
בעצם, מה שעשינו הוא, שע"י הקשה חזקה על דו גדול, הכנסנו לפעילות מואצת את לוח התהודה של הפסנתר אשר כרגע רגיש במיוחד לתדירות היסודית אך יגיב בברור לכל תדירות של אחד או יותר מהצלילים העיליים של דו גדול. (אלמלא היה מגיב להם, היה מעוות את גוון הצליל של הפסנתר משום שהיה מייצר יחסי עוצמות מעוותים בין שורת הצלילים העיליים של הפסנתר).
לוח התהודה של הפסנתר מעורר את כל מיתרי הפסנתר אלא שהם דמומים ע"י המדממים, למעט מידענו ששיחררנו לו את המדמם. הוא יכול לנוע חופשי וזה הצליל אשר אנו שומעים בנוסף לתדירות היסודית.

הטכניקה הזו היא הבסיס להפקה דואלית בכלי נשיפה ובקול האדם.
העקרון אשר עומד בבסיסה הוא עיוות מודע של גוון הצליל הבסיסי ע"י "הפרשה" או "השאלה" של צליל עילי אחד והתמקדות בו מבחינת הגבר התהודה שלו.
זו משימה קשה מאד בכלי נשיפה (אשר לא נעים להגיד, הולכת ונהיית קלה ככל שהנגן פחות מיומן משום שהטכניקה להפקת צליל בכלי נשיפה קשורה קשר הדוק עם היכולת להתמקד באובר טון מסויים ואותו להגביר. נגן גרוע פשוט מפספס את הנקודה ואז נשמעת צווחה מקפיאת דם (בד"כ העילי ה-8 או ה-12).
בקול האדם זו משימה כמעט בלתי אפשרית, ולא משום שייש לנו בעיה טכנית ליצור עיוות בחלל התהודה שלנו, עיוות כזה שיתן תשומת לב לעילי חריג או נוסף.
הסיבה לכך היא, שמגיל אפס אנו מאומנים להפיק צליל באופן מסויים (שאינו אלא חיקוי של האופן בו הוריינו הפיקו צלילים מולנו) והטכניקה הזו היא תרגולת שמאוד קשה לשנות, שכל כולה, התמקדות ומתן מקסימום תהודה, הגבר ודיוק לתדר ספציפי.
זמר (או מי שמתיימר להיות זמר, מגדיל לעשות ומתאמן לספק חללי תהודה נוספים על הגרון וחלל הלוע. הסיכוי שמי שנתן כל כך הרבה תשומת לב להתמקדות בדבר אחד יצליח להתמקד פתאום בדבר אחר היא אפסית. הפעילות הזו היא כזכור אוטומטית ובלתי רצונית (בכוונה לא אמרתי בלתי מודעת משום שהיא נרכשת בילדותינו ובהחלט נשלטת) והסיכוי שלנו לשלוט בה באופן רצוני משול לסיכוי שלנו לא להתרגש ולהגיב למספר אלמנטים שהם בתחום הפורנוגרפייה או לחילופין הקולינרייה.
תינוק אינו יודע ואינו מגיב לא לריח ולא לידיעה של נתח אנטריקוט שהרגע יורד על הגריל. זה לא אומר לו כלום ואפילו עשוי לעורר בו בחילה. גם שדי אמו לא עושים לו אלא תיאבון מוגבר.
רק כשהוא יגדל, הוא ילמד להפוך את הסדר. ומרגע שלמד, קרוב לוודאי שיצטרך למסע של כמה עשרות שנים בטיבט כדי להיגמל.

בשביל להתרשם מהאופן בו הפקה דואלית נשמעת, אין צורך להרחיק עד טיבט או ראג'סטאן.
מספיק לגשת למעון לחרשים-אילמים מילדות, כאלה שמעולם לא שמעו ולא ניטרו את אופן הפקת הצליל של הוריהם או של עצמם.
קרוב לוודאי שהם ייתקשו בהפקת כל סוג של צליל, כולל תדירות יסוד, אבל אם מסיבה כלשהי הם יחליטו שהם כן רוצים פתאום לשיר או לנאום, קרוב לוודאי שתוכלו להתרשם מים של טכניקות שונות ומרתקות להפקת צליל ופונטיקה.
אני מוכרח להודות בעוונותי, שהניסוי האכזרי והמיותר הזה הוא חלק מתוכנית הלימוד של מי שלומד תורת הכלים ופיזיקה של צליל בכמה בתי ספר באירופה.
טוב, סוג של פרפקציוניזם שכבר הוכיח את עצמו בעבר.

מכל מקום, ולמען הסר ספק, לא היה בשתי הפיסקאות האחרונות, חלילה כדי לפגוע או ללעוג למישהו, וודאי אם הוא בעל מום.
ezry2l
Act Compatible
הצטרף: 30 ספט' 01
הודעות: 1075
מיקום: NARNIYA
הודעה פורסם: שני 02 דצמ',02 01:54   
yoramilan :
רק כשהוא יגדל, הוא ילמד להפוך את הסדר. ומרגע שלמד, קרוב לוודאי שיצטרך למסע של כמה עשרות שנים בטיבט כדי להיגמל.

בשביל להתרשם מהאופן בו הפקה דואלית נשמעת, אין צורך להרחיק עד טיבט או ראג'סטאן.
מספיק לגשת למעון לחרשים-אילמים מילדות, כאלה שמעולם לא שמעו ולא ניטרו את אופן הפקת הצליל של הוריהם או של עצמם.


צר לי יורם, אבל משמח לראות שגם שמלומדים לפעמים פוגעים הרחק מהמטרה.

אני מאמין שכל אדם עם חוש מוזיקאלי, מסוגל להפיק אובר טונים ווקאליים בזמן דיי קצר. קצת אמון וקצת אימון ואוברטונים יהדהדו בראשך כמו כלום. (תחושה נפלאה).
אחד הדברים המדהימים הוא שרוב האנשים אכן מתמקדים בצליל הראשי שה"זמר" מפיק, ואתה צריך להפנות את תשומת ליבם לצלילים הנוספים כדי שהם יבחינו בהם.

ד"א, כלי שעובד על אותו עקרון בדיוק של שינויים בחלל הפה באמצעות הלשון הוא נבל הפה, שגם עליו יצא לדבר פה בפורום וגם השרשרת הזו נמחקה משום מה........

ו.........נ.ב, אילמים יכולים אולי להפיק אובר טונים, אבל הם לא יכולים לעשות מזה מוזיקה!

והנה הראיות:

http://www.spectralvoices.com/

http://www.cc.jyu.fi/~sjansson/description.htm
_________________
music and mathematics interrelate like beauty and truth
צופיפניק
S.Supporter
הצטרף: 06 ינו' 02
הודעות: 5239
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: שני 02 דצמ',02 02:45   
העניין הזה נשמע מאוד מעניין...
מי בארץ יכול ללמד אותי את הטכניקה הזו? (אני מדבר על הוצאת אוברטונים בזמן שירה)
עזרי?
למד אותי את זה, ואני אעשה לך אופטימיזציה מלאה למחשב כולל הכל #biggrin
yoramilan
S.Supporter
הצטרף: 28 אוק' 01
הודעות: 4654
מיקום: country side
הודעה פורסם: שני 02 דצמ',02 07:16   
[quote="ezry2l"]
yoramilan :


צר לי יורם, אבל משמח לראות שגם שמלומדים לפעמים פוגעים הרחק מהמטרה.

אני מאמין שכל אדם עם חוש מוזיקאלי, מסוגל להפיק אובר טונים ווקאליים בזמן דיי קצר. קצת אמון וקצת אימון ואוברטונים יהדהדו בראשך כמו כלום. (תחושה נפלאה).
אחד הדברים המדהימים הוא שרוב האנשים אכן מתמקדים בצליל הראשי שה"זמר" מפיק, ואתה צריך להפנות את תשומת ליבם לצלילים הנוספים כדי שהם יבחינו בהם.


נו... לא נסחפנו בכלל.

בבקשה, אם יש לך פנאי לזה, אני מתחיל לקחת זמן.

מן הסתם, לא אמרתי שזה בלתי אפשרי. לגבי משך הזמן (שהוא ישתנה קרוב לוודאי מאחד לאחד) אני לא אתחייב.
אני אהיה מאושר לראות (לשמוע) אותך או כל אחד משתלטים על השיטה. (אני אגב, עסוק מדי בשביל זה אבל כשניסיתי, לא הצלחתי. -> אולי אני בכלל מדבר מהתסכול האישי).
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » תיאוריה

לך לעמוד 1, 2, 3   הבא
עמוד 1 מתוך 3

עשוי לעניין אותך :
:: תקנון