תפריט
שלום Anonymous ::: 2025, 16:59
Facebook
musical act magazine המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine
מיקום מוניטורים לשדה שמיעה קרוב
שרשרת זו הוגדרה כמועילה (170) ›
לך לעמוד 1, 2   הבא
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » בקרת צליל, שמיעה
  ReuvenM  
Administrator
הצטרף: 17 מאי 01
הודעות: 19380
מיקום: תל אביב
מיקום מוניטורים לשדה שמיעה קרוב
הודעה פורסם: שלישי 08 יול',03 09:58   
כפי שייעצתי לא אחת, יש להתחשב במיקום הטכנאי, מצב החדר (קירות, התפשטות), אופק האזנה, החזרים וסימטריות, אך גם נוחות. אולי אפרט לתועלת כולם:
אידיאלית צריך להיות מרחק זהה בין הראש של הטכנאי לבין כל רמקול, כמו גם אותו מרחק בין הרמקולים עצמם = משולש שווה.
כיוון שבתמונה הזו יכולים להיכנס פרמטרים רבים שהחדר קובע או שהטכנאי מאולץ אליהם, יש לנסות ולהגיע לקביעה נמדדת של אחד-לשלשה. שוב, באולפן האישי רשימת הפשרות אינה מוגבלת, אך לא צריכה למנוע יצירה.
ביחס זה של 3:1 הכוונה לגל הקול המגיע ישירות למאזין לבין זה המגיע מהחזר כלשהו. נתיבי הסאונד האלה עשויים ליצור מערבולת של צבע לא נכונה, ומכאן להפיק את ה"המוזרויות" שנחשפים אליהם ב"ריקוד המוניטור" (אותם פיזוזים שבטיים סביב הרמקול והחדר והדיסקים והאוזן והחברים וההשוואות, המתרחשים לאחר שבן האדם שינה מרכיב מסוים בהפקת האווירה שלו), או בכל בחינה אפשרית, כולל מיקס.
נכון, רמקול לשדה שמיעה קרוב מיועד אכן לשמיעה מקרוב, וזאת על מנת שהשפעת החדר תקטן, אבל זה דורש שלא נעבוד בעוצמת מועדון כדי לשלול את התכונה הזו מהם. פשוט: ניסו להביא לנו את מלוא התחום לשדה הקרוב, ואם נכריח אותם להשמיע לשדה רחוק, בל נצפה להתנהגות הוגנת מאווירת החדר.
בשמירה על יחס של 1 ל-3 בין גל ישיר לזה המוחזר, אנו נמנעים מהחזרים מעיקים גם בשדה הקרוב. על כל יחידת מרחק שעל הסאונד הישיר לעבור עד לאוזנינו, תהינה שלש מאותן יחידות (ס"מ, מטר, סרגל, ספר..) של דרך שעל הסאונד המוחזר ממשטח סביבתי מקרין, כמו ארון או קיר, לעבור. אם הראש במרחק של 1 מטר מהרמקול, המרחק של אותו רמקול מהקיר רצוי שיהיה 3 מטרים.

ציינתי גם את ענין הגובה של המוניטורים. גובה לקוי היא אחת התופעות הגרועות בהן אני נתקל באולפנים מכל סוג, אך לרוב אישיים. מניחים את הרמקולים "איפה שאפשר". לא! לא יתכן שהאוזן תהיה בגובה הוופר (הנמוכים) והטוו'יטר (הגבוהים) יופנו אל מעבר לראש), לדוגמא. אם ניזכר שהנמוכים מתפשטים בסמיכות וככל שהתדר גבוה יותר הוא נעשה ישיר ותוקפני מבחינת אנרגיה, יש למקם את האוזן במקום טוב במרכז (ולא ע"י מתיחת הצוואר, אלא מיקום גובה הרמקול), ובנטיה לגבוהים.
זאת, אם הרמקולים עומדים. במקרה והם יושבים, יש להעמיד אותם כך שהוו'פר מצוי במרכז השדה ולא בקצה השדה, כלומר, הוו'פרים של כל רמקול קרובים יותר למרכז שדה השמיעה, והטוויטרים בקצוות, ומאותן סיבות שמניתי מעלה.
בכל מקרה ומצב, שהמוניטורים יהיו בגובה ממוצע של האוזניים!

באותו הקשר אזכיר, שכסא טכנאי, בו המשענת עוברת את גובה הכתפיים, מיותר באולפן. אנחנו לא רוצים ששדה השמיעה שלנו יופרע או יושפע. מאותה סיבה אני ממליץ לדאוג שלא יהיו חפצים, ארונות ציוד, ארונות רגילים או כל גורם אחר בגובה שמעל החזה, ורצוי גם מתחת אליו.

ובאותה נשימה, וגם הזכרנו לא אחת, מומלץ לנטרל את המגע שבין הארגז של הרמקול למשטח עליו הוא יושב. ניטרול זה (ספוג, גומי, קוץ) מסיר את ההצמדה האקוסטית ביניהם, וניתן ליישום באמצעים מרככים שונים, והמהדרין משתמשים בקונוסים חדים (לא ממש משנה הכיוון, מנסיוני) עליהם יושב הרמקול (מעין "קוצים"). זה פשוט וזול, אבל במקרים רבים הוכיח שינוי מפתיע לטובה, ביחוד בתחום הצימוד הבעייתי שבין האלמנטים המוזכרים (נמוכים והמיד-נמוכים).

כפי שהזכרתי בהודעה למעלה, משטחים מקרינים מצויים בסביבת האולפן האישי, אך לא כולם בעייתיים באותה מידה, לכן ביקשתי לא אחת לדמיין את שדה ההקרנה של המוניטור כמעין קונוס. הם אמנם בלתי נראים, אך גלי הקול קיימים ומוקרנים בדומה לקרני אור.
אפשר שיהיה זה קצת קשה, לכן אמליץ על שימוש במראה לבחינת קו החזר אפשרי (אפשר להיעזר בפנס או במישהו שיחזיק את הראי במיקומים שונים). אם על קיר נגדי או משטח הקיים (שולחן, שידה..) בנתיב התפשטות גלי הקול מניחים מראה, ובוחנים היכן המוניטורים נשקפים ממנה, או לחלופין מניחים מראה על פני הרמקול, וממקום האזנה מנסים לראות איזה משטח משתקף, והאם הוא קביל מבחינת המרחק ביחס שאך הזכרנו. כמו כן אפשר להניח מראה על שולחן העבודה ולראות מנקודת הטכנאות אם הרמקול נוטה להקרין אליו, שזה גם מומלץ למנוע אם היחסים לא כפי שצויין
אם היחס נמוך, מומלץ לדכא החזרים מאותו משטח (תמונה רכה, וילון, קישוט, מפת שולחן..), שזה אומר 'לרכך' את פני המשטח.
BoazP
הצטרף: 20 ינו' 03
הודעות: 2095
מיקום: חיפה
הודעה פורסם: שלישי 08 יול',03 13:45   
מגבת אפקטיבי באותה מידה או שעדיף להשיג ספוג?

בועז
Rock_Artist
S.Supporter
הצטרף: 16 אוג' 01
הודעות: 2977
מיקום: תל אביבה
הודעה פורסם: שלישי 08 יול',03 21:30   
נושא שאני מאמין שנשמח לקבל עליו גם פירוט ועצות...
בלא מעט מוניטורים היום יש באס רפלקס.
אחרי מספר משחקים ובדיקות יש חשיבות _עצומה_ למיקום הרמקול בסביבה וכמובן לסביבה.
בכיול לא נכון עלול הבאס-רפלקס להיעלם, להיות מוגזם ואפילו לגרום לעכירות נמוכים בלי הפרדה סבירה...
אשמח לקבל עוד עצות שיסבירו לי יותר כיצד להתמודד עם הרעיון הזה...#smile
BoazP
הצטרף: 20 ינו' 03
הודעות: 2095
מיקום: חיפה
הודעה פורסם: שלישי 08 יול',03 21:34   
צודק בהחלט ROCK_ARTIST! אם אפשר אז גם להתחשב בכך שיש מוניטורים שהוא מאחור ויש כאלה שהוא מקדימה ויש כאלה שיש יותר מאחד על כל רמקול...

אגב, מה לגבי שתי מגבות אחת מעל לשנייה? :???: :razz:

לא, נו, באמת... למגבת יש איזשהו ערך לגבי ניתוק אקוסטי מהמשטח?

בועז
  ReuvenM  
Administrator
הצטרף: 17 מאי 01
הודעות: 19380
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: שלישי 08 יול',03 22:32   
בועז, אני לא זוכר שהזכרתי בדים ברשימת האפשרויות מעלה, אז אם אתה מתעקש, למה שלא תנסה? שים ושמע. לא עוזר?! שדרג לגומי, אחר כך לספוג, ולבסוף תגיע לקוץ.

לגבי רפלקס, זו טכניקה רבת שנים לתגבר את הניצולת של התחום הנמוך, וזאת באמצעות תעלה עגולה אל תוך הארגז.
ע"י שימוש במכלול מכוון (Tuned) היטב, האנרגיה הנזרקת אל גב הארגז, מתומרצת במופע הפוך חזרה, וכך יוצאת החוצה במופע אחיד עם הוופר (זאת, אם היצרן היטיב בחישובים קפדניים).
כיוון שארגז הרמקולם מקרין תדרים אלו סביבו, אין ממש הבדל בשיקול המיקום, לבד מההנחיות הרגילות לגבי קירבה לקירות.
זו טכניקה שהצדיקה את עצמה היכן שהמידות קטנות (כמו מוניטור לשדה קרוב), ובשימוש עם וו'פר קטן יותר.
לתכונה זו עשוי להיות מחיר, תלוי כמה קיצוני הלך היצרן; ארגז סגור יכול לרדת קצת יותר נמוך בהיענות שלו (אמנם לא חזק יותר בתחום נמוכים כמו זה עם המוצא המכוון = רפלקס), מה גם שהוא עשוי להציג קצת יותר פרטים. לעתים הם יכולים להישמע בומיים יותר ממודל הארגז האטום, תלוי בסביבה (וכאן יש להתנסות קצת, אך גם נתוני חדר יקבעו).
אני אומר את זה בזהירות, כדי שלא יושגו מסקנות וירטואליות. כל דבר לגופו ובכמותו, אם בכלל.
אוזן.
שוב, יחסית לאותו הספק בכניסה, הארגז עם המוצא יעניק לנו יותר נמוכים.
Rock_Artist
S.Supporter
הצטרף: 16 אוג' 01
הודעות: 2977
מיקום: תל אביבה
הודעה פורסם: שלישי 08 יול',03 22:44   
התופעה התמוהה היא שבמיקום מסויים הנמוכים יהיו קיימים אבל במיקום לא נכון לפתע הרמקול לא מספק אותם כלל מצד שני איזה מרחק אידיאלי מהקיר, האם יש משמעות לטיב הקיר (במידה והקיר בעל ספוגים אקוסטיים או לא שכן בעצם אם רפלקס משמעותו רפלקס אז קיר אקוסטי הוא ההיפך ממה שנרצה לא?)
עכשיו התחילו הריקודים והמחולות שיקחו כמה ימים... לפחות יש קפה ומיזוג!.
  ReuvenM  
Administrator
הצטרף: 17 מאי 01
הודעות: 19380
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: שלישי 08 יול',03 23:01   
הרפלקס הוא פנימי, בארגז (הרמקול זז הרוחא-אחורה, הגל שנוצר דופק ת'ראש בקיר האחורי, משנה כיוון ונפלט דרך הצינור). התעלמו מהמונח אם הוא מבלבל.
תופעת הנמוכים בחדר/אולפן היא גם בלי הרפלקס, רק שהוא מחזק אותם, אז אם יש בעיה בחדר, היא "תחוזק" מן הסתם. יש להמשיך לרקוד.. #smile
BoazP
הצטרף: 20 ינו' 03
הודעות: 2095
מיקום: חיפה
הודעה פורסם: רביעי 09 יול',03 00:27   
בדיוק בגלל שלא הזכרת שאלתי... אם רמקולים קודמים שהיו לי זה עזר לי להימנע מרעידות של סאב וופר פלסטיק עם הרצפה. לא יודע אם זה קשור...

עכשיו לחלק הזה אתם לא חייבים לענות כי בטח יש כבר תשובה ואני אחפש אבל סתם בא לי להגיד קצת שטויות:
איך מבטאים את זה להבדיל משימוש המילה בקונטקסט של חודים דוקרניים? או שמא גם זה חומר דוקר? אני מתחיל לדמיין סבכים של שיחים מטפסים בחדר וזה נראה לי קצת מפספס את העניין... :???: בכלל - מה זה!?

טוב אחרי שפלטתי שטויות עכשיו אני אלך לחפש...

בועז
BoazP
הצטרף: 20 ינו' 03
הודעות: 2095
מיקום: חיפה
הודעה פורסם: רביעי 09 יול',03 00:56   
טוב, חיפשתי, ניסיתי, לא מצאתי... מה זה קוץ? :???:

בועז
Rock_Artist
S.Supporter
הצטרף: 16 אוג' 01
הודעות: 2977
מיקום: תל אביבה
מה זה ספייק/SPIKE/קוץ?
הודעה פורסם: רביעי 09 יול',03 08:48   
הספייק הוא בעצם "קוץ" שנראה קצת כמו קונוס קטן שמטרתו להרים את הרמקול כמה מ"מ/ס"מ באוויר (חוש ראיית מרחב בינוני שלי...).

שמים 4 כאלה על רמקול ומגיביהים אותו קצת מהשטח עליו הוא נמצא על-מנת שהרמקול לא יעביר אנרגיה למשטח עליו הוא נמצא.
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » בקרת צליל, שמיעה

לך לעמוד 1, 2   הבא
עמוד 1 מתוך 2

עשוי לעניין אותך :
:: תקנון